problemen met rechtergalop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

meikemarieke

problemen met rechtergalop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 20:03

Sinds 5 weken train ik hier in Polen op mijn stage een 5 jarige hengst.
Ik train hem om de dag. Hiervoor werd er weinig met hem gedaan, hij werd alleen af en toe gebruikt voor een buitenrit.
Het is de bedoeling dat hij in September naar de hengstenkeuring gaat, dus ben ik begonnen met te trainen.
Het gaat al een stuk beter, hij ontspant zich steeds meer, maar hij heeft problemen met de rechtergalop, de eerste keren wilde het helemaal niet. Wat later (na 2 weken ofzo) ging het steeds beter, na 2 keer verkeerd te hebben aangesprongen sprong hij dan wel aan in de rechtergalop. Toen ineens deed hij het helemaal niet meer, elke keer sprong hij aan in de linkergalop.
Ik probeer alles, aanspringen op de lange zijde, volte op de linkerhand en dan onverwacht rechtzetten en aanspringen.....
De instructrice hier en 2 andere stagiaires hebben me geprobeerd te helpen, maar hun reactie was, jij doet niks verkeerd, hij doet het gewoon niet...
Soms heb ik het idee dat hij me gewoon zit te jennen, want als ik zijn rechterschouder helemaal vrij heb en wil aanspringen, dan springt hij nog links aan, terwijl hem dat duidelijk moeite kost...
Heeft iemand nog tips of dingen die ik kan proberen??

aeolusnr1

Re: problemen met rechtergalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 23:44

Ja ik heb nog een paar tips.
Probeer aan te springen met een buitenstelling, en hou die buitenstelling ook tijdens de galop, lukt het goed dan kan je die buitenstelling gaan minderen tot recht en daarna naar binnen toe. maar dan ben je echt al een paar weken verder.
Moest dit ook niet gelukt zijn heb ik nog een andere mogelijkheid.
Je rijd in de bak op de linkerhand, bijna op het einde van de lange zijde doe je een roll-back ( das te vergelijken met een soort wending om de achterhand maar dan uitgevoerd vanuit de beweging. Dus je draait heel kort naar buiten toe, en al voor je helemaal gedraait bent spring je al aan in de rechtergalop (je paard kan eigenlijk bijna niet anders dan goed aanspringen) Ook hier hou eerst even een beetje buitenstelling aan, s makkelijker om goed te blijven en dus niet te laten omspringen.
moest het goed lukken probeer dan niet metteen die stelling te gaan veranderen want dan ben je weer bij af, probeer eerst op de grote cirkel te gaan rijden met buitenstelling nog steeds.

san72

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 00:20

ik ben het eens met aeolusnr1,
paard in in de buitenstelling aan laten galloperen,
dan komt het binnenvoorbeen automatisch naar voren,
en moet hij bijna altijd wel in de rechter galop aanspringen!

succes!

diphranil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 05:57

Mijn paard had ook heel veel moeite met rechtergalop. Zelfs los in de bak sprong hij altijd op links aan. Eerst heb ik hem laten behandelen door de osteopaat. Daardoor werd hij al een stuk beweeglijker in zijn lijf. Los in de bak kon hij daarna wel in de rechtergalop. Verder heb ik hem veel gelongeerd met dubbele lijnen. Toen hij daar 9 van de 10 keer goed aansprong ben ik het pas weer vanuit het zadel gaan proberen. Wel gereden in de tussentijd, maar dan voornamelijk stap, draf en hem leniger maken door stelling en buiging.
Nu begint hij ook onder het zadel steeds vaker in de rechtergalop aan te springen. Het aanspringen doe ik ook door stelling naar buiten te vragen en dan aan te springen in een hoek. Verder is het een kwestie van veel geduld hebben. Vooral niet gestrest en boos worden op je paard ;)

Heel veel succes.

