Viva la diva (Bachelor, NRPS) basiswerk doorzitdip

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

randalinpony

Viva la diva (Bachelor, NRPS) basiswerk doorzitdip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 10:17

Nou ja, we zijn na een langere pauze weer aan het oppakken. In de winter heb ik door omstandigheden niet gereden, Viva is met af en toe longewerk nog een beetje op conditie gehouden.

Ik heb spierreuma waardoor ik vooral bij koud weer nou niet echt een fijne zit heb, en deze winter zijn daar ook nog een paar keer fikse rugklachten bijgekomen.

Jammer genoeg is Viva een paard met heel veel beweging, heel lenig en ook heel sensitief. Kortom een droompaard, maar helaas voor mij een hele kluif om uit te zitten.

Ik ben bezig het doorzitten weer op te bouwen. Viva vindt dit niet leuk.
Ook ben ik bezig haar wat vlugger voor het been te maken, omdat ze de neiging heeft iedere keer als ik naar voren drijf, in de middendraf te gaan, maar dan drukt ze zich op, maakt zich sterk en krijgt een neiging tot steekdraf.

Nu pak ik het dus anders aan, paar passen voorwaarts, paar passen terug.

Eerst een paar fotos van een stukje doorzitten (en ik doe dit echt niet heel lang achter elkaar, mijn paard komt in de wei naar me toe en dit wil ik zo houden. :D :+ ). Als we echt teveel spanning krijgen, dan ga ik tussendoor wel eens even lichtrijden en laat haar zakken, maar niet te vaak.

Daarna een paar van een training waarin ik het steekgang probleem probeer op te lossen door haar wat lager in te stellen en dan veel schakel. Nou komt ze toch vaak nog omhoog, ook in de overgang terug, logisch ook, maar ik zit daar dus met een paar meter teugel, waardoor mijn handen overal zijn. :+

Tips om haar middendraf te verbeteren, en ook het ondertreden, graag.

Commentaar op mijn houding mag, er is genoeg van te zeggen. ;)

Afbeelding

Afbeelding

Pasje terugrijden:
Afbeelding

Even een stukje lichtrijden voor comfort voor ruiter en paard.
Afbeelding

Stukje schouderbinnen:
AfbeeldingAfbeelding

En hier zie je duidelijk hoe moeilijk doorzitten nog is: :o
Afbeelding

Nu de training van gisteren. Ze vond het constante schakelen nog erg moeilijk, dus dat gaf links en rechts wat begripsverwarring en ook spanning. Er zaten ook een aantal erg fijne momenten tussen, waar we mee verder kunnen.
Ik heb ervoor gekozen ook een paar fotos van mindere momenten te plaatsen.
Ik wil graag rijtechnisch onderbouwd commentaar erop, dus met commentaar dat de verbeterpunten onderbouwd aangeeft ben ik zeer blij.

Afbeelding

Hier zie je duidelijk dat ze zich omhoogdrukt op mijn beenhulp en niet naar voren wil. Nou ben ik een tijdje terug beziggeweest met haar met iets meer afdruk te laten draven en meer terug te rijden, dus ergens logisch dat ze niet snapt wat ik vraag.
Afbeelding

Hier loopt ze fijn:
Afbeelding

glopje:
Afbeelding

Afbeelding

My_star

Re: Viva la diva (Bachelor, NRPS) basiswerk doorzitdip

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 10:30

Ik vind je 'basis'houding erg netjes, zeker zo op de eerste foto's. Als je iets meer aan het doorwerken bent, dan zie je je houding ook gelijk erg veranderen. Dat is ergens heel logisch, aangezien je op een bepaalde manier wil inwerken en daarvoor ook echt wel dingen moet doen: met zitten wachten tot je paard je gedachten gaat lezen kom je ook nergens ;).

Wat me erg opvalt zijn je benen: je onderbenen verliezen vaak het contact met je paard doordat je je tenen heel fel naar buiten draait (misschien kan dat al een eerste tip zijn om 'm van achter nog iets meer onder te krijgen). Ook je linkerhand leidt een eigen leventje: zowel op de linker- als rechterhand knik je behoorlijk sterk in je linkerpols, daar zou ik iets meer op proberen te letten. Op de galopfoto's komt heel goed tot uiting wat je in je begin post al aangaf: je hebt wat moeite om je paard te volgen, en dat zie je in je houding. Op de voorlaatste foto lijkt het mij alsof je met je hand naar je buik toe wil gaan, terwijl je met je schouders naar voren kiept. Probeer iets meer de andere richting uit te gaan: met je buik naar je hand toe. Dan ben je iets zachter in z'n mond en blijf je gelijk mooier rechtop zitten!

