(Niet meer zo) Zen at work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Caeruleus

(Niet meer zo) Zen at work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 20:40

Zijn wij ook weer eens, dat idiote stel dat met een westernzadel, de zweep verkeerd om en regelmatig zonder hoofdstel 'dressuur' rijdt! Sinds mijn laatste topic ergens in euh.. oktober? zijn we toch wel flink vooruit gegaan :j

In oktober en november hadden we even een flinke dip omdat Zen veel gewicht is kwijtgeraakt waardoor het zadel niet meer goed paste en, in combinatie met een tik in de paddock, hij niet meer regelmatig liep. Na een maand op rust hebben we de boel weer heel voorzichtig opgepakt en eerst dik anderhalve maand besteed aan de achterhand er weer bijhalen en rechtrichten. Daarna zijn we weer verder gegaan met de nagevelijkheid en buiging en ondertussen durf ik wel te zeggen dat Zen heel dicht tegen 'recht' aan zit (voor zover een paard ooit recht is). Ondertussen is ons zadel weer helemaal goedgekeurd ( *\o/* Dankzij Evelien van Eurohorse die daar heel goed voor gezorgd heeft) en kunnen we daar weer lekker mee toeren. Ik heb elke week 30-45 min priveles (rijden met en zonder hoofdstel en grondwerk in alle vormen) waarin we vooral bezig zijn met de achterhand sterker maken, rechtrichten en nu dus buiging en nagevelijkheid. Om dat te bereiken rijden we heel veel overgangen naar (extreme) verzameling en verruiming met een snel achterbeen, veel wendingen voltes en stukjes schouder binnen/buitenwaarts voor de buiging en zo nu en dan een stukje wijken om de rechtgerichtheid en gehoorzaamheid aan het been te controleren.

Zen is ook mentaal heel erg vooruitgegaan. Hij is heel veel brutaler geworden met rijden en heeft nu compleet de oogkleppen afgezet: hij kan schrikken van elke zandkorrel (want ja, je wil wel werken, maar niet ZO hard, daar wordt je moe van >;) ). Dit vind ik dus pluspunten, het is nu echt een lekkere stoere knol die wel van een geintje houdt maar ook heel hard wil werken en reageert op de kleinste hulp :j (en ik ben totaaaaal niet bevooroordeeld of verliefd! :D). Ik sta natuurlijk open voor al het commentaar, maar ik vraag wel dat je naast kritiek ook tips geeft om het te verbeteren. Opmerkingen over het zadel of mijn zweep mag je wel voor je houden, tenzij ik er echt iets aan heb. Ik ben me er prima van bewust dat ik dat helemaal 'fout' doe en het kan me werkelijk niets schelen ;)

Dus in het kort, want het was wel een heel lang verhaal:
Niveau: B-L-iets? We rijden geen wedstrijden en volgen ook niet de standaard dressuur 'stappen' zoals je misschien al wel kon raden van het zadel en de manier waarop ik mijn zweep vast heb :+
Oefeningen: Verzamelen, buiging, schouder binnen- & buitenwaarts
Mijn problemen: stoelzit, geld zoeken en ellebogen te ver naar achter
Zen's problemen: Vastzetten in de kaak en rug, iets te graag 'tanken', kantelen ipv stelling nemen, nagevelijkheid in de galop

En dan eindelijk de foto's!
1. Afbeelding
Instappen, lekker vast zetten dan denkt de baas vanzelf dat je het goed doet :j

2. Afbeelding
Al wat beter

3. Afbeelding
Verzamelen in de draf

4. Afbeelding

5. Afbeelding
Even lekker tanken

6. Afbeelding
Verzamelen (hey, waar gaat mijn haar heen :+)

7. Afbeelding
Volte

8. Afbeelding

9. Afbeelding

10. Afbeelding
Schouderbinnenwaarts op de volte

11. Afbeelding
Schouderbuitenwaarts op de (binnen)hoefslag

12. Afbeelding
Galop is soms nog een beetje moeilijk, vooral om de nagevelijkheid te behouden. Hij mist nog wat kracht

Een nog een plaatje van een hele stoere hengst *kuch*. Hij is buiten dus nog net eventjes wat brutaler en daardoor kan ik even wat meer spelen met zijgangen. Ik was niet echt bewust bezig om er iets uit te rijden, meer aan het proberen wat hij deed als ik scherpere hulpen gaf voor een sb (ik zit soms wel wat scheef :o ).

