Heb ik goed gehandelt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LadyDaily

Heb ik goed gehandelt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 12:40

Gisteren ben ik van mijn eigen pony afgevallen, ze is net 3 / 4 weken onder het zadel.
En altijd braaf, langs de weg geen probleem(vrachtwagens wel een beetje).
Maar zo mak als een lammetje met rijden in de bak ook nooit weg lopen, bokken of steigeren.
Vrijdag had ik nog een buitenrit met haar gedaan. En zaterdag liet haar uitrusten.
Alleen gisteren wou ik weer op haar maar had ze geen goed humeur. Het waaide heel erg en was rond 7 uur savonds. Ik had haar opgezadeld, en wou der eigelijk nog longeren maar omdat het zulk slecht weer was en ze eigelijk altijd braaf is had ik het niet gedaan.
Ik stapte op en na 3 stappen boem daar gaf ze mij een rodeo rit.
Na 3 bokken viel ik er al af omdat ik het helemaal niet had verwacht.
En later bleef ze maar door bokken en doen gelukkig werd ze naar een paar rondjes rustig.
Ik was flink pissig en heb der gelijk aan de longeer lijn gedaan, later nog met bijzet teugels.
Toen ben ik er naast gaan lopen, en zo gelopen dat het leek dat ik erop zat.
En steeds met knietje aansporen. Toen was ze erg rustig.
Toen ik vond dat ze het inzag wie de baas is ben ik er weer op gegaan en alleen gestapt.
Ze deed niks meer en daarom ben ik naar een paar rondjes eraf gegaan en afgezadeld.

Heb ik wel goed gehandeld?
En waarom zou ze dit gedaan hebben?
Want echt voor ze dit deed leek het wel een pony die al jaren reed :P

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 12:46

Het kan zijn dat ze spierpijn in haar rug had.
Vooral als ze nog niet zolang onder het zadel is.

Afstraffen aan ed longe heeft geen zin (dit was ook de eerste keer dat ze dit deed).
Wel kun je haar even ontspannen aan de longe laten lopen.

Maar met de opmerking:
Citaat:
Toen ik vond dat ze het inzag wie de baas is ben ik er weer op gegaan en alleen gestapt.

Je weet niet waarom ze jou eraf bokte. Als ze braaf aan de longe loopt ben je ook de baas, en hoef je niet rare fratsen uit te halen door er naast te gaan lopen en met je knie aan te sporen.

Billy

Re: Heb ik goed gehandelt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 12:48

Hoe kun je er naast lopen alsof je erop zit?
En knietjes geven om aan te sporen?
Arme pony, die snapte er natuurlijk helemaal niks meer van....

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 12:53

Ja dat vond ik ook niet zo slim van mezelf.

Maar ik ze snapte het wel hoor. Ze deed alles wat ik haar vroeg.
En het was niet dat ik de hele bak zo deed.
ik heb maar 1 zijde (de kleine).

En wat moet ik dan doen als je niet gaat longeren?
Er gelijk weer opgaan zitten en weer een rodeo rit krijgen?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 12:56

Als ze deed wat je vroeg was ze ws bang voor je.
Ik ben in dec ook van mijn jonge paard afgeklapt. Die was ook altijd braaf, en begon uit het niets te bokken.
Bleek dat het zadel niet meer paste omdat hij bespiering gekregen had.......
Misschien moet je eerst eens nadenken voor je je pony op deze manier behandeld. Als ze altijd braaf is, en het bokken komt zomaar uit het niets, dan is er een goeie reden in 99% van de gevallen.
Als het gewoon dwarsigheid geweest was had je dat al veel eerder gemerkt...

ccathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 12:56

Ik vind dat je er bij een jonge pony niet van uit kan gaan dat ze doet alsof je er al jaren op rijdt. Als het waait is mijn pony ook altijd veel prikkeliger. Met een jonge pony had je dan beter juist in het begin kunnen gaan longeren zodat je er met vertrouwen opstapt. Als het dan misgaat zou ik het ook bij longeren houden en niet er naast gaan lopen alsof je er opzit. Die 50 (?) kilo verschil merkt je pony heus wel hoor:P Wel goed dat je niet te lang bent doorgegaan toen je er weer rustig op kon zitten. En waarom je pony zo doet kun je je beter afvragen als hij zo doet en niet nadat je hem op een vreemde manier op zn donder hebt gegeven. Het is een jonge pony,geef hem de tijd....

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 13:01

nee, je hebt niet juist gehandelD

Ik zou niet opstappen als je pony zo humeurig is. Zoek uit of je zadel goed past en neem volgende keer een helper mee. Hou het veilig maar straf je paard niet. Ze had geen idee jou eraf te gooien omdat ze dat nog nooit eerder had gedaan.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 13:04

aparte manier, en nee niet de juiste
naast haar lopen en knietjes geven zodat het lijtk alsof je erop zit?????

