Bijna 4 jarige Aloë @ springen!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jeanetJ

Bijna 4 jarige Aloë @ springen!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 11:39

Afgelopen donderdag heb ik met Aloë sprongetje gemaakt. Voor mij was het de tweede keer met haar en was dus allemaal een beetje wennen , maar ze pakte het super op! ze vind springen erg leuk, maar we houden het nu nog wel bij max. 1 keer in de week.

Ze heeft wat moeite met het uitkomen voor de sprong, vaakt te vroeg of juist te laat. Ook na de sprong landt ze vaak in de verkeerde galop, of gallopeert ze al aan voor het sprongetje i.p.v. draven, ze loopt erg graag op de sprong af zeg maar ;)
Aan mijn houding valt ook nog het een en ander te verbeteren, maar daar wordt ook hard aan gewerkt!
Beugels lijken op sommige foto's wat lang, maar zodra we hoger gaan springen doe we ze zeker een gaatje korter.

Commentaar en tips zijn zeer welkom!
graag wel vriendelijk houden :D

dit is het filmpje:

hier de foto's (zijn still's uit filmpje, dus zijn wat wazig):
1. inspring huppeltje
Afbeelding

2. hier springt ze dus eigenlijk te vroeg (denk ik)
Afbeelding

3. en hier te laat :o
Afbeelding

4.
Afbeelding

5. klein dubbel sprongetje
Afbeelding

6. rechter zitten
Afbeelding

7. hekje; vond ze eerst wel een beetje eng ;)
Afbeelding

8. wel oke
Afbeelding

9. hup oortjes naar voren en gaan met die banaan :P
Afbeelding

10. ook weer te laat
Afbeelding

11.
Afbeelding

12. zweefmoment 90 cm.
Afbeelding

13. tenen naar binnen, verder super!
Afbeelding

14. nog een keer
Afbeelding

15. jaja dat was het weer , super trots op haar!! :D
Afbeelding

:evaw:

Puchje

Re: Bijna 4 jarige Aloë @ springen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 11:42

nog 3 en dan al 80cm springen?
Ik vind het bizar en ongelooflijk dat dat nog gebeurt.

Van mij dus alleen maar negatieve geluiden, je springt niet met een 3 jarige.. klaar.. :(

Powerhorse94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 11:43

leuk paardje! je ziet echt dat ze er veel plezier in heeft.
alleen zou ik wel minder springen omdat ze nog best jong is ;)

heel veel suc6 verder!!! :D

jumparound

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 11:45

Puchje schreef:

Van mij dus alleen maar negatieve geluiden, je springt niet met een 3 jarige.. klaar.. :(

hallo ze word in juni 4 hoor en het is geen slungel ofzo. waarom zou je niet met een driejarige mogen springen?? we doen het maar af en toe hoor, dat kan toch geen kwaad? :roll: >;)

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 11:47

Jawel, ook "af en toe"springen met een bijna 4 jarige (is dus 3 jarige) kan schadelijk zijn. Haar gewrichten zijn daar gewoon nog niet klaar voor. En dan maakt het ook niet uit of het een slungel is of niet. Springen minimaal vanaf 5 jaar!

Replay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 11:50

A is vanaf 1 januari 4! Vind het netjes gaan hoor, zolang jij hem maar niet in de weg zit blijft hij het ook leuk vinden. Misschien kun je je alleen beter richten op de techniek ipv de hoogte, dat komt namelijk vanzelf wel.

Eerst gewoon met regelmaat balkjes draven en galopperen om hem goed op dat balkje uit te laten komen is met een vierjarige al moeilijk genoeg.

Rustig aan met hem dus, het zit er echt wel in!

bokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 11:51

Ziet er goed uit rustig opbouwen is geen probleem. Paard doet er ook helemaal geen moeite voor. Let op dat je op en na de sprong goed mee blijft gaan.

@puchje: Hoe oud denk dat alle paarden zijn die nu 4-jarige competities lopen?

