Silence@work.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Silence

Silence@work.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 08:54

Hallo bokkers,

Zo, het is even geleden, maar bij deze weer een @ work topic van Silence en mij.

Gisteren had ik les met Silence en mam heeft geprobeerd om foto's te maken.
Op zich is dat dit keer redelijk gelukt, dus wil ik ze graag met jullie delen.

Silence is een 9 jarige Arabier x Welsh van 1.51m.
We rijden nu ongeveer een week of 7 bij deze instructrice en sindsdien vliegen we vooruit.

We doen hard ons best en ik ben vooral trots op Silence, omdat hij zich de laatste tijd zo ontzettend goed voor mij inzet.
Hij wordt een steeds fijner paardje om mee te werken. Steeds vaker kan ik echt genieten van het rijden en heb ik echt zoiets van....wow is dit Silence die zo loopt :o
En ook ik doe ontzettend mijn best om er iets moois van te maken.
De problemen die we nog hebben:

*Ik moet werken aan een stabiele handhouding. Dit gaat gelukkig wel steeds beter.
*En de rechtergalop....die moet echt beter. Silence valt dan ontzettend naar buiten weg. Hier werken we momenteel heel erg hard aan.
*En op de foto's valt mij op dat mijn benen soms nog niet de correcte houding hebben. Dit merk ik tijdens het rijden niet, dus ik ga daar wel aan werken.

Silence en ik rijden nu nog enkel recreatief, maar we gaan ons in de wedstrijdring wagen. A.s Zondag hebben we ons wedstrijddebuut. :):)

Mocht je hier toch zijn, dan vind ik het leuk om tips te krijgen. Uiteraard wel tips waar ik wat mee kan. Afkraken hoeft niet ;)
Met tips kan aan de slag.

Eerst even losstappen:
Afbeelding

En rustig oppakken:
Afbeelding

Even halthouden voor uitleg. Halthouden gaat tegenwoordig heel netjes:
Afbeelding

Het opgekropte is er eigenlijk zo goed als uit. We krijgen steeds meer lengte:
Afbeelding

Hier mag ik mijn benen wat meer aansluiten:
Afbeelding

Voor mijn gevoel iets te diep:
Afbeelding

Neusje mag er iets meer uit:
Afbeelding

Nou, vrolijk kijken is ook een vak :+ Wees blij met een beestje dat zo loopt:
Afbeelding

Fijn plaatje, alleen mijn benen niet:
Afbeelding

Goed opletten, wel een mooie lengte in de hals:
Afbeelding

Wat een beenwerk ontwikkelt ie toch....ben ik erg trots op :+:
Afbeelding

Hier zie je dus duidelijk ons probleem met de rechtergalop. Het naar buiten wegvallen:
Afbeelding

Maar gelukkig krijgen we steeds meer goede momenten:
Afbeelding

En klaar:
Afbeelding

Bedankt voor je bezoekje aan het topic.

ariana24

Re: Silence@work.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 08:55

ziet er goed uit en de puntjes geef je zelf aan

maar.... je mag echt wel wat trotser op je paardje zitten je hebt haar erg leuk aan t lopen straal dat ook uit! ;-)

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 08:58

Dank je wel :D
Ik weet dat ik wat trotser mag zitten (ben ook zo trots op hem). Vergeet ik soms met de les nog weleens....is soms erg inspannend ;)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 08:59

Leuk setje!! En ziet er al veel mooier uit ook,...Goedzo!!
In de rechtergalop valt ie naar buiten: De oplossing,..
Buitenbeen buitenteugel er bij en voorwaarts houden,..Verzamelen en aan het teugeltje ziet er al ontspannen uit, verder je hakken nog even uitdrukken en het ziet er super ui!!

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 09:00

Als eerste; wat heb je een prachtig beestje onder je kont :)
Het lijkt soms net of je een holle rug maakt, let erop dat je, je beken kantelt en dan je onderrug niet teveel naar achteren duwt. Verder vind ik dat het er heel leuk en ontspannen uit ziet, succes verder !

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 09:02

Fijn dat je er over te spreken bent ;)

Citaat:
Buitenbeen buitenteugel er bij en voorwaarts houden

Op deze manier werken we eraan inderdaad.

PrimaDonna_: Heel erg bedankt. Ik zal er op letten. Kan ook iets of wat door de bodywarmer komen, want die is te groot aan het worden :P

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 09:05

Ziet er goed uit!

