De hengst Royal Riccione @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

indriss

De hengst Royal Riccione @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-09 22:26

Vandaag had ik les op mijn 4 jarige hengst.
Hij is een Oldenburger hengst van Riccione x Donnerhall x Cocktail.
Ik rijd hem sinds afgelopen jaar Juli.
Aangezien we nog nooit mooie actiefotos hebben gemaakt (mij lukt het gewoon niet)
Hebben we maar geprobeerd een filmpje te maken.En die lukt altijd.

Zelf weet ik dat ik mijn onderbenen stiller moet houden,het paard moet veel beter aan het been komen en dan hoop ik dat dat dan ook rustiger wordt,maar het is ook een echte hengst.
Graag kritiek.....

http://www.youtube.com/watch?v=YlpSS_Zd_Yo

http://www.youtube.com/watch?v=gpEg7PATR8c

bedankt voor jullie geduld om het filmpje te bekijken!!!

noekk_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 22:40

Ik vind persoonlijk niet zo'n fijn beeld.
Ik snap dat het een hengst is en jong enzo. Maar ik zie toch liever dat je hem eerst in de galop rechtricht, want ik zie nu eigenlijk maar één lange zijde in gebruik gemaakt in galop en de rest alleen maar voltes.
En in de draf lichtrijden, hij is nog zo jong en heeft waarschijnlijk nog niet veel evenwicht, waarom dan doorzitten? :=
Ik snap je keuzes niet goed, misschien kun je ze onderbouwen, of doe je het normaal wel, ik weet het niet. Maar vind het er niet zo fijn uitzien.

ILuvWinnetoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 22:43

Waaaaauw gaaf beest zeg! Zoals je zelf al vermeldt, onderbenen stiller houden. Heb je sommmige delen versneld (is toch met een d, of heb ik het nou fout }:0) ofzo? Bijv. wanneer hij aan z'n been jeukt duikt ie ineens omhoog enzo. :}

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 22:47

ik vond het er wel fijn uitzien zeker voor zo'n jong paard, mooi paard ook, ik denk dat jullie goed bezig zijn !
Geen kritiek verder,sorry ;)

chOcodipJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 23:00

ik vind het er ook fijn uitzien,beetje lui voor het been maar dat kritiek gaf je zelf al.
ohja nog 1 ding : ga trotser op je mooie hengst zitten! maar dat zei je instructeur ook al :P

Utixo

Re: De hengst Royal Riccione @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 23:15

Vind het er fijn uitzien, maar het eerste wat ik bij dat eerste filmpje dacht was "Ga eens rechtuit!". Hij ziet er niet extreem vluchterig uit, en juist door op de volte te blijven maak je het voorspelbaar.

Leuk dier verder!

sanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 23:23

Ik heb niet alles gezien, maar met dit dier zou ik persoonlijk weinig anders doen dan schakelen. Zeker die galop, om klein te galopperen (wat ik meen dat ik Frits (toch?) hoor vragen) moet hij toch echt eerst vlugger worden. In zowel zijn achterbeen als aan jouw been. Beide problemen los je op door simpelweg consequent te schakelen. En over wat je zelf over je onderbenen zegt: jouw benen worden niet stiller als je paard beter aan het been komt, maar je paard komt beter aan je been als jouw benen stiller liggen! Ook je bovenlichaam duwt nogal om je paard vooruit te houden, je helpt hem als het ware maar lost ook voor je paard op dat hij niet voorwaarts op je been reageert. Jij compenseert zijn laksheid in plaats van dat je hem laat merken dat hij niet laks mag zijn. Ik krijg nu het idee dat jij harder werkt dan je paard, en dat kan niet de bedoeling zijn :Y) Ik zou ook pas aan je aanleuning gaan sleutelen als hij een heel stuk beter aan je hulpen wordt. Pas aan de voorkant knutselen als het gas en de rem echt goed geïnstalleerd zijn dus. Verder is de bak niet voor niets langwerpig, maak daar gebruik van! Ik zou hartstikke dol worden van al die voltes %) ;)

Vind het wel een erg chique dier, knappe kop erop en prachtige kleur. Mooi hoor!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 23:26

Ja mijn eerste tip is gebruik de ruimte.
je hebt een bak tot je beschikking, maar zo kun je hem net zo goed rijden op een longeerpaddockje.

Rechtrichten is heel belangrijk.
Ik zie een jong paard ook veel liever 4 keer in galop aanspringen en dan bijvoorbeeld elke keer 1 minuut of 2 galopperen, dan 5 minuten met 1x aanspringen.

