probleem met op het paard te geraken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sarahtje_x

probleem met op het paard te geraken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 18:46

(weet niet of het juist staat)

Hoi mede-bokkers.
Ik heb sinds kort een nieuw paard onder de poep. Nu is het probleem dat hij héél groot is en ik klein en niet zo lenig :o
Het probleem is dus dat ik er niet zonder zetje op geraak. En het is de bedoeling dat ik onafhankelijk kan rijden en zelf mijn plan kan trekken.

het is een hengst en deze blijft niet stilstaan als ik probeer met een opstapje.
Nu is mijn vraag of ik hem er verder op gewoon zou maken om via opstapje op te leren stappen of heeft iemand een andere oplossing?

alvast bedankt!

pruts

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 18:48

Je kan de stijgbeugel langer maken en als je erop zit terug op lengte maken??

sarahtje_x

Re: probleem met op het paard te geraken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 18:49

@ pruts: heb ik ook geprobeerd maar het probleem is dat ik dan nog mijn been heel hoog moet zwieren en hij blijft niet stilstaan. Toch bedankt hoor!!

Nanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 18:51

Dan zou ik toch oefenen met het stilstaan, zodat jij makkelijker op kunt stappen. Of je zult toch wat leniger moeten worden denk ik..

sarahtje_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 18:53

Heb een aangeboren afwijking in de linkerheup waardoor deze niet zo hoog gaat als de rechter. (Snapping-hip en verkorte pees)

angelabailey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 18:53

Denk dat je gewoon moet blijven proberen met opstapje zet het paard anders ergens tegenaan dat hij niet weg kan.
Zelf heb ik er ook moeite mee en stap ook altijd op met een krukje.
mijn paard bleef ook nooit stilstaan maar heb niet opgegeven en nu staat ze mooi stil, wel als ik zit gaat ze meteen lopen maar ze staat nu tenminste stil als ik opstap.
dus als ik jou was gewoon niet opgeven.

pruts

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 18:54

hoe groot ben je en hoe groot is jou jongen?

sarahtje_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 19:01

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 19:03

Leer je paard stilstaan, dan kun je met een krukje zo opstappen ;)
Ook een hengst kan dat leren hoor!!

Nanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 19:05

sarahtje_x schreef:
Heb een aangeboren afwijking in de linkerheup waardoor deze niet zo hoog gaat als de rechter. (Snapping-hip en verkorte pees)

Ooh sorry! dat wist ik niet!
Ik zou net zoals angelabaily zegt gewoon blijven oefenen met opstapje tot hij stil blijft staan en jij er op kunt stappen.
Het is echt een mooi paard om te zien!

sarahtje_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 19:07

@ Nanna: kon je niet weten ;) had er ook nog niks over gezegt.
IK ben nog niet echt lang met hem bezig, maar ik ga er hem toch wel op moeten oefenen. Misschien kan ik hem tussen een sprong zetten (dat zei de eigenaar). Maar ik denk dat er vooral ook veel vertouwen aan te moet komen en aangezien we elkaar nog niet lang kennen zal dat nog veel moeten groeien.

Kyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 19:49

Dat is een optie ja, of je zou iemand kunnen vragen om hem even vast te houden zodat jij op kan stappen.

Jullie moeten nog een band krijgen samen, dat duurt een tijdje maar dat zal wel goed komen ;)

sarahtje_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 19:52

@Kyar: Het is op de piste bij de eigenaar thuis, en er is jammer genoeg niet altijd iemand aanwezig dus ik moet een oplossing zoeken zodat ik zelfstandig erop kan. Hij is zeer braaf dus echt onnozel doen doet hij niet. Maar het blijft moeilijk omdat hij achteruitstapt.

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 22:22

het klinkt misschien erg raar, maar misschien kun je proberen om jezelf aan te leren vanaf de andere kant op te stappen? Als je daarmee een groter reik-vermogen hebt?

