Charly Brown@ 1e wedstrijd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_cheyenne_

Charly Brown@ 1e wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 20:00

Hallo allemaal.

Gisteren heb ik samen met Charly mijn eerste wedstrijd gehad.

Charly heet officieel Charly Brown-Z. Is spring/jacht gefokt (Nelson-Z x Pride of the valley)= (ierse hunter)
Hij wordt in juni 5 jaar en is nu net iets meer dan een jaar onder het zadel.

Wetend dat het een grote schijtlaars is heeft hij zich voorbeeldig gedragen.

Hieronder wat plaatjes van ons.

In de losrijbak.
Afbeelding

En dan de bak in. Oortje er vrolijk op want die witte hekjes waren toch wel spannend..
Afbeelding

Kontje..
Afbeelding

Stap
Afbeelding

Draf, te diep en achterhand meer erbij rijden.
Afbeelding

Galopje, ook hier meer terugzitten en omhoog rijden.
Afbeelding

Van hand veranderen. Handen niet te breed, ellebogen aansluiten.
Afbeelding

Galopje op de andere hand. (zit nou toch een rechtop MUTS het is geen springparcours :+ )
Afbeelding

En netjes halthouden en groeten.. (hij staat vierkant :D )
Afbeelding

Dat was de eerste proef. Het resultaat: 198 punten en een 1e plaats :o

Toen moest ik tussen de weilanden door naar de 2e bak waar mijn 2e proef plaats zou vinden, echter bedacht Charly zich halverwege de doorsteek en terwijl hij al steigerend achter sprong belandde meneer dus met zijn kont ik het schrikdraad.....
Hij sprong een meter de lucht in en zette het op een sjeezen :+ de idioot
(helaas hier geen foto's van aangezien de "cameraman" de nodige haast moest maken uit Charly's pad te komen)

Na een worsteling toch de 2e rijbak bereikt en een verwoedde poging gedaan deze proef ook tot een goed einde te brengen.

Een drafje. Hij loopt hier weer te ver achter de loodlijn.
Afbeelding

Wat ik hier met mijn handen aan het doen ben.. ik heb geen idee :o
Afbeelding

Galopje.
Afbeelding

Hakken uitdrukken en handen rechtop. Rug rechtmaken.
Afbeelding

Galopje andere hand. Ook hier meer terugzitten.
Afbeelding

En nog een laatste foto in draf.
Afbeelding

En toen was ik blij dat het er weer op zat.

Charly heeft nogal snel de neiging om te duiken als hij iets moeilijk vond of iets "engs" ziet en steun komt zoeken bij mij. Ik moet hem dus nog meer ondersteunen met mijn kuit om zijn achterhand onder zijn lichaam te rijden. Dit gaat al wel steeds beter. Ik zelf moet beter op mijn handen en op mijn rug letten. Ik spring veel en rij ook graag buiten en ik merk dat dit niet ten goede is voor mijn houding.

Commentaar is gewenst met rijtechnische onderbouwing.

De tweede proef eindigde met 183 punten en wederom een 1e plaats :o :D Mijn dag kon niet meer stuk en ik ben onwijs trots op mijn schimpie :+

P_Tries

Re: Charly Brown@ 1e wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 20:04

Hey Cheyenne!

Wat ontzettend leuk dat je debuut zooooo goed is gegaan! :D +:)+
Ik vind jullie écht een top combi! :D

Zoals jij zelf al zegt, hij loopt vaak wat achter de loodlijn. Je bent met een oplossing bezig die ik zelf een goede vind.. :j

Verder vind ik jou houding netjes! :j leuke combi om naar te kijken, en gefeliciteerd met je punten! Op naar de volgende punten! :D

_cheyenne_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 20:08

Thnx! P_Tries!

Aankomende zondag is de volgende kans :D zo schiet het wel op met winstpunten..1 ochtendje wedstrijd, en 3 punten verder :o

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 20:33

Top zeg, zo'n resultaat!! En je hebt een mooi paardje onder je kont!

Ik heb het idee dat je niet helemaal relaxed op je paard zit, je beugels zijn aan de korte kant en op sommige foto's lijkt het of je steun zoekt aan je teugels. Mocht dat laatste het geval zijn, kan dat ook (deels) de reden zijn voor het achter de loodlijn lopen...

Ik zou zeggen, doe je beugels eens een gaatje langer en probeer wat meer te ontspannen in je armen, dan worden je punten volgende keer misschien nog hoger ;)

Succes!

_cheyenne_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 20:40

joyce2 schreef:
Top zeg, zo'n resultaat!! En je hebt een mooi paardje onder je kont!

Ik heb het idee dat je niet helemaal relaxed op je paard zit, je beugels zijn aan de korte kant en op sommige foto's lijkt het of je steun zoekt aan je teugels. Mocht dat laatste het geval zijn, kan dat ook (deels) de reden zijn voor het achter de loodlijn lopen...

