Boktdebuut; 20-jarige verzorgpony Freya & ik @ dressuren.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Appelflapje

Boktdebuut; 20-jarige verzorgpony Freya & ik @ dressuren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 19:52

:wave:

Ja, nouja, boktdebuut.. Jullie hebben haar wel eens kunnen zien op ITP, maar dit zijn de eerste rijfoto's van ons samen. Was ik al heel lang naar op zoek, dus ben erg blij ze nu te hebben. :)

Over ons: Ik rijd Freya (20) sinds januari dit jaar, dus we zijn nog niet zo lang een combinatie. We rijden dressuurmatig op B-niveau (geen wedstrijden). Tijdens het rijden ben ik vooral bezig de activiteit te bewaren en haar achterkant er goed onder te zetten. Ze is namelijk een heel klein beetje overbouwd, dus heeft ze heel snel de neiging op haar voorhand te vallen.
Oh, en mijn houding is om te huilen. Ik moet nu echt eens gaan afleren om mee naar voren te duikelen, want dat versterkt alleen maar dat ze naar voren valt natuurlijk. :n Vreselijk gewoon, maarja, gewoontes zijn heel moeilijk af te leren. :n :\ Don't shoot me, I'm trying! := ;)

Vandaag was eigenlijk de eerste keer dat ik echt in de buitenbak heb gereden met haar, eerder had ik het al eens geprobeerd, maar toen was ze zo vervelend dat ik naar binnen ben gegaan. Vandaag eventjes doorgezet en uiteindelijk best wel lekker kunnen rijden. Ze was wel snel afgeleid en heel lekker actief door alles om haar heen, maar ze liep hierdoor ook wel weer lekker. (Elk voordeel heeft z'n nadeel. :=)

Nouja, wat moet ik nog meer zeggen? Kijk en geniet van deze leuke pony die er nog zo goed uitziet voor haar 20e. :D

1. D'r lekkere koppie! :+:
Afbeelding

2. Handen niet zo laag houden. :n
Afbeelding

3. :)
Afbeelding

4. Binnenteugel los. :oo :=
Afbeelding

5. Achterover! _-:(
Afbeelding

6. Weet niet wat ik hier zat te doen? :=
Afbeelding

7. Charmant sta-moment. :o
Afbeelding

8. Niet altijd naar die lekkere pony kijken, maar omhoog. :))
Afbeelding

9. Maar geef toe, is lastig met zo'n lekker vrolijk koppie erop. :+:
Afbeelding

10. :)
Afbeelding

11. Ons probleem op z'n duidelijkst: we kiepen allebei voorover. :=
Afbeelding

12. :)
Afbeelding

13. Het moest eigenlijk middendraf zijn, is ook te zien aan m'n 'moeilijke' houding. O:)
Afbeelding

14. :)
Afbeelding

15. :+:
Afbeelding

Ben echt blij met de foto's. Vind het vooral leuk om te zien hoe vrolijk ze eruit ziet en hoe haar beengebruik is. Kan ervan genieten, maar heb graag tips! Kunnen we alleen maar beter van worden, dus alvast bedankt! +:)+

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 19:55

Ik vind je echt veel te streng met je handen.
Op sommige foto´s heb je ze zo laag en breed staan, dat je ze enorm vast zet.
Probeer hier op de letten.
Jullie vallen inderdaad samen voorover, maar ik denk dat Freya dat vooral doet door jou.
Jij duikelt ontzettend naar voren, waardoor zij haast niet op haar achterhand kan blijven.

Probeer hieraan te werken, dan wordt het uiteindelijk een heel mooi plaatje.

Anoniem

Re: Boktdebuut; 20-jarige verzorgpony Freya & ik @ dressuren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 19:57

Wat heeft ze aan haar neus zitten? Lijkt wel een muilkorf..

