Long time no see - Sem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sjonniej

Long time no see - Sem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 19:35

Na een (zeer) lange tijd geen foto's van ons geplaatst te hebben, plaats ik toch weer eens een topic. Ben benieuwd wat jullie ervan vinden. We starten ondertussen in de L1, maar zitten op dit moment midden in het menseizoen, dus rijden erg weinig ohz. Heb over 2 weken wel weer een dressuurwedstrijdje, dus moest het rijden ohz ook weer even bijspijkeren.
Sem loopt de laatste tijd erg fijn. Hij is fijn in de aanleuning, kan hem instellen waar ik hem wil. Maar laat zich tegenwoordig ook wat hoger instellen, zonder ergens vast te houden in zijn lijf. Hij heeft een heerlijke cadans en veel takt en regelmaat, wat heel erg prettig rijden is. Zelfs in de galop kan ik hem met zijn neus richting zijn knie rijden, galop is echt een zeer groot probleem bij hem
Het wijken begint hij een beetje te snappen, geen foto's van trouwens, maar vind hij nog erg moeilijk. Daarnaast moet ik proberen mijn benen stiller te houden en hem minder (onbewust) aan te drijven. Op de foto's zie ik dat ik wat streng ben in mijn hand, ik ga hier eens op letten. Daarnaast denk ik dat ik mijn handen wat meer mag dragen. Verder commentaar op mijn houding is meer dan welkom.

Sem is trouwens een 8-jarige NRPS pony van 1.47m. Eigenlijk een menpony, maar om de winter een beetje door te komen ben ik hem onder het zadel serieus gaan rijden en starten.

Stap:
1. Afbeelding

2. Afbeelding

Draf:
1. Afbeelding

2. Afbeelding

3. Afbeelding

4. Afbeelding

5. Afbeelding

6. Afbeelding

7. Afbeelding

8. Afbeelding

9. Afbeelding

Galop:
1. Afbeelding

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 20:37

Wat leuk om rij-foto's van jullie te zien!
Wat een prachtige pony is het toch!

Ik vind het rijden er ook heel netjes uit zien!
Je zou 'm nog wat lager in de hals kunnen proberen te krijgen, zodat het beeld nog iets meer ontspannen is en hij de rug nog wat meer meeneemt.

Sjonniej

Re: Long time no see - Sem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 15:48

Dat is een beetje het dilemma van het moment Nouvel ;) Ik wil hem eigenlijk juist daar bovenin rijden, omdat hij dat voor het mennen ook gewoon moet doen. En ik wil mijn training wat dat betreft grotendeels gelijk houden. Soms pakt hij hem wel goed aan daar bovenin en soms drukt hij inderdaad zijn rug wat weg.
Ik probeer wel veel af te wisselen tussen wat lager (foto 3, 7 en echt naar de knie) en wat meer bovenin (foto 2).

Gewoon oefenen Fer, Sem snapte er eerst ook niets van :) Goed erop letten dat je loslaat van voren. Foto 6 was echt gaaf geweest in wat korter gras. Misschien moet je die foto boven Bo haar bed hangen ;)

ankyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 15:52

Je hebt een leuke pony, hij lijkt idd groter, hij loopt goed. Ik heb nog wel wat commentaar, er komt een boog in de teugels op sommige foto's, probeer daar op te letten, en soms heb je een beetje pianohanden of staan ze iets te ver uit elkaar. ;) Je pony loopt super netjes zo en veel succes verder! :D

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 16:29

Wat een heerlijke pony, naar zoiets ben ik dus ook op zoek. :D
Maarja, eerst moet de stalling doorgaan, kan nog even duren.
Maargoed, uuh, je geeft commetaar eigenlijk zelf al. Let alleen wel op de pianohandjes. ;)