Ik zou zeggen, doe je beugels eens een gaatje langer en probeer wat meer te ontspannen in je armen, dan worden je punten volgende keer misschien nog hoger ;)

Succes!

Beugels zaten idd nog op springmaat van de les de dag er voor...helaas ben ik hier zo aan gewend dat ik dit dus niet gemerkt heb.
Ik zat inderdaad niet helemaal relaxed want Charly gaf mij het gevoel ieder moment weg te willen springen van alles om zich heen. Ik sluit hem daarom wat meer op aan de voorkant om dat te voorkomen (wat ook wel gewerkt heeft) maar rijdt er ws niet genoeg achteraan met mijn been. Ik zoek iig geen steun bij het paard, maar het paard wel bij mij (wordt dan zelfs soms wat trekkerig).

Die beugels zal ik de volgende keer maar eens 2 gaten langer maken! Daar heb je helemaal gelijk in! ;)

Cavaliere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 20:40

Gefeliciteerd met je punten!
en wat een ongelovelijk leuk dier zeg! wauw..

misschien is het een idee om je beugels een gaatje korter te doen, dat is voor het beeld net iets beter.

en voor de rest, gewoon lekker zo doorgaan! top.

_cheyenne_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 20:45

Cavaliere schreef:
misschien is het een idee om je beugels een gaatje korter te doen, dat is voor het beeld net iets beter.

Nog korter?

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 20:49

Aaah, het paard zoekt steun bij jou, dat kan natuurlijk ook nog ;) Juist door dat extra sluiten zal hij dan inderdaad wat achter de loodlijn gaan. Misschien kun je hem af en toe het voordeel van de twijfel geven en wat meer ontspannen in je hand op het moment dat hij wegkruipt met zijn hoofd en hem ondersteunen met je been. Het is ook wel logisch dat je wat meer gespannen zit op vreemd terrein met een gespannen paard onder je, dat zou ik ook hebben! Voor een buitenstaander is het altijd makkelijk praten ;)

Enne, je beugels niet korter maken hoor ;)

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 20:52

je beugels zijn volgens mij goed hoor.gefiliciteerd met jullie eerste plaatsen!

Solololly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 21:05

Zo hé wat een mooi beestje!! :O echt om te kwijlen (A)
Dat was dus mijn 1e complimentje.
zoals je zelf bij sommige foto's zei was dat je wat dieper moet gaan zitten dus veel commetaar heb ik niet te geven behalve dat je goed voor je moet kijken en je vuisten rechtop en let op je voeten dat je ze goed uitdrukt.
Succes verder :D

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 11:20

Ik dacht dat ik de enige op de wereld was met een nakomeling van Nelson Z, maar ik blijk niet alleen te zijn!! *\o/*
Gaaf paard, denk dat het wel potentie heeft! En inderdaad, het heeft de bouw meegekregen om eens flink door de bossen te knallen ;)

Wat je houding betreft mag het inderdaad wel wat strakker, dus rechterop en vooral wat meer consistentie in je armhoudig :)

Le_Chat_Noir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:34

Wat een goed resultaat en wat een prachtig paard :~ Verder vind ik je houding erg netjes :j ik zou alleen niet je beugels nog een gaatje korter doen, ik denk dat dat er juist minder mooi uit zou zien.

Look_at_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 15:00

Ziet er erg netjes uit!
Nog gefeliciteerd met je winstpunten en prijzen, super!
Je hebt ook een erg gaaf paardje onder je kont! :~
Let er op dat hij niet te diep gaat lopen soms, hou je handen op de zelfde hoogte en niet te wijd. :)

_cheyenne_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 20:13

@ Petulan: leuk dat jij ook een nakomeling hebt van Nelson-z. Dressuur of spring jij ermee??
Boscrossen vindt hij inderdaad erg leuk zolang hij niet voorop hoeft :D tis een beetje een schijterd
maar we werken er aan. Wat betreft mij armhouding heb je gelijk. Mijn teugels mogen wat korter en dan
kan ik mijn hand wat mooier voor mij uit dragen en wat makkelijker anticiperen op de druk die Charly in
mijn hand legt.

@ mirkim: dit was inderdaad een B- proef. Proef 5 en 6 heb ik gereden. Soms moet je wel een beetje streng zijn voor jezelf wil je het een en ander kunnen verbeteren.