Eefje88

Leuk paardje hoor! Zoals je zelf al zei: Je tenen naar binnen ;)

Zolang je paard het leuk vind, en je het niet te moeilijk maakt, en rustig aan begint kan een sprong in de week geen kwaad. Als je het bij een paar keer houd. Ik bedoel eindeloos over een hindernis van een meter met een (bijna 4-jarige) is wel teveel.

Al zou het los springen voor het paard wel fijner zijn. Scheelt toch weer iemand op zijn ''nog wiebelige'' rug.

Hou het leuk *D

Puchje

muispluis schreef:
hallo ze word in juni 4 hoor en het is geen slungel ofzo. waarom zou je niet met een driejarige mogen springen?? we doen het maar af en toe hoor, dat kan toch geen kwaad? :roll: >;)

Halloooo, anders verkloot je je paardje even ofzooo...
:roll:

De gewrichten van een 3 jarige zijn nog lang niet gesloten en 'af' . Je kunt hier heel makkelijk OCD of spat mee opwekken...
3 jarige paardjes kun je beter hindernisjes van 20cm laten springen, en dat maximaal 2 keer in de maand.

Stel je eigen doelen niet hoger dan het welzijn van je paard!

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 11:52

bokjes schreef:
@puchje: Hoe oud denk dat alle paarden zijn die nu 4-jarige competities lopen?

Té jong dus.

Belachelijk... :(

Replay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 11:52

Als we Puchje moeten geloven 3!!!

My_star

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 11:53

Leuk paardje, jullie lijken een leuk stel!
Wat me wel heel erg op valt is dat jij haar met je houding eigenlijk nog aanmoedigt om sneller te gaan. Je zegt dat je paardje behoorlijk loperig is, en dan is het inderdaad moeilijk om je niet te laten meenemen in dat te snelle tempo.

Probeer zelf trager te blijven dan je paard, dan gaat je paard zich al veel minder aangemoedigd voelen in dat té snelle tempo. Ga een beetje rechter zitten, en probeer te wachten tot je aan de sprong bent, niet gelijk zelf naar die sprong toe willen rijden. Het zou je ook op weg kunnen helpen om gewoon in je basiswerk al wat te werken aan die loperigheid. Probeer je tempo aan te passen door zo weinig mogelijk in de mond te trekken, maar juist door zelf trager te blijven in je bewegingen.

Super dat je paardje zo graag springt trouwens, dan is het echt fijn rijden :)! Ik zou als ik jou was heel veel met balkjes op de grond oefenen, en maar af en toe eens springen. Daar gaan jullie beide veel van leren en het zal jullie van pas komen als jullie daarna wat meer gaan springen! Succes !

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 11:53

Om maar niet te spreken van springpaarden van 2 jaar die bij de IBOP 80 cm moeten springen om hun afstamming :(

Replay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 11:54

Dus 3 jaar zijn!

liann15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 11:56

waar maken jullie je altijd zo druk over ?? Vind het er wel leuk uitzien hoor en & mooi paardje hebt je onder je bips ! Het is nog wel een beetje vroeg om al 1x per week te springen en dan al 90 cm , misschien zou je het 1x in de 2 weken kunnen doen en niet hoger gaan met de hindernissen ?? En je kan best een sprongetje maken met een 3jarig paard waar slaat dat nou op .

Corineee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 11:57

Puchje schreef:

Springen is hartstikke goed voor een paard. Boven de hindernis laat het paard zich namelijk helemaal los. Het ligt er natuurlijk aan op welk niveau, maar wat zij doet kan dit paardje prima. Dressuur is veel zwaarder als je het goed wil doen. Het lijkt er alleen maar op dat dit paardje het goed aan kan, en het bovendien hartstikke leuk vind. Zo krijgt ze lekker vertrouwen in de ruiter en gaat ze het werken leuk vinden. Ik zou zeggen ga zo door!