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 09:11

bedankt voor de tips :)
aanspringen met buitenstelling doe ik al, maar dat lukt niet, het stomme is wel dat je dan heel goed voelt dat ie moeite moet doen om in de rechtergalop aan te springen :+
Ik heb hem trouwens net een weekje stilgezet, om hem wat rust te gunnen, maar dat heeft ook niet geholpen...
Alleen ik snap die rollback niet helemaal, rij je dan eerst op de binnenhoefslag en dan stuur je hem naar buiten toe?

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 09:21

Mijn pony heeft/had hetzelfde probleem. Alles geprobeerd, verschillende instructeurs erbij gehad. Allerlei 'truucjes'. Niks hielp. Nu rij ik haar sinds een paar weken heel erg veel rond op de rechterhand. Heel veel stelling en buiging en voltes en echt buiging vragen. Als ik dat doe springt ze de eerste of tweede keer goed aan. Als ik denk van goh nu lukt het wel zonder, gaat het weer verkeerd.
Dit is dus voor ons de oplossing.

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 09:25

Waarschijnlijk is het paard scheef en loopt hij sowieso makkelijker linksom dan rechtsom. Hij is waarschijnlijk linksgebogen. Eerst zorgen dat je het paard correct in de stap en draf naar rechts kan stellen en buigen en dan pas aan de galop beginnen. Het aanspringen kan je het beste op de volte doen vanuit het lichtrijden zodat je zo min mogelijk spanning van te voren hebt. Het paard naar rechts buigen en stellen zonder te veel druk op de rechterteugel en dan op een geschikt moment buitenbeen naar achteren en met binnenbeen aan galloperen. De stelling naar rechts mag in het begin best wel overdreven zijn maar wel goed de buitenkant blijven begrenzen. Bij het aanspringen is het belangrijk om het paard aan de rechterkant de ruimte te geven om zijn benen aan die kant naar voren te zetten en dus niet te veel druk op die teugel te hebben.
Laatst bijgewerkt door The_Stig op 08-05-09 09:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 09:28

Heb je de mogelijkheid tot balkjes lopen?

Dit heeft bij mijn verzorgpaard goed geholpen:
Je legt de balkjes in een bocht, dan moet hij zijn binnenachterbeen eronder zetten en dan bij de laatste balk aanspringen.

na enkele keer doen, werd hij sterker erin en kon hij het gewoon ook.

Overigens kan mijn huidige paard niet goed in galop komen als ik buitenstelling geef. Dus de buitenstelling oefening hoeft niet bij ieder paard te helpen.

jorreknorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 09:30

mijn paard heeft ook moeite met de rechtergalop,
voor ons helpt het om vanuit de travers aan te springen,
mocht dat niet lukken kan je ook altijd kijken of het vanuit SB mischien lukt.
succes!

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 12:15

heel erg bedankt voor de tips!
Ik ga het morgen allemaal proberen!
Het paard lijkt niet erg scheef, daar heb ik ook aan gedacht, maar hij loopt op beide kanten fijn en is redelijk rechtgericht.

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-09 09:46

Gisteren geprobeerd met de balkjes,
Eerst heb ik hem op beide kanten helemaal losgereden, geprobeerd aan te springen rechtsom via de balkjes, de eerste keer kreeg ik een flinke bok, maar hij sprong wel verkeerd aan....
Keren erna sprong hij keurig netjes aan als ik het zei, maar altijd links... Ook nog weer geprobeerd met buitenstelling en vanuit sb, maar het werkte nog niet....
Als iemand nog een tip heeft, graag!!
Ik ga even kijken of ik hem binnenkort kan longeren, kijken of hij dan wel goed wil aanspringen...

loraine_rz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 14:07

ik wil dit even volgen. bij mij is t namelijk zo dat de pony aan de longe prachtig mooi en goed aan gallopeert, maar het onder de man gewoon vertikt. Hij is wel al wat ouder, maar dat zou geen verschil moeten maken toch? Vind de tip van de buitenstelling erg handig en die zal ik volgende keer proberen.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 15:46

Kijk eens goed naar je zit. Een paard springt met het linkerachterbeen aan in de rechtergalop. Het kan helpen om bij het aanspringen je buitenbeen (linkerbeen) wat overdreven naar achteren te doen, waardoor je met je zit wat omhoog komt en het linkerachterbeen ontlast. Verder niet terugwerken met je binnenhand, maar ruimte geven aan het binnenachterbeen om naar voren te komen.

