Paard reageert niet op beenhulpen (sturen)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fira

Paard reageert niet op beenhulpen (sturen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-09 20:32

Hallo bokkers! :wave:

Mijn huidige verzorgpony reageert niet op mijn beenhulpen. Ik kan haar zo niet sturen en gaat ze haar eigen weg.
Misschien een beetje vaag als ik het zo zeg. Maar ik probeer zo min mogelijk met de teugels te sturen.
(wat een heel klein beetje wil lukken)
Wie o wie kan mij helpen?

aeolusnr1

Re: Paard reageert niet op beenhulpen (sturen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 20:42

Zoiets is echt onmogelijk om van achter de pc te gaan uitleggen hé.
Een instructeur die je bezig ziet kan dan aan de hand van wat hij ziet , jouw zit, de reacties van je paard, de omgeving, jouw harnachement, de ervaring die je al hebt, ..... en pas dan kan hij gaan beoordelen en zo naar een gepaste oplossing gaan zoeken.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 22:04

Het is een combinatie. Je begint met teugels, beendruk, zit, eventueel stem, alles bij elkaar. Pas als dat goed gaat, kun je de teugelhulp af gaan bouwen. Alleen sturen met benen werkt vrij lastig lijkt me; dus je zit komt daar sowieso ook nog bij.

Maar je kunt niet ineens de teugels loslaten en verwachten dat je paard jouw hulpen begrijpt, natuurlijk. :)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 13:16

Ik heb dat ook geoefend met m'n paard en nu gaat het super!!
Heb het ook op een paard gedaan wat het totaal niet kon en in een uurtje toch verbetering.

Ik zou juist eerst je beenhulpen, je licham overdreven meedraaien en dan pas een heel klein beetje teugel. Ook met klein beetje beginnen en zo steeds uitbreiden tot ie afwent (ondertussen ook gedraaid blijven zitten terwijl je met de teugels aan het uitproberen bent)

Dit blijven doen en opgegeven moment merk je dat je bijna geen teugels meer hoeft te gebruiken.

Maar je moet er idd een goeie zit voor hebben! Het liefst nog zonder zadel of met barebackpad omdat ie dan je lichaamsbewegingen beter voelt.

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 13:18

heb ik ook, hij reageerd niet echt op het been, ik moet nu heel veel schouderbinnewaarts gaan rijden en dat uitlaten komen in wijken. beetje vaag, maar gaat steeds beter
doe dus veel sb, wijken,

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 13:21

Zoals Sassol het uitlegt is een manier.

Ik zou het toch anders aanpakken. Eerst wel teugelhulp been en zit hulp. En dit langzaam afbouwen totdat het paard op de gewenste manier reageert.
Door eerst overdreven hulpen te geven en dit dan af te bouwen lijkt mij moeilijker voor het paard om te leren. Omdat ze daar in 1e instantie weinig van begrijpt. De teugelhulpen kent ze al wel dus dan begrijpt ze beter wat je van haar vraagt.

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 18:16

ik zou les nemen. zoiets kan ik nie uitleggen achter de pc, en iemand die er veel verstand van heeft zal ik vragen.
suc6!!