2 maneges, 2 lesmethoden: te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

panthera77

2 maneges, 2 lesmethoden: te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 22:44

Hoi
Sinds kort rij ik naast mijn oude manege ook bij een andere manege ivm mijn studieplaats. Ik had nooit gedacht dat er zeer grote verschillen waren tussen de manieren waarop instructie wordt gegeven! Ik ben benieuwd of iemand anders dit tevens heeft gemerkt!

gr
;)

Daiss87

Re: 2 maneges, 2 lesmethoden: te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 22:52

Ja ik heb ook les van verschillende lesgevers..en de een zegt je moet het zo doen en de ander zegt weer nee zo..vind ik wel een beetje lastig, maar je leert er wel van, kan je een beetje kijken wat voor jou het beste werkt..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 22:53

Ik heb priveles en een manegeles. En het verschil kan niet groter zijn.

mizzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 23:01

Ik heb ook echt op 2 hele verschillende manieren les! Ik denk dat het grootste verschil is dat ze allebei iets anders belangrijk vinden. Uiteindelijk vinden ze natuurlijk alles belangrijk, maar de ene vind het belangrijk dat de overgang naar draf bijvoorbeeld netjes moet zijn, terwijl de ander het belangrijker vind dat hij scherp reageert..

Ik kan er wel mee omgaan eigenlijk. ;)

tamaartjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 23:04

Ik reed eerst bij een manege, en toen kwam ik op de pensionstal waar ik nu zit terecht en begon daar paarden te verzorgen.

Ik heb daar toen voor mezelf gereden en op de manege les.
Ik heb toen een keer priveles gevraagt op stal en daar leerde ik zoveel van, ik kwam na een halfuurtje hijgend en zwetend van mijn paard af! dat was pas les!!

Ik had dat halfuurtje meer geleerd dan een jaar wekelijkse manegelessen, de manier van lesgeven vond ik ook veel prettiger op stal dus ben ik van de manege afgegaan.

Op de manege vond ik niet paardvriendelijk bijv. paard luistert niet, tik! paard bokt, tik! paard bokt, tik! paard bokt, tik! paard galopeerd aan, doortikken!

kijk ik vind dat als een paard bokt dat hij er een tik achteraan krijgt maar het doortikken terwijl je reactie krijgt vind ik niets.

Ook was het op de manege de bedoeling dat je ze in de krul trok, en als je bang was en iets niet durfde dan werd je verrot gescholden wat er reden nog 9 andere in de les!

Nu leer ik gewoon netjes te rijden en het paard word niet gedwongen om aan de teugel te lopen, ik leer nu gewoon met licht contact met de mond en zorgen dat ze voorwaarts zijn.
Zo gaan ze vanzelf nagefelijk lopen.

Ik ben ook helemaal van mijn angst af en als er iets was dat ik niet durfde werd ik niet gedwongen maar ik werd geholpen.
Dat was gewoon veel fijner.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 08:32

Ik heb les van twee verschillende topinstructeurs en ook daar zitten wel eens verschillen in, hoewel de grote gemene deler hetzelfde blijft en ik vanuit mijn eigen theoretische achtergrond beide verhalen ook kan plaatsen. Het ene paard werkt beter op de ene methode, het andere paard op de andere. Zo zie je mooi dat dressuur geen eenheidsworst is en dat er meerdere wegen naar Rome leiden.

panthera77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 12:50

Dag allemaal,
bedankt alvast voor deze serie commentaar. Top!

wasira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 13:35

beter 1 minder goede methode dan geen methode..

wanuu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 22:15

Het is zeker wel waar dat je bij verschillende mensen heel anders les krijgt. Soms is dat wel fijn, want de ene let bijvoorbeeld meer op je eigen houding enzo, en de ander bijv op gebruik van hulpen, zo kun je wel alles gewoon leren

SarahLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 22:21

Ik ook..
Mijn paard blokkeert soms in een keer, en de ene zegt dan draai hem naar links en rechts, de ander naar beneden drukken, en er is ook nog een die zegt ja, gewoon niet laten blokkeren.. (daar schiet ik ook lekker veel mee op..)

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 15:44

Daarom ga ik binnenkort ook stoppen bij mijn huidige manege. Ik ga overstappen naar western, en dan is het te 'verwarrend' om dressuur bij de manege te rijden, en westernles met mijn verzorgmerrie :).
Maar de belangrijkste reden is dat western me véél leuker lijkt :j.

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 15:46

wasira schreef:
beter 1 minder goede methode dan geen methode..

Niet mee eens :n
Want als iets `minder goed is` zou ik toch opzoek gaan naar wat beters?
Minder goed is in mijn ogen slecht, omdat je toch het beste wilt leren en zo goed mogelijk met je paard om wilt gaan? Dan zou ik
met "kan er mee door" geen genoegen nemen! Er is altijd wel een andere weg, alleen kost soms wat meer moeite.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 15:48

Het ligt er aan, ik heb een tijdje les gehad van twee mensen die in principe op dezelfde manier lesgaven, de één was alleen meer proefgericht en de ander lette meer op houding en zit. Dat wilde wel.

Maar later 'ruilde' ik door omstandigheden mijn ene isntructeur in voor een andere en toen kwam ik echt in de war. Was altijd gewend te rijden met veel druk, veel been, veel stuur. Moest bij m'n nieuwe juf alles loslaten en bijna letterlijk 'rijden met niks'.
Toen heb ik toch maar gekozen.