Paard met "zwabberbenen" (achter)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

saltpepper

Paard met "zwabberbenen" (achter)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 21:44

Ik verzorg een 4 jarige ruin. Hij is nu ongeveer een jaar onder het zadel. Ik heb elke week priveles en er zijn vast ruiters die in 1 jaar meer kunnen bereiken maar ik ben tevreden! Stap en draf gaat goed, galop onder het zadel zijn we pas sinds een paar weken mee bezig.

Qua gedrag en lichamelijk is het echt nog een peuter. Daarom rijden we ook met beleid: 1 x in de week les, 1 x in de week klein buitenritje en 1x in de week in de bak rijden. Hij heeft van de winter in een loopstal gestaan en staat nu met andere paarden op het land.

Maar nu het "probleem":
- hij tilt hij zijn achterhoeven niet goed op (vooral met een stukje draf hoor/zie je dit goed). Hij schraapt/ sleept als het ware met de "punt" van zijn hoef over de weg (resulaat zijn hoeven slijten op de punt af). Ijzers zouden dit probleem niet verhelpen omdat die meer het loopvlak beschermen tegen slijtage.
- na het rijden is hij soms zo "moe", dat hij zwabberend naar zijn stal loopt. Het lijkt wel of hij "dronken" is. Het slepen met zijn achterbenen is dan nog ietsje erger.
- Als hij zijn hoofd laag heeft met zijn neus bijna op de grond (beetje struinen in bak, weiland, lange teugel stappen etc) tilt hij zijn achterbenen heel hoog en wijd/breed op. De staleigenaar heeft hier ooit over gezegd dat dit te maken had met korte broekspieren (??).

Nu is mijn vraag: komen deze "symptomen" bekend voor? Zijn dit typische jonge paarden"kwaaltjes". Zijn er oefeningen om zijn achterbenen te versterken (hij lijkt mij logisch dat dit te maken heeft met een zwakke achterhand, klopt dit?). Is er kans op verbetering?

Tips en trucs van harte welkom!

Thanx!!

Ans

Juangi

Re: Paard met "zwabberbenen" (achter)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 21:45

Komt misschien omdat niet alle spieren goed getraint zijn?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 21:47

Als ik het zo lees denk ik aan ataxie.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 21:50

Dat was ook mijn 1e idee,
Ataxie is ook zwabberen en niet goed co-ordineren.

Een heel simpel trucje om dat te bekijken,
Probeer met hoeven krabben, de ene achtervoet, schuin voor de andere zetten (echt als x benen)

Als hij al terug trekt voordat hij neer zet (of gelijk corrigeerd) is het goed.
Als hij zijn voet laat staan, of langer als een sec. laat staan, dan zou het ataxtie kunnen zijn.
Dit hebben wij laatst nog bij een keuring laten bekijken. en zo bekijkt een VA of er mogelijk atactie is.

pol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 09:23

Is overigens geen betrouwbare methode het zegt wel wat over het paard maar sommige paarden vinden zo staan wel best, maar zijn niet atactisch!

mariska75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 10:23

Waarschijnlijk kan je paard het nog niet aan zo'n rit. Als hij begint te 'zwabberen' ben je echt te ver gegaan en is hij moe. Spieren zorgen voor ruim 50% van de stabilisatie van gewrichten ed. Als hij moe is kan hij zichzelf dus niet meer in balans houden. Ik zou het paard heel kort laten werken en niet wachten tot hij gaat 'zwabberen'. Starten met bijv. 10-15 min en langzaam uitbouwen.

Maar de opmerking over atactische verschijnselen zou ook kunnen, in samenhang met de andere punten.

mariska75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 10:24

beter elke dag kleine stukjes aan het werk, dan 3x pw heel veel tegelijk.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 10:26

pol schreef:
Is overigens geen betrouwbare methode het zegt wel wat over het paard maar sommige paarden vinden zo staan wel best, maar zijn niet atactisch!

Opzich is het wel betrouwbaar.....
Zelfs een paard wat 'zo staan' wel best vind MOET corrigeren als je het paard een beetje omduwd...

HorseChica

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 10:29

Ik had vroeger ook een jonge merrie , die enorm slappe achterbenen had.
Om de spieren in de achterbenen sterker te maken , moest ik bij iedere stap die ze zette mijn been aanleggen/drijven/aansporen ; dus als ze haar linker been voor zette , moest ik met mijn rechterbeen drijven , andersom net zo.
Misschien dat je hier wat aan hebt ;)

saltpepper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 18:09

Bedankt voor jullie reacties, ik ga het foefje met de achterbenen zeker uitproberen van het weekend als ik bij de paarden ben!
Ik wil wel benadrukken dat er moet dit paard erg doordracht wordt omgegaan (we houden rekening met zijn leeftijd/ jeugdige gedag). Dit houdt in dat we inderdaad korte ritjes maken, het rijden opbouwen en deskundige hulp wekelijks hebben.

Er zijn mensen die een paard na een jaar al "L proef klaar hebben" wij zijn nog steeds bezig met de basis (ten behoeve van het paard en ik leer ook wekelijks bij met lessen).

Ik ga verder nog informatie opzoeken over ataxie om te achterhalen of de symptomen die beschreven staan overeenkomen met de symtomen van dit paard.