Friese merrie Alaska 1ste keer @work op bokt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AlaskaTorrie

Friese merrie Alaska 1ste keer @work op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 19:47

Dit is de eerste keer dat er een topic verschijnt van Alaska en mij. Alaska is een 9-jarige Friese merrie uit Frankrijk. Ze is met 6 jaar uit de wei gehaald en is zonder veel voorbereiding zadelmak gemaakt. Weinig bespiering dus. Veel problemen gehad de afgelopen jaren met angst, rugproblemen, mok, wormen, hoefproblemen etc. Intussen gaat het steeds beter door rust, veel training, een tijd speciaal voer en aangepaste wormenkuren.

Waar we vooral aan werken is nageeflijkheid, ontspanning, buiging en eh... mijn houding. We rijden op B-niveau. Daarnaast zijn we haar verkeersmak aan het maken, dit gaat heel erg goed. Galop blijft erg lastig, de linkerhand gaat best redelijk, de rechterhand stukken minder... We hebben sinds kort weer les. In de winter hebben we op een andere stal gestaan, ben toen erg ziek geweest (erge longontsteking), heb toen een tijd geen les gehad.

Mijn eigen verbeterpunten:
-Mijn benen/voeten; ik trek mijn hakken soms wat op, leg mijn onderbeen dan wat te ver naar achteren. Daarnaast draai ik mijn rechtervoet vaak naar buiten door een oude blessure.
-De hoek in mijn armen houden, nu ik de foto's weer eens zie, zie ik dat het nog meer mag.
-Alaska goed actief houden. Vóór de fotoshoot had ik een half uur les gehad, ze was dus al een beetje moe. En ik ben giga verkouden, dus heb zelf niet zoveel puf...
-Eeeeh... vóóóór me kijken... (Maar ik vind dr zo leuk....)

Ik zou erg graag tips willen voor de galop.

Even ter vergelijking:

Afbeelding
Alaska drie jaar geleden. Hier was ze net 4 maanden in Nederland. Ze was toen net een maand hersteld van droes. Slecht bespierd, komt wat stijfjes over. Daarnaast erg schraal, vooral voor een Fries.

Afbeelding
Longeren met dubbele longe vorig jaar zomer. We werken vooral aan ruggebruik en ontspanning, ik vind dit beeld dan ook erg mooi.

En hier de 'vernieuwde' Alaska: :D

Afbeelding
Vorige week. Mijn houding is bagger, Alaska loopt hier al best goed vind ik zelf.

De fotoshoot Ik was mijn cap (en de memorycard van de camera) vergeten... Ik draag altijd een cap, dus opmerkingen hierover zijn redelijk zinloos...

Afbeelding
Warm draven. Mooi beengebruik. Mijn voeten... :+

Afbeelding
Oppakken in stap. Mijn voeten weer...

Afbeelding
Iets doorvragen in draf. Ik vind deze foto best redelijk. En natuurlijk mogen mijn tenen naar voren wijzen...

Afbeelding
De gruwelijke galop. Ik ben vooral bezig met korte stukjes erg voorwaarts rijden, zo nu en dan een volte. Maar vooral regelmatig overgangen maken. Ze kijkt wel vaker zo nukkig in galop.

Afbeelding
Wijken. Jammer dat ze hier niet zo mooi schaart als normaal. De fotografe was nogal interessant... :+

Afbeelding
Klaar

http://kicky86.nl.picturepush.com/album ... 9-172.html
Filmpje van draf en stap. Ben hier best blij om. Mijn houding is een stuk beter geworden, Alaska mag nog iets meer voorwaarts maar was hier erg moe.

leeneliefje

Re: Friese merrie Alaska 1ste keer @work op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 19:56

Wat een verschil zeg met een paar jaar geleden! Super :D
Ik vind haar al mooi lopen, en je rijd ook netjes alleen moet je
af en toe je hakken wat meer uitdrukken en je tenen naar binnen houden. En dat de galop zo moeilijk gaat is erg lastig, heb het probleem zelf ook met mijn pony. Kan ik dan ook weinig over zeggen, alleen doe ik vaak als oefening lange rechte stukken galloperen, dan kan ze wat grotere passen maken. Heeft voor mij wel gewerkt, dan valt ze niet steeds terug ;)
Misschien heb je daar wat aan? :p
Verder vind ik haar een super mooie fries!
groetjes eileen

AlaskaTorrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 19:59

Ik probeer inderdaad veel lange zijdes te rijden in galop en vaak aan te springen, gisteren was ze helaas gewoon veel te moe voor het stukje galop. Ze wordt nu bijna elke dag gereden, dus het voer gaat nu geleidelijk aan omhoog, 't is nog een beetje zoeken. Dus ze komt soms wat energie te kort. Bedankt voor je tip!

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 20:02

Een Franse fries, hihi leuk hoor :)
Ik ken je galop probleem, ik doe ook rechte stukken, maar soms ook hele kleintjes, gewoon paar pasjes, en dan weer terug.

Succes ermee!

AlaskaTorrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 20:34

Da's inderdaad een goede tip, om ook mini stukjes mee te pakken. Meestal was ik al blij dat ze uberhaupt aansprong, maar dat gaat al steeds beter. Dus bedankt voor de tip, zal er eens mee aan de slag gaan.

nataly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 21:18

whoooooh, wat een metarmorfose zeg :D vind haar echt prachtig geworden. Het lijkt me een hele lieve merrie!! Oh ja de galop, ik zit met het zelfde probleem , maar ik vind je nu al goed bezig. De ontspanning en gecontroleerd komt vanzelf succes *D

Cossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 22:34

Goed dat je veel overgangen rijdt :)

Rhenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 11:23

Wat een leukerd.
Ziet er al veel beter uit.
In je filmpje zag ik dat je helemaal niet voorwaarts rijdt.
Heb zelf ook een fries alleen voorwaarts rijden is wel nodig...

