Toino - onze verbetering!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

__Nicky

Toino - onze verbetering!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-09 17:52

Toino is een tienjarig mengelmoesje met wat warmbloed en quarter. Hij heeft tot afgelopen december z'n hele leven op een landje gestaan zonder enig contact met mensen. Hij was erg bang, trapte alles uit z'n stal en beet als ie bang was. Inmiddels heb ik een stukje vertrouwen kunnen winnen en gaan we met sprongen vooruit! Sinds februari zijn we bezig met inrijden.

Gister weer voor het eerst met Toino gereden sinds februari. Hij is lichamelijk verbeterd maar geestelijk toch weer wat achteruit gegaan omdat er erg weinig met hem is gedaan. Ik mag nog steeds niet snel z'n stal in lopen. Dan krijg ik een kont en 2 hoeven naar mn hoofd toe. Lichamelijk heeft ie wel wat spieren erbij gekregen!

We rijden geen niveau, we zijn enkel bezig naar de ontspanning te rijden. Mijn doel is hem goed door te rijden waarna hij wordt verkocht. Springen kan ie ook redelijk. Los heeft ie +/- 1.20 gesprongen!

Ik moet wat rechterop en wat trotser gaan zitten
Op m'n handen letten

Hij zweet redelijk veel. Dit komt omdat ie een tijd niets heeft gedaan waardoor z'n conditie erg achteruit is gegaan. Ik heb hem van te voren gelongeerd anders zie ik alle hoeken van de bak. Ook is het hier momenteel erg warm. De foto's zijn aan het einde gemaakt.

Februari - longeren
Afbeelding

2e keer onder de man. We reden nog met pelham (moest van de eigenaar) en er was weinig ontspanning.
Afbeelding

En nu rijden we lekker met een trensje, nieuw zadel, nieuw hoofdstel en een martingaal ipv een touwtje :)

De sperriem zit verkeerd, dat weet ik. Ik wilde zonder sperriem rijden maar omdat dat verdomde ding er niet uit ging, moest het maar zo.

Ik bespaar jullie mijn gezicht
Afbeelding

Erg fijn en ontspannen beeld
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hij loopt erg diep maar wel ontspannen! Hij zocht zelf deze ruimte op, ik vraag hem niet zo diep.
Afbeelding

Deze week worden er waarschijnlijk nog wat foto's gemaakt.
Laatst bijgewerkt door __Nicky op 02-05-09 17:59, in het totaal 2 keer bewerkt

Appelflapje

Re: Toino - onze verbetering!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 17:56

:oo Wat is ie al nat zeg, op alle foto's. Heb het idee dat dit foto's van het einde zijn?
Je ziet inderdaad qua ontspanning wel wat verbetering, al is daar eigenlijk weinig over te zeggen aan de hand van de weinige foto's.
Verder mag je nog wat trotser gaan zitten, schouders naar achteren. Denk er ook aan je handen netjes rechtop en boven de schoft te houden, maar weet zelf hoe moeilijk dat is. ;)

Succes nog verder. :)

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 15:33

het lijkt erop dat je zadel te ver achterover ligt. Wat heb je met hem gedaan dat ie zo nat is?

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 15:33

Er zit zeker verbetering in. je hebt het over een nieuw zadel, ik neem aan dat dat het zadel is van de laatste foto's? Is die aan gemeten? Ik denk iig te zien dat hij écht niet goed ligt.. Vooral op de laatste foto is geod te zien dat hij helemaal achterover kiept. Het kan zijn dat de boom te klein/smal is? Of het zadel ligt gewoon niet lekker op jou paard.. Je zou het kunnen verminderen door een zadelonderlegger eronder te leggen die alleen de achterkant wat optilt, maar het is beter gewoon een goed passend zadel te kopen..
voor de rest lekker ontspannen, alleen zijn het alleen maar stapfoto's ;)

karin_gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 20:45

wat een leuk paard. Het zadel ligt volgens mij goed, de meeste nmensen leggen het te veel naar voren. Deze ligt net achter het schouderblad.

