Me paard miept in de hoeken van de bak.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xannemijn

Me paard miept in de hoeken van de bak.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 16:38

Hoi.

Ik rij me vz paard ongeeer net een jaar. Het is een merrie echt een pis merrie.
Als ze in een slechte bui zit met rijden ziet ze wat verkeerds zitten of engs in de hoek
en dan springt ze weg. zo gezegt ze ziet kabouters.
Ik praat dan tegen haar dat er niets is en dan ze door kan lopen het gaat
dan opzich wel goed.
Maar zou je dit af kunnen leren bij haar of niett? hebben jullie er ook last van
en wat doen jullie dan??

Alvast bedanktt :D.

fjordjes

Re: Me paard miept in de hoeken van de bak.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 16:40

Dat doet de mijne ook haha! Ik ga de hele tijd met m'n teugels spelen, schouder binnenwaarts en been geven en praten idd. Dat helpt goed.

miepje17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 18:33

Ik denk dat je haar inderdaad goed bezig moet houden zodat de kans dat ze op andere zaken gaat laten minder wordt. en ze de aandacht bij jou heeft

wanuu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 20:26

haha, ik heb dit bij een lespaard bij mij ook weleens! Dat is dus óók al een merrie, komt me echt bekend voor.
Het werkt vaak om te zorgen dat ze de aandacht bij jou houd.

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 21:09

idd, aan t werk dr mee!!
en wel zo hard aan t werk dat ze geen tijd meer heeft om dr eigen dingetjes te doen.
rij dr fanatiek minimaal 20 min, wedden dat wanneer je daarna lang geeft ze ineens niet meer zo "mieperig" is??

(leuk woord trouwens, nog nooit van gehoord hahah)

succes

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 09:42

Mijn merrie heeft dit vooral bij één hoek ja. De ene dag is er niet zoveel mee aan de hand, de andere dag is het zo eng dat ze om wil draaien en zo snel mogelijk naar de andere kant van de bak wil komen. Het liefst nog met een paar bokkesprongetjes erbij^^

Ik maak geleidelijk aan de afstand kleiner tussen die hoek en haar. Dus eerst een volte iets er vanaf, en zo steeds opbouwen.
Ik ben juist niet zo van het bezig houden dan ziet ze het niet, ik wil gewoon lekker met lange teugel er langs kunnen, dus daar oefen ik op. Ligt er maar net aan wat er beter bij jou past;)

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 09:47

Ik rijd ook soms zulk paard.. ze doet dit al járen! Ze proberen voor een groot deel ook met je voeten te spelen hoor.. kijken hun grenzen na. Wat ik doe :
Eerst sluit ik de mogelijkheid uit dat ze echt bang is door er met haar rustig met losse teugel heen te wandelen. Ze mag niet achteruit! dan krijgt ze benen. Blijven staan mag wel zodat ze kan kijken, dan spoor ik haar lichtjes met been stem en teugel aan om naar voren te stappen. Ze wordt beloond, als ze dicht genoeg is om te zien dat er niets is en ze staat hierbij ontspannen, dan rijd ik weer verder.
Doet ze dit de volgende ronde weer? Stel je haar wat naar binnen zodat ze afgeleid wordt en laat je haar werken. Ze moet er voorbij hoor !!

Mijn jonge paard wist na een tijdje al dat hij er gewoon heen moest gaan, liep gewoon over een korrelige steen-zandberg heen waar hij aanvankelijk als de dood voor was. helpt dus :)
Succes!!

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 14:33

Als jij al denkt van ow daar gaat ze, dan gaat ze ook ;-)

de kunst is om je paard zo aan het werk te zetten,
alle concentratie op jou gericht ,dan kan ze geen tijd hebben om kabouters te zien...

het is vervelend als ze die gewoonte hebben, maar als je er geen aandacht aan schenkt,
lekker aan het werk houdt, wordt dat echt wel minder met de tijd.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 14:38

Inderdaad, je moet er helemaal geen aandacht aan besteden.
Zodra jij alleen al denkt 'ze springt zo weg' dan heeft zij dat allang aangevoeld en zal het dan ook doen.
Ze voelt dat baasje gespannen is (al denk jij misschien van niet) en denkt dat er inderdaad wat engs is in de hoek.
Ik heb heeeeel lang spoken gehad in de hoek van de bak en begon dan ook altijd tegen mijn merrie te praten dat er niks aan de hand was enzo, maarja op die momenten deed ze het juist.
Toen mijn instructeur zei dat ik net moest doen alsof er niks was en er totaal geen aandacht aan bestede ging het na een tijdje eindelijk goed.

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 14:56

Ik zou er juist helemaal niet op reageren! Dan denken ze ow er is daar echt wat aan de hand! Gewoon door rijden en vaak langs rijden dan gaat het vanzelf over!

