hoe rechthouden na de sprong?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nikkivdnberg

hoe rechthouden na de sprong?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 12:21

hooi allemaal,
ik heb een paardje en ze kan geweldig springen,
alleen op de linkerhand gaat ze naa de sprong gelijk linksaf.
Op de reschterhand doet ze dit dus niet.
Ik heb al vaak geoefend met balkje dat ze dan recht moet blijven
en dat lukt wel ,maar zodra ik de sprong hoger zet is het gelijk
weer naar links afbuigen.
Kan iemand mij helpen?
Misschien een handige tip ofzoo?
groetjes nikki en (_)jes fay

Monster_tos

Re: hoe rechthouden na de sprong?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:45

dit moet je tijdens de sprong al oplossen, vlak voor de afzet en boven de sprong vraag je stelling naar rechts, en goed je benen er om houden.

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 16:52

Indd, niet afwachten maar voorbereiden.

_1Guusje1_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 17:01

Idd Goed je benen erbij houden! en veel oefenen, probeer het eerst met lagere sprongetjes en stuur haar dan al eenbeetje naar rechts aan!

Veel succes :D

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 18:29

idd goed opsluiten tussen je benen.. en misschien helpt het als je met je bekken al beetje aanleunt naar rechts.. (en kijken waar je naartoe wilt)

Nikkivdnberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 18:40

ik heb haar al met stelling naar rechts geprobeerd, maar toch blijft ze dan ineens naar links gaan,
maar links is ook haar makkelijke kant en ze kijkt niet graag naar rechts

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 09:57

Kijk je zelf al niet naar links omdat je weet/denkt dat 'ie het doet en jij dus al kijkt of dat wel goed gaat komen?

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 10:02

Telkens naar rechts draaien (alsof het een barrage is: de richting al aanduiden OP de sprong)
tot je paard zelf naar rechts wil en dan gewoon rechtdoor rijden.
Als je paard niet naar links draait, maar valt (dus met zijn lichaam) dan is hij niet recht in zijn lichaam en wanneer jij dan op de sprong komt (en je teugels ontspant) valt hij eigenlijk door je hand, omdat hij die steun daar kwijt is. Dan kan je best even aan dat rechtrichten werken.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 10:06

Sonja schreef:
Kijk je zelf al niet naar links omdat je weet/denkt dat 'ie het doet en jij dus al kijkt of dat wel goed gaat komen?

Dit vroeg ik me ook af.
Heel veel ruiters kijken op de sprong ook niet rechtuit, maar hebben zelf een voorkeurskant.
Let er dus extra op dat jij op de sprong echt in het midden van je paard zit, gelijke druk op de beugels hebt. En kijk zelf ook naar het punt waar jij naartoe wilt gaan, in jou geval nu dus ergens een punt recht voor je uit.
Draait ze toch af, gewoon naar dat punt blijven kijken en sturen.

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 16:56

Tsjonge, dat probleem heb ik ook zó vaak gehad := Op een gegeven moment heeft mijn instructrice een rij uitgezet met pionnen na de sprong, dan kon ik me daar beter op richten. Vaak is het niet alleen het paard, maar ook jijzelf die met je lichaam alvast aangeeft die kant op te willen (of níets aangeeft wanneer het paard de andere kant op wilt)

Als het toch aan het paard ligt, zou je er een sprong naast kunnen bouwen, dus een balk op staanders leggen, zodat ze níet gelijk naar links kan uitwijken. Dat heeft iets meer effect dan pionnen.

Nikkivdnberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 18:47

okee bedankt allemaal,
ik zal er eens op letten of ik zelf wel goed kijk:P
maar heb eigenlijk niemand die erop let enzo,
want heb geen instructrisse voor springen

Samanthaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 15:33

Goed voorbereiden benen erbij en stelling rechts en als dat niet helpt 1x goed laten schrikken door de naar rechts om te trekken enzo.

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 18:02

94ninitjuh94 schreef:
okee bedankt allemaal,
ik zal er eens op letten of ik zelf wel goed kijk:P
maar heb eigenlijk niemand die erop let enzo,
want heb geen instructrisse voor springen

Dan lijkt me dat ook erg handig om te regelen, al is het maar iemand die het vanaf een afstandje allemaal bekijkt.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 18:04

Inderdaad.
Wij kunnen nniet vanaf een computer scherm zien waar de fout is.
Een instructrice wel
Succes :)

Nikkivdnberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 11:02

neej klopt moet er nog eentje zoeken,
maar mijn ouders willen niet en spring- en dressuurlessen betalen

M_eerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 11:04

Ik ben nu een fjord aan het leren springen, dit is echt niet makkelijk omdat ze scheef loopt,
Als ik voor de sprong aanspoor springt ze wel goed, misschien moet dit ook maar eens proberen, dan lukt het misschien.

Nikkivdnberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-09 10:37

maar za gaat al veel te hard,
dus dat is niet echt de oplossing.
ze springt ook gewoon goed maar na de sprong gaat ze gelijk naar links.