Het kan een kwestie zijn van simpelweg niet sterk genoeg zijn in het linkerachterbeen, of te overhaast aanspringen in galop. Zorg dat je goed rechterstelling hebt, maar belemmer niet met je rechterhand. Binnenbeen goed aandrukken, buitenbeen wat overdreven naar achter leggen en rustig op een volte aanspringen. Blijf zelf heel rustig en stil zitten, eigenlijk hoef je alleen je benen maar aan te leggen en dan moet het al lukken. Je lunt het ook proberen door op het verkeerde been licht te rijden op de volte en dan de galophulp te geven.

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-09 16:56

Ok dankjewel, ga ik zeker morgen proberen.
Ik heb hem vandaag even aan de longeerlijn gehad en daar sprong hij wel meteen goed aan, zonder problemen.

Soma

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 19:41

Hoi!

Ik heb dit precies hetzelfde aan de hand gehad met mijn paard. Helemaal zelf, heel rustig tempo, beleerd, alles ging super. Aanleuning, overgangen, lengtebuiging, liep dressuurmatig superlekker tot aan rechtergalop. Alle foefjes ook geprobeerd, niks lukte.Ook heel makkelijk op rechterhand links galopperen en in galop blijven. Heb ondertussen de puzzel kunnen oplossen en wel als volgt.

Ik reed op linkerhand, lekker stelling naar binnen (deed meestal eerst linksom een galopje). Begon dan midden op lange zijde aan een grote volte, reed die tot bijna aan de overkant in linkerstelling en dan wendde ik ineens (ja juist zonder voorbereiding!) naar rechts en gaf dan direct rechtergalophulp. Dit was het enige wat lukte. Je overvalt ze er dan mee en zo kunnen ze niet verkeerd aanspringen. Echter geen kans geven om na te denken, want dan kunnen ze toch weer links aanspringen. In het begin bokte mijn paard soms flink omdat ze uit balans was of niet uitkwam met haar passen. Let er goed op dat je bij het aanspringen je rechterhand naar voren doet en niet tegenwerkt, anders lukt het niet. Bijna zeker van dat het je op deze manier gaat lukken.

Mijn paard galoppeerde natuurlijk eerst heel hard, maar dat ging snel beter. Nu kan ik rechtsom een gebroken lijn rijden en dan bij het omstellen voor de hoek aanspringen, dit lukt nu goed. Ben ook zo blij want ik wist ook echt geen raad meer.

Probeer maar eens, succes!

Soma

Petersburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 11:00

hoi,

Ik heb het met mijn paard ook gehad, ze is jong dus alles moet nog geleerd wordne, jij heb ook een jong beest!
Ik heb die van mij ook veel gelongeerd en veel aangesprongen, verkeerd terug, op verschillende manieren geprobeerd, en nu heeft ze het in eens door! dit heeft zeker wel een maand geduurd hoor! Hoe nu maar iets binnenbeen aan te leggen buitenbeen naar achter en ze springt goed aan.

ps. veel tempo wisselingen rijden zodat ze goed aan het been is!

succes

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 16:31

bedankt voor alle tips!
Agnes75 jouw tip werkte! Heel overdreven de hulpen geven en hij springt wel goed aan! Hij vindt het wel moeilijk, maar het lukt wel! Heel erg bedankt dus!

