Onze eerste stapjes samen: Rover (Gribaldi x Balzflug)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jolien87

Onze eerste stapjes samen: Rover (Gribaldi x Balzflug)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 21:33

5 jaar geleden vroeg vriendin Marije (rijerijerije op bokt) mij of ik bijrijder wilde worden van haar pony, Fleur. Sindsdien was ik dikke maatjes met Fleur, maar helaas bleek Fleur niet het wedstrijdpaard wat Marije in haar zocht. Vandaar dat Fleur sinds een paar maanden heel gelukkig is bij twee hele lieve dames in Friesland.

Eerst wat informatie over Rover:
En toen was daar Rover, een 10-jarige vosruin. Het viel gelijk op dat het een echt knuffeldier bleek, maar niet de makkelijkste in de omgang. Het bleek een gevoelig mannetje te zijn, na 7 jaar bij zijn vorige eigenaar te hebben gestaan moest hij duidelijk erg wennen aan zijn nieuwe thuis. Ook kreeg hij last van mok en schimmel. Gelukkig heeft hij hier nu geen last meer van, ook is hij al een stuk rustiger geworden, waardoor we rustig aan het rijden kunnen oppakken.

Over ons niveau:
Rover is bij zijn vorige eigenaar getraind op M-niveau, maar hij is nooit uitgebracht. Zelf rijd ik onderling op L2 niveau. Ik rijd nu 9 jaar, waarvan de eerste jaren eens in de twee weken. Op het moment krijg ik eens per week les op Hippisch Centrum de Haerst in Zwolle en daarnaast rijd ik dus op Rover. Marije heeft de ambitie om volgend jaar met Rover te starten in de B, maar ik blijf voorlopig nog eventjes 'ambitieloos'. Eerst maar eens maatjes worden en proberen rust in het rijden te krijgen.

In februari is Marije begonnen met rijden, zelf ben ik er begin maart pas opgeklommen. Het rijden bleek erg wennen te zijn, afgezien het feit dat Rover vreselijk ruime gangen heeft en vrij hoog opgooit, is het aantal 'knopjes' op dit paard vrij groot. Het is dan ook elke keer weer een verrassing wat er gebeurt wanneer je je been iets verlegt, of de teugels meer begrenst. Onderstaande foto's laten de eerste drie keren dat ik erop zit. Wat mij zelf opvalt aan de foto's:

-ik val snel voorover. Dit komt deels door het zadel, maar ik merk dat ik af en toe -met name bij het verruimen- moeite heb met het vinden van de balans.
-ik heb snel de neiging om streng te zijn met mijn hand. Ik mag wat meer het handstuur loslaten en meer op mijn zit gaan rijden. Rover is erg gevoelig in zijn mond en voelt iedere beweging. Bij hem is het dus de kunst om met een wat 'lichtere' hand te rijden.
-ook zie ik dat ik af en toe moeite heb om mijn been lang te maken. hakken uitdrukken en tenen naar binnen dus.

Goed, hier dan de foto's, bij iedere foto zal ik het nodige commentaar plaatsen.
Tips zijn van harte welkom, zolang ik er maar wat mee kan. Wees dus graag duidelijk en vergeet niet dat ik er nog maar slechts drie keer op heb gezeten.

Eerste keer rijden (7 maart)
Onze eerste stapjes
Afbeelding

We kukelen allebei wat naar voren hier
Afbeelding

Opzich geen slechte foto, Rover kantelt zijn hoofd echter. Mogelijk een te strenge binnenteugel?
Afbeelding

Mooi opwaarts. Ik mag zelf nog rechterop gaan zitten
Afbeelding

Hier zie je hoe ik mijn buitenbeen optrekt, in plaats van naar achteren leg
Afbeelding

Tweede keer rijden 1 mei 2009
Afbeelding

Ook hier mag ik weer rechterop zitten, ook lijk ik mijn handen wat vast te zetten
Afbeelding

Afbeelding

Geen goede foto maar ik plaats hem wel om te laten zien welk effect mijn strenge binnenhand heeft, weer kantelt Rover zijn hoofd
Afbeelding

De gallop van Rover is nog erg onbeheerst. Het is dus de kunst om hem beheerst te krijgen, zonder dat hij zich helemaal opkrult.
Afbeelding

Persoonlijk vind ik dit een fijn beeld
Afbeelding

Derde keer rijden (2 mei)
Dit keer had ik mijn beugels twee gaatjes langer gemaakt zodat ik nu wat meer voorin het zadel zou zitten.

Waar gaan mijn tenen heen?!
Afbeelding

En dit gebeurt er wanneer je je hand vast zet
Afbeelding

Rustig gallopje
Afbeelding

Stukje verruimen, wat een heerlijk voorbeentje!
Afbeelding

Het duikboot-effect
http://lh6.ggpht.com/_PKbqy7PBdiE/SgMul ... MG4619.JPG

En vervolgens lekker uitstappen
http://lh4.ggpht.com/_PKbqy7PBdiE/SgMun ... MG4621.JPG

Nogmaals: commentaar is welkom, maar houd het vriendelijk *D
Laatst bijgewerkt door Annetje op 09-05-09 20:31, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Maximaal 15 foto's toegestaan

BenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 21:44

Je ziet eigenlijk dat je op elke foo een andere houding aanneemt. Zit je zelf wel fijn in het zadel? En het zou voor jou heel goed zijn om zitlessen van een instructeur te nemen. Want zo heb je geen juiste inwerking op je paard en kan je het effect wat je wilt niet bereiken. Dat uit zich niet alleen in je eigen balans maar ook op je handen. Omdat je niet in balans zit krijg je een terugwerkende hand, terwijl die ten alle tijden moet kunnen meegaan in de beweging.