Succes ermee!

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 11:31

Om haar meer voorwaarts te krijgen zou ik minder vaak " been geven ", in draf geef je bij elke keer dat jij gaat zitten been. Je wilt haar meer voorwaarts krijgen maar dan zou ik een zweepje erbij pakken, 1 x de zweep gebruiken heeft op den duur meer effect als elke pas je been geven omdat ze daardoor juist dood voor het been worden.

De galop, tja ze zeggen dat friezen nou eenmaal niet zo makkelijk met de galop zijn en het even duurt voordat ze netjes en gecontroleerd galoperen. Veel rechte stukken buiten galoperen helpt wel om ze sterker te maken.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 19:39

Ik zag inderdaad ook dat je wel heel erg veel wiebelt met je benen! Het lijkt mij verstandig om je sporen af te doen, die gebruik je te vaak en werken zo averechts. Je paard zal er alleen maar meer van afstompen. Neem er liever een zweepje bij en als ze dan niet op je been reageert, kun je er een klein tikje bijgeven.
Ik vind het er ook wat onstabiel uitzien. Zit je wel goed in je zadel? Of misschien komt het wel door je voeten, zijn stevige leren laarzen geen beter idee voor je? Wellicht heb je dan ook meteen je voeten stiller omdat je niet meer zo makkelijk vanuit je enkels kunt wiebelen.

Je tempo in draf is ook veel te laag en niet actief. Ik had de neiging om te gaan kikkeren om haar actiever te laten lopen :D Rijd veel tempowisselingen en dan wordt dit vanzelf beter. Niet teveel overgangen terug, want op het filmpje is te zien dat ze die overgang naar stap wel heel erg aangenaam vond. Blijf mooi in dit draftempo rijden, maar schakel een keer naar een middendraf, twee passen weer normaal tempo en weer in middendraf.
Probeer ook wat meer contact te houden met je teugels, ze hangen te vaak los en hierdoor kan het er ook wat onstabiel uitzien.

AlaskaTorrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 22:21

Ze is op het filmpje inderdaad niet actief en voorwaarts. Ze had net een half uur intensief les gehad (en natuurlijk ruim een kwartier inrijden). Vervolgens een kwartiertje rust en nog een 3/4 uur fotoshoot. Het filmpje is aan het eind gemaakt, ik deed toen erg veel moeite om haar eeh... vooruit te duwen bijna... Zou er helemaal hupsig van worden als ze zo in de vertraging zit... We zitten nog een beetje te schipperen met voer, daarnaast had de staleigenaar per ongeluk 2 scheppen muesli per dag te weinig gegeven die hele week...

Wb mijn benen... Ik heb bijna 3 jaar met een vhz gereden op haar, een heel akelig zittend zadel (heel plat, naar achteren kantelend zadel met absoluut geen steun). Ik rijd nu bijna 2 weken met dit zadel, merk dat ik nog erg moet wennen. Dus mijn benen wiebelen soms nog wat. Maar elke keer al minder. Normaal gesproken gebruik ik/hoef ik minder been te gebruiken, vandaar dat ik met sporen rijd; om met zo weinig mogelijk zo veel mogelijk reactie te krijgen. En dit ondersteun ik indien nodig inderdaad met zweepje.

Met het op lengte houden van de teugels heb ik eigenlijk weinig problemen mee meestal, waar zie je dit vooral Annetje? Enne, wb laarzen... Heel graag, maar heb nu net een ander zadel voor dr gekocht... Dus laarzen zullen even moeten wachten... Ik ben zelf hypermobiel, dus mijn gewrichten flabberen wel eens oncontroleerbaar heen en weer... Laarzen zouden zeker helpen.

Ik rijd wel vaker met zweepje erbij, ze heeft zo dr luie momenten en een zweepje helpt dan erg goed. Heb toevallig vandaag nog geoefend met de galop, dit ging erg goed. Ze heeft dan soms nog wel ondersteuning met zweep nodig, vooral in de bochten (die zijn nog erg lastig). Heb afgewisseld met lange stukken achter elkaar en korte stukjes.

In ieder geval bedankt voor alle tips en adviezen.

Bellie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 09:32

jeetje wat is ze opgeknap zeg! Ook een hele spierbundel erbij, ze lijkt nu ook gelijk een stuk groter :)
rijden gaat netjes, ik heb niet zoveel cometaar maar in het filmpje zag ik dat je bijna elke stap aanspoort dus dat is misschien wel een verbeter puntje ;)

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 10:06

De merrie ziet er goed uit, maar ik vind dat het rijden er nog niet voldoende uitziet. Maar soms is dat vanaf foto's moeilijk te beoordelen.
Ik vind dat ze nageeflijker moet, en zie dat ze de rug vrij vast houdt. Probeer meer van achter naar voor te rijden. Achterhand moet actiever.
En je handen moeten meer gedragen worden, niet naar beneden drukken. Teugels mogen ook iets korter.
En waarom knotten bij een Fries? Is dat gebruikelijk bij een barok paard in Frankrijk?