En je duikeld wat naar voren en ik vind dat Freya van achter niet actief is

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 20:09

Dat ding voor haar neus is een netje tegen pollenallergie. Heeft ze heel erg last van, dus als ze het netje niet omheeft is ze gewoon niet te rijden. Dan is het alleen maar ontzettend schudden met haar hoofd, alle kanten op. Met netje is het grotendeels opgelost. :j

__inge__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 20:12

Leuk beestje! ze ziet er goed uit! probeer je handen rechtop te houden, en wat hoger, dan is het ook al wat moeilijker om voorover te gaan hangen.
Succes en nog veel plezier samen!
Laatst bijgewerkt door __inge__ op 01-05-09 20:14, in het totaal 1 keer bewerkt

SusaSuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 20:13

Lijkt me een neusnetje, daar rijd ik ook mee..
Is tegen pollenallergie (tenminste bij die van mij)

Vind jullie een leuke combi, maar zoals je zelf al zegt: probeer meer rechtop te gaan zitten dan wordt het voor Freya ook makkelijker! En idd je handen, zo laag en breed..

Heb je weer wat om aan te werken :)

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 20:17

Er rijdt bij ons op stal ook iemand mee bij haar ruin van over de 30 jaar oud, vooral tegen het stof dan. Is prima diervriendelijke oplossing!

Verder ga ik met eerder commentaar mee, ik ken dit probleem ook: je moet leren op je billen te zitten!
Probeer eens zonder beugels te rijden, dan voel je goed hoe je zou moeten zitten.

Ten tweede: kijk voor je, waar je heen wil. Zo kijk je nog het mooie van Freya af! Visualiseren waar je heen wil, helpt je al 50% op weg bij het rijden van goede figuren.

Ten derde: handen moeten dragen, polsen niet inklikken (foto 1: |( ) Bij mij hielp het al veel door te proberen mijn zweepje paralel met mijn onderbeen te houden. Als je iets wil terugnemen in teugel dan vertrekt deze actie vanuit je elleboog, niet vanuit de pols. En ophoudingen geef je door in je teugels te knijpen (net zoals in een spons), niet door met je pols te wringen

Jullie zijn een leuke combi! Altijd fijn een jonge, enthousiaste ruiter te zien bij een ouder dier, hier kun je nog HEEL veel van leren hoor!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 20:20

Grappig...je geeft zelf bij elke foto aan wat je moet verbeteren!
Nu nog die knop omzetten om het ook te doen als je aan het rijden bent, maar dat is best moeilijk als er niemand langs de kant staat om je er steeds even op te wijzen. Komt vanzelf wel hoor, je bent op de goede weg!!!!

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 20:28

Ik vind je niet streng met je handen, je mag ze alleen wel wat meer dragen, dan ziet het er al heel anders uit!
Je bent je volgens mij best bewust van wat je doet en hoe je het wil doen, net wat aerdenhout1 zegt, nu het ook echt doen :P

Leuke pony!! Enne, mijne loopt ook met zo'n netje, dingen werken goed he!

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 20:32

Je handen zijn niet te streng, wel moet je je handen veel meer dragen! Dus echt ongeveer een vuist boven de schoft.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 20:47

Moderatoropmerking:
Berichten die niet voldoen aan de regels van RT-HAW verwijderd

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 20:55

Ik zou haar dus echt geen 20 geven he.. ze ziet er echt goed uit!
Ik vind het er lekker ontspannen uitzien. Alleen je handen zijn idd heel laag en liggen plat, maar dat geef je zelf al aan.

Wat het duikelen betreft... ik heb het gevoel dat je zadel heel ver naar voren ligt en "meeduikelt". (foto 11) Kijk er eens goed naar, misschien ligt het probleem gedeeltelijk wel daar.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 14:05

Leuk paard en je rijdt vriendelijk. Je handen vind ik zeker niet streng. Wel zou ik dit paard juist wat hoger instellen en er iets meer door rijden zeg maar, wat meer sluiten. Ik zie op alle foto's nl. een paard met voldoende halslengte die ook wel wil zakken, voor mijn gevoel dus iets te graag. Hiervoor moet je je handen meer dragen en teugels wat korter, meer opvangen voor. Van achter goed activeren dmv veel tempo wisselingen en schijnovergangen. Lekker snel op je been maken. Ook zou ik eens kritisch naar het zadel kijken, het ligt sowieso te ver naar voren en oogt te groot voor jou.

