van achter naar voren rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xShanice

van achter naar voren rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 23:44

hallo,

Ik heb een 15 jarige NRPS merrie, maar ik moet haar van achter naar voren rijden maar ik snap niet hoe ik dat zou moeten doen.. Iemand zei dat ik veel been moest geven maar daarmee gaat ze alleen maar harder op de lange zijdes en is ze moeilijk terug te krijgen. Ik heb zelf geen les, dit omdat ik daar nu geen geld voor heb en omdat ze eind van de maand naar de wei gaat.
Waarom ik haar van achter naar voor moet rijden:
het is de bedoeling dat ze nageeflijk gaat lopen maar als ik de hulpen geef dan zet ze der hele gewicht op der voorhand en dan loopt ze de volgende dag niet goed.. Hier had ze voordat ze naar de osteopaat is gegaan geen last van en zocht ze gewoon zelf mijn hand op en liep ze lekker nageelijk maar nadat de osteopaat is geweest loopt ze niet meer lekker..

ik heb zelf al rondgezocht op bokt maar ik vond niks.. Dus ik hoop dat jullie me een beetje kunnen helpen

Anoniem

Re: van achter naar voren rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 06:40

Les nemen is toch het beste.... dit is je niet zomaar vanachter de pc uit te leggen want ik zie je niet rijden :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 18:11

Toch les nemen. Anders kan je paard er alleen maar meer last mee krijgen.

Verder is het logisch dat als jij alleen je paard aanspoort ze op haar voorhand gaat lopen omdat ze niet anders gewent is. Wat jij moet doen is haar aan de voorkant steun geven, en dan aansporen. Zo vang je haar voorkant op en help je haar om haar om in de goede houding te komen. Als jij alleen maar been geeft snapt zij niet waar ze heen moet. Je moet aanwijzen met je handen (zachtjes kneepjes geven kan ook helpen) dat haar hoofd naar beneden moet, en been geven zodat ze haar achterhand onder de massa zet. Dus duidelijk contact, en tempo.

Maar wat Yvank ook zegt, het is moeilijk zo achter een computerscherm. Je moet het tijdens het rijden in stapjes uitgelegd krijgen zodat je het meteen kunt toepassen, en kunt voelen wanneer het goed gaat.

Succes!

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 18:26

van achter na voren word bedoeld
dat jij eerst jou paard actief na voren gaat rijden en dan gaat drijven je paard nagevenlijk gaat rijden zodat je paard zijn achterhand gebruikt en zo ook op de achter hand gaat lopen, wel moet jij dan zelf licht in je hand blijven zodat je paard niet in jou hand gaat hangen,
dus gewoon achter erbij en dan zo navoren

zo is het mij geleerd... ;) en het werkt

vitelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 18:28

Alle bovenstaanden hebben helemaal gelijk, het is niet zomaar even uit te leggen, al helemaal niet omdat wij je rij-ervaring niet weten. Maar je vroeg erom dus ik zal een poging wagen.

Van achteren naar voren rijden is nogal wat gevraagd van elke ruiter. Eenvoudig gezegd het volgende. Met je zit en benen rijdt je je paard voorwaarts, hand moet zacht meegeven. De motor van je paard zit achterin. De achterhand draagt en stuwt. Als het paard zijn rug goed ontspannen gebruikt, vloeit de energie van de achterhand, door de middenhand, naar de voorhand. Kun je het nog volgen? Dit is al pittige kost hoor, in de praktijk.

Wat er vóór gebeurd is het volgende. Het is belangrijk dat je paard je hand wil (durft) opzoeken en daar zachtjes op het bit leunt (aanleuning). Je hand houdt je rustig zodat het paard daar ook aanleuning kan vinden, zonder teveel wisselende teugeldruk. Als dat lukt ga je er aan werken om het paard aan de teugel uit te nodigen om met jou hand nog net een beetje meer naar voren en beneden te komen. Neusje eruit en niet in de krul trekken dus.

Samengevat: met je benen stimuleer je de achterhand. Met je zit zorg je voor een onbelemmerd ruggebruik en met je handen vang je de teveel aan energie zachtjes op (hij gaat te hard) met halfophoudingen en biedt je paard aan je hand op te zoeken en mee te nemen, net een beetje verder naar voren.

Dit vergt een goede samenwerking en training, het is niet zomaar 1,2,3, gedaan hoor. Begin ermee met het paard lekker voorwaarts te rijden (aan het been te krijgen) en zachtjes op te vangen als het nodig is. Goede overgangen rijden is daarvoor ook een hele goede oefening. Voor al dit werk heb je eigenlijk wel een goede instructeur nodig om je het stap voor stap uit te leggen. Het kan wel jaren duren voor je een paard goed van achter naar voor kan rijden. Misschien heeft iemand het wel te gemakkelijk gezegd tegen je en is het nog niet aan de orde. Ligt helemaal aan je niveau/ervaring. Veel succes

Salista

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 19:29

Eerst ervoor zorgen dat ze evenveel gewicht zet op allevier de benen.
Die achterhand moet ook meewerken. Als meer draagt, dan gaan ze aan de teuegel.

