Pretty Woman Update...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Pretty Woman Update...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 23:27

Een update topic over Pretty Woman. :) in he vorige topic kreeg ik een aantal fijne tips en daar ben ik mee aan het werk gegaan. Dit was het vorige topic: [RT-HAW] Pretty Woman (L2/M1)

Pretty Woman is nog steeds een 12-jarige merrie die sinds een drietal jaar terug onder het zadel is. We rijden wedstrijd op niveau 1 in Belgie (KR). Waar we mee bezig zijn? Ontspanning van beide. Het gaat daar nl nog wel eens mis, verder heb ik er zijgangen bijgepakt om haar wat leniger en soepeler te maken, ik verruim en verkort (richting verzamelen) veel in galop om haar meer op haar achterhand te krijgen. Maak (schijn) overgangen en probeer meer na te geven. Vooral dat laatste heb ik erg veel moeite mee…

gisteren:
Afbeelding
Afbeelding
[imghttp://www.mijnalbum.nl/Foto-L7S67CVA.jpg[/img]
vandaag:
Afbeelding
Wat lager instellen
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/Foto-UEE7L8EL.jpg
Afbeelding
verkorten op rechts. Voor verzameling lijkt ze nog niet sterk genoeg dus voorlopig verklein ik haar passen gewoon.. :)
Afbeelding
een paar passen later weer voorwaarts
Afbeelding
galopje...nog steeds moeilijk
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ik heb overigens gewoon van hand verwisseld hoor maar de foto's van op de rechterhand waren scherper :')

En nog filmpjes:

Ik heb nog een filmpje waarop ze een van haar "kuren" toont. Ik reageer echter nogal hard op het filmpje (treed heel hard op) en dus kan er voor gePB't worden. Ik heb nl geen zin in "ah wat sielugh" reacties. :)

Daphaan

Re: Pretty Woman Update...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 23:50

Ziet er op zich niet verkeerd uit :)
Bij het filmpje zag ik alleen dat ze wel iets meer door de rug mag lopen, ze drukt haar rug nu een beetje weg. Probeer er verder op te letten dat de galop sprong houdt, het is nu een beetje oppervlakkig. Maar goed, je bent ook nog bezig om de verzameling te ontwikkelen, dus dit kan nog alle kanten op gaan. Denk dus vooral aan de aanleuning :)

floorDaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 06:12

Ik vind het een heel mooi paard en ik vind het er goed uitzien! Op het filpje van de galop mag idd wel iets meer sprong, maar dat was al gezegd. Veel pleizer nog!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 06:39

Ziet er goed uit, tips weet je al.
Ik heb alleen het idee dat je zadel niet goed past.
Het ligt niet mooi horizontaal, maar kiepert naar voren.

Wegbenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 07:01

Ziet er netjes uit, maar zoals ook al eerder is gezegt. Je paard mag wat meer over de rug gaan lopen. En mag hij in het filmpje iets meer sprong maken in de galop. Nu loopt hij een beetje te trutten tegen de draf aan. Verder vind ik dat je erg netjes zit!!

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 07:10

Allereerst wil ik eventjes zeggen dat ik het een leuk paardje vind :) jullie zijn ook zeker op de goede weg :) Ik zie alleen nog wel wat dingetjes die beter kunnen, maar dat heeft iedereen toch? ;)

Allereerst loopt ze eigenlijk altijd in de stelling. Je rijdt ook veel op de volte, maar ik heb het idee dat ze alleen haar koppie opzij doet. Weet niet wat het is, tis een beetje lastig uit te leggen. Maar probeer meer stukje rechtuit te rijden, en dan ook het koppie recht te houden :) . Vraag op de volte bijv. ook eens buitenstelling, wordt ze ook weer lekker soepel van :)