En @ Puchje : Ga geen negatieve dingen zeggen zonder het te onderbouwen. Bovendien klinkt het niet echt alsof je er verstand van hebt. Ik ben er ook zwaar tegen dat paarden met 5 jaar al in de Z lopen, maar dit is heel iets anders.

Replay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 11:57

Ja, geen probleem, maar NH bemoeit zich ermee en volgens hen kun je paarden beter tot hun 10e in de wei laten staan en dan beginnen met longeren!

jeanetJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 11:58

ok bedankt voor de reacties en tips =P

@ puchje, ja eigen keuze, eigen mening, deze keer 90 centimeter was alleen een keer uitproberen. ze heeft er erg veel plezier in, maar we blijven rustig aan doen. niks om je zorgen over te maken dus.
ohja en liever geen discussie hierover in dit topic.

dankjewel :D

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 11:58

Ik en er geen verstand van hebben?
Hihi, nee klopt :+
En onderbouwing staat er wel degelijk... Leesbril vergeten?

Replay: NH = geen natural.
Ik zeg: lees onderschrift.

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 11:59

jeetje wat een penny's hier... kan absoluut geen kwaad hoor om 1x in de week een sprongetje te maken met een vierjarige.
die van mij is dit jaar ook vier geworden en we springen sinds drie weken ook 1x in de week enkele sprongetjes vanuit draf. niet vanuit galop omdat ze dat nog niet bij kunnen benen en als ze een fout maken dan weten ze wat ze verkeerd doen vanuit draf.
het kan absoluut geen kwaad hoor! ik vind dat ie het leuk doet! komt allemaal vanzelf. grote stallen nemen vaak genoeg een paard mee wat nog maar 1 week zadelmak is voor een B parcour!!! ik zeg niet dat dit goed is maar 1x in de week kan geen kwaad. succes!

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:00

jeetje puchje, ga even ergens anders lopen zeuren. Je standpunt is inmiddels wel duidelijk.

Voor de ts; probeer zelf wat stiller te blijven zitten, zodat je paard niet loperiger wordt. Rustig aan blijven trainen en zorg dat de rust er wat meer in komt, maar dat komt vast vanzelf (na meer balans e.d.)

@ corinneee: paarden van 5 mogen nog niet in het Z lopen, 4 jarige in het L, 5 jarige in het M en 6 jarige in het Z. (gewoon even terzijde hoor)

bente_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:00

zit er leuk uit zeg ! :)

mijn pony is ook net 4 , maar spring ik ook wel mee hoor ,
bij ons op de stal [ voornamelijk spring ]
springen ze ook met jonge paarden ,

Replay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:01

Rustig aan hoor! Happy Horsemanship klinkt voor mij hetzelfde....

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:02

maar dat is los neem ik aan... en een keer kan geen kwaat.. In het wild moeten ze ook wel eens springen..

ik vind het er best goed uit zien... Persoonlijk zou ik de hoogte nog even achterwegen laten en werken aan de techniek en balans.

Corineee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:03

@ Puchje :Ten eerste blijf je het telkens praten over een '3-jarige' terwijl ze al meerdere keren heeft aangegeven dat dit paardje bijna 4 jaar is. Net 3 of bijna 4 is een groot verschil. Tevens geeft ze aan dat ze het niet vaak doet. Ik denk dus dat ik hier niet de enige ben die mijn leesbril vergeten is.

Ik vind je manier van reageren nogal kinderachtig. Je probeert met een boel stoere praat mensen te overtuigen. Als je er echt om zou geven zou je Jeanet proberen uit te leggen waarom het slecht is, en zou je haar helpen ipv alleen maar commentaar te geven. Ik denk niet dat zij advies aanneemt van iemand die haar commentaar geeft aan de hand van scheldwoorden.
Laatst bijgewerkt door Corineee op 05-05-09 12:07, in het totaal 1 keer bewerkt