Shadi @ work (net zadelmak)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rayo_de_sol

Shadi @ work (net zadelmak)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 15:15

Onze shadi is nu zadelmak en heeft de basis allemaal al aardig door. De gangen doet hij allemaal super. Ook het aanspringen in gallop en doorgalloperen zonder bokken. Al zijn de bochten soms nog lastig voor hem. Halthouden doet hij ook netjes. Zijn stuur begint ook steeds beter te werken :D
Hij leert echt supersnel.

Waar we aan werken is ook nog de basis , zoals sturen etc. Ook wat proberen te laten zakken met zijn hoofd. Die houd hij soms nog wat hoog door zijn evenwicht.

Afbeelding
Stappen

Afbeelding

Afbeelding
Drafje

Afbeelding

Afbeelding
Gallopje

Hier foto's van gisteren

Elles stapt hem alvast in voor Joline
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Weer een drafje

Afbeelding
Van hand veranderen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gallopje

Afbeelding

Afbeelding

Alle tips zijn welkom :)

lissisanne

Re: Shadi @ work (net zadelmak)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 15:17

weet je zeker dat dat hoofd hoog houden voor zijn evenwicht is?..

verder vind ik het er wel goed uit zien, ga zo door!

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 15:19

ziet er goed uit! werk idd aan het hoofd, maar dat zij je zelf al! :+ t ziet er leuk uit! dat hoofdstel :P
mag ik weten wat zijn stamboom is? hij lijkt qua bouw,hoofd en gangen zo op mijn paardje! ;) pb me anders maar!

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 15:21

lissisanne schreef:
weet je zeker dat dat hoofd hoog houden voor zijn evenwicht is?..

verder vind ik het er wel goed uit zien, ga zo door!

lijkt me wel..zon jong paard kan zich moeilijk al met de benen en het hoofd bezig houden ,hoofd lekker zn eigen gang laten gaan en de balans leren zoeken!

dat doe je goed zo!

ik hoop dat je er iig geen slof ofzo aan zet..

zelf mag je wel wat losser gaan zitten :)

leuke pony!

Mendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 15:24

Ziet er goed uit, lekker op eigen benen laten lopen!

maar die gympjes van jou.. dat vind ik persoonlijk niet zo´n goed plan.

rayo_de_sol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 15:27

Thnx voor de reacties. We doen er geen hulpteugel, slof oid aan. Gewoon lekker laten lopen. Hij zakt vanzelf. In de stap komt dat nu soms al :)
Hij pakt alles heel snel op dus we doen gewoon lekker op ons gemak.

De gympies waren idd niet de bedoeling. Ze had t ook niet gepland om er toen op te gaan. Maar normaal heeft ze die hier niet aan als ze gaat rijden.

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 15:41

Mendi schreef:
Ziet er goed uit, lekker op eigen benen laten lopen!

maar die gympjes van jou.. dat vind ik persoonlijk niet zo´n goed plan.

Nee, dat vond ik zelf ook niet. Maar aan gebrek aan beter voor 1x gedaan. Slof zal er zeker
weten niet aangaan nee. Lekker op eigen benen leren lopen en dan komt het met z'n hoofd
vanzelf goed :j

My_star

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 15:48

Wat dat hoofd betreft heb je groot gelijk, dat komt later wel! Ik zou er wel op letten dat je pony in stap iets actiever doorstapt; nu blijft ie iets te ver achter je zitten!

Succes nog met je leuke pony!

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 15:49

je mag wel wat meer contact houden met je teugels, jonge paarden
hebben steun nodig en deze krijgt dat duidelijk dus niet,..op de foto's te zien,...verder erg leuk beestje!!

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 15:52

Sha trok steeds meteen zn hoofd helemaal omhoog als ik de teugels aannam, vandaar dat ik ze wat losser heb de eerste paar keer.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 15:54

persoonlijk zou ik er voor kiezen om voornamelijk stapwerk te doen. Juist omdat het paardje het hoofd elke keer omhoog steekt. het wijst op onbalans. dat hebben jullie helemaal goed. Maar die balans is makkelijker te hervinden in stap dan in draf. Zorg dat je eerst de stap beter in orde hebt en dat het paardje iets meer gaat dragen (omdat het zijn balans vind) voordat je zo veel draf en zelfs galopwerk in je training verwerkt.
Wel heel fijn om te zien dat jullie het hoofdje verder met rust laten!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 16:00

Dan schort het nog wel aan je aanleuning. Ik zie op de meeste foto's ook een wat strakke arm. Hou meer een bochtje in je elleboog. De teugel hoort vanaf het bit in een rechte lijn naar de mond van het paard te gaan en doormiddel van de scharniertjes in elleboog en pols vang je dan de beweging van het hoofd op.
Dat een paard balans vind in de stap ben ik het niet mee eens. Een jong paard gaat meestal eerst een beetje hard om juist die balans te vinden.
Misschien ook wel goed om hem nog wat verder door te trainen aan de longe??

