Ademhaling..???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_1Guusje1_

Ademhaling..???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 17:21

Helllp!!

Ik krijg vaak tijdens het rijden commentaar op mijn ademhaling, mijn instructeur let daar namelijk heel erg goed op.
Als ik heel erg geconcentreed bezig ben met mijn paard tijdens het rijden, adem ik niet meer via mijn buik. Ik probeer er zoveel mogelijk op te letten maar telkens adem ik weer fout?!
Heeft iemand tips waardoor ik mijn ademhaling kan verbeteren??

LiVetime

Re: Ademhaling..???

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 09:07

Zorg ervoor dat je zoveel mogelijk iemand bij je hebt die je daarop wijst wanneer je aan het rijden bent.
Je paard kan zich ook erg moeilijk ontspannen als je ademhaling bovenin zit, dus je zult er toe gedwongen moeten worden om daaraan te denken.

mariskalaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 10:04

veel vrouwen ademen ook alleen met hun borst.
je moet tijdens het rijden gewoon telkens in je achterhoofd houden: ik moet ook ademen door mijn buik. ik weet het dat is moeilijk. ik adem zelf ook alleen met mijn borst en pas als ik er op let adem ik ook door mijn buik. Het handigste is als iemand je daar dan ook op wijst. tips voor een goede ademhaling zou ik verder eigenlijk ook niet weten :) succes!

Samanthaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 15:36

Ik heb er ook last van maar hierdoor heb ik me eigen hyperventilatie aangeleerd. Gewoon telkens als je denkt van he ik voel me moe of suf gaan stappen en even 1 hand op je buik leggen en proberen naar je hand te ademen ;) heb ik als tip mee gekregen door me hyperventilatie ben ik in het ziekenhuis beland. Dus wees het voor ;)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 15:38

Knoop een grote rode strik in de manen van je paard.
Elke keer als je die strik ziet denk dan aan je ademhaling.

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 15:39

paar jaar geleden had ik een klein meisje in de les en die zat op die kleine shetjes en in draf doorzitten alltijd vet hobbelen enz.
Dan moest de instrukteur 10x zeggen ademen ademen enz.
Zij ademde helemaal niet als ze reed,en afentoe moest ze luchthappen enz.

Maar vraag eens hoe je precies moet ademen dan weet je dat meteen :)

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 15:41

ik heb wel eens gehoort (weet niet of het echt werkt en goed is hoor!!!) dat als je een riem ofzo om je borst doet (aan de strakke kant) dan je dan ook door je buik ademt, want dan heb je alleen nog maar ruimte in je buik ;)

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 15:50

Veel mensen willen tijdens activiteiten te 'laag' ademhalen. Tijdens een beweging zit de ademhaling hoger dan in rust, namelijk ter hoogte van de onderzijde van jouw ribben (dit is een flankademhaling, tussen borst en buik in). Mocht je die plek moeilijk kunnen vinden, dan kun je een hand op die plaats neerleggen en lichte druk geven met jouw hand, zodat je voelt waar je naartoe moet adem halen. Een buikademhaling is tijdens inspanning niet mogelijk (ademfrequentie ligt te hoog), dus bespaar je de moeite van het proberen.
Veel mensen zetten tijdens inspanning de ademhaling vast of halen alleen met hun borst adem. Om dit te voorkomen, helpt het om hardop te praten, bijvoorbeeld een ritme meetellen of een liedje mee neurieën. Tijdens het praten moet je wel tijdig ademhalen.
Mocht je last krijgen van hyperventilatie, weet dan dat tijdens een normale ademhaling de uitademing langer moet zijn dan de inademing. Bij hyperventilatie ga je vooral snel en vaak inademen en kort uitademen waardoor de verhouding tussen de gassen in de longen niet meer klopt en je benauwder wordt. Mocht je merken dat je benauwd wordt, adem dan goed uit op een f-klank. Jouw uitademing wordt dan door de weerstand vanzelf langer, waardoor je de ademhaling weer snel onder controle kunt krijgen.

_1Guusje1_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 16:37

Dankjulliewel! voor de tips ;)