_Fer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 16:36

Sjonniej schreef:
Gewoon oefenen Fer, Sem snapte er eerst ook niets van :) Goed erop letten dat je loslaat van voren. Foto 6 was echt gaaf geweest in wat korter gras. Misschien moet je die foto boven Bo haar bed hangen ;)

haha ja die foto 6 bedoelde ik idd die vind ik echt stoer..!!
ja ik moet gewoon heel veel oefenen want bij foto 6 heb jij je teugels best los hangen volgens mij want ik zie
een boogje maar als ik dat bij bo doe dan draait ze zich of volledig om naar dat enge plantje, zandkorreltje, mensje etc.
of ze gaat gewoon keihard galopperen... Ik krijg het alleen voor elkaar als ze helemaal over de zeik is en d'r
staart plat op d'r kont heeft liggen.... dan is m'n middendraf GEWELDIG!!

alleen is de rest dan bar en bar slecht haha
we moeten nog even een middenweg vinden ;)

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 16:43

Het is inderdaad die middenweg Fer. Ik rijd met les heel vaak een paar rondes achter elkaar middendraf en dan heeeeel voorzichtig opvoeren. Dus steeds een klein beetje meer. Gaat er ergens iets mis in je basis (bv. valt ze van het achterbeen, valt ze uit elkaar, gaat ze op je hand hangen), weer een stapje terug, je basis weer voor elkaar en dan weer opnieuw wat opvoeren. Ik wil anders wel een keer bij je training komen kijken en helpen??

Handhouding zal ik op gaan letten :j

_Fer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 16:49

Ja dat doe ik nu ook!!
thuis gaat het ook heel goed.... daar springt ze ook geen wissels bv...
maar op wedstrijd is ze nog veels teveel met d'r omgeving bezig en misschien 1/8e deel met mij :P

en DAAROM ga ik ook veel op wedstrijd, zodat het wat normaler word!! bij die endurance wist ze niet waar ze moest kijken zo druk had ze het er mee.... uiteindelijk gaf ze dat maar op....

maar ach het komt wel, die van jou is ook 2 jaar ouder dus eigelijk kan je ze ook niet zo goed vergelijken .... dan zou ik even 2 jaar vooruit moeten kijken... maar dan zal bo toch wel een middendraf kunnen?! :D
als ze het dan niet kan dan ga ik maar endurance rijden of springen..... ;)

je mag best een keer langskomen hoor!! Ik rij meestal savonds...
vandaag heeft ze VRIJ..!! ALWEER :P morgenaaf rij ik, woe aaf, don heb ik me eerste springles en vrijdag gewone les
en zat middag gwoon rijden en zon wedstrijd... zo ziet bijna elke week eruit ;)

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 08:23

Ola!!!

Het ziet er echt keurig uit! Jullie vormen een mooie combi :D

De tip die ik heb gaat over het contact met het achterbeen. Hij is iets op de voorhand gebouwd en heeft een iets wat hoog kruis, dit maakt het hem moeilijk om aansluiting te vinden.. De buiging in zn achterbeen is heel goed, maar zodra jij wilt dat hij hem meer gaat dragen gaat die in zn eigen knikje lopen en verlies je contact met de mond. Zo word je helemaaal buiten spel gezet, dus al ziet het plaatje er keurig uit je kan er eigelijk weinig mee..

Ik zou hem meer je hand laten zoeken nog en je niet te veel druk maken om de hoofd/hals houding. Rij hem echt van achtere nar voren naar het bit toe zodat je druk krijgt! Daar vanuit kan je gaan schakelen in de verbinding en lengte van de hals maar ook in de ruimte van de gangen!

Ik hoop dat je er iets mee kan! Had Yv nog foto's gemaakt op Qday met de wagen!?

PriDepo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 11:18

Ik zie op heel veel fotos dat hij zn rug wegdrukt.. Probeer zn rug meer mee te nemen.. Verder zien sommige foto's er ook erg gehaast uit. Wel een hele leuke pony.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 12:14

Dankje Manon. Helaas had Yv geen foto's gemaakt, we hebben toen ook alleen maar een rondje over straat gereden, dus daar zie je ook niet zoveel aan. Ze heeft wel beloofd binnenkort een keer foto's van de dressuurtraining te komen maken.

