Friese merrie lastig te rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

diam0nd

Friese merrie lastig te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 17:34

Hallo allemaal,

Sinds ongeveer 2 maanden ben ik bezig met het rijden van een 7 jarige Friese merrie. Er werd voor mij wel af en toe is wat met haar gedaan (longeren, wandelen etc), maar echt rijden is nooit echt goed opgepakt.
Op stal en in de omgang is het echt een top paardje, en ben ook super trots op haar dat ze alles weer zo makkelijk oppakt. In het begin heb ik haar eigenlijk alleen maar gelongeerd om haar conditie stukje bij beetje wat beter te krijgen. Inmiddels gaat alles haar nu ook een stuk makkelijker af.

Nu zijn er alleen bij het rijden enkele dingen wat niet lekker gaat, en ik vroeg me af wat jullie hier over denken. En tips/adviezen zijn uiteraard ook welkom!

Als ik kijk naar het rijden zijn er een aantal dingen die niet lekker gaan, bij het opstappen wil ze echt niet stilstaan. Maar goed met een beetje geduld kom je al een heel eind dus daar heb ik niet zo'n hard hoofd in.
Nu is het zo dat ze tijdens het rijden op de rechterhand wel aardig loopt, maar op de linkerhand totaal niet. Ze loopt echt zo gespannen als een vioolsnaar en die spanning is erg niet tot nauwelijks uit te krijgen. Ze loopt als het ware met haar lijf naar binnen, echt overdreven en niet een beetje en met haar hoofd naar buiten. Beter als dit kan ik het niet omschrijven.

Op de rechterhand doet ze dit ook wel, maar lang niet zo erg als op de linkerhand. Ik rijd al steeds veel overgangen en figuren om haar spieren iets losser te krijgen. Ook pakt ze soms het bit echt heel erg hard vast en heb ik niks meer in te brengen, en kei hard trekken vindt ik de oplossing niet.

Vanaf het begin af aan heb ik al duidelijk tegen de eigenaar gezegd dat het zadel veel en veel te klein was. Inmiddels is er een zadel op proef maar toch heb ik het idee dat haar iets lichamelijk helemaal dwars zit. Wie weet het hoofdstel/bit?

Ik heb het idee dat dit geen dominantie kwestie is aangezien ze voor de rest enorm veel respect voor mij heeft en nooit geen stapje verkeerd zal zetten. Misschien dat er toch een DA naar haar moet komen kijken, misschien dat ze al heel erg lang spierpijn heeft of iets dergelijks.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties/adviezen!

Groetjes Esther

cissie

Re: Friese merrie lastig te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 17:42

Als je haar longeert merk je dan ook dat ze vastzit op linkerkant?en een beetje op rechts?

Als ze tijdens het longeren wel los is en je ziet/merkt duidelijk verschil tijdens dit en het rijden zou je inderdaad denken dat er iets met het zadel zou kunnen zijn.
Of uberhaupt dat ze moeilijk gewicht kan dragen en dan met name op links, dat kan voort komen uit een lichamelijke oorzaak (bv rug/hals/nek).

Het zou kunnen dat het hoofdstel/bit haar dwarzit, maar dat kun je vrij gemakkelijk uitproberen door haar met hoofdstel/bit te longeren en op de grond wat oefeningen te doen waardoor ze wat lichte druk op haar mond krijgt.(beetje links/rechts inbuigen en de teugels aannemen).

Het kan ook nog zijn dat ze een oorzaak in haar nek/hals heeft waardoor zowel het bit als het dragen van een ruiter als pijnlijk ervaren kan worden.

Kortom er zijn veel mogelijkheden ik zou ze zelf stuk voor stuk proberen uit te sluiten of een gegeven moment krijg je dan beter inzicht in de plaats waar het vandaan zou kunnen komen.
Als het zadel veelste klein is dan zou er een ander goedpassend zadel moeten komen, anders blijf je met dit probleem zitten.
Misschien dat een goedpassend zadel gelijk verbetering brengt, maar misschien zal ze in combinatie met een nieuw zadel ook onderzocht moeten worden op oude kwaalen die het oude en slecht passende zadel veroorzaakt hebben.

Succes

diam0nd

Re: Friese merrie lastig te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 18:30

Tijdens het longeren zie ik ook nog wel spanning maar wel iets minder, ik longeer ook nooit met zadel eigenlijk. Heb het idee dat er bepaalde spieren in de weg zitten, verkeerd of wat dan ook. Ik kijk het eerst nog eens een paar dagen aan met het zadel dat ik nu op proef heb.

Maar ik ga er sowieso ook iemand bijhalen die zoiets sneller ziet als ik, slecht/verkeerd zittend tuig en dergelijke of lichamelijke kwalen ben ik niet heel erg in thuis.

Maar in ieder geval bedankt voor je reactie, ik denk inderdaad dat ik het beste steeds iets kan uitsluiten.