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 15:01

Oh oh oh, dit klinkt zó bekend :')
Ik heb ook een echte pismerrie, en voornamelijk de hoeken zijn een vervelend iets. Zo loopt ze er eerst gewoon een kwartier er door heen, maakt niet uit of ik stap, draaf of gallopeer. Maar dan ópeens is het eng, en gaat ze lopen drammen, op de plaats dribbelen enz enz.

Wat ik meestal doe is haar op de volte zetten en dan die hoek erbij pakken, dus dat ik eigenlijk een volte in de hoek rij, in het begin is ze het totaal niet met me eens, en komen er flink wat sprongen uit maar na een tijdje houdt ze ermee op, en zodra ze er 1 keer goed langs gaat rij ik meteen weer rechtuit. Meestal pakt ze de hoek dan weer normaal mee.

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 15:02

Die van mij doet dit dus ook als het haar zo uit komt. Het best is negeren en gewoon rijden. Als ik er echt aandacht aan ga besteden wordt het steeds erger en kom ik op een gegeven moment niet eens meer bij de ingang weg. Ik probeer te rijden waar het wel gaat en dat dan steeds verder uit te breiden naar het ramp gebied, dat lijkt tot nu toe het beste te werken.

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 18:26

Mijn pony doet t ook in 2 hoeken, wat bij hem heel erg helpt, is meer stelling vragen zodat hij nergens naar kan kijken, verder gewoon door rijden. Niks van aantrekken en t volgende rondje weer met normale stelling, doet 'ie weer idioot? Grote volte en weer overdreven stelling.
Leren ze t snel genoeg af :)

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 18:27

het is MIJN paard.

marique

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 18:39

héél simpel..
zo heb ik het van mijn instructrice geleerd..
als je op de linkerhand rijdt(dus met de linkerhand binnen):
-de teugels gelijk.
-met de binneteugel spelen..
-met je binnenbeen aandrukken..

mijn pony deed t eerst ook..
die ging bijv. stilstaan in de hoek van de ak of zogenaamd 'schrikken'..
dit hiel[p

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 20:16

Ania schreef:
het is MIJN paard.

???

xannemijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 21:04

Ik zet haar nu meer aan het werk ze heeft het al een tijdje niet meer gedaan, het gaat de goeie kant op :)
Bedankt voor jullie tips !!

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 22:33

mooi dat het vooruit gaat, ik rij ook een paard dat daar last van heeft. Oplossing bij die is eerst rustig er voorbij laten kijken en dan goed bezig houden in die hoek.

chanjelte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 22:35

ook mijn paard zag spoken in het begin in de hoeken maar sinds ik hem heel goed en hard laat werken heeft hij geen tijd meer op ze te zien en heb ik er geen last van!

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 22:49

chanjelte schreef:
ook mijn paard zag spoken in het begin in de hoeken maar sinds ik hem heel goed en hard laat werken heeft hij geen tijd meer op ze te zien en heb ik er geen last van!

Dat is heel vaak de oplossing van problemen bij paarden die schrikken van "kabouters". Vaak is het verveling dus goed bezig houden werkt vaak goed.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 23:01

killerbee123 schreef:
chanjelte schreef:

Dat is heel vaak de oplossing van problemen bij paarden die schrikken van "kabouters". Vaak is het verveling dus goed bezig houden werkt vaak goed.

vaak maar niet altijd
ik rijd mijn paard zo n 4 x per week en ik longeer hem 2x per week;
altijd veel afwisseling tijdens training en flinke training maar hij word er niet minder "mieperig" van
heb hem al ruim 2 jaar en sommige hoeken blijft hij eng vinden
vooral als de achterdeur en voordeur van de binnenbak openstaat vind hij die hoeken eng en al helemaal als er iemand voorbij loopt of er waait iets voorbij of hij hoort iets of enz enz en komt dan tegen de hand ; hoofd helemaal omhoog; bit vast pakken en wegspringen of rennen
bijna niks helpt;moet nu van mijn instructice gewoon binnenbeen aanleggen ; wat overdreven binnenstelling en net zo lang doorrijden tot hij er braaf langs gaat
dit duurt ooit wel bijna een uur en er zijn weken dat het goed gaat en momenteel is het al weer 3 weken een ramp

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 23:20

Ik heb ook zo'n trutmerrie. Staat al bijna 5 jaar op dezelfde stal, maar ziet op bepaalde plekken nog steeds spoken. (op zich is ze wel consequent, dat dan weer wel...) en dan zal je net zien dat op t moment dat je erlangs rijdt er een vogeltje opfladdert van de 'enge' plek, dan heb je helemaal feest.
Ik besteed er niet veel aandacht aan maar geloof wel dat ze het echt meent, dat ze het serieus eng vindt. Ze doet geen domme of rare dingen maar ze schrikt gewoon echt, jumpt ineens met 4 pootjes van de grond. Daarna kan je zo weer door rijden, maar hoe je dr ook aan t werk probeert te houden, als ze in een mutserige periode zit doet ze dit toch wel. En dan wel bij voorkeur thuis, op vreemd terrein is het minder.