Ik heb op het moment op 2 totaal verschillende manieren les. Mijn ohz-instructrice werkt zoals jij het ook zegt, op basis van ontspanning, naar je hand toe rijden en hem daarin houden. Mijn men-instructeur is meer van een blok zetten en hem daarin laten nageven. Aangespannen werkt die 2e manier echt heel erg goed en kwam ik op die eerste manier eigenlijk nergens. Ik ben daarom ohz een beetje een middenweg aan het zoeken. Ik begin sowieso altijd als op de eerste manier, door hem die duw naar het bit te vragen en van daaruit steeds betere aanleuning te bewerkstelligen. Maar ik merk dat ik, als ik die aanleuning eenmaal heb, dan overschakel naar die 2e manier. Waardoor ik soms inderdaad die duw naar het bit verlies en hij wel nageeft, maar te weinig druk onderhoud.
Ik begin dus wel goed, maar na verloop van tijd onderhoud ik het dus niet goed. Tenminste dit lijkt me nu het geval. Ik ga er de volgende keer eens wat beter op letten. Dankjewel.

Gehaast toont hij misschien op de foto's, maar dit herken ik absoluut niet terug in het rijden. Hij is eerder terughoudend dan gehaast. Maar ik zal er eens op letten.

RobinandBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 12:26

ankyy schreef:
Je hebt een leuke pony, hij lijkt idd groter, hij loopt goed. Ik heb nog wel wat commentaar, er komt een boog in de teugels op sommige foto's, probeer daar op te letten, en soms heb je een beetje pianohanden of staan ze iets te ver uit elkaar. ;) Je pony loopt super netjes zo en veel succes verder! :D

Mee eens.
Mooie pony!

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 14:37

Veelal merk je dat wanneer je afdruk mist je geneigd ben over het tempo te gaan rijden om toch die afdruk te voelen zonder dat je het door hebt! Eigelijk moet je, als je denkt te voelen dat die sloom is, hem juist een keertje op de rem zetten en actief maken zonder harder te gaan! Dat is heel moeilijk, zeker als er niemand naast staat die verteld wat die ziet..

Het probleem wat je omschrijft herken ik, omdat romy ook voor de wagen loopt! Ik heb dat paard echt aangeleerd dat die ohz puur op mn been loopt en ik alles doe zonder mn handen, voor de wagen is het andersom en zij heeft ook echt die omschakeling meoten leren wat heel moeilijk is voor zowel jou als het paard.. Belangrijk is om daar conseqent in te zijn, wat het moeilijkste is! Zet je valkuilen op een rijtje en vraag eens voor de gein aan iemand of die in het midden wilt gaan staan en af en toe wilt roepen: TERUG RIJDEN, ACTIEF HOUDEN, BEEN ERAAN ed. Hoeft niet eens op dat moment nodig te zijn, maar je leert dan zelf om eraan te denken, het is de kracht van herhaling!

Het is knap wat je doen, omdat die 2 totaal vershcillende methodes wel allebij beheerst moeten worden.. Zeker een compliment waard :D

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 16:31

Klopt inderdaad hoor Manon, ik ben in mijn les ook regelmatig bezig met dat terugrijden, maar vergeet het in mijn dagelijkse training nog wel eens toe te passen. Bedankt voor je opmerking hierover, nu ben ik me daar weer meer bewust van geworden.
Iemand in het midden zetten gaat hem niet worden, ik rijd altijd in mijn eentje, in een verlaten polder. Maar ik ga de dingen die je hebt gezegd echt onthouden en toepassen in mijn rijden.

