Correcte oplossing voor Paard dat wegloopt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IneV

Correcte oplossing voor Paard dat wegloopt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 11:42

Ik zit hier al even mee en heb besloten om het toch maar een keer te vragen op bokt..

Mijn paard wordt gereden door een vriendin van mij in een privéles van 3 ruiters.
Het is nooit een gemakkelijk paard geweest in die zin dat ze een beetje haar eigen wil heeft.
Ze stormt er soms in galop van door en test je echt uit. ( Ze zal wel nooit bokken/stijgeren )
Nu is het zo dat ze dit niet of amper doet bij mijn zus maar bij iedereen anders wel.
Die lesgever wou er nu een touwtje aanhangen ( van haar neusriem naar haar singel ) maar zelf ben ik hier niet zo voor te vinden. Is dit haar niet 'dwingen' in een houding die ze niet wil?

Ze loopt in draf hoog met haar hoofd waardoor ze volgend de lesgever last van haar rug gaat krijgen. ( Laat me er wel even bijzeggen dat ze dit in de piste altijd heeft gedaan ! Ze is dressuurmatig nooit echt doorgereden maar enkel recreatief als wandelpaard gebruikt ) Als wandelpaard is ze trouwens super braaf.. Hij zegt ook dat dit touwtje noodzakelijk is om het paard haar mond te sparen. De ruiter moet dus haar buitenteugel er erg goed bijhouden want zodra ze een 'gaatje' ontdekt is ze weg..

Is dit de correcte manier om dit op te lossen?
In mijn ogen niet wat de lesgever dus niet in dank nam.
Kan iemand mij uitleggen wat hier het beste voor is?

Ik snap niet dat dit niet gewoon kan verholpen worden door te rijden en waarom er perse een 'touwtje' aan moet. Hij zei dat daar helemaal niet mis mee is en ze er ook geen last van heeft ( hangt dus niet aan het bit ).

De merrie heeft dus ook een enorme 'angst' van de lesgever? Als hij in de piste te dicht bij de hoefslag staan weigert ze erdoor te gaan ( alhoewel het ook soms echt met je voeten spelen is.. :) )

Femke16

Re: Correcte oplossing voor Paard dat wegloopt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 11:52

Hmm. Moeilijk om daarover te oordelen. Ik vind zelf inderdaad ook wel dat een hulpteugel soms nog een vriendelijkere manier van oplossen is dan wanneer er sommige ruiters een beetje aan de teugels en in de mond van het paard zitten te sjorren en ook nog vaak tegen zijn beweging in. Een elastiek die je correct vast zet doet dit niet. Ik ben meer van de halsverlenger, of het elastiek, dan touwtjes, slof etc. Ik denk dat dat idd heel bevordelijk kan zijn. Heb hem zelf ook gebruikt. Ongeveer een vierde over het hele rijden gezien. kwartier in een uur zeg maar. Ze loopt nu 10 jaar beter en het veolt fijn en ontspannen. Dit alles binnen 2 maand bereikt. terwijl we al langer bezig waren met andere manieren. Niks werkte maar dit heel fijnl. inmiddels rijden we er niet eens meer mee. :)
Maar je moet het zelf weten. Het is jouw paard. De beslissingen die jij maakt heeft die lesgever ook maar te accepeteren. En nog beter. Als jij het niet met hem eens bent. Moet je iemand opzoeken waar je het beter mee kunt vinden.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 11:58

Ik heb jaren terug een pony gehad die ook alleen maar hard kon met het hoofd in de lucht.
Veel gelongeerd met elastiek en met waslijntjes gereden om hem toch te leren z'n rug te ontspannen en op lengte met de neus naar de grond te gaan.

Je merrie weet niet beter om zo te lopen en ik denk dat met elastiek longeren een prettige manier is om haar een andere houding aan te bieden.

RM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 13:52

Ik zou pas hulpteugel gebruiken als het echt niet anders kan.
Veel overgangen rijden, kleine voltes ed..

IneV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 17:09

Ja, ik weet het zelf niet goed.
Ik rij er dan nu ook (nog) niet zelf op.
Zou inderdaad liever hebben dat het op een andere manier opgelost wordt..

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 17:10

Je kunt het toch proberen en kijken hoe ze reageert?
Misschien snapt ze het wel heel snel en loopt ze gewoon zonder druk of er tegenin te gaan iets lager. Hoeft ja ook niet zo kort dat ze helemaal rond loopt; als ze maar niet te hoog kan met haa hoofd is het eerst al voldoende?

IneV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 17:14

opisop_shop schreef:
Je kunt het toch proberen en kijken hoe ze reageert?
Misschien snapt ze het wel heel snel en loopt ze gewoon zonder druk of er tegenin te gaan iets lager. Hoeft ja ook niet zo kort dat ze helemaal rond loopt; als ze maar niet te hoog kan met haa hoofd is het eerst al voldoende?