sabrinaboer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 13:31

met al le goede bedoelingen van dien
maar dit paard is niet 100%
is zuur in omgang
vlieg andere paarden aan in de bak
bok en breekt onder de man veel uit
soms bij lichte aanleuning teugelkreupel
heb last loop vaak heel onregelmatig
tot som zwaar kreupel onder de man
het paard is geschikt voor recreatsie is er verteld bij de koop
shaniche is heel fanatiek met springen en dressuur
en ook hebben we een erg zware bak
en wil wat berijken wat ik me heel goed kan voorstellen
en het paard daarvoor trainen
maar dit gaat ten koste van het paard
ik hoop dat er mensen zijn die haar goed advies kunnen geven
wat te doen mijn oordeel weet ze
en ze kan leuk rijden op mijn eigen paard hoor ze rijd erg netjes
en op meerdere paarden bij ons op stal
maar waarom kan dat dan niet met mac
mij begrijp ze totaal niet
en heb het met mac te doen
en zoals altijd
ieder is goed voor zijn paard zoals hij denk goed te zijn voor het paard
nou mensen hoop op goede en vriendelijke reacties
want daar is mijn stukje exstra info wel voor bedoeld
liefs sabrina

vitelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 17:23

oeh sabrina, dat zal xShanice misschien niet leuk vinden. Maar het is duidelijk dat je het uit paardenliefde doet. Dat vergoed een boel he.

vitelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 17:32

xShanice als jou paard verkocht is voor recreatie zal de vorige eigenaar daar wel duidelijke redenen voor hebben. En als hij op 14-15 jarige leeftijd verkocht is, kan het best zijn dat hij gewoon OP is voor het zwaardere werk. In een zware bak rijden is funest voor de benen van je paard. Banden en pezen hebben het heel zwaar te verduren en als hij niet goed loopt heeft hij ergens last! Ook als je goed rijdt en je krijgt hem dressuurmatig niet goed, kan het zijn dat hij last heeft van (slijtagekwaaltjes).
Als je veel van je paard houdt, geef hem dan de passende beweging die hij aan kan en vergeet je ego en je prestatiedrang!!
Je zult zien het doet je ZO goed als je zelf een stapje terug doet ten gunste van je paard. Dat hij alsmaar harder gaat in de bak, kan veel te maken hebben met een zware ondergrond. Wij hadden dat ook hier en één van de paarden had ook altijd het gevoel dat hij bergop moest. Hij draafde en galopeerde altijd harder dan nodig. Nu hebben we houtsnippers gestort en ik heb een heel ander paard. Hij loopt nu rustiger en beter in balans.
Veel succes met je paard en wees asjeblieft eerlijk tegenover hem.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 23:59

Kun je niet eens een week of 4 het rijden laten voor wat het is en gaan longeren met touwtjes of pessoa? Dan kan je paard onbelast de juiste spieren wat meer gaan ontwikkelen zodat het over een week of wat met rijden ook wat gemakkelijker voor je paard is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 00:10

vitelli schreef:
xShanice als jou paard verkocht is voor recreatie zal de vorige eigenaar daar wel duidelijke redenen voor hebben. En als hij op 14-15 jarige leeftijd verkocht is, kan het best zijn dat hij gewoon OP is voor het zwaardere werk. In een zware bak rijden is funest voor de benen van je paard. Banden en pezen hebben het heel zwaar te verduren en als hij niet goed loopt heeft hij ergens last! Ook als je goed rijdt en je krijgt hem dressuurmatig niet goed, kan het zijn dat hij last heeft van (slijtagekwaaltjes).
Als je veel van je paard houdt, geef hem dan de passende beweging die hij aan kan en vergeet je ego en je prestatiedrang!!
Je zult zien het doet je ZO goed als je zelf een stapje terug doet ten gunste van je paard. Dat hij alsmaar harder gaat in de bak, kan veel te maken hebben met een zware ondergrond. Wij hadden dat ook hier en één van de paarden had ook altijd het gevoel dat hij bergop moest. Hij draafde en galopeerde altijd harder dan nodig. Nu hebben we houtsnippers gestort en ik heb een heel ander paard. Hij loopt nu rustiger en beter in balans.

Gezien bovenstaande bericht van Sabrina stel ik voor dat je het paardenbeest gewoon lekker gebruikt voor wat je hem gekocht hebt: rustige ritjes. :) Nageeflijk rijden is niet iets wat je via PC kan uitleggen. En een paard als recreatie dier kopen en dan voor het echte dressuurwerk willen in zetten is nogal egoïstisch. Het dier is niet voor niets als recreatie paard verkocht. :) Het klinkt me een beetje in de oren alsof je er "goedkoop van af wilde zijn" en hoopte dat je er toch nog een sportpaard van kon maken ondanks dat hij niet 100% okee was. Verder ga ik met vitelli mee.

