Ik zet mezelf vast

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RolingRoos

Ik zet mezelf vast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 20:05

Zo als de titel al zegt, ik zet mezelf vast en dan doel ik op mijn armen.

Ik heb al een tijd niet echt serieus dressuur gereden maar omdat ik nu een hengst gekocht
heb samen met een vriendin en je dan niet eerder mag starten voordat je L2 bent, moet
ik toch aan de bak ;) Ik heb de gelegenheid om met het paard van me neef te starten en
hij is best sterk. Ik heb in het verleden wel is meer gehad dat ik tijdens het rijden last van mijn
armen krijg. Is bij ieder paard natuurlijk weer verschillend. Maar het is wel erg vervelend en ik zou
niet willen doordat ik mezelf vastzet het paard zich daardoor ook niet meer kan ontspannen.

Is iemand die hier tips voor heeft of is het gewoon een kwestie van doen?

SaBiNa_S

Re: Ik zet mezelf vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 20:39

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 21:48

D'as inderdaat de enige goede oplossing veeeeellll les volgen, en liefst nog privéles.
Dat kost een beetje meer maar je leert er ook meer bij.

Suzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 22:36

Goed dat je de oorzaak bij jezelf zoekt.
Een paard kan niet ontspannen en loslaten als jij zelf niet kan ontspannen en loslaten. Met gewoon doorrijden zal zowel jij als het paard steeds verder vast komen te zitten.
Je zegt dat je jezelf vastzet in je armen, maar waarschijnlijk zit het probleem niet alleen in je armen. Je kan, doordat je bijvoorbeeld niet goed in balans zit, dat proberen te compenseren met je armen. Of het kan zijn dat je vast zit in je bekken en je rug en daardoor je armen vastzet.
In elk geval is het zaak om aan je houding en zit te werken, dan vooral aan balans en lossigheid. Ik kan je echt aanraden je te verdiepen in Centered Riding. Instructeurs kan je vinden op de centered riding website. Het is echt de moeite waard te investeren in goede zit / rijlessen van een Centered Riding instructreur. Als je daar een tijdje mee aan de slag gaat, zal je zien dat over een paar maanden je 'armen' probleem opgelost is.

RolingRoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 12:46

Bedankt voor jullie reacties, ik ga zeker even kijken naar het Centered Riding Suzan dankje!

wasira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 13:28

een paar goede oefeningen: je knieen tegelijk optillen als je op je paard zit, zodat je goed op je zitbotjes zit. en regelmatig met je schouders draaien ter controle.

sabrinaboer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 13:44

ik kan je misschien aanraden om eens te te gaan rijden aan de longe
wel met zadel maar zonder teugels hierdoor ga je echt op je zit rijden en heb je meer belance
dus zitlessen
en leer je je armen en bovenlichaam te onspannen en samen een te worden
verzet bij een paard is wat het mee brengt he door het vast zetten en zo blijf het balletje maar rollen
en kun je het paard in elkaar rijden wat niet de bedoeling is
hoop dat je er wat mee kan

miepje17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 14:16

Je zou ook misschien een keertje zonder stijgbeugels en teugels kunnen rijden als je een braaf paard hebt aan de longeeerlijn. Dan kun je ook precies voelen hoe je zitten kunt en dan merk je ook welke spieren je verkrampt bij het rijden

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 14:17

heel bewust zijn van je ontspanning :) :) echt bijvoorbeeld in de maat van de gang zeggen tegen jezelf (en dat mag best hardop) ont - span :)

helpt als een tiet

RolingRoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 20:54

Wauw echt bedankt voor de reacties hier kan ik buiten het lessen nemen zelf ook wat er aan doen. Super! Hier ga ik echt wat mee doen!

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 21:40

probeer onder het rijden je niet teveel te focussen op de perfectie, zorg ervoor dat je zelf ontspannen blijft door bijv een liedje te neurien, regelmatig rond te kijken om je heen, een keer je schouders te draaien, en zo gauw je merkt dat je vast gaat zetten (gelukkig ben je je hier wel van bewust, das al meer als het halve werk) ga je gewoon even terug naar de stap en laat je je paard even strekken, daarna pak je m gewoon weer op en ga je weer verder.

en natuurlijk lessen :D maar daarbuiten kun je idd wat met kleine tips zelf aan de slag.

iig succes (ook met je nieuwe aanwinst!! )

_Athar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 10:55

hoi, ik heb een probleem met doorzitten op mijn favoriete paard.
ik heb wel eens op een ander gereden en toen ging het doorzitten moeiteloos, maar zodra ik op dat andere paard zit, lukt het gewoon niet. het is een manegepaard dus de optie van aan de longeerlijn en zonder teugels gaat niet zomaar. hebben jullie hier ook tips voor?

Frenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 11:23

KiWiKo schreef:
heel bewust zijn van je ontspanning :) :) echt bijvoorbeeld in de maat van de gang zeggen tegen jezelf (en dat mag best hardop) ont - span :)

helpt als een tiet

Beetje apart uitgedrukt, maar wel waar! :D
Neurieen en lachen helpt ook.