Dat kan inderdaad ook, alhoewel ik niet voor het gebruik ben van hulpteugels.
Maar om eens te kijken hoe het gaat zou dat wel gaan..
Ben er nog niet helemaal uit :)

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 20:51

Een paard dat hoog met zijn hoofd loopt krijgt vroeg of laat rugproblemen. En als ze nooit anders heeft gelopen, weet ze ook niet dat het anders beter is.
Ik ben eerder te vinden voor een martingaal. Dan hebben ze nog ruimte, maar wordt het toch begrensd. Dit kan je ook aanpassen, maar ik zou de langste nemen. Dit kan je een tijdje gebruiken, en daarna, eens ze het door heeft, zonder rijden. je zal merken dat ze dan vanzelf haar hoofd omlaag houdt. En een paard wiens hoofd laag is, is automatisch ook kalmer. Waardoor ze minder gaat lopen gaan.
Hulpteugels zijn niet slecht, ze worden gewoon verkeerd gebruikt. Ik zou mijn geest hiervoor wel openhouden.

IneV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 10:22

meliciana schreef:
Een paard dat hoog met zijn hoofd loopt krijgt vroeg of laat rugproblemen. En als ze nooit anders heeft gelopen, weet ze ook niet dat het anders beter is.
Ik ben eerder te vinden voor een martingaal. Dan hebben ze nog ruimte, maar wordt het toch begrensd. Dit kan je ook aanpassen, maar ik zou de langste nemen. Dit kan je een tijdje gebruiken, en daarna, eens ze het door heeft, zonder rijden. je zal merken dat ze dan vanzelf haar hoofd omlaag houdt. En een paard wiens hoofd laag is, is automatisch ook kalmer. Waardoor ze minder gaat lopen gaan.
Hulpteugels zijn niet slecht, ze worden gewoon verkeerd gebruikt. Ik zou mijn geest hiervoor wel openhouden.

Bedankt! Dit vind ik een duidelijk uitleg
Dit kan ik zeker wel eens proberen. :)

Miran_da

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 18:18

je kan toch makkelijk een hulpteugel gebruiken bij een paardje wat echt niet luistert

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 19:22

volgens mij kan het geen kwaat. het is juist alleen maar beter :P als het goed gaat, bespaar je haar rug, en kan je het touwtje op den duur steeds langer doen, tot hij eraf kan :P hij trekt ook niet in haar mond, dus ik zou het gewoon doen ;)

Laura_____x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 14:42

Gewoon veel overgangen rijden,in het begin gewoon van stap naar halt, dan draf naar stap en als dat allemaal goed gaat zal ze het misschien minder doen omdat ze dan weet dat jij haar onder controle hebt ;)

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 20:30

Een touwtje gebruiken op de manier die je aangeeft, is geen oplossing, het is symptoom bestrijding waardoor je de indruk krijgt dat het beter gaat. Ook als je een paard op die manier begrenst, kan een paard de rug hol maken en houden. Het paard corrigeert dan wat meer via hals en nek. Het wordt er dus niet beter, maar slechter op......

Het gedrag van het paard heeft niets met stoer, karakter of wat dan ook te maken. Het paard is slecht beleerd en wordt slecht gereden. M.a.w. wat op de rug meergenomen wordt is kennelijk niet in staat om op de goede manier dit paard te rijden. Als meerdere minder ervaren of minder goede ruiters dit paard rijden is dat vragen om problemen.

Ook minder goede ruiters kunnen een paard met dit gedrag veel beter krijgen. De remedie is toch de juiste oefeningen voor en met het paard doen. En dan het liefst in een zodanige volgorde dat de oefeningen / figuren al tot gevolg hebben dat het paard ontspant, losser en soepeler wordt en het geconditioneerde gedrag van vluchten (dat is gemakkelijker, is minder hinderlijk, doet minder pijn, of een standaard manier om onder werk uit te komen) zonder hardhandig optreden minder gemakkelijk voor het paard te maken. Meestal lukt dat al na zeer korte tijd, omdat een paard dat ontspant, los en soepel is helemaal niet de drang heeft om te vluchten.

De oefeningen / figuren is gewoon bijna standaard kost. Zelfs met beginners en minder goede ruiters kan je vrij snel succes hebben en verbetering realiseren.

Er staan al wat tips hierboven. Als je die met alle ruiters die op het paard rijden consequent toepast, dan krijg je een heel ander paard.....

Een touwtje gebruiken ? Doe het niet. Op de aangegeven manier is de schade groter dan wat je denkt te winnen. Van een echte instructeur/instructrice verwacht je een dergelijke oplossing niet.....