jonge pony eventjes terug naar weide?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Misteryke

jonge pony eventjes terug naar weide?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 08:57

hallo allemaal,

ik heb een pony die in juni 4 jaar word. Vorige zomer is ze in juli zadelmak gemaakt en werd hierbij meestal een 4-tal keer per week aan "het werk gezet" voor max. 20 minuutjes. In augustus heeft ze (onvoorzien) beetje vakantie gehad. Ze moest dan max. 2 keer per week iets doen. In september ben ik er dan beginnen mee rijden, max. 4 keer per week en nooit langer dan 20 minuutjes. Ze was eigenlijk van bij het begin altijd vrij braaf.

In oktober is ze dan terug naar de wei gegaan met de bedoeling haar gewoon terug op de wei te laten staan en haar daar verder te berijden. Dit liep echter na 2 weken al helemaal mis. Mijn pony werd na 14 dagen de baas over de andere paarden en liet dit ook naar mij toe merken. Na een maand op de wei is ze dan maar terug gaan naar de manege omdat we daar altijd een piste hadden, ik kon les nemen en er was altijd wel iemand in de buurt voor moest er iets mislopen.
We zijn nu 6 maanden verder, mijn pony heeft in die tijd ongeveer 1,5 maand stilgestaan. Eerst had ze last van haar tanden waardoor ik haar 2 weken niet bereden heb, nadien heeft ze een infectie op haar luchtwegen gehad waarmee we 14 dagen bezig zijn geweest en daarna heeft ze nog een blein gehad waarmee ze ook 1 à 2 weken niet bereden werd. Als we wel konden rijden ging dat niet altijd even vlot. Mijn pony is vrij dominant en probeert dan ook altijd of ze zelf de leiding niet kan overnemen. Dit uitte zich in stijgeren en bokken (niet alleen onder het zadel, ook tijdens het longeren kon ze plots stilstaan en in mijn richting beginnen steigeren). de laatste 2 weken gaat het vrij "goed", er zijn nog vele problemen die moeten opgelost worden, maar dat steigeren en bokken zal ze toch niet meer zonder reden doen (wel nog als ik haar bv. een tikje op haar bil geef, maar niet meer gewoon stilstaan en steigeren).

Ik heb echter het gevoel dat ze er gewoon geen zin meer in heeft. Het is van bij het begin wel een pony geweest die liever niet dan wel moest werken.
Nu vraag ik mij af of het beter zou zijn om haar terug voor een maand de wei op te zetten en er niets mee te doen? Ik heb alleen schrik dat ze nadien weer met uitproberen gaat beginnen en daar heb ik eerlijk gezegd niet veel zin in. Toen ze ziek was en nadien mank stond waardoor we niet konden rijden (en dat was ongeveer een maand) was ze tegen het einde echt niet meer te genieten, dan nam ze zelf weer de leiding over in haar stal en daarbuiten.
Ik wil uiteraard het beste voor haar, maar liefst zonder dat ik nadien weer van nul moet beginnen...

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 08:58

Is ze op een africhtingsstal geweest vorig jaar of heb je haar zelf beleerd?

Misteryke

Re: jonge pony eventjes terug naar weide?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 09:03

dit is op de manege gebeurd waar ik zelf altijd rij, maar ik heb ze zelf niet zadelmak gemaakt. Dat heeft mijn lesgever gedaan samen met iemand die heel licht was van gewicht omdat het maar een fijne pony (eigenlijk paardje) is. Ik was er wel altijd bij.

Jes_Lacoste

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 19:59

Ik heb ook een 3,5 jarige ruin, die pas zadelmak is, ik heb ook zoiets meegemaakt, mijn pony is namelijk snel iets beu, met longeren begon hij ook te protesteren, en dan hebben we het terug leuker gemaakt met balkjes lopen, lage balkjes.. ook hooikoortjes (vervanging van bijzetteugel) aandoen, zachtjes, niet strak, zodat hij weer iets nieuw had om mee te werken. Inmiddels rijd ik hem en gaat alles goed, maar inderdaad heeft mijn paard na 4 maand zadelmak te zijn, 2 weken op wei van 5 hectare gelopen, om alles te "verwerken". Maar heb nadien geen problemen gehad! Groetjes

Misteryke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 21:06

mijn paardje is na 3 maand voor een maand terug gegaan naar de wei, ik reed haar daar wel ongeveer 2 keer per week. De laatste 2 weken is ze daar echter niet meer bereden omdat ze vrij onhandelbaar werd. Om die reden is ze dan ook terug naar de manege gegaan. Toen ze dan ziek was en nadien mank is ze uiteraard ook niet bereden, ze stond toen niet op de wei maar werd wel iedere dag in de paddock gezet zodat ze wel beweging had als ze dat zelf wou.
Longeren, rijden, gewoon wat rond stappen aan het halster buiten,... Ze is het allemaal na 10 minuutjes beu.

Het rijden gaat de laatste dagen wel weer vrij goed (dan bedoel ik dat het steigeren en bokken geen vast ritueel meer zijn) maar echt zin om te werken heeft ze nooit.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 22:01

kan je pony op die manege overdag niet naar buiten? Als dat zo is, zou ik een andere stal zoeken waar je pony overdag het land/paddock op kan. Dan kun je haar in werk iets terug zetten, wat rustig longeren of een keer het bos in.

kwien_joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 07:16

als het goed is heb je les??
en nu moet je gwn evne doorzetten jonge paarden en pony's zijn gwn moeilijk maar met les en doorzettingsvermogen lukt het wel!

Misteryke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 19:52

mijn pony kan wel degelijk buiten op de manege. Ze kan op de paddock en wanneer ik dit wens kan ik ook vragen om haar dagelijks op de weide te zetten. Hiermee kan ze echter niet minder in het werk gezet worden aangezien ze zowel op de paddock als in de weide niet vrijwillig zal beginnen rondlopen. Dan moet ik haar nog steeds even vaak rijden om problemen te voorkomen. Het bos in vind ik persoonlijk geen optie. Voor ik met haar de straat op ga wil ik haar onder controle hebben en dat is momenteel niet het geval aangezien ze verwacht en onverwachts begint te protesteren op bv. beenhulp.

Ik heb daarnaast idd ook les en kan op ieder moment tijdens het rijden hulp vragen.