xShanice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-09 00:11

ik heb de pessoa al zovaak voorgesteld aan mijn moeder maar dit is der antwoord; ga maar een baantje zoeken
of als ik het een tijdje later vraag; ik zal erover nadenken
en eind van de maand gaat ze voor 3 maanden naar de wei en ik rij nu alleen nog maar buiten omdat dit me is geadviseerd en heeel soms in de bak.. Me ma die longeert ze los maar dan zeg ik; doe die slof erom en longeer der dan los zodat ze op der eigen benen gaat lopen & zodat ze gaat ontspannen
maar ze luistert niet. Ik heb der 1x met slof gelongeert en toen liep ze lekker ontspannen wat ik juist wil!
Ik wil helemaal geen prestaties met haar verrichten ik wil gewoon dat zij ontspannen loop.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 00:21

Waarom gaat ze eigenlijk voor 3 maanden de wei op?
En wordt er dan verder helemaal niets mee gedaan? Dan zul je na die tijd toch ook weer moeten beginnen met spieren opbouwen, die zullen na 3 maanden vakantie ook een eindje weg zijn gok ik....
pharagirlke schreef:
vitelli schreef:

Gezien bovenstaande bericht van Sabrina stel ik voor dat je het paardenbeest gewoon lekker gebruikt voor wat je hem gekocht hebt: rustige ritjes. :) Nageeflijk rijden is niet iets wat je via PC kan uitleggen. En een paard als recreatie dier kopen en dan voor het echte dressuurwerk willen in zetten is nogal egoïstisch. Het dier is niet voor niets als recreatie paard verkocht. :) Het klinkt me een beetje in de oren alsof je er "goedkoop van af wilde zijn" en hoopte dat je er toch nog een sportpaard van kon maken ondanks dat hij niet 100% okee was. Verder ga ik met vitelli mee.

Ook een recreatiepaard moet nagefelijk en rechtgericht gereden worden, dat heeft verder niets met sportprestaties te maken maar juist met het welzijn van het paard.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 00:22

maikeltje heb je het bericht van Sabrina gelezen? Daar reageerde ik op ;) Niet puur op het nageeflijk rijden.

xShanice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-09 00:28

voor rust en me ma wou niet dat ze heel de zomer in een stal stond(wat ik ook begrijp)
Maar ze word daar wel gewoon gereden, we zullen merendeels buitenritten gaan maken maar ook wel is in de bak, het is een hele goeie en vlakke bak maar het onregelmatig lopen komt ook door de rijbak die wij hebben want in de losgooibak loopt ze wel goed maar die bak is weer te smal om in te rijden(je kan er wel in rijden, maar aan 1 kant is ie echt te smal)

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 00:46

@ Phara: Ja dat stukje heb ik gelezen. Daarom lijkt het mij juist belangrijk dat het dier lekker leert over de rug te lopen. Daar dus de juiste spieren moet gaan ontwikkelen en het paard daarom juist niet zomaar tralala door het bos moet laten trippelen. En aangezien ze nu geen les kan betalen, kan ze gewoon maar beter bij het begin beginnen als je het mij vraagt. Aan de longe langzaam de benodigde spieren opbouwen en van daaruit kijken wat het paard nog aankan onder de man. Maar wel op de juiste manier. En ik ga er voor het gemak maar even vanuit dat TS deze vraag stelt met het oog op het welzijn van haar paard. Of het paard wel of niet 100% in orde was bij de verkoop en of ze wel of niet goedkoop een sportpaardje aan wilde schaffen is hier niet de issue. Dat zijn speculaties die iemand anders hier in het topic schrijft. En ik vind het gek dat die speculaties dan gelijk mee gaan wegen in andermans posten. Ik neem aan dat als het paard echt niet goed zou zijn, de TS dat er toch wel bij zou vermelden want dan zou ze daar de training zeker op aan moeten passen. :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 00:54

xShanice: en staat ze dan die hele periode op de weide stil? (dus helemaal niet rijden?)

maikeltje: laat maar ;)

sabrinaboer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 07:15

ze hebben al van alles geprobeerd ik ben er zelf al vaak mee bezig geweest en denkend wat moeten we doen
lekker vorwaarts neerwaarts maar als dat gebeurd draaid ze haar dacht rechter achterbeen op en wel heel rare manier weg en zet ze hem overduidelijk niet onder de middehand
soms bij een corecte aanleuning teugelkreupel
bij ekele keren erna heb ik haar ook duidelijk scheef zien lopen
heb zelf het gevoel dat het uit haar rug of heup komt maar het kan ook gewoon een oude plesure zijn
of gewoon op zijn
en aangzien er gewoonweg te veel mee word gedaan
springen longeren in een zandbak bijgezet met stootteugels
nu longeren ze met een slof en zelfs is er gereden met slof
knoop in de teugels in een zware bak
dus wat ik wil zeggen is voor de meeste ruiters wel duidelijk
help mac en chaniche wat kan ze er nou eigelijk wel mee doen
inplaats van wat ze nu elke keer doet
effe lekker crossen buiten /dat is dus buiten rijden
dan nog effe in de bak lekker een uurtje springen
dus die wei is ze echt aan toe
en dan gewoon effe met rust laten