13. Afbeelding
Dat zeg ik, heel scheef :+

Lief zijn? :o :D
Laatst bijgewerkt door Annetje op 05-05-09 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: foto's van derden op verzoek verwijderd

EngeltjeS

Re: (Niet meer zo) Zen at work

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 20:48

hej zen :D wauw wat is hij veranderd zeg! (ik ken hem uit de moravita tijd)

wat zijn jullie een mooi stel zeg :D

verder weinig op aan te merken, want jou rijstijl is toch anders dan mijn 'dressuur' inzicht ;)
maar denk wel om je benen :D

zen-power!

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 20:50

vind dat je op sommige fotos wat achterover hangt en je handen mogen wat meer van je af want nu lijkt het af en toe of je aan de teugels zit te hangen(wat waarschijnlijk niet zo is aan het paard te zien) Vind wel dat je hem lekker ontspannen rijd!

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 20:54

Ziet er lekker uit!
Probeer je handen ook iets meer bij elkaar te houden en vooral bij de zijgangen op 1 lijn (ik zie hier en daar een afgezakt polletje :D)
Mag ik vragen waarom je je zweep zo houdt? Ziet er wel grappig uit

Annn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 20:54

Ik vind het er erg netjes uitzien.
Lekker ontspannen en paard lijkt er lol in te hebben, lijkt zoals je zelf al zei graag voor je te werken (in hoeverre je dat van een foto kan zien natuurlijk :') maar ik zie nergens staartgezwiep of chargrijnige oren)

Puntje van commentaar is je houding, benen mogen wat naar achter.
En ik kan het niet laten, maar waarom heb je je zweep zo, wat is het nut ervan? :P
Je moet helemaal zelf weten hoe je je zweep houd, maar ik ben benieuwd naar de reden erachter :P

Caeruleus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 21:01

Haha, nou vooruit dan maar, ik leg het elk topic weer uit :P Die zweep houdt ik zo vast omdat ik dan met een hele lichte beweging vanuit mijn pols kan 'zwiepen'. Toen ik Zen net had reageerde hij nauwelijks op beenhulpen en gewoon niet op zweep tikjes dus moesten we iets anders bedenken. Hij reageerde juist heel sterk op een hele lichte zwiep en zo heb ik hem weer geleerd om ook op hele lichte beenhulpen te reageren. Meestal kan ik nu zonder zweep rijden, maar hij was wat moe (van steeds hetzelfde, niet conditie) door slechte planning van mijn kant (te vaak gereden de afgelopen week) en had ik de zweep dus weer eventjes andersom vast als extra hulp :)

Mika7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 21:33

Je houding kun je nog wel wat verbeteren, maar dat is al eerder aangegeven.
Je handen leiden soms een eigen leven en je benen mogen meer aan het paard liggen.
Ik vind Zen een absoluut een heel fijne ontspannen indruk geven, goed dat je ook met hem naar
buiten gaat!

De diversiteit die jij het paard aanbiedt kwa training is waar een paard alleen maar van kan dromen.

Blijf attent op zijn achterhand, veel schouderbinnenwaart, travers, renvers rijden zodat hij altijd zijn
achterbenen onder de massa moet zetten.
En vergeet niet zijn broekspieren lekker te masseren af en toe (ivm spierpijn.)

Edit: waar zijn zijn manen??

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 13:34

Moderatoropmerking:
En weer open. Let er op dat het enkel herhalen van eerder commentaar door de TS of andere bokkers niet toegestaan is. Dit mag alleen bij een extra aanvulling, verduidelijking, uitleg of tips :)

12sterre34

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 15:21

Ik vind het een netjes beeld. Alleen op foto 10 zeg je dat je schouderbinnenwaarts doet, maar ik heb nog nooit iemand gezien die dat doet zonder zijn/haar binnenbeen naar achter te leggen? :+ Verder lijken je beugels een gaatje te lang op sommige foto's, misschien hoort dat zo bij een westernzadel dan moet je niet naar me luisteren want daar heb ik geen verstand van :P . Ook lijkt het alsof je je paard vaker stuurt op de teugels ipv op je benen. Misschien geven de foto's een verkeerd beeld maar dit is wat ik erin zie. Ik vind het een erg goede oplossing om met de zweep te zwiepen!