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 10:45

94ninitjuh94 schreef:
maar za gaat al veel te hard,
dus dat is niet echt de oplossing.
ze springt ook gewoon goed maar na de sprong gaat ze gelijk naar links.

Als ze te hard gaat, en dan in principe de controle van jou overneemt is het voor haar heel makkelijk om naar links te gaan.
Probeer eens voltes te rijden voor de hindernis als ze te hard aankomt.
Mijn paard ging (gaat soms nog) ook heel hard op de hindernis af, het gevolg bij mij was alleen dat ik ging hangen en doen waardoor zij er balken vanaf ging gooien, Ik ben toen elke keer voltes voor de hindernis gaan rijden wanneer zij weer de controle over het tempo overnam, een enkele keer kwam het aan op omtrekken maar ze moest gewoon luisteren. Zij springt ook makkelijk en nijgt tegenwoordig nog naar hard gaan, maar inmiddels heb ik wel de controle terug.

Verder: Is ze wel goed rechtgericht? Ga dat anders veel oefenen met je dresuurinstructrice indien mogelijk. Veel op de moeilijke hand galloperen helpt ook.

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 19:18

Ik zou toch echt neit zomaar gaan springen, het is belangrijk dat je daar een goede begeleiding bij hebt. Je zou toch ook af kunnen wisselen? Eén keer in de maand springles en verder dressuurles? Dan hoeven je ouders geen extra lessen te betalen, maar krijg je wel les in beide onderdelen :)
Als je pony én te hard gaat én niet de richting op gaat die jij wilt, lijkt het me niet dat je al klaar bent om zelfstandig te gaan springen. Je moet toch echt je pony goed onder controle kunnen houden en wij kunnen dit probleem niet vanuit de huiskamer oplossen denk ik.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 23:39

Als ze zo'n ernstige voorkeurskant heeft, zou ik eerst wat dressuurwerk met haar gaan doen dat die voorkeurskant zo miniem mogelijk gemaakt word. Begin met het rechtrichten van het paard (voorkeurskant dus weghalen) en zorg voor meer tempocontrole. Beide zullen het springprobleem oplossen

Nikkivdnberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 07:26

ja klopt met dresuur zijn we al heel erg bezig en het gaat al een stuk beter dan op het begin,
en ze gaat wel hard, maar ik kan haar wel houden zegmaar.
Heb het probleem nu op gelost heb er een hindernis recht opgezet zodat ze niet gelijk naar links kan en nu gaat het super goed. Ze loopt gewoon helemaal rechtdoor, ik doe het zo een paar keer tot ze door heeft dat ze niet gelijk naar links moet.
en van die 1x springles in de maand is miss wel een goed idee, nu een nog een springinstructeur vinden..
En we zijn de laatste tijd al erg bezig met rechte lijnen lopen, maar dat doet ze eigenlijk prima.

jacky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 14:09

Waarom leg je geen balkje in de lange weg achter de sprong dan kan het paard niet naar links lopen de eerste galop sprong na de hindernis als je een beetje te laat bent met de voorbereidingen. Als je dit zo een aantal keren doet bij het springen zal het wel beter gaan...

idontknow123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 14:28

je moet op de sprong beide handen wat naar rechts doen, maar je paard hierbij niet hinderen, en zelf goed vooruit blijven kijken.en zorgen dat jezelf recht boven je paard zit, dit is ook vaak een ruiterfout waar niet bij nagedacht wordt. film jezelf eens en kijk of daar misschien ook de fout kan zitten. en leg na de sprong aan beide kanten balken neer. dit maakt het allemaal een stuk makkelijker voor jezelf. want je ziet vaak dat als die meer naar rechts springt, dit opeens naar links gaat doen. dit alles heeft ook met de balans van je paard te maken, dus dressuur, dressuur dressuur

My_star

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 15:11

Gaat je moeder, vader, broer, zusje, vriendinnetje, ... soms mee als je gaat rijden? Dan kan je er een 'spelletje' van maken waar zowel jij als je pony veel van kunnen leren!

Zet een sprongetje op de A-C lijn, iets voorbij de X. De bedoeling is dat jij elke keer naar dat sprongetje (dat kan je zo hoog of laag zetten als je zelf wil) rijdt, de ene keer van de linkerhand, de andere keer van de rechterhand. Jij blijft steeds rechtdoor rijden, totdat je 'helper' "links" of "rechts" zegt (en daar mag die best lang mee wachten; totdat je nog maar een paar galopsprongen van de bakrand verwijderd bent). Als jij op voorhand nog niet weet welke kant je uit zal gaan (want dat beslist je helper), zal je zelf veel beter rechtdoor blijven kijken, zitten en denken. Bovendien zal je paard daar ook oplettender van worden!

Heel veel succes!

Nikkivdnberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 17:08

jacky_88 schreef:
Waarom leg je geen balkje in de lange weg achter de sprong dan kan het paard niet naar links lopen de eerste galop sprong na de hindernis als je een beetje te laat bent met de voorbereidingen. Als je dit zo een aantal keren doet bij het springen zal het wel beter gaan...

staat hierboven had een hindernis er loodrecht opgezet;)