Het is ook voor ons allebei best moeilijk om die 2 dingen uit elkaar te houden. Je hulpen zijn gewoon 100% anders. Vorig jaar startte ik nog afwisselend ohz en menwedstrijden, maar dat doe ik niet meer. Dan kom je op allebei net te kort. Maar de afwisseling spreekt me wel weer heel erg aan, en ze vullen elkaar ook heel erg aan. Buiging is voor de wagen weer moeilijk te trainen. Maar rechtrichten kun je daarentegen wel weer goed zien en daardoor toepassen vanaf boven.

Nogmaals, heel erg bedankt. En als je je een keer verveelt (dat doe jij nogal vaak volgens mij ;) ) ben je hier natuurlijk meer dan welkom!!!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 16:38

wat ik heel knap vind is dat je heel duidelijk ziet dat die ponie een zelfhouding aan wil nemen, de rug weg wil drukken en de hoofd, halshouding vanuit de onderspier :)

en ik vind het waanzinnig goed om te zien hoe je dat toch eruit krijgt met rijden, jij rijd hem richting de echte nageeflijkheid. Bij foto 2 zie je heel duidelijk die zelfhouding, en als je dan foto 3 neemt dan zie je heel duidelijk dat de buiging in de hals veel beter is.

Dit wordt inderdaad beter op het moment dat je de twee "gebruiksdoelen" kan scheiden voor het paard, en dat het paard ook de verschillende hulpen beter onder de knie krijgt.

leuk om dit zo te zien :)

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 14:41

Klopt inderdaad Kim. Hij loopt heel gemakkelijk in een eigen houdinkje. En dan het liefst een beetje zoals op foto 4, dat meer dan foto 2. En dan laat hij vaak wel zijn bit weer los, waardoor hij je het gevoel geeft van ontspanning en nageeflijkheid. Het blijft bij hem constant weer het terugschakelen naar foto 3, weer lang in die hals, bol zijn zijn bovenlijn en duw op het bit. Om hem dan voorzichtig wel weer wat op te pakken, zonder dat hij daar dan weer uitvalt.
Agh het houd je bezig zullen we maar zeggen :)

Behalve dat het paard de hulpen onder de knie moet krijgen, moet ik dat ook ;) Dat maakt het het er niet gemakkelijker op, maar wel leuker als je dan steeds een stapje verder komt.

Mika7

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 18:52

Op foto 1, 3 en 4 mis ik vooral tact. Daarin zul je dus goed moeten trainen en voelen.

Het geheel vind ik er bijzonder prettig uit zien hoor!
Je bent heel goed bezig!

Odatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 19:30

mooie pony!

Probeer wel te letten op je piano handjes!:)

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 20:08

Mika7 schreef:
Op foto 1, 3 en 4 mis ik vooral tact. Daarin zul je dus goed moeten trainen en voelen.

Kun je dit verder uitleggen? Ik weet even niet zo goed wat je hiermee bedoeld en wat ik hiermee zou kunnen doen.

S_Figo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 20:26

Leuke foto's..
Let erop dat je contact houd met de mond.. dus dat je teugel niet hangt als een waslijn..
Af en toe is hij niet wat te los..
En verder wat je zelf al zei je handen iets hoger en rechtop.!

Succes!

Daiss87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 04:15

Wat een leuke pony:D
Probeer wel contact te houden soms hangen je teugels te los, en handen bij elkaar houden, verder ist een mooi plaatje;)

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 09:01

leuke poown hbe je daar :D

let op je handjes die zet je af entoe op je zadel ;)

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 19:57

Dankjewel voor het commentaar.
Ik zal er eens op letten, naar mijn gevoel zet ik ze juist nooit op mijn zadel. Maar zie dat het op de foto's wel zo lijkt.

maximee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 21:00

Leuke pony zeg :D
Ik zou iets meer lengte in zijn lichaam en hals willen zien :)

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-09 13:41

maximee schreef:
Leuke pony zeg :D
Ik zou iets meer lengte in zijn lichaam en hals willen zien :)

Kun je uitleggen waarom?