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 15:33

Ehhhh, binnenbeen naar achteren in schouderbinnenwaarts???? Volgens mij wil je buiging om je binnenbeen en daarvoor zal je toch echt je binnenbeen OP de singel moeten houden.

Tips voor de TS:
Let op je binnenhand, dat je die niet teveel naar je toe haalt. Verder vind ik de foto's van verzamelen nog niet zo overtuigend, het paard is nog een beetje lang en ik kan van de foto's zelfs zien dat het achterbeen traag is. Blijf (schijn)overgangen rijden en vang dat voor op (misschien teugels iets korter).
De oefening schouderbinnenwaarts op de volte die ken ik trouwens niet... lijkt mij onnodig ingewikkeld. Of heb je er een theorie achter?

Het beeld is verder heel vriendelijk, dus ga zo door! :D

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 15:45

Die schouder binnenwaarts ging er bij mij ook al niet in.
Ik denk toch, dat als je het paard dressuurmatig wil door trainen, een goedkoop wintecje dressuur niet overbodig is.
OP zo'n westernzadel liggen je benen toch heel anders en je handen komen door de knop van het zadel ook af en toe op vreemde plekjes te liggen. Het "zwiepen" van de zweep boven de hals van het paard is trouwens ook wel een beetje vreemd.
Van wie heb je deze manier??? Het paard moet op het been en zit reageren en niet door het geluid van een zweep.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 15:46

vindt jullie erg leuke combinatie
vraagje waat is dit?
druk aan het verbouwen daar maar ziet er goed uit ;)

Lagency

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 16:06

Zo dat is zeker een stoere hengst.
Ik zie een paard en ruiter die lekker ontspannen aan het gymnatiseren zijn.
Zeker een hele leuke combi.
Het trucje met de zweep ( het zwiepen) boven of naast de hals is niet vreemd maar om het paard meer te motiveren en activeren om voorwaarts te blijven.

xMaud

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 16:46

wat een mooi paard
en mooi zadel

Caeruleus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 17:03

Op 10 en 11 heb ik mijn binnenbeen op de singel en mijn buitenbeen er net achter volgens mij, bij 13 niet maar daar zit ik ook wel heel scheef :o

SB op de volte heb ik van de zomer geleert bij Moravita, dat was toen vooral om de oefening voor ons beide wat makkelijker te maken. Sinds die tijd zijn we er niet echt veel mee bezig geweest, dus daarop begin ik eerst op de volte. Is dit heel erg raar? Ik hoorde van veel mensen dat zij ook vanuit stelling (wat je immers hebt op een volte) beginnen met SB? Waar moet ik verder op letten als ik SB inzet, we doen het in de les ook wel eens maar andere tips zijn natuurlijk welkom

Zen reageert -nu- ook op been en zit, ik kan hem rijden zonder zweep en hoofdstel ;) Alleen dat hebben we hem geleerd door die zweep zo te gebruiken, je moet wat als hij verder niet reageert (sporen zijn daar immers niet voor en ik heb mijn benen niet correct om ze te dragen). Ik probeer overigens niet me overal onder uit te kletsen, ben zeer blij met alle commentaar waar ik wat mee kan doen :j

moravita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 00:07

Wat leuk om weer nieuwe foto's van jou en Zen te zien!! vervelend dat jullie een dipje hadden, maar fijn om te zien dat er weer vol goede moed getraind wordt!

Ik blijf het altijd onwijs dapper vinden dat mensen foto's op bokt zetten :D En ik vind het dan ook heel leuk om te lezen hoe een ieder in dit topic zo open en respectvol reageerd.