In het filmpje ga je in het begin opzij. Dit ziet er netjes uit, alleen ze komt aan het einde heel erg terug. Je moet in die oefeningen altijd voorwaarts blijven! Tuurlijk kan je daar af en toe wel eens in schakelen, maar schakel ook weer vooruit :) .
Ik zie je in je filmpje ook veel terugschakelen, maar minder vooruit. Misschien heb je dit wel gedaan, maar dan was het zo weinig dat het mij niet opvalt :) . Ik doe met Kevin erg veel stukje terug, en dan hup voor het been weg, hij moet dan een tandje harder/ruimer dan de gewone arbeidsdraf. In de snelheid/ruimte kan je natuurlijk variëren, anders weet ze telkens constant wat er gebeurt :P . Hiervan gaan ze ook goed opletten :j :)
Verder is ze in de galop teveel terug. Ze kruipt een beetje bovenin, knikkebolt daar wat lijkt het. Ze is hier niet voorwaarts, dus is het ook lastig voor haar om er echt "in te vallen" met haar hoofdje om het maar eventjes zo te noemen :) .
Probeer haar dus meer voorwaarts en wat lager te rijden in de galop.
Ik vind haar in de draf ook wat hoog lopen, ik zie af en toe eventjes een knikje in de teugel komen, een teken dat de aanleuning nog niet helemaal is waar het zijn moet ;) probeer haar ook eens wat lager in te stellen. Ze speelt nu een beetje verstoppertje daar bovenin. Ze loopt wel in het knikje, maar is er niet écht aan.

Dit is wel een heel erg lang verhaal geworden geloof ik := Hoop dat je er wat mee kunt, ik bedoel het niet allemaal als kritiek, maar wil je ermee helpen :) En jij kent haar het beste, dus misschien zie ik dingen wel helemaal verkeerd :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 09:08

ben het eens met sharonalover, verder vind ik het echt een schitterend dier. Ik zou in de galop wat dieper en langer rijden, zodat ze meer haar rug gebruikt. Verder, probeer in de galop wat meer te blijven zitten.

Het lijkt me verder best moeilijk om een paard pas met 9 jaar in te rijden? Merk je hierdoor meer problemen als met een jong paard? Aangezien mensen als ze ouder worden ook meer moeite hebben iets te leren, maar ik heb geen idee of je dat mag vergelijken?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 09:21

Silence schreef:
Ziet er goed uit, tips weet je al.
Ik heb alleen het idee dat je zadel niet goed past.
Het ligt niet mooi horizontaal, maar kiepert naar voren.

inderdaad, dat zag ik ook. je zadel ligt niet meer in balans (kantelt naar voren) en daardoor druk je zelf je kont naar achteren. ik zou er even een zadelmaker bijhalen die hem wat opvult aan de voorkant zodat het zadel weer netjes in balans komt te liggen, dan kan jij netter zitten en je paard fijner lopen

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 10:03

Wat houdt niveau 1 in? Ben ik erg benieuwd naar.
Verder vind ik de foto's erg mooi. Op het fimpje loopt ze wat tegen de hand en maakt ze zich sterk. Probeer daar wat meer doorheen te rijden. Wat voltes verkleinen en vergroten met goede stelling en buiging zou daarbij kunnen helpen.

Ik vind jullie een mooie combinatie!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-09 13:40

