Ik heb spierreuma waardoor ik vooral bij koud weer nou niet echt een fijne zit heb, en deze winter zijn daar ook nog een paar keer fikse rugklachten bijgekomen.
Jammer genoeg is Viva een paard met heel veel beweging, heel lenig en ook heel sensitief. Kortom een droompaard, maar helaas voor mij een hele kluif om uit te zitten.
Ik ben bezig het doorzitten weer op te bouwen. Viva vindt dit niet leuk.
Ook ben ik bezig haar wat vlugger voor het been te maken, omdat ze de neiging heeft iedere keer als ik naar voren drijf, in de middendraf te gaan, maar dan drukt ze zich op, maakt zich sterk en krijgt een neiging tot steekdraf.
Nu pak ik het dus anders aan, paar passen voorwaarts, paar passen terug.
Eerst een paar fotos van een stukje doorzitten (en ik doe dit echt niet heel lang achter elkaar, mijn paard komt in de wei naar me toe en dit wil ik zo houden.
). Als we echt teveel spanning krijgen, dan ga ik tussendoor wel eens even lichtrijden en laat haar zakken, maar niet te vaak.Daarna een paar van een training waarin ik het steekgang probleem probeer op te lossen door haar wat lager in te stellen en dan veel schakel. Nou komt ze toch vaak nog omhoog, ook in de overgang terug, logisch ook, maar ik zit daar dus met een paar meter teugel, waardoor mijn handen overal zijn.
Tips om haar middendraf te verbeteren, en ook het ondertreden, graag.
Commentaar op mijn houding mag, er is genoeg van te zeggen.

Pasje terugrijden:

Even een stukje lichtrijden voor comfort voor ruiter en paard.

Stukje schouderbinnen:

En hier zie je duidelijk hoe moeilijk doorzitten nog is:

Nu de training van gisteren. Ze vond het constante schakelen nog erg moeilijk, dus dat gaf links en rechts wat begripsverwarring en ook spanning. Er zaten ook een aantal erg fijne momenten tussen, waar we mee verder kunnen.
Ik heb ervoor gekozen ook een paar fotos van mindere momenten te plaatsen.
Ik wil graag rijtechnisch onderbouwd commentaar erop, dus met commentaar dat de verbeterpunten onderbouwd aangeeft ben ik zeer blij.

Hier zie je duidelijk dat ze zich omhoogdrukt op mijn beenhulp en niet naar voren wil. Nou ben ik een tijdje terug beziggeweest met haar met iets meer afdruk te laten draven en meer terug te rijden, dus ergens logisch dat ze niet snapt wat ik vraag.

Hier loopt ze fijn:

glopje:

! En het plaatje ziet er erg rustig uit, je paard heeft duidelijk vertrouwen in je. Het enige wat me enorm stoort is dat je je handen op bijna alle foto's naar binnen draait. Probeer hierop te letten, want dit beïnvloedt je teugelwerking enorm. Verder denk ik dat je nog iets vaker zou kunnen nageven met de binnenteugel. Maar dit kan ook een momentopname zijn natuurlijk.