In oktober en november hadden we even een flinke dip omdat Zen veel gewicht is kwijtgeraakt waardoor het zadel niet meer goed paste en, in combinatie met een tik in de paddock, hij niet meer regelmatig liep. Na een maand op rust hebben we de boel weer heel voorzichtig opgepakt en eerst dik anderhalve maand besteed aan de achterhand er weer bijhalen en rechtrichten. Daarna zijn we weer verder gegaan met de nagevelijkheid en buiging en ondertussen durf ik wel te zeggen dat Zen heel dicht tegen 'recht' aan zit (voor zover een paard ooit recht is). Ondertussen is ons zadel weer helemaal goedgekeurd (
Dankzij Evelien van Eurohorse die daar heel goed voor gezorgd heeft) en kunnen we daar weer lekker mee toeren. Ik heb elke week 30-45 min priveles (rijden met en zonder hoofdstel en grondwerk in alle vormen) waarin we vooral bezig zijn met de achterhand sterker maken, rechtrichten en nu dus buiging en nagevelijkheid. Om dat te bereiken rijden we heel veel overgangen naar (extreme) verzameling en verruiming met een snel achterbeen, veel wendingen voltes en stukjes schouder binnen/buitenwaarts voor de buiging en zo nu en dan een stukje wijken om de rechtgerichtheid en gehoorzaamheid aan het been te controleren. Zen is ook mentaal heel erg vooruitgegaan. Hij is heel veel brutaler geworden met rijden en heeft nu compleet de oogkleppen afgezet: hij kan schrikken van elke zandkorrel (want ja, je wil wel werken, maar niet ZO hard, daar wordt je moe van
). Dit vind ik dus pluspunten, het is nu echt een lekkere stoere knol die wel van een geintje houdt maar ook heel hard wil werken en reageert op de kleinste hulp
(en ik ben totaaaaal niet bevooroordeeld of verliefd!
). Ik sta natuurlijk open voor al het commentaar, maar ik vraag wel dat je naast kritiek ook tips geeft om het te verbeteren. Opmerkingen over het zadel of mijn zweep mag je wel voor je houden, tenzij ik er echt iets aan heb. Ik ben me er prima van bewust dat ik dat helemaal 'fout' doe en het kan me werkelijk niets schelen 
Dus in het kort, want het was wel een heel lang verhaal:
Niveau: B-L-iets? We rijden geen wedstrijden en volgen ook niet de standaard dressuur 'stappen' zoals je misschien al wel kon raden van het zadel en de manier waarop ik mijn zweep vast heb

Oefeningen: Verzamelen, buiging, schouder binnen- & buitenwaarts
Mijn problemen: stoelzit, geld zoeken en ellebogen te ver naar achter
Zen's problemen: Vastzetten in de kaak en rug, iets te graag 'tanken', kantelen ipv stelling nemen, nagevelijkheid in de galop
En dan eindelijk de foto's!
1.

Instappen, lekker vast zetten dan denkt de baas vanzelf dat je het goed doet

2.

Al wat beter
3.

Verzamelen in de draf
4.

5.

Even lekker tanken
6.

Verzamelen (hey, waar gaat mijn haar heen
)7.

Volte
8.

9.

10.

Schouderbinnenwaarts op de volte
11.

Schouderbuitenwaarts op de (binnen)hoefslag
12.

Galop is soms nog een beetje moeilijk, vooral om de nagevelijkheid te behouden. Hij mist nog wat kracht
Een nog een plaatje van een hele stoere hengst *kuch*. Hij is buiten dus nog net eventjes wat brutaler en daardoor kan ik even wat meer spelen met zijgangen. Ik was niet echt bewust bezig om er iets uit te rijden, meer aan het proberen wat hij deed als ik scherpere hulpen gaf voor een sb (ik zit soms wel wat scheef
). 13.

Dat zeg ik, heel scheef

Lief zijn?
maar ik zie nergens staartgezwiep of chargrijnige oren)