Ook wij blijven ons (positief) verbazen over de prachtige weg die jullie samen afleggen. Van een angsthaas op buitenrit (hihi, ik zie me nog door de lucht vliegen omdat er een vuilnisbak....jaaa levensgevaarlijk!! op de weg stond!) heb je samen met hem een superband opgebouwd. Leuk ook dat je zoveel dingen probeerd. Een ieder moet zijn eigen weg afleggen en ik vind het super dat jij dat ook echt probeert en zoekt naar de moeglijkheden die jullie dichterbij elkaar brengt. Ook al zou ik echt nooit op je zadel kunnen rijden :+ Natuurlijk vind ik het hartstikke leuk dat we deze zomer ook weer samen kunnen trainen en kijken naar de foto's ben ik blij om te zien dat er al weer heel veel verbeterd is sinds het afgelopen jaar. Gelukkig heb je toch nog een klein beetje werk voor ons overgehouden :D

Ik zou graag wat werken aan je houding, in de zin van; mooi in balans in de wendingen, handen en benen vanuit je lijf los en ontspannen. Ook Zen man zal er aan moeten geloven!! Fijn dat je zijn oogkleppen afgekregen hebt!!! Ik kijk er naar uit en weet zeker dat we het weer vet leuk hebben samen!!! Bedankt voor het delen van de foto's met ons... hij blijft een heel speciaal plekje houden :o

Liefs Aletta

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 09:15

12sterre34 schreef:
Ik vind het een netjes beeld. Alleen op foto 10 zeg je dat je schouderbinnenwaarts doet, maar ik heb nog nooit iemand gezien die dat doet zonder zijn/haar binnenbeen naar achter te leggen? :+ Verder lijken je beugels een gaatje te lang op sommige foto's, misschien hoort dat zo bij een westernzadel dan moet je niet naar me luisteren want daar heb ik geen verstand van :P . Ook lijkt het alsof je je paard vaker stuurt op de teugels ipv op je benen. Misschien geven de foto's een verkeerd beeld maar dit is wat ik erin zie. Ik vind het een erg goede oplossing om met de zweep te zwiepen!

Dan heb je het nog nooit goed gezien.

Als jij je binnenbeen naar achter doet dan duw je de kont naar buiten.
Krijg je dus geen schouderbinnenwaarts maar kontje buitenwaarts ;)
Schouderbinnenwaarts kun je wel degelijk op je buitenbeen inzetten, al ligt hij in dit geval wel iets te ver naar achter wat ten koste gaat van je lengtebuiging.

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 09:39

Heey,

Je benen zijn al een aantal keer genoemd, daar sluit ik me bij aan. Als je je been een beetje meer terug legt zul je ook veel makkelijker goed zitten, dus zonder stoelzit. Probeer daar aan te werken.

Verder wil ik je handen nog even noemen en dan met name je binnenhand. Op de foto's 7 t/m 10 zie je heel duidelijk dat jij je binnenhand naar je toe haalt in de wendingen. Dat is de reden dat je paard zijn hoofd kantelt ipv stelling neemt. Je trekt als het ware het hoofd van het paard opzij, terwijl je juist de stelling met je binnenbeen (drijvend) en je buitenteugel (begrenzend) zou moeten opbouwen.

Je zou moeten proberen om je beide handen naast elkaar te houden. Als je dan een wending of volte in gaat dan verplaats je je linkerhand naar links zonder dat er extra druk op die teugel komt. Je buitenhand blijft dan gewoon hetzelfde teugelcontact houden als wanneer je rechtdoor rijdt. Je kunt je buitenteugel een beetje tegen de hals houden als extra begrenzing.
In principe blijven je handen dus ook in een wending naast elkaar, ze gaan alleen wat verder uit elkaar.

Je zweep vindt ik trouwens niet zo raar hoor. Natuurlijk moet een paard reageren op je zit en benen, maar als ie dat niet doet heb je wel een probleem. Jouw oplossing lijkt me bijzonder vriendelijk, er wordt weinig geslagen en je prikt hem idd ook niet lek met sporen om hem vooruit te krijgen.

PriDepo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 11:08

Kelly_Taco schreef:
12sterre34 schreef:

Dan heb je het nog nooit goed gezien.

Als jij je binnenbeen naar achter doet dan duw je de kont naar buiten.
Krijg je dus geen schouderbinnenwaarts maar kontje buitenwaarts ;)
Schouderbinnenwaarts kun je wel degelijk op je buitenbeen inzetten, al ligt hij in dit geval wel iets te ver naar achter wat ten koste gaat van je lengtebuiging.

Hier ga ik in mee! Al het commentaar is eigenlijk al gezegd, verder lijkt het dus op de fotos alsof je een super strenge binnen hand heb, maar als je heel goed kijkt zie je dat het super meevatl!