Het valt mij op dat je je armen vaak vrijwel gestrekt
hebt, ik zou ze wat meer gebogen willen zien en je handen iets hoger,
wat meer dragen zeg maar, verder probeer tijdens het doorzitten niet te
ver achterover te hangen maar iets meer mee naar voren te gaan zitten :)

Succes zondag tijdens jullie debuut!

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 09:07

Als ik zo naar de foto's kijk lijk je hem aan de voorkant mooi voor elkaar te hebben. Er mag wat meer oprichting in, maar dat is niet het belangrijkste.

Maar wat mij opvalt is dat hij aan de achterkant op sommige foto's gewoon uit elkaar lijkt te vallen. Wat je aan de voorkant netjes bij elkaar rijdt, rijd je aan de achterkant uit elkaar.

Ik zou proberen om de volgende x zijn achterhand ook wat actiever te maken, probeer je paard een beetje uit te dagen om hem actiever van achter te laten worden. Dan word het plaatje alweer wat completer. ;)

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 09:09

Proudjustify: Dank je wel. Gaat vast goedkomen ;)

Nanne: Dank je, daar kan ik wel wat mee. Ga er zeker mee aan de slag.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 09:16

Ik vind Silence een mooie pony :) Mij valt echter op meerdere foto's op wat Nanne zegt ( scheelt ook mij typen :D ) en daarnaast trek je ook je hakken wel een eind op, wat ik persoonlijk liever niet zie als er ook sporen aanzitten :)

Verder is alles waar ik het mee eens ben wel gezegd ( handhouding/rughouding ) dus dat hoeft geen 2e keer :)

MiraMar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 09:18

Hé, daar hebben we mijn favoriete boktpony weer eens! :+:
Volgens mij zijn jullie heel lekker bezig samen! Ik zie in elk geval een blije pony, nu alleen nog een wat vrolijker gezicht voor de amazone! :P
Je armhouding is inderdaad een aandachtspuntje (heel herkenbaar overigens), probeer los in je schouders te blijven met een mooie knik in je elleboog.
Veel succes met jullie debuut en blijf genieten van je schattige pony!!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 09:19

Nanne: Waarom denk je dat mijn bodywarmer te groot wordt......???? ;) Ik ben druk aan het afvallen.

Tallie_Ho: Dank je. Zoals ik al schreef was ik me van mijn beenhouding niet echt bewust. Ik ga hier dus zeker aan werken.

_Anca_ Zoals je kunt zien op de eerste foto kan er nog met gemak een vlakke hand achter op het zadel liggen. ;)

Maar haw is voor rijtechnisch commentaar....er zijn al genoeg afkraak topics geweest op wat zwaardere ruiters. Dit hoeft er niet nog één te worden :o

MiraMar: :o Dank je wel. Ik moet inderdaad blijer kijken. Is soms ook zo inspannend, lessen :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 09:22

Het is ook niet als afkraken bedoelt ;)

Ik denk alleen dat je houding er op vooruit gaat als je meer ruimte in het zadel hebt.
Ook denk ik dat het voor Silence makkelijker wordt om zijn achterhand mee te nemen als hij een paar kilo minder mee hoeft te nemen.

Je geeft aan dat je aan het afvallen bent, dan weet je dat toch zelf ook?
Ik zou zeggen: ga daar zo mee door!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 09:24

Vandaar ook mijn smiley erachter ;)
Zonder bodywarmer ziet het er al heel anders uit, maar ik rij nooit zonder....uhm...dat doen we liever niet :o

_Anca_ Ik denk dat er ruimte genoeg over is. Er kan een vlakke hand achter en die regel wordt eigenlijk altijd genomen. Dus dan zou het moeten kloppen.