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 19:11

Appelflapje schreef:
Dat ding voor haar neus is een netje tegen pollenallergie. Heeft ze heel erg last van, dus als ze het netje niet omheeft is ze gewoon niet te rijden. Dan is het alleen maar ontzettend schudden met haar hoofd, alle kanten op. Met netje is het grotendeels opgelost. :j

Untoucheble, van stalgenootje heeft dit inderdaad oo. Geweldige oplossing.

Probeer rechtop te zitten en haar achterhand meer te activeren.

Probeer ook op de handhouding te letten,maar deze punten weet je zelf al.

Aansprekende pony en ben benieuwd naar je volgende topic :) succes

iza_spirou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 15:10

hey ! ziet er goed ui! :)

het netje rond haar neus is tog tegen de hooikoorts niet?
ik denk dat mijn pony er last van heeft, hij schud heel de tijd met zijn hoofd en word er heel onrustog van, is dit bij jou paard ook zo?

omdat dit HAW is : probeer goed achterover te blijven zitten, en ja handen misschein een tiekkeltjze hoger te houden,

nog veel succes !!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 15:15

Hoi, je bent zeker niet streng met je handen, paardje loopt lekker ontspannen hoor. Ik vind het beeld vriendelijk, nu nog iets meer op de poep zitten, en haar meer onder je uit rijden voor je gevoel.

Het valt mij wel op dat alle fotos vanaf de zijkant met de horizon naar beneden zijn genomen, zodat het de hele tijd net lijkt of jullie een berg afgaan. Als je de horizon horizontaal zou zetten in een fotobewerkingsprogramma, scheelt dat veel voor het beeld. ;)

Verdere punten geef je idd zelf aan.

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 18:36

Fem_daf: Het zadel ligt hier inderdaad te ver naar voren. Heb het gisteren veel verder naar achteren gelegd en dat was een stuk beter. :)

Samy: Ik heb nu nog geen les, maar dat wil ik zeker wel gaan nemen. Inderdaad van Els, want een andere instructrice op stal zit al helemaal vol. := Niet dat ik het heel erg vind, want vind het wel gezellig weer les van haar te gaan krijgen! :D

aslo: Zadel is inderdaad iets te groot voor me, maar daar kan ik weinig aan doen. Het ligt wel gewoon goed op haar, als het dus wat verder naar achteren ligt, dus daar ga ik het maar gewoon mee doen. Zit wel lekker trouwens. ;) Klopt, ze wil graag zakken, ze loopt van zichzelf ook altijd wel laag met haar hoofd. Ik probeer ook wel wat verschil te maken onder het rijden, dat ik wat lager begin en haar daarna een stukje echt probeer op te richten. Lukt prima, zolang ze maar netjes actief blijft. Dat is dan wel echt een voorwaarde natuurlijk, maar als dat een beetje lukt, dan kan ze heel netjes wat hoger lopen met een fijn licht contact. :)

Caesar: Ik heb inderdaad een shoot gewonnen bij PaardenPixels. :D Dit zijn niet de foto's ervan hoor, we moeten nog een afspraak maken. Grappig dat je haar herkende. :)

Iza_spirou: Ja klopt, als ze het netje niet omheeft, schudt ze zo hard met haar hoofd dat ze bijna niet meer te rijden is. Dan springt ze ook echt af en toe met haar voorbenen omhoog en doet ze heel ongecontroleerd. := (Maar als je paard heel erg met zijn hoofd schudt, moet je wel eerst andere medische dingen uitsluiten natuurlijk, voordat je naar een netje grijpt. ;))

randalinpony: Haha, kan wel kloppen van die horizon. Was een vriendin, die normaal echt nooit foto's maakt. Was me zelf nog niet zo heel erg opgevallen, maar klopt inderdaad dat het beeld dan gelijk verandert. :=