michellll

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 08:37

Ik denk dat hij gewoon een heel extreme moeilijke kant heeft, en daar niet genoeg ontspant.
Met longeerwerk kan je een paard ook goed trainen en makkelijker maken op de kant waar hij het moeilijk heeft. Veel overgangen rijden en zorgen dat hij genoeg ontspant tijdens het werk wat je met hem doet. Ik denk dat je nog een lange weg hebt te gaan voordat hij makkelijker wordt en in de juiste gallop aanspringt. Veel succes en hopen dat het snel wat makkelijker mag gaan.

maureen_85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 09:19

Voor de mensen die bovenstaande probleem zo herkenbaar vinden, het is niet in alle gevallen een probleem van het paard. Het probleem was voor mij namelijk ook heel herkenbaar maar dat had blijkbaar niets met het paard te maken maar met een verkeerde houding. Doordat ik zelf niet goed op het paard zat wilde het niet in de rechtergalop aanspringen, dus leg niet in alle gevallen het probleem bij het paard maar blijf ook kritisch naar jezelf kijken. Uiteraard heb je ook paarden die zelf links of rechts zijn maar die moet je door recht te richten dan aan beide zijden trainen zodat ze rechter worden.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 16:17

Ik heb dat probleem ook maar dat ligt niet aan mijn pony maar aan mij.
Ik vraag vaak teveel stelling naar binnen en geef hem op mijn binnenhand geen ruimte.
Ik corrigeer altijd wel gelijk en besef dan weer eens dat ik het fout deed }:0

Wat ik vaak doe is dan van hand veranderen in de verkeerde galop en net voor de hoek terug nemen en weer aanspringen dat gaat vaak goed.

Wat bij mij wel helpt is mijn zweepje op zijn buitenschouder leggen en net voor we aanspringen een klein tikje dan gaat het ook vaak goed...

Het blijft oefenen oefenen en oefenen....

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 09:26

vincentlover schreef:
bedankt voor alle tips!
Agnes75 jouw tip werkte! Heel overdreven de hulpen geven en hij springt wel goed aan! Hij vindt het wel moeilijk, maar het lukt wel! Heel erg bedankt dus!

+:)+ Super! Fijn dat het heeft geholpen en blijf op je zit letten. Kennelijk is het linkerachterbeen nog niet sterk genoeg, dus daar heb je nog wat werk te doen, maar dat gaat vast ook wel lukken! Succes!

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 10:20

Nou ik dacht dat het ging...
Maar de afgelopen 2 keer dus weer helemaal niet...
Ik probeer alles, maar al ga ik op mn kop staan, hij doet het niet..
Lijkt wel of het beest elke dag een andere gebruiksaanwijzing heeft.
Ik snap er niks van...
Vrijdag lukte het helemaal niet, toen heb ik de longeerlijn erbij gepakt, afgestapt en geprobeerd aan de longe, omdat hij dat eerder wel heel gemakkelijk deed, maar dat lukte toen ineens ook niet meer.
Wat ik zondag probeerde was hem te laten wisselen, dat ging redelijk met veel pijn en moeiten, dus hij heeft wel 2 rondjes rechtsom gegaloppeert, maar ja ik wil hem natuurlijk gewoon goed laten aanspringen...

Petersburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 15:27

vincent, dat deed die van mij ook aan de longe niet goed aan springen! Probeer goed te zorgen dat tie aan het been is, veel tempo wisselingen rijden! En als ik jou was zou ik geen wissels springen maar gelijk terug nemen en opnieuw aanspringen! Het kost even tijd, ik ken het, ben 2 maand bezig geweest en nu heeft ze het door.
Goed binnenbeen been erbij, achter been naar achter, recht op zitten, niet te veel stelling!

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 16:44

ik heb hem net weer gereden, het lukte niet, dus ik heb hem over laten springen en 1 rondje rechtsom gegaloppeert en 1 rondje links en daar heb ik het maar bij gehouden....
Ik weet dat het tijd kost, maar over 3 weken ga ik alweer naar huis :) Zou mooi zijn als het voor die tijd lukt, want als ik weg ben zal hij niet meer getraind worden waarschijnlijk.
Maar ja, ik doe mn best, meer kan ik ook niet doen :)