Fijn dat het niet als afkraken wordt bedoeld ;) Bedankt.
Laatst bijgewerkt door Silence op 07-05-09 09:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 09:28

Mocht je niet direct iets kunnen veranderen aan je beenligging, dan zou ik de sporen eraf houden en in plaats daarvan desnoods een aanwijsstokje gebruiken :) Waarom niet gewoon een zweepje erbij? Je hoeft niet het licht uit Silence zijn ogen te meppen, maar het kan heel erg goed helpen om een zweepje tegen zijn schouder aan te leggen tijdens bijvoorbeeld galop, mogelijk valt hij dan ook veel minder naar binnen :) Werkt bij mijn paard ook, en die heeft echt geen angst voor de zweep door verkeerd gebruik :)

Maar verkeerde beenligging en daardoor verkeerd sporengebruik vind ik erger dan een stokje om aan te wijzen :D

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 09:29

Ja, we hebben gisteren op het eind een zweepje erbij gepakt inderdaad. Gaan we ook gebruiken voor het wegvallen.
Bedankt. ;)

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 09:30

Silence schreef:
Ja, we hebben gisteren op het eind een zweepje erbij gepakt inderdaad. Gaan we ook gebruiken voor het wegvallen.
Bedankt. ;)

Wel de sporen eraf, serieus :) Werk aan je benen zonder sporen, Silence zal je er dankbaar voor zijn!! :j

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 09:33

Ik zal eens overleggen met mijn instructrice. Zij heeft gisteren uiteindelijk de sporen hoger gedaan omdat ze niet bij Silence zijn buik kwamen. Maar ik ga het zeker meenemen. Bedankt.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 09:33

Leuk paard.
Op sommige foto's vind ik je handen te laag, op andere wel weer netjes.
Bij de galop heeft het paard erg veel stelling naar binnen, daardoor kan hij ook over de schouder weg vallen. Daar mag je meer buitenhand gebruiken en veel minder stelling hebben.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 09:35

Dank je. Ja, dat is niet per direct genomen als stelling, maar meer mijn poging om hem op die volte te houden.
De rechtergalop zal ook wel onze grote onvoldoende worden zondag denk ik ;)
Ik weet dat ik het meer moet oplossen met mijn buitenbeen en buitenteugel, dus daar wordt hard aan gewerkt.
Maar je rijstijl 100% omgooien valt niet altijd mee.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 09:36

Silence schreef:
Ik zal eens overleggen met mijn instructrice. Zij heeft gisteren uiteindelijk de sporen hoger gedaan omdat ze niet bij Silence zijn buik kwamen. Maar ik ga het zeker meenemen. Bedankt.

Oke, dat zou mijn keus niet geweest zijn als je je hakken te veel op zou trekken. :) Daarbij, je rijd niet op je hakken, maar op je kuiten :) Door het aanzwellen van druk op de kuit, kan je je paard sturen. In jouw geval is dus zeker aan te bevelen de sporen eraf te halen, allereerst omdat je hakken opgetrokken moeten worden om je paard zijn buik te raken, en ten tweede omdat je moet leren je kuit te gebruiken.

Ik reed vroeger ook met sporen hoor, begrijp me niet verkeerd, maar ik ben daar ook vanaf gestapt en ik heb ze nooit meer nodig omdat mijn paard nu gewoon op de kuit ipv de spoor reageert :D

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 09:37

Probeer dan je binnen hand meer te gebruiken als een ABS systeem. Los-vast. Dan kan hij minder snel die binnenhand gebruiken in zijn truucje.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 09:38

Ja klopt, daarom kwamen mijn sporen eerst ook niet bij zijn buik, omdat ik mijn kuit gebruikte.
Maar ik ga het vandaag eens zonder sporen en met zweepje doen.
Van dat zweepje hadden we gister al afgesproken. En alletwee vind ik teveel van het goede. Dat kan later altijd nog.

kazary: Dank je wel.

ikkiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 09:40

_Anca_ schreef:
Echt?
Ik moet eerlijk zeggen dat het me wel een klein beetje verbaast :o
Het kan ook aan het zadel liggen, volgens mij zou een maatje groter niet verkeerd zijn voor je.

Doel je op het zadel Anca?
Want ik wilde net zeggen dat de TS haar zadel veel te groot is voor haar pony's rug. Er is nauwelijks ruimte tussen het kruis en de kussens, en dat moet toch echt een goede handbreedte zijn.
Verder commentaar is wel al gegeven, maar ik zou toch echt even naar het zadel laten kijken. Jij past er misschien in, maar voor je pony is deze veel te groot.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 09:40

Goedzo!! :D En probeer het eens om het zweepje tegen de schouder te leggen als je gaat galopperen en hij dreigt naar binnen te vallen.. Binnenkuit eraan en desnoods een heel klein tikkie op de binnenschouder als het er tegenaanleggen niet voldoende is. :)