Ik rijd sinds een paar maanden twee jonge tuigers bij. Ze zijn nog net geen 4 en ik deed het dan ook rustig aan. Nu heeft de eigenaar mij gevraagt om de paarden meer dressuurmatig te rijden, waar ik natuurlijk niets tegen heb. Hij heeft zelfs iemand laten komen die Z rijd en nu 2x per week de paarden komt trainen. Helaas is de bak erg klein. Als hij 10 bij 20 is zou ik al verbaast zijn.
Ik ben nu bezig om de grootste(1.70 gok ik) nageeflijk te krijgen, wat hij in stap goed oppakt. Maar in draf heeft hij absoluut geen balans. Het was me ook al zo nu en dan opgevallen voor vandaag. Hij probeert naar beneden te komen maar schiet na enkele passen omhoog om zijn evenwicht te kunnen vinden. Hij is zowieso erg lastig te rijden in draf, omdat het zeer oncomfortabel en spierbelastend is.
Heeft iemand rijtips voor mij die het voor ons beide prettiger maken (nageeflijk) te draven?
Ponybokjes
Geplaatst: 09-05-09 19:50
Ik denk dat het handig is om veel volte's te rijden, zodat je paard lekker soepel wordt. Let ondertussen niet te veel op de nageeflijkheid. Als je paard dan goed soepel wordt, zal hij waarschijnlijk wel nageeflijker lopen.
Als je zo'n kleine bak hebt (klinkt als een halve longeerbak!) kan je paard natuurlijk nooit goed lopen en zeker zo'n grote niet. Je hebt niet eens de ruimte hem behoorlijk recht te stellen!
Ik zou beginnen met een grotere bak/ afzetting regelen waarin je normaal kan rijden. Waarin je behoorlijke, grote wendingen kan maken en stukken rechtdoor kan rijden. Als die bak echt zo klein is loopt je paard bij elke wending meteen een kleine volte! En dat is geen oefening voor jonge paarden. En dan is het ook niet zo gek dat ie niet goed kan nageven in draf.
Zorg eerst voor voldoende ruimte om te trainen en begin dan pas met het dressuurmatige werk! Op zo'n oppervlakte rij je je paard kapot. Mijn woonkamer zou in dat geval nog groter zijn en ik zou op dat oppervlak nog geen shetje willen trainen...
je bak is idd aan de kleine kant. een goeie tip om dressuurmatig wat meer op weg te komen is longeren aan een passoa. (ik weet natuurlijk niet wat je zelf rijdt maar longeren is nooit verkeerd, helemaal bij jonge paarden niet) zet je paard lekker laag en hij zal vanzelf een andere manier van lopen gaan ontdekken. als het ouderwetse tuigers zijn dan zijn ze al iets anders gebouwd en dat maakt het voor jou niet makkelijker, zulke tuigers lopen nou eenmaal graag hoog, maar alles is te leren.
maar idd je bak is erg klein dus probeer er voor het rijden een stukje bij te krijgen, dat is voor jezelf ook stukken makkelijker.
onder het zadel is voltes rijden ook makkelijker om je paard nageefelijk tehouden.
ik heb dat ooit s geprobeerd tot ik er na twee dagen afgelanceert werd omdat ie niet voorwaarts mocht. dit was voor mij dus niet echt goeie ervaring denk dat als je dat wilt doen je je hele rijstijl erop aan moet passen?? (ik weet t niet hoor) ik rij dressuur en verder niks aan horsemanship oid, en dat ligt mij ook niet. vind het wel knap dat er mensen zijn die het goed kunnen. bij ons is het iig voorwaarts rijden, en dan de rest en jonge paarden mogen juist draven als ze dat willen. laat maar lekker lopen, dan komt de rest vanzelf.
maar als je blijft stappen hoe houdt je een jong paard dan rustig??
(ben er nl wel nieuwsgierig naar hoe andere mensen dat doen?)
Hoe hou je een jong paard rustig, denk door gewoon jong laten, lekker veel buiten en een eerlijke training geven. Techniek heeft niets met NH te maken. Klassieke rijkunst ook niet.
Denk als je gaat rechtrichten in stap en de balans verandert dat de draf makkelijker voor het paard word.
De training kort houden b.v 2 x 5 of 10 min per dag en dan nog niet eens elke dag bij zo` n jonkie, Goed is goed en stop dan ook , denk dat ze daar meer va leren dan een uur achter mekaar hard moeten werken.