Paard bang van koeien

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jes_Lacoste

Paard bang van koeien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 20:11

Mijn liefste paardje heeft heel veel bang van koeien.

En nu wil juist lukken dat de nieuwe piste waar ik rijd, omringd is door koeien!
Wat nogal een probleem is, aangezien mijn paardje nog niet lang zadelmak is en het stoppen nog niet perfect begrijpt, en ervan door gaat als de koeien lopen...

Heeft iemand een oplossing of ook zoiets aan de hand?

Groetjes

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 20:13

Whaha, ik ken dit, ik had een bonte tinker en als ik in de les kwam,gingen er altijd een paar op de loop!

Is het mogelijk je paardje een poosje in een wei met koeien te laten grazen? Misschien even de boer lief aankijken. het helpt misschien als je zegt dat de paarden ander (kort) gras eten dan de koeien (lang gras) en dat ze elkaars parasieten vernietigen.
Laatst bijgewerkt door beantsje op 03-05-09 20:13, in het totaal 1 keer bewerkt

WhySoWhite

hier het zelfde probleem.. volg het even ;)

Annettu_

probeer je paard gewoon rustig aan halster en touw naar de koeien kijken. laat haar zien dat de koeien meer bang zijn voor haar dan zei is voor hun.

wreckh

Re: Paard bang van koeien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 20:15

Ik zou eerst nog niet gaan rijden in de piste, maar gewoon wat grondwerk/.longeren, dan kan hij wat wennen aan de koeien en dan moet het onder het zadel wel goedkomen.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 00:25

Mijn paard is ook bang voor koeien! En ook ik rij in een bak waar koeien naast staan. Daar moesten we erg aan wennen. Begin anders eerst met longeren in die bak of gewoon loggooien. Helaas is mijn paard er nooit 100% aan gewend. Als de koeien aan het "spelen" zijn word mijn merrie weer bang. Maar gewoon rijden gaat goed, maar als ik op bv buitenrit een weiland tegen kom met koeien doet ze weer net of heeft ze die beest nog nooit gezien :S

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 08:16

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 08:23

Mijn pony is ook erg bang geweest van koeien. In die zin dat ze wel naar ze hinnikte, maar wanner ze te dichtbij kwamen of ze bewogen schoot ze weg.

Ik denk dat het een kwestie van wennen is.
Je zou je paard elke dag even in de bak los kunnen gooien. Zo zal je paard op den duur inzien dat er eigenlijk helemaal niets engs aan is.

bentlylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 08:26

ow dat is niet zo mooi !
je paard bij de koeien zette?

mijne en nog een paar paardjes staan ook bij koeien x'D

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 08:27

Sonja schreef:
Als je 't ECHT op wilt lossen dan zou ik deze mensen eens benaderen of je er nog bij kan de 31e: [WN-EV] 31-05-09 tweede koeien aai dag A OK Ranch Makkinga

Inderdaad....dit is de allerbeste oplossing.
Mijn paarden waren ook echt doodsbenauwd.....en na een dagje AOK Ranch niet meer :)

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 08:32

Mijn driejarige merrie is ook doodsbang voor koeien. Daar wil ik zeker wat aan doen, omdat ik later ook normaal buiten wil kunnen rijden zonder bang te hoeven zijn dat we in het prikkeldraad belanden of aan de kletter gaan. Ik heb haar afgelopen weekend meegenomen naar zo'n koeiendag waar Sonja en Paintlinger het over hebben. Daar kun je in een beschermde omgeving (bak) oefenen met koeien samen met mensen die er verstand van hebben. Ze werken er met veel respect met koeien, paarden en mensen dus je hoeft ook niet bang te zijn dat ze je iets laten doen waar jij of je paard niet klaar voor zijn.

Mijn merrie is er nog niet helemaal doorheen, maar ik wil het volgende maand nog een keer proberen. Als ze eenmaal doorkrijgen dat ze koeien weg kunnen drijven, is het meestal zo gepiept. Vraag maar aan Jeddah hier op bokt! Haar merrie is jarenlang doodsbenauwd geweest voor koeien en afgelopen weekend ging de knop om en snapt ze dat koeien banger zijn voor haar dan andersom!

Kijk maar eens op Western - ITP. Daar staan veel foto's van afgelopen weekend en van eerdere koeiensessies.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 13:25

Ik hoor hier van alles over koeien die banger zijn voor paard dan andersom.. Nou daar hebben de koeien in mijn buurt helemaal geen last van, die komen fanatiek met zn allen aan stormen, vooral als er pinken staan is het een drama!! En als er zo'n kudde koeien aan komt stormen denkt mijn paard nog maar aan 1 ding.. Rennen!!

Dette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 14:04

Is er misschien een mogelijkheid om je paard misschien bij een koe in het weiland te zetten?
Dat zou je kunnen proberen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 14:54

Waar woon je?
Mijn vz haf staat op een melkveebedrijf, en de achterbuurman waar wij rijden heeft er ook een, kom een keer met ons meerijden, dan wendt hij wel!

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 17:24

Kan je je paard niet een paar uurtjes los in de bak zetten terwij de koeien er staan? Als hij er een tidj naar heeft gekeken krijgt hij wel in de gaten dat ze gras eten en geen paardenvlees :D

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 17:39

Er lopen bij ons op de hei van die koeien. Meestal doen ze niets, en de meeste paarden gaan er ook langs, maar één keer ging er eentje achter ons aan! :( Volgens mij ben ik nog nooit zo bang geweest, met die horens achter je kont. :P

dieselmarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 20:55

mijn paardje is ook heeeel erg bang voor koeien ben ik vandaag achter gekomen !
ik liep met hem lekker op het zandpad zoals we wel vaker doen maar opeeens stonden er een stuk of 50 koeien in de wei. hij bleef lekker grazen maar opeeens begon die te streigeren en sprong zo door het prikkkeldraad van een ander weiland, ik hing nog aan het touw en hij sleurde me mee door het prikkeldraad. ik had alles kapot, mn handen, mn armen, mn benen en mn kleding, maar gelukkig heeft mn paardje niks. hij galoppeerde naar achteren en begon daar te grazen. ik heb hem gepakt en mijn ouders op gebeld. toen mijn ouders er waren heb ik samen met mijn vader mn paardje langs de koeien begeleid maar hij werd weer helemaal wild ! ik vloog door de lucht en heb hm los moeten laten want hij sprong bijna op me toen ik op de grond lag. gelukkig is die toen een ander openstaand weiland in gerend.. we hebben hem toen weer gepakt en hebben een opening in dat weiland gezocht een stuk verderop zodat die niet weer langs die koeien hoefde. ik ben zoooo geschrokken, maar gelukkig is het goed afgelopen en is alleen mn arm gekneusd en heeft mijn lieve paardje niks.. maar ik weet niet wat ik aan dit probleem moet doen ?