Als je het gaat proberen, zou ik het wel doen bij een braaf paard wat geen stap verzet. Het liefst een kleintje omdat je er waarschijnlijk aan moet wennen je andere been te gebruiken.

Mits je dit geen optie vind zou ik inderdaad gaan proberen om toch te gaan trainen op het stilstaan. ik heb zelf ook een pony die niet stilstond, met een beetje passen en meten heb ik een manier gevonden en blijft hij wel stilstaan.

Succes ermee!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 01:20

Is een kwestie van goed te oefenen, en niet van heel lang te oefenen, dat stilstaan moet echt lukken binnen één trainingssessie hoor.
"Make the good things easy, the wrong things hard' en wedden dat je paard heel snel zal willen blijven stilstaan.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 01:37

Je paard kan idd best leren stil staan. Staat hij normaal wel keurig stil? Bijvoorbeeld voor een stoplicht, tijdens het borstelen of gewoon omdat jij wilt dat hij stil staat? En dat hij dus alleen tijdens het opstappen niet stil wil staan? Want dan is er misschien wel iets anders aan de hand. Wellicht met je zadel, wellicht lichamelijk.

skawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 05:17

opstappen met een krukje is altijd beter voor zijn rug! met al dat hangen aan de beugel worden ze scheef door de jaren heen! zorg dat je zadel 100% goed ligt voordat je hem vraagt stil te staan. mijn merrie kon ook nooit stil staan bij het opstappen tot mijn osteopate adviseerde een beter zadel te kopen. nu staat ze super netjes stil naast alle paaltjes en kan ik zo opstappen!

sarahtje_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-09 09:49

Het kan inderdaad wel aan het zadel liggen. Maar het is mijn paard niet, ik rijd hem voor iemand. Hij staat verder heel keurig stil wanneer je het vraagt, zelfs al is hij in de piste aan het krossen je zegt 'kom' en hij staat op 1 2 3 bij je.

Powerhorse94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 10:41

Gewoon blijven proberen en volhouden! en mischien tegen een hek aan zetten ofso?
veel suc6!

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 12:03

sarahtje_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-09 12:21

@ innepin: dat zal zeker veel verschil maken! Zo een goede uitvinding! ik ga het zeker eens opzoeken waar deze verkocht worden! bedankt!

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 20:47

een van de paardjes die ik rijd loopt ook weg als je wilt opstappen, of nouja, eigenlijk meer, als je er nog net niet opzit, dus met nog maar 1 been in de beugel. eerder hield ik altijd de teugels zo kort mogelijk,maar dit heeft geen zin. dus een nieuwe optie geprobeerd wat vandaag eigenlijk wel heel goed uitpakte.

eerst stil laten staan, ff een beetje knuffelen, kroelen en kletsen, en dan gewoon de teugels los laten hangen en opstappen, ook niet te lang doen over het opstappen, als je een krukje hebt, zet deze er dan gewoon naast, en echt net alsof je een trap oploopt, gewoon door'lopen' zegmaar.. dus niet eerst nog een 'halfuur' op je krukje gaan staan, alles nog goed doen etc. succes, je kunt het altijd proberen ;)

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 20:52

het is overigens zowiezo goed om regelmatig van de andere kant op te stappen! heel goed om jezelf dat aan te wennen ;)

saswes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 20:56

ik stap op met een bankje zonder arm/rugleuningen. ik loop met het paard naar het bankje, stap zelf op het bankje en loop nog een stukje verder, dan staat het paard keurig langs het bankje en stap ik er zo binnen 1 seconde op no problem. leert ie zo. moet je wel zo'n bankje hebben natuurlijk

pruts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 10:34

je zal toch een oplossing moeten zoeken ,als je voor de ene of andere reden naast je paard beland moet je er ook terug op kunnen.Toen je jou paard gekocht hebt heb je er dan ook niet bij stil gestaan dat opstijgen een probleem zou kunnen vormen??
Trouwens zeer mooi paard hoor.