@ Okkie: :o dank je wel. Ik heb wel stukjes gezien van jou proef in de eerste ring naast het losrijden. Stukjes die er in mijn ogen toch ook netjes uitzagen! Ik had ook echt niet verwacht dat ik 1e zou worden. Jij ook nog veel succes met de komende wedstijden, wie weet komen we elkaar nog eens tegen. ;) Tja...en mijn gevecht om naar de 2e ring te komen....daarover heb ik met mijn paard nog steeds een meningsverschil :D

Verder bedankt voor alle tips en reacties die ik gehad heb! Ik neem ze mee en werk er aan :Y)

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 20:19

Heel mooi paard (mooie staart ook!), echt mooi!
Ziet er keurig uit hoor! Als je wat rechterop gaat zitten en zijn neusje er nog wat meer uitrijdt, heb ik niets te klagen. En net wat je zelf ook zegt, achterhand er nog wat meer bij. Maar jeetje, hij is nog jong en het is B. Dus waar hebben we het eigenlijk over!

_cheyenne_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 18:16

Bedankt voor jullie reacties.
Ik zal eens wat meer op mijn houding gaan letten.
Het is wel vervelend dat ik alleen een buitenbak zonder spiegels hebt om te rijden.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 21:31

Moderatoropmerking:
Reacties die niet voldoen aan de regels van RT-HAW verwijderd

Samanthaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 07:43

Ziet er goed uit , en erg relax lijkt het wel.

Mustang1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 19:41

kben jaloers op die knol ander je kont en die staart ! mooi! prachtig

GoLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 19:51

Ik vind echt dat je een super paard onder je kont heb!
En super die punten! goed gedaan!

Alleen wat al gezegt is je beugels een gaatje langer..;)
En het lijkt net alsof je handen een eigen leventje leven.. ik zou ze iets lager plaatsen.. als je paard dan 'gek' doet dan hou je je handen ook ni omhoog..

Tatort

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 11:52

Het ziet er allemaal heel vriendelijk uit, je rijdt hem ontzettend netjes en je kan echt zien dat hij heel veel kracht ontleent aan het feit dat jij op z'n rug zit.
Ik heb zelf ook zo'n paard, soms heel zelfverzekert en stoer, maar als hij wat engs ziet staat hij gelijk klaar om zegmaar 'in je rugzakje te springen'.
Je lost het heel vriendelijk en prettig op vind ik, geen enkele foto laat dwang of overmatige druk zien.

Het enige waar ik op zou letten is dat je in galop niet te veel naar voren gaat zitten met je boven lichaam. En idd zoals mijn voorganger zegt, iets beter op je handen/armen letten.

Verder, Gefeliciteerd met je goede punten en je prachtige paardje en ga lekker zo door.

edit: typefoutje

_cheyenne_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-09 21:50

Tatort schreef:
Het ziet er allemaal heel vriendelijk uit, je rijdt hem ontzettend netjes en je kan echt zien dat hij heel veel kracht ontleent aan het feit dat jij op z'n rug zit.
Ik heb zelf ook zo'n paard, soms heel zelfverzekert en stoer, maar als hij wat engs ziet staat hij gelijk klaar om zegmaar 'in je rugzakje te springen'.
Je lost het heel vriendelijk en prettig op vind ik, geen enkele foto laat dwang of overmatige druk zien.

Het enige waar ik op zou letten is dat je in galop niet te veel naar voren gaat zitten met je boven lichaam. En idd zoals mijn voorganger zegt, iets beter op je handen/armen letten.

Verder, Gefeliciteerd met je goede punten en je prachtige paardje en ga lekker zo door.

edit: typefoutje

Zoals je zegt ja, het is een held op sokken :+
Inmiddels ben ik met mijn instructeur iets nieuws aan het proberen om hem wat minder kijkerig te maken. Waarbij kijken wel is toegestaan maar hij absoluut niet mag wegspringen. Hij durft nu zelfs al met een los teugeltje over groen plastic heen te stappen. Ik denk dat ik daar ook zelf wat schuld aan heb gehad door hem te snel te kort te pakken op de teugel en hem misschien wel te veel opgesloten heb. Iets wat de schikreactie wellicht heeft uitgelokt. Doordat ik hem nu wat meer op eigen benen laat lopen hoop ik dat hij meer vertrouwen in mij krijgt en dat hij weet dat waar ik hem ook heen stuur dat het altijd "vertrouwd" is.

sann210

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 22:21

Allereerst wat een leuk paardje en de laatste foto vind ik erg mooi!

Zoals hierboven al werd gezegt lijkt het alsof je wat gespannen op je paard zit maar dat gaf je al aan dat je het gevoel had dat hij ieder moment weg kon springen, gelijk heb je. Dan zit ik ook niet super relaxt op mijn paard.
Je beugels mogen voor het mooie nog inderdaad een gaatje langer, dat oogt heel netjes vind dit ook nog netjes trouwens en als dit je springmaat is vind je dat niet een beetje te lang dan? :o
Verder geef je het commentaar zelf al, ik denk dat jullie nog ver kunnen komen.
Succes nog verder!