Volgende keer als ze zo wakker is eerst even longeren
en na een bokpartij gewoon opstappen en opnieuw rijden, niet afstraffen aan longe met bijzet eraan

T is een jonge pony die nog veel moet leren, ben daar voorzichtig mee

ps, als ze nog in die wei staan van je profiel zou ik wel wat aan de omheining doen, is prikkeldraad en hangt ook nog eens erg los overal
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 04-05-09 13:06, in het totaal 1 keer bewerkt

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 13:05

met een jong paard/pony kan je beter altijd nog heel even aan de longe, volgens mijn instructrice is dat het moment waar ze nog "ongestraft" even een gekke sprong kunnen maken. Na enkele rondjes is het "werken" geblazen.
Nu als er veel wind is, zijn paarden/pony's altijd veel alerter, feller,... (ook afh. van het karakter) want ze horen geluiden en ruiken dingen die veraf zijn maar nu door de wind meegevoerd worden. Misschien was je pony nu ergens bang en dacht ze dat ze niet langer kon vluchten met jou erop. Door kordaat met haar aan de hand te werken, begreep ze misschien (terug) dat zolang ze bij jou is er geen gevaar/probleem is.
Dus ook al is je pony tot dit voorval steeds rustig en braaf geweest, het is en blijft een jonge pony die nog veel moet leren, ontdekken en uitproberen. daarom best steeds even aan de longe zetten voor je opstapt (enkele rondjes is voldoende, gewoon de kans geven om dat "nare ding" op haar rug terug te accepteren en indien nodig een gekke sprong te maken)

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 13:07

Oke bedankt! :D
Wil er wel even bij zeggen dat ze altijd werd gelongeert met bijzet(bij die gene die haar beleerd heeft)
Laatst bijgewerkt door LadyDaily op 04-05-09 13:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 13:08

Ik vind ook niet dat je goed gehandeld hebt.
Je heb je paard op en uhm, zeg maar gerust hele aparte manier aangepakt.
Wat moet ze er nou toch van snappen als jij ernaast loopt en loopt te porren met je knie?
Zelf heeft ze waarschijnlijk niet bewust jou eraf gebokt (zo denken paarden niet) en haar even laten uitkuren aan de longe was dan ook wel voldoende geweest.

Daarnaast, als dit echt de eerste keer is, dan had ik niet eens meer opgestapt, maar mezelf afgevraagd of het zadel in orde is.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 13:12

Nee je heb niet correct gehandeld.

Als je weet dat je een jong paard heb pas 3/4 weken onder de man en het is fris weer zet hem dan eerste even aan de lijn, Veel vriendelijker dan wat je nu heb gedaan. En longeren en nog eens de bijzet erbij... dat is straffen terwijl een paard al na 3 min niet meer weer wat er gebeurt is maar een half uur later nog gestraft wordt voor iets dat ze al is vergeten.

Ze zal steeds sterker worden en je zal dit best vaker meemaken dus tip.. lekker eerst gewoon aan de longe, gekkigheid eruit en dan stap je op.

En laat het zadel even checken... is een goede tip.

Ik weet niet hoe vaak ze in die 3/4 weken bereden is maar normaal start je met net onder de man 2x per week... en dan langzaam opbouwen...

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 13:14

Het zadel was net nieuw.
We zijn vrijdag naar de zadel maker geweest.
En zij zei dat die zadel goed lag.
Ik vond wel dat het zadel groot leek.
Dit was dus wel de eerste keer met het nieuwe zadel.
Later heb ik nog gekeken of er iets aan het zadel zat.
Maar er zat niks. En met longeren deed ze ook niks meer.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 13:15

Dus alleen als jij erop zit?
Dan zit het overduidelijk in het zadel op het moment dat je erop zit.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 13:16

laat anders nog eens een onafhankelijke zadelmaker naar het zadel kijken, vooral als jij vind dat het te groot is.

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 13:20

Is goed. ;)
Ik lees ook niet veel goeds over de zadelmaker waar we heen zijn geweest.
Ik heb mijn pony daar nog wel gereden met het nieuwe zadel.
En toen was er ook niks aan de hand.

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 15:27

Ik heb weer op haar gereden.
Met het oude zadel.
Eerst gelongeert en toen erop.
En mevrouw was weer zo mak (even afkloppen)

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 15:59

Dat zegt genoeg denk ik.

ankyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 16:04

Ja, ik vind dat je wel goed gehandeld hebt. Maar ergens vind ik het ook wel weer zo, dat het nog steeds een jonge pony is en dat die ook proberen om onder het werk uit te komen. ;)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 16:30

tuurlijk ankyy....beestje heeft de hele dag al staan bedenken hoe hij onder het werk uit kan komen......
(en dit bedoel ik heel ironisch)
't arme dier geeft aan dat er iets mis is en wordt daarvoor gestraft!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 16:53

ankyy schreef:
Ja, ik vind dat je wel goed gehandeld hebt. Maar ergens vind ik het ook wel weer zo, dat het nog steeds een jonge pony is en dat die ook proberen om onder het werk uit te komen. ;)

wat is er goed aan om een pony die bokt een knietje te geven als je ernaast loopt zodat die dnekt dat je erop zit????
het bokken kan door 2 dingen komen, of doordat het nieuwe zadel niet goed ligt, of omdat die erg fris was, mee door de weersomstandigheden
genoeg paarden die wakker zijn als het waait, en dan heb je nu ook nog eens een paardje wat net onder het zadel is
Genoeg jonge beestjes gereden die wel eens een vreugde bok maken, of erg wakker zijn door de wind
Denk niet, als ik dit verhaal zo hoor, dat de pony dit deed om omder het werk uit te komen, dat soort puber gedrag komt vaak later pas

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 17:04

Jullie moeten niet gaan denken dat ik een harde stoot in de buik deed hoor.
Het was heel zachtjes. Omdat ik er nog niet op dufde.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 18:18

maar waarom denk je dat zelfs zachtjes nut zou hebben?
Het paard begrijpt echt wel dat je er niet opzit
heb je begeleiding en les met je pony?

als je pony nog een keer zo wakker is kun je beter eerst even longeren en voor zekerheid zou ik door een andere zadelmaker het nieuwe zadel nog eens laten nakijken
het oude ligt wel goed?