Als je paard deze ruimte opzoekt, (zie de laatste foto), moet je goed zorgen dat je hem weer naar de hand toe drijft, hij verstopt zich namelijk, lijkt wel ontspannen, maar durft geen aanleuning te nemen op de hand. dit zie ik terug in elke foto. zorg dat je zelf licht contact neemt op de teugels, (niet heel kort nemen) en probeer dan met je been naar je hand toe te rijden, zodat je lichte druk in je hand krijgt, probeer zo je paard steeds iets verder uit te schuiven. Je been is hier heel belangrijk bij, je moet steeds weer naar de hand toe drijven.
Het kan best zijn dat door dat scherpe bit je paard het huidige bit ook niet durft aan te nemen, wellicht in combinatie met een te strenge hand. ik weet niet wat voor bit je nu hebt? het beste lijkt mij een dubbel gebroken bitje.

Ook vind ik het paard echt veel en veel te bloot, ik zou zeker meer krachtvoer bij gaan voeren!, ik weet niet hoeveel je hem nu geeft?

ik hoop dta je er wat aan hebt, succes met het rijden!!

Arvensis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 21:23

Oef, wat is die nat op de foto's, zijn het foto's van uitstappen?
Ik heb ook het idee dat je zadel niet helemaal correct ligt, hij ligt wel op de goede plek, maar je zadel kantelt naar achteren.
Verder vind ik het er wel leuk uit zien, gaat lekker ontspannen. Als hij idd te diep gaat lopen, dan zoals Karin_ Gracia al zegt wat been geven en hem zo naar de hand toe drijven.
Oh ja, de sperriem, als je hem niet af krijgt kun je hem beter goed om doen dan als op deze manier ;)

Succes ermee, tis een leuk paardje ! :)

liesje1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 20:37

Probeer rechtop te zitte het lijkt of je een beetje ingedoken op je pony zit ;)

lovekira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 12:57

Als je de sperriem zo vastmaakt komt er vel tussen het bit en de sperriem. Dit kan behoorlijk zeer doen. Misschien dat die daarom zich zo opkrult.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 21:19

Ik vind het niet zielig hoor. Ik rijd mijn paarden ook wel eens in het zweet maar dan hebben ze wel heel hard gewerkt. Het is meer dat ik mij afvraag of je ook echt hard hebt gewerkt. Als dat niet zo is is het niet normaal dat ie zo zweet tenzij het 25 graden of meer is. Vaak is het zo dat paarden/pony's zo zweten omdat ze een slechte conditie hebben of ergens vast zitten in het lijf. Ook kan het zijn dat ze wat gestresst zijn. Nou speeld dat wellicht bij jou pony ook maar dan zou ik de training wat minder zwaar maken of heel veel meer gaan voeren zodat ie het langer kan uithouden

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 16:38

haha, oke kon zijn dat je het zielig vond, er zijn van die mensen.. :P
Ik doe veel aan racen (12km in galop etc.. en dat doet die met plezier,hoef niet met sporen in hem te prikken of met een zweep te meppen =))
dus aan zijn conditie ligt het niet. het ligt dan aan de warmte en dat die hard werkt.
en hij krijgt al heel veel te vreten, maar dikker worden lukt niet 123, was het maar zo'n feest. Maar hij is nog behoorlijk in de groei, dus als die net wat spek begint te krijgen, groeit die weer, dus goed blijven voeren gewoon

flora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 19:27

mij is verteld dat op deze manier de sperriem vastmaken juist erg scherp in kan werken...
denk dat je de sperriem de volgende keer er beter goed om kan doen of eraf halen

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 19:31

Sperriem is eraf geknipt.
Het was tijdens deze foto's erg benauwd hier. Hij wordt goed gevoerd (krachtvoer). Ik longeer hem altijd van te voren dat de hetigheid eraf is anders spuit ik de hele bak door. Het is ook niet zo zeer een zware training, gewoon wat stappen en wat kleine stukje draf.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 20:49

Moderatoropmerking:
Reacties die niet voldoen aan de regels van RT-HAW verwijderd. Let er in de volgende reacties op om de regels van RT-HAW te respecteren. Indien je niet weet wat deze inhouden kan je het nalezen in de charter van RT-HAW

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 21:49

kan het niet zijn dat je hem te veel voert? ik ben nu wel benieuwd wat hij te eten krijgt zo door de dag heen. Hoe warm is het bij jullie?