Ik vind het er overigens echt wel goed uitzien hoor! Ik denk dat jullie een hele solide basis hebben, en vind het knap van je dat je foto's plaatst waarop je echt ergens aan aan't werken bent in plaats van een paar chique plaatjes te schieten van dingen die jullie al helemaal beheersen. (overigens ook niks mis mee hoor, maar deze foto's zijn veel waardevoller als je graag tips krijgt ;) )

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 10:48

Dank je! Galop vind ik inderdaad waanzinnig moeilijk uit te zitten. Ik zit ook vaak een beetje geforceerd, ze springt heel makkelijk (van achter) over als er teveel spanning optreedt.

Dat mijn benen en soms ook handen zo zwieperen komt omdat ik het paard écht niet uit kan zitten, en dan moet je toch wat om je balans te bewaren. :o

Op mijn handen probeer ik inderdaad te letten, maar owhh, zo moeilijk. :o

Bedankt voor je commentaar.

mistral19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 10:54

Ik vind je houding er toch nog best goed uitzien hoor :-)! En het plaatje ziet er erg rustig uit, je paard heeft duidelijk vertrouwen in je. Het enige wat me enorm stoort is dat je je handen op bijna alle foto's naar binnen draait. Probeer hierop te letten, want dit beïnvloedt je teugelwerking enorm. Verder denk ik dat je nog iets vaker zou kunnen nageven met de binnenteugel. Maar dit kan ook een momentopname zijn natuurlijk.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 10:57

het ziet er uit alsof je niet op je zitbeen knobbels zit. je steekt je billen wat naar achteren en waarschijnlijk kan je daardoor ook niet fijn uitzitten.
probeer dus je bekken te kantelen (trek je navel maar eens flink naar binnen, dezelfde beweging die je maakt als je een schommel vooruit duwt) daardoor kom je goed op je zitbeenknobbels en kan je zeer waarschijnlijk veel fijner zitten.

misschien maakt het je ook makkelijker als je een laars of chap aandoet, daardoor ligt been been wat stroever tegen het zadel en heb je meer houvast.

dat opdrukken ken ik heel goed, urissa doet dat ook erg als ik haar aan de spieren kom. ik moet haar dan voordat ik wat ga doen er extra doorvragen, liever wat dieper en ronder dan dat ze zich opdrukken.

succes!

Lysander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 11:00

Leuk paardje, ze heeft wel iets van de mijne! :)
Ik denk dat je het je paard wat makkelijker kunt maken door aan je zit te werken, hoewel ik begrijp dat dat moeilijk voor je is. Je zit teveel op je 'doos' en te weinig op je kont. Probeer echt op je kont te gaan zitten, je bekken iets te kantelen (je navel een beetje 'omhoog' denken) en diep uitademen. Nu ligt jouw zwaartepunt richting haar schouders, waardoor zij meer op de voorkant komt en jij sneller je balans verliest en naar voren kiept. Als je dan ook nog je handen netjes naast elkaar, rechtop en met je teugels op maat neemt, zal het voor je paard een stuk makkelijker worden. Dit is natuurlijk makkelijk getypt, maar het is echt wel even moeilijk en wennen, en ik weet niet in hoeverre het mogelijk is met je spierreuma. In elk geval succes!

Hannaha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 15:01

Probeer inderdaad vooral die linkerhand normaal (met de pols naar binnen gedraaid zegmaar) te houden, verder je gewicht iets meer naar achteren te verplaatsen en daarmee ook rechterop en meer op je kont te zitten. Verder vind ik het een prachtpaard om te zien :)
Is het misschien nog een idee om delen zonder beugels te rijden? Dat heeft bij mij ontzettend geholpen, nouja, heel veel succes in ieder geval!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 19:31

Bedankt voor het commentaar.

Inderdaad zit ik nog helemaal niet lekker in balans. Nou is mijn rug van nature al best hol, zodat ik ook makkelijk op de achterkant van het zadel belandt, maar na die rugklachten is de boel helemaal al flink vast komen zitten.

Zonder beugels rijden is een goede tip, en over een tijdje ga ik dat zeker doen!
Nu durf ik het alleen nog niet aan, ik ben bang dat als ze echt grote heftige passen maakt ik zo ga stuiteren dat ze me eraf bokt. Ze is erg gevoelig.