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 16:02

idd mijn mening ook, heel fijn dat jullie hebben besloten om geen hulpteugel te gebruiken.
het zou onbalans kunnen zijn, maar ik vind em wat zuur. oren vaak plat.
mijn 3 jarige die ook net 2 weken zadelmak is had doppen op de kiezen. die zijn verwijderd door de dierenarts die ook paarden tandarts is. ze kunnen heel veel last hebben van die doppen.
wie weet heeft ie van jou dat ook

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 16:04

@ Iris:
We zijn ook wel veel met de stap bezig (idd vanwege zijn balans) maar vind het toch wel belangrijk dat hij ook gewend raakt met de andere gangen. Dus daarom nemen we draf en galop ook mee. Misschien dat de foto's je het idee geven dat we meer met draf en galop bezig zijn, maar dat valt best mee :)

aerdenhout1 schreef:
Dan schort het nog wel aan je aanleuning. Ik zie op de meeste foto's ook een wat strakke arm. Hou meer een bochtje in je elleboog. De teugel hoort vanaf het bit in een rechte lijn naar de mond van het paard te gaan en doormiddel van de scharniertjes in elleboog en pols vang je dan de beweging van het hoofd op.
Dat een paard balans vind in de stap ben ik het niet mee eens. Een jong paard gaat meestal eerst een beetje hard om juist die balans te vinden.
Misschien ook wel goed om hem nog wat verder door te trainen aan de longe??

Ik weet het :o foto's zijn dan ook weer erg confronterend. Zal er goed op letten de volgende keer. Als ik mijn eigen paard rijd heb ik hier eigenlijk geen last van.

rayo_de_sol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 16:07

ook doortrainen aan de longe is idd wel een goed idee.
zijn tanden zijn pas nagekeken door de tandarts en was helemaal goed.
rug en zadel zijn ook nagekeken voor hij aan t werk ging.

BenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 20:30

Wat leuk dat je met een jong paard rijd! Ze doet al erg haar best dat kan je zien op de foto's. Omdat ze nog erg scheef is zou ik je adviseren om de galop maar kort mee te pakken en te werken aan de balans en het losgelassen. Probeer in de stap of je haar het vertrouwen kan geven om haar hals te laten zaken. Je moet het zo zien dat zij haar rug los gaat laten, waardoor jij makkelijker in balans kan zitten en dat zij dan ook makkelijker in balans kan gaan lopen. Daar kan je nu al mee beginnen. Zodra dat goed gaat probeer je aan te draven en in een rustig en voor haar gemakelijk tempo probeer je dat gevoel op te zoeken waarbij ze steeds meer wil gaan zakken.

Als je haar, na enige tijd van training, zo constant kunt rijden ga je werken an het schakelen en de overgangen draf-stap-draf. Het aangalloperen af en toe mee pakken als het goed gaat en na een paar galoppassen weer terug naar de draf en haar dan ook uitvoerig belonen. Maak het leuk voor jullie beiden, den las tijdig een pauze en beloningen in, dan leert ze sneller.

Succes! :)

S_Figo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 20:35

Goed om te zien dat je niet te veel van het beestje vraagt...
Rijd er ook lekker ontspannen met je zit op..
En blijf haar zo rijden.. ze moet echt haar belans nog goed vinden..
En lekker veel overgangen rijden..!

Succes ermee.!

rayo_de_sol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 22:23

Thnx voor de tips. Staan zeker bruikbare tips tussen !!
Zijn eigen tempo in draf is toch behoorlijk snel. Wss ook door de balans. Als je langzamer gaat draven vind hij het moeilijk denk ik omdat hij dan bijna terug in stap valt.
Maar af en toe gaat hij al wat zakken. Het is ook pas de 5e keer en de gallop pas 3e keer.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 22:57

BenB,
Veel uitgebreider uitgelegd dan ik dat heb gedaan. Maar zo iets bedoelde ik dus eigenlijk ook.

BenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 12:49

Malenka schreef:
BenB,
Veel uitgebreider uitgelegd dan ik dat heb gedaan. Maar zo iets bedoelde ik dus eigenlijk ook.

:)

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 19:17

Moderatoropmerking:
De openingspost voldoet hier niet aan de nieuwe regels van RT-HAW, daarom gaat er een slotje op. Lees eerst even [RT-HAW] Welkom op RT- HAW- gewijzigd 29 mei 2008 aandachtig door, inclusief de links die erin staan, dan kun je een nieuw topic openen wat wel aan de regels voldoet.

Het is niet de bedoeling foto's van derden te plaatsen op HAW