Conditie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ultimah

Conditie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 12:20

Hallo allemaal!

OVer nu nog 32 dagen begint de eper paarden vierdaagse. En wij gaan voor het eerst mee doen.
Maar ik train en train, maar ik heb het idee dat haar conditie en niet veel beter van word.

ze word nu 3x per week 2 x per dag bereden. en de andere dagen 1.5 uur. (intersief)

en rij 2 a 3 x 1.5 uur buitenrit.

Heeft iemand tips?

Groetjes
en bedankt!

E__line

Re: Conditie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 12:21

Tijdens buitenrit vooral lekker veel draven

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 14:38

Stappen en draven afwisselen. Minuutje draven, minuutje stappen etc. De uren dat je rijdt, zegt niet veel over de afstand. Je kunt beter een route kiezen van een bepaald aantal kilometer en dit steeds een stukje langer maken.
Zorg er wel voor dat ze ook tijd krijgt om te herstellen. Dus niet alleen intensief trainen, maar ook een dagje wandelen, rustig stappen ertussen zetten zodat haar spieren weer tot rust kunnen komen.

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 21:06

Spieren kunnen pas een trainingsprikkel compenseren (of supercompenseren, dus nog beter worden) als ze rust krijgen. Dus na een zware training kun je je paardje beter een dagje rust (weidegang!) geven om te herstellen.
Kijk ook eens op het endurance deel van bokt, daar staat veel geschreven over duurtraining.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 23:36

1,5 uur rijden heeft 0.0 zin, intensief rijden ook niet..

het gaat erom hoe je rijdt.. net als mensen bij de sportschool... je kan wel 5x per week 3 uur achter elkaar fietsen en rennen op de stomme loopband, maar je conditie verbeterd niet.. je puft jezelf dan alleen maar uit..

conditie train je pas met interval training..

dus afwisselend rijden zoals fem_daf al zegt..

niet draven tot je paard moe is.. maar net daarvoor gaan stappen.. daarna weer draven, en weer op tijd stoppen..

hoelang je moet draven weet jij als de beste.. jij weet wanneer je paard ongeveer moe wordt..

maar de manier waarop je het nu aanpakt werkt niet, het 2x uit stal halen op een dag weer wel, dat is wel goed.. maar dan hoef je niet persee lang of heel intensief te werken..

succes

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 11:06

Idd het gaat niet om de duur maar om wat je doet in je training. De fysio die laatst bij ons paard was zei het als volgt: je rijdt 20 minuten om de spieren te trainen (kracht) en nog eens 20 minuten als je ook aan de conditie en het uithoudingsvermogen wilt werken. Als je dus in en uitstappen meerekent zit je meer iets meer dan 3 kwartier rijden per dag helemaal goed. Die lange buitenritten lijken me prima, maar ik zou de anderhalf uur intensief rijden vervangen door 3 kwartier rijden, dat is voldoende. Anders heb je namelijk kans op verzuring en overbelasting van de spieren.

Ik geloof niet dat 2 keer per dag rijden meerwaarde heeft. Ik denk dat je op het endurance stuk van bokt informatie kunt vinden over interval training, speciaal gericht op het trainen van het rijden van lange afstanden. Dat zou ik meenemen om op de lange buitenritten te doen.

sabrinaboer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 12:35

sluit ik me helemaal bij aan en ga na hoe ander endurance ruiters hun paarden trainden voor deze afstanden

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 13:00

koe_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 13:03

je rijd 'm wel veel hoor, 5 keer in de week is meer dan zat, en 2 keer op een dag lijkt mij wel overdreven, ik zou gewoon 5 x per week 1 x per dag....... waarom rijd je 'm 2 x per dag?
p.s. afwisselen is ook heeeeel belangrijk
Laatst bijgewerkt door Katja op 11-05-09 20:24, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 10:12

Hoi,

De eerste keer dat ik met de vierdaagse meedeed heb ik helemaal niet getraint! Reed alleen een uurtje in de bak. Met de vierdaagse heb ik het niet te gek gedaan, veel stappen en af en toe draven en galoperen. paard redden het makkelijk!

Dit jaar ben ik ook wat langere afstanden aan het rijden, rij nu elk weekend ongeveer 5 uur (ongeveer 25 km)in het bos en best wel lange stukken draven en galoperen maar wel met lange stappauzes en natuurlijk lunchpauze ;) (lage vuursche kan je heerlijk eten en je paard stallen ;) )

Als je normaal doet met de vierdaagse red je paard het makkelijk en vooral op de manier hoe jij nu traint!!

Succes en misschien tot ziens ;)