Heb ik dus een heel bericht getypt, is het ineens verdwenen :') *zucht

Annemiek: goede tip. In draf kan ik haar wel laten wisselen van houding, ik weet dat haar ruggebruik komt door het verkorten dus daar maak ik me niet zo'n "zorgen om". Ik weet dat als ik foto's plaats waar ik haar niet vraag om terug te komen in tempo, ze dan gewoon fijn achterhand en ruggebruik heeft in draf. Maar in galop krijg ik haar er niet doorheen. Ik weet niet hoe het komt, ze is al zoveel verbeterd in haar galop... Als je je even bedenkt dat ze niet eens kon galopperen toen ze kwam :? (nee zelfs geen twee stappen.. Ook op weide galoppeerde ze echt nooit.. Als ze schrok van iets draafde ze heel snel weg, maar galopperen deed ze niet... Ik weet het niet meer goed, of het is omdat ze niet sterk genoeg is, of ik echt iets zo grondig mis doe... :\ Dat zit me wel een tikkeltje dwars de laatste dagen. Ik voel nl dat haar galop niet okee is, maar ik weet niet meer wat ik er aan moet doen. Voltes verkleinen en vergroten zal ik opnieuw mee beginnen. Ik weet eigenlijk niet waarom ik daar mee gestopt ben. Maar nu ik er overdenk is dat al een tijd geleden... Wisselen van houding in galop "kan" dus ook nog niet. Iig, ik kan het niet. Omdat ze simpelweg niet fijn genoeg is in galop daarvoor. In draf kan het wel. Is IMO ook te zien op de foto's :)

Het zadel: zal vandaag eens langs de zadelmaker passeren. Als ze gewoon staat ligt het nl wel in balans maar op de foto's ligt het idd wat vreemd. Ik zal zien wat hij zegt.

Op de filmpjes ben ik in galop eigenlijk wel heel de tijd tempowisseling aan het rijden, terug en weer voorwaarts... Net omdat ze zo onder me uit liep in het begin. (ze wilde niet terug komen van uit galop) Vreemd dat het op de filmpjes zo slecht te zien is terwijl ik wel goed verschil voelde :o

In een vorig topic zeiden ze dat niv 1 gelijk lag aan L2 bij jullie. Ik ben ook aan het zoeken naar iemand die meer ervaren is om er eens op te laten. Mijn lesgeefster rijd zelf niet. Maar het zou fijn zijn om eens iemand er op te hebben die me kan zeggen wat ik echt fout doe in die galop en een oplossing kan vinden... Ik voel wel dat het niet vlot verloopt allemaal en dat het aan mij ligt maar ik voel niet "wat" het is. Alleen willen de meeste ruiters niet omdat Pret zeg maar... Nogal een reputatie heeft. :\ Terwijl ze echt best braaf is...
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 02-05-09 13:57, in het totaal 1 keer bewerkt

tamaraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 13:56

Mooie combie zijn jullie doe je hakken wat meer uitdrukken dan zit je er heel mooi op :D

Joekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 19:12

wat een superleuk paardje! leuke combinatie!

je hebt een mooie zit vind ik, soms liggen je benen ietsje te ver naar voren (vooral de foto's soms,)
ookz ou ik in de galop wat meer schakelen ;)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 19:19

Jullie zijn een leuk setje :j
Na die omschrijvingen die je weleens gegeven hebt over Pretty was ik toch wel heel benieuwd!

Wat betreft de galop: lijkt me een lastig verhaal. Ik denk dat ik in jouw plaats nog niet teveel terug zou schakelen, daarmee maak je het haar alleen maar moeilijker. Je ziet idd duidelijk dat ze er gewoon nog moeite mee heeft, duidelijk niet haar beste gang. Galloppeert ze wel aan de longeerlijn?

Wat betreft je houding: ik zag ook wat raars, maar ik denk dat de verklaring die Lissy daarvoor geeft de juiste is.
Maar wel goed om eens een dressuurmiep te zien die op haar kont zit en niet op haar doos...

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 19:47

Hmm ik vind het eerijk gezegd niet lijken dat ze echt naageeflijk loopt, in ieder geval op een paar foto's lijkt ze een valse knik te hebben.
Probeer eens wat meer lengte te geven, dan kan ze veel beter over de rug lopen, nu kropt ze zich op en drukt dr rug dan weg.

Ook in de gaop zou ik eerst gewoon nog niks vragen, gewoon langere teugel, wel contact houden maar haar eerst eens op eigen benen laten galloperen. Niet eerst neerwaarts en dan ruggebruik, neer eerst ruggebruik en ontspanning en dan komt dat neerwaarts vanzelf.