De rest ook bedankt natuurlijk, voor de reacties! Haha, wel grappig: de meesten van jullie hebben het over 'paard'... Ze is maar 1.48. :D

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 19:50

ik dagt 20 jaar,zou niet zoveel meer zijn..
maar ik ben verrast ! ik zou m 10 jaar geven zo .. :+

hij ziet er goed uit.
mag iets meer bij elkaar lopen,ik denk ook als jij zelf rechtop op je kont gaat zitten hij ook meer op het achterbeen komt ;)
nooit te oud om te leren :)

Astor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 09:11

Waar is je mooie houding gebleven die ik toen had gezien op die manegepony Saartje?
Voor de rest vind ik je houiding netjes maar zo zonde dat je voorover zit. Ik heb hetzelfde probleem wat je al had gezien haha.
En de punten geef je zelf al aan en de andere bokkers ook dus daar ga ik niet verder op in.
Misschien zou je je handen wat meer kunnen dragen zodat Freya een beetje opgerichter en bergopwaarts gaat lopen.
Vind dat Freya er super goed uit ziet voor haar 20 jaar! En jullie zijn een leuke combinatie samen.
En leuk dat jullie eindelijk rijfoto's samen hebben! Ik weet hoe leuk dat is :D
Jullie komen er wel, gewoon lekker veel oefenen en hopen dat we jullie snel weer op bokt langs zien komen!

Kathmandu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 11:19

Wat leuk om weer een topic te zien van je, Else!
Super dat je het toch weer geprobeerd hebt om buiten te rijden, want zo te zien gaat dat prima ;).
Zoals anderen al opmerkten is het wel erg jammer dat je houding wat achteruit gegaan is. Ik denk dat soms een lesje meepikken ook wel iets is wat je zou kunnen helpen, gewoon om je hier en daar bewust te worden van foutjes die er toch (en dat is helemaal niet gek, want dat heeft denk ik iedereen) onbewust in kunnen sluipen. Ook spiegels kunnen je misschien wel helpen. Andere bokkers hebben al veel gezegd over de verbeterpunten, ik denk niet dat ik dat beter zou kunnen zeggen ;).
Frey mag wel wat actiever worden van achteren. Probeer er meer aan te durven rijden, overgangen om haar scherp aan het been te maken. Stukjes wijken voor de gehoorzaamheid aan je been.
We moeten maar snel weer eens afspreken, ik vind het leuk om jullie weer eens samen aan het werk te zien! Zeker als ze nu van haar blessures af is :j.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 17:21

Moderatoropmerking:
Berichten die niet aan de regels van RT-HAW voldoen opnieuw verwijderd. Indien je niet weet wat de regels van RT-HAW inhouden kan je best de Charter van RT-HAW lezen alvorens te reageren.

MissDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 20:04

Ik denk dat elise gelijk heeft en dat je haar wat voorwaartser moet rijden. Ze zal wel braaf haar figuurtjes rijden, maar als je haar wat wakkerder maakt zal ze ook wel fijner zijn om ronder te rijden. En dan valt ze ook minder op de voorbenen, dus iets hoger en ronder en voorwaartser ;) Voor de rest gewoon heel veel oefenen en proberen de tips toe te passen denk ik.

En volgens mij heeft ze je een beetje in de maling genomen, de buitenbak hoort toch geen probleem meer te zijn voor een 20 jarige :P ?

Ze ziet er wel heel tevreden uit, jullie zijn een leuk stel samen! ;)

saswes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 20:12

misschien kun je beginnen met een half uurtje zitles aan de longe. dan elke dag een kwartiertje zonder beugels dat heeft mij erg geholpen met rechter op zitten (en een ander zadel trouwens nu ik er over nadenk...)

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 20:20

je handen hoger en voorover en het ziet er nog beter uit!
mooie combi!
had nog nooit over zo'n netje gehoord :Y)