En ik ben geen 18 meer. :D

ET78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 21:45

Wat een superpaard en wat een leuke combinatie zijn jullie!! Goede foto's ook. Wat mij opvalt is dat je je handen redelijk hoog houdt. Alsof je jezelf zo in balans probeert te houden. Ik doe dat zelf ook makkelijk en volgens mijn instructrice werkt het bit zo in als een soort hefboom. Gevolg: niet prettig voor paard, die probeert er onderuit te komen door zijn rug weg te drukken. Ik ben er nu druk mee bezig dit te veranderen en moet mijn handen dus lager houden. Gevolg mijn paard zakt meer met zijn hoofd en ontspant meer. Hierdoor kan ik weer beter zitten. Ik weet niet of je iets aan de tip hebt. Maar succes in ieder geval!
Oh.. bij mij gaat het trouwens wel om een jong paard ;)

lauraenabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 18:10

ik vind het een hele leuke combinatie om te zien ;) en over het algemeen ziet het rijden er ook heel fijn uit!
Maar wat mij opvalt is dat je zo op de lepel van het zadel zit. Probeer iets meer voorin het zadel te gaan zitten. Als als het met je 'gezondheid' kan probeer je bekken iets meer te kantelen... dat maakt je rug minder hol maar dit moet natuurlijk wel mogelijk zijn voor je ;)

als je iets meer naar voren gaat in het zadel zal er trouwens ook minder druk op alleen de kussen aan de achterkant van het zadel worden uitgeoefent en zal hetdoorzitten ook fijner zijn voor het paard

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 19:48

Bekend probleem :)
Hier ook een rugpatiënt met zeer holle rug van mezelf en ook geen soepele rug. Daarnaast ook nog eenzelfde paardje.
Ik heb van de winter ook echt heel hard mijn best gedaan om door te zitten. Nou stuiterdestuiter de bak rond, na 2 volte's was ik ook bekaf van het proberen te blijven zitten. Ben toen al een stuk meer vooruit gegaan door er niet meer op te letten, maar alleen te letten op mijn ademhaling. Onbewust ging ik hoger ademhalen, wanneer ik me adem weer naar beneden bracht, werd ik meteen een stuk losser en minder gespannen.
Maar de belangrijkste reden, die ervoor gezorgd heeft dat ik sinds enkele weken ineens heel gemakkelijk door kan zitten en het ook 10 minuten kan volhouden (al een heel eind, als je het eerst geen 1 minuut kon volhouden): Mijn paard laat zijn rug los. Zodra hij iets spant in zijn rug, ben ik weer terug bij af.

Wat ik op de foto's zie en uit je verhaal opmaak is jouw paard ook niet 100% over zijn rug. Wanneer je dat voor elkaar hebt zul je ook beter kunnen gaan doorzitten. Maar dan zal ook je middendraf etc. beter worden.
Rijd hem wat lager in de halshouding, drijf hem goed naar je hand toe en wissel iedere 20 stappen in tempo.

Het is trouwens wel een erg leuk beestje zeg!! En het ziet er ook zeker niet verkeerd uit.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-09 16:19

Bedankt voor de tips weer. :)

Tja, het is inderdaad een wisselwerking: ik zit niet fijn, paard reageert onmiddelijk en spant aan.

Op mijn ruin heb ik veel minder moeite met zitten, ten eerste omdat die zijn gangen veel makkelijker uit te zitten zijn (viva beweegt zelfs al houdt ze nog wat vast ontzettend door haar lijf, net een elastiekje), en ten tweede is die niet zo ril in zijn lijf zodat het hem helemaal niet stoort als er een keer een hobbel op zijn rug zit.

Maar ja, het is toch een punt om doorheen te rijden.
Ik probeer inderdaad goed voorin het zadel te gaan zitten, zodat ik automatisch mijn bekken beter heb, maar daar zijn mijn spieren inderdaad nog wat te stijf en kort voor. :)
Ik merk dat als ik even uit balans ga, of het paard, dat ik dan weer naar achteren schiet in het zadel en das niet goed.
Ik overweeg om van dat plaksel op het zadel te smeren zodat ik niet zo snel verschuif. Ik zit nu soms ook gespannen omdat ik probeer in de juiste houding te blijven, maar dat werkt averechts.

Ik rijd trouwens altijd lang en laag los totdat ze helemaal loslaat en het tempo volledig van mij is. Pas daarna rijd ik haar geleidelijk meer aan elkaar.

De tip van de ademhaling ga ik zeker proberen.

Verder vind ik eigenlijk niet dat mijn handhouding te hoog is: je ziet op de meeste fotos een rechte lijn van de mond van het paard naar mijn elleboog, en dat is precies goed. Ik denk dat als ik mijn handen lager ga houden, dat ik dan nog meer voorover kiep. :)

kimmiee95

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 17:32

mooi paard,ziet er goed uit. Geen commentaar eigenlijk ;)

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 19:05

Heel mooi paard. Daar mag je trots op zijn, probeer je benen wel op de singel te houden.