Wat betreft een ander filmpje met dat 'gek'doen van haar: is ze al eens nagekeken? (Ik geloof dat jij soms een osteo er bij haalde voor je paarden, tenminste meen mij dat ooit eens gelezen te hebben :))

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-09 21:36

Paard is binnenste buiten gedraait omdat ze, toen ze pas kwam, ronduit gevaarlijk was als je er op zat. Toen ze nog 10x zo lelijk deed als nu was er niets aan de hand, dus ik ga er vanuit dat er nu ook niets aan de hand is. :) Het punt is dat, zolang ik haar gewoon haar zin laat doen, ze perfect ontspannen kan galopperen. (zo galoppeer ik nl in, gewoon fijn voorwaarts en ontspannen, licht contact) maar als je haar wat vraagt spant ze op. :) Ik weet niet of dat een stukje "twijfel" is of dat ze gewoon kracht mist en het een kwestie van tijd en geduld is. (ik ben nl wel de laatste die haar paard wil overvragen)

Ze galoppeerd eigenlijk zo los minder ontspannen als onder het zadel wanneer ik haar aan lange teugel los galoppeer. Als ik haar laat afknabbelen dan strekt ze nl haar hals en gaat ze stofzuigen maar van het moment dat ik haar wat vraag, spant ze op.

Valse knik ben ik overigens niet met je eens. De foto's waar ze niet fijn nageeflijk is, heeft ze iig geen valse knik, daar zie je gewoon dat ze omhoog komt en zo iets heeft van "nu effe niet baas..." op de foto's waar ze wel fijn in de hand is, heeft ze geen valse knik. :)

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 21:39

Ben het wel met eerdere tips/commentaar eens, zou haar trouwens ook veeeeeeeel meer later doorlopen in de galop, wat meer opstijgen en wat minder stelling. En waarom leg je je been iig naar achteren met het wijken? :o
Verder een leuke combinatie :j

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-09 21:44

Het is geen wijken het is een appuyement en om te zorgen dat haar achterhand fijn mee gaat omdat we er nog maar net mee bezig zijn doe ik het nog vrij extreem. Als ze dit eenmaal goed door heeft gaan we afwerken en hulpen minder maken ;)

Ik zal idd weer even terug gaan naar de basis in galop. Wilde proberen of het misschien lukte om haar fijner te krijgen als ik haar wat meer tempowisselingen liet doen (terug en weer vooruit) maar zoals te zien is, was dat niet zo'n succes :')

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 21:50

pharagirlke schreef:
Ik zal idd weer even terug gaan naar de basis in galop. Wilde proberen of het misschien lukte om haar fijner te krijgen als ik haar wat meer tempowisselingen liet doen (terug en weer vooruit) maar zoals te zien is, was dat niet zo'n succes :')

Niet om vervelend te doen, maar ik zie de 'vooruit' niet echt... althans, niet op het filmpje.
Misschien is het nog gewoon teveel gevraagd, klein beginnen ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-09 21:53

Misschien wel :) Geen probleem, dan zetten we gewoon een stap terug, iedereen maakt fouten behalve hij die niets doet... :)

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 21:55

pardon appuyeren, goeieavond marieke.... :D
ik zou daar persoonlijk nog niet echt mee beginnen, en de hulpen moeten de eerste keer gelijk duidelijk zijn, niet eerst duidelijk maken en dan afwerken + hulpen minder maken. Als ze het niet snappen kan je 1 keer een wat grovere hulp geven en dan terug naar een kleine hulp.
Toen ik met travers begon moest ik ook gelijk de normale kleine hulpen geven, toen hij niet reageerde kon ik mijn wieltje er even goed inzetten, niet de hele tijd mijn been zowat in zijn flanken en als hij het snapt terug naar normaal.