Veel succes! En probeer een aantal zitlessen mee te nemen daar heb je erg veel baat aan, zeker als je het paard nog niet zo goed kent. :)

vilouma

Re: Onze eerste stapjes samen: Rover (Gribaldi x Balzflug)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 09:18

hij lijkt niet echt op gribaldi :=

het is en leuk diertje maar hij mag véél actiever lopen,hij sjokt wat aan :)

je komt er wel met m :)

RicardoOpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 09:45

Haha, wou je net vragen welke papa hij had.
Hij doet me op sommige foto's heel erg denken aan mijn verzorgpaard, maar de mijne is van Rosenquarz.

Rijtechnisch, je geeft zelf al goede punten aan waaraan je moet gaan werken. Maar probeer je paard wat ronder in het geheel te rijden, hij valt nu nog wat uitelkaar. Maak hem actief van achteren, dat scheelt al een hoop!

Marriiel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 12:06

Ook een Gribaldi x Balzflug wat grappig :D
Tegen het kantelen zou ik zeggen: je binnenhand wel van de hals maar niet terugwerken, dus geen druk erop. Dan met steeds iets naar buiten rijden zodat hij echt in zn hele lijf gaat buigen.
Het uitzitten van de passen is een wel bekend probleem :=, het enige wat je kunt doen is heel veel oefenen :Y) .

Succes!

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 15:24

@ BenB: je hebt gelijk over mijn houding. Het ligt niet aan het zadel, deze zit in principe niet onprettig. Ik ben alleen nog heel erg aan het zoeken naar mijn houding op Rover. Het is iets heel anders dan wat ik hiervoor heb gereden, dus het is voornamelijk wennen. Ik merk inderdaad dat ik af en toe problemen heb met mijn balans, ik kan dan ook aan Rover merken dat hij hier last van heeft. vandaar dat we het eerst even heel kalm aan doen. Zitlessen zouden hierbij inderdaad geen slecht idee zijn.

@ Vilouma: hij sjokt inderdaad heel erg. Met name op de eerste foto's. Zijn conditie is op het moment nog ver te zoeken. Vandaar dat je er af en toe echt aan moet werken om hem actief te krijgen. Daarnaast heeft dit ook weer met de balans te maken: zodra Rover merkt dat ik mijn balans begin te verliezen, verlaagt hij in tempo.

@ RicardoOpa: ik vind het af en toe nog wel 'spannend' om aan Rover te sleutelen, met name omdat hij zo gevoelig is. Wat we eerst willen doen is hem actief krijgen en van hieruit ronder rijden. Zoals ik hierboven al aangeef is zijn conditie nog niet wat het zijn moet. Ook spreek ik voor mezelf als ik zeg dat de actievere stukjes nog moeilijk zijn uit te zitten, Rover gaat dan uit zichzelf voorzichtiger lopen. Zodra mijn zit onafhankelijker is kan ik hem naar mijn idee ook ronder rijden.

@ Mariiel_: Ik heb even stiekem in je profiel gespiekt, jij hebt ook een leukert! Volgens mij hebben ze niet dezelfde mams hihi.
Bedankt voor je tip, ik ga er zeker aan werken:)

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 21:17

ik vind je houding tegen over de eerste reeks foto's in die vieze bak en van nu eigenlijk verslechtert

ik denk ook dat het zadel niet echt voor jou geschikt is omdat je al zelf aangeeft nog steeds zoekend te zijn naar je houding
als jij zoekend naar je houding bent kun je je paard ook niet fatsoenlijk rijden

ik zou toch eens eens seriues gaan kijken voor een bij passend zadel waar ook je bips helemaal in past
gezien er toch wel minimaal 1 hand achter je bips nog vrij moet zijn, wat er nu niet is dus ik denk dat het inch maat te klein is waardoor je gewoon zoekend blijft naar je houding

verder vind ik het een erg leuk aansprekend paardje wat volgens mij wel een leuke pas kan laten zien
mischien je paardje eens wat actiever rijden van achteren

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 10:56

Hierbij even een reactie van de trotse eigenares.

@ Onley: zadel is dus op mij en mijn paard uitgekozen, vandaar dat ie net niet helemaal lekker past voor Jolien. Voor mij is ie perfect.

Over je houding Jolien: oefenen is idd the key: ik merkte het aan mezelf dat ik na een tijd gewoon lekkerder begon te zitten omdat ik net wat meer kon anticiperen op Rovers gangen en gedrag. Gewoon lekker kilometers maken, voor jullie allebei goed. Dan komt de balans vanzelf en zoals hierboven even genoemd werd, je handhouding wordt dan ook rustiger.

Je moet nog even af van het idee dat je van voren iets moet doen. Dat ben je nou eenmaal zo gewend van Fleur en je andere paarden, maar dat is bij Rover desastreus: hoe meer jij doet, hoe onrustiger hij wordt met z'n hoofd en dat uit zich dan in OF hangen OF opkrullen OF kantelen. Gewoon je handen stil op één plek neerzetten en dan meegaan met zijn bewegingen. Hij loopt namelijk van zichzelf al goed en daar hoef je niks meer aan te "vragen" met je hand. Als ie maar actief is heb je al een hele hoop gewonnen.