Maargoed das ieder zo zijn ding :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-09 21:57

Dat is inderdaad ieder zijn manier van aanleren. Ik doe het zo en het werkt even goed. :) Bij mijn hengst heeft het nooit problemen opgeleverd om het achteraf af te werken en bij Pret eigenlijk ook niet met de dingen die ik haar heb aangeleerd... :) Maar dat is gewoon een manier van aanleren denk ik... :)

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 14:12

Ik geef ook altijd eerst grove hulpen en maak die steeds kleiner.
En is het niet zo dat je been ver naar achteren leggen en een wieltje er flink in zetten eigenlijk op hetzelfde neerkomt?

mijn tip om weer wat meer sprong erin te krijgen is veel schakelen. Even echt uitstrekken in galop, en weer kort galopje, middengalopje, even halt houden. Weer verder in galop, etc etc. Af en toe wordt bij mij de galop ook wat te vlak, en dan schakel ik even overdreven overal tussen om weer even de 1e versnelling er goed op te krijgen, zeg maar :P

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 14:40

Dankje voor de tip Daphaan! :D
Ga er mee aan het werk :j

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 14:58

Handig dat filmpje!!
Dat verklaart ook waarom jij op de foto's altijd in je zadel staat tijdens de galop. Ze laat tijdens de galop haar rug niet los en laat daardoor de beweging niet goed genoeg doorvloeien. Daardoor kun jij ook niet lekker op je paard zitten, waardoor je een beetje gaat staan om stiller te 'zitten'.
Je trekt zelf in dit topic al de conclusie; back tot basics. Dat denk ik ook! Je zegt ook dat ze in arbeidsgangen wel goed over de rug ed. loopt, maar daarmee stopt als je haar gaat verkorten. Allereerst maak je me dan heel nieuwsgierig naar een filmpje waarbij je haar in arbeidsdraf hebt en niet verkort. Daarnaast is dan de grote vraag, waarom?
Naar mijn idee loopt ze namelijk niet voldoende over de rug en kan ze daardoor ook niet verkorten. Ik zou haar langer instellen, niet persé diep en rond, maar wel langer in de hals. Nu heb je haar erg kort en het lijkt een beetje alsof je haar zo in de krul trekt. Ik weet dat jij dat niet doet, maar zo ziet het eruit. Dit kun je verbeteren door aan de lange teugel te beginnen en stukje bij beetje de teugels op te rapen, mét je been erbij. En daarbij geen enkele lossigheid in de beweging willen verliezen. Dus zodra ze ergens maar een schijntje lossigheid kwijt raakt, teugels weer langer, en weer daar tegenaan rijden. Met verzameling hetzelfde. Klein beetje verkorten en zodra je merkt dat ze ergens straks wordt, weer stukje naar voren, weer die lossigheid opzoeken en weer proberen een klein stapje terug.

Leuk trouwens dat jullie het appuyement onder de knie hebben! Maar ik zou dit meer als afwisseling gebruiken en de oefening niet perfect willen uitvoeren. Dus naar voren blijven rijden, je cadans bewaren, je takt, ritme, regelmaat bewaren en het belangrijkste voor jullie: je lossigheid bewaren. Dan is het zeker niet verkeerd om af en toe een paar passen een appuyement te maken, als je deze basisdingen maar niet verliest. Die verlies je nu in het laatste stukje wel, je verliest zelfs je hele impuls.

Maar het ziet er zeker beter uit dan je vorige foto's, Leuk!!!
Al een goede instructrice/-teur gevonden?

Chen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 17:37

Heel goed verwoord Sjonniej! Mijn complimenten. Ik heb het ook altijd zo aangeleerd om die lossigheid zo te bewaren en ik vind dit ook echt een super manier omdat je het paard zo de ruimte en de tijd geeft om daar zelf naartoe te groeien. Die instructrice zal je denk ik ook wel veel aan hebben, altijd handig om jezelf zo te verbeteren MITS je maar vooruit blijft gaan.
Heel veel succes met haar ik vind trouwens ook dat jullie goed vooruit gaan zo op je eigen houtje.