Afwisseling is zo belangrijk.
niet alleen met jonge paarden.

Verder je been moet inderdaad even vast geplakt worden.
Volgens mij is je paard namelijk niet lui. Maar ben je niet conseqent genoeg.
Ik heb het zelfde probleem met mijn jonge paard, (die is een beetje flegmatiek)
Maar door voor jezelf streng te blijven is het bij mijn paard al veel beter geworden.
ik werd ziek van dat geplak aan je been.

Verder vind ik het wel een mooi paard en hij lijkt mij ook erg fijn na te rijden.

Als je wat met deze tips doet (ook hierboven van andere bokkers)
En je maakt over 2 weken weer een filmpje denk ik dat je in die 2 weken al heeeeel veeeeel vooruitgang kunt zien.

Succes

indriss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 08:46

Bedankt voor de tips,
Noekk,we zijn met rijden bezig het paard sterker te maken van achteren,door te schakelen.Maar op een lange zijde is moeilijk voor het paard,vandaar de voltes.
Doorzitten doen we altijd de 2de deel van de les.Ik rijdt hem maar een half uur per keer,dus 15 min doorzitten lijkt mij geen probleem.Tijdens het doorzitten voel je het paard beter en door mijn drijvende zit kan ik de aanleuning verbeteren.Hij is gauw geneigd om achter de teugel te lopen en dan heb ik geen stuur meer erop.
Als ik vrij rij dan doe ik niet vaak doorzitten,het is namelijk ook zwaar voor mij,want hij zit niet lekker.

Daantjuhhh: Hij plakt niet echt aan mijn been,hij reageert niet super op het been,maar plakken is een groot woord.Ik heb bij alle paarden een onrustig onderbeen tijden het doorzitten.Dat is mij fout.Als je goed kijkt heb ik mijn been vaak van het paard af,alleen wiebelen ze daar.Vreselijk!!!

Maar al met al,hij moet beter aan het been komen.Hij is echt zo"n hengst van blijf van mijn lijf!!!

Nog enige tips om de aanleuning te verbeteren?Ik heb nauwelijks verbinding en wil graag meer lengste in de hals hebben.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 09:01

Je moet echt veel meer overgangen maken, je gallopeert tijdens het eerste filmpje echt bijna 3min aan 1 stuk door. Daar leert jouw paard niet van. Het enigste wat je daarmee bereikt is dat je hem moe rijdt. De achterhand wordt pas sterker door overgangen te maken en veel te schakelen. Je paard kan na 2min galloperen nooit meer goed gaan verzamelen en daarna weer naar voor en dan weer terug omdat hij daar gewoon de kracht nog niet voor heeft, hij is nog jong, dat moet allemaal nog sterker worden. Als hij achteraan beter gaat werken, dan komt die aanleuning vooraan zowieso veel beter.
Het is natuurlijk een beetje typisch voor hengsten dat ze zich graag opkrullen en ik weet dat het niet simpel is om dan de hals langer te maken. Probeer tijdens het losrijden bv naar hals strekken toe te rijden en vooral op je zit te rijden. Ik vind wel dat de halslengte op de filmpjes toch vrij goed is? Hij kruipt niet achter de loodlijn ofzo? Ik denk als je echt nog langer wilt dat je gewoon door iets meer naar hals strekken toe te rijden en hem iets lager te laten dat dat ook wel lukt ;)

En inderdaad, je benen is wel een storende factor. Je kan tegenwoordig van die dingen kopen zodat je je stijgbeugels kan vastmaken aan je singel (met klitteband zodat ze losspringen moest er iets gebeuren) en dan moet je verplicht je benen op zijn plaats houden. Ik moet zeggen, dat werkt wel :j

indriss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 09:06

Izzy,in die galop ben ik constant aan het schakelen.We zijn de galop aan het verkorten en aan het verruimen geleidelijk aan.Zodat we hem niet uit elkaar jagen.Heb je geluid op de computer aanstaan?Want dan hoor je ook wat mijn intructeur zegt.
En mijn hengst heeft een super conditie.Hij kan nog veel alnger galoperen.Als ik hem na de les in de wei zet,dan is hij nog steeds energiek en gaat hij met zijn staart erop door de wei.Dus kwa kracht kan hij het makkelijk aan.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 09:14

Geluid staat niet aan nee. Het gaat mij ook niet om conditie, het gaat mij om de kracht van achter uit. Als hij zo sterk was achteraan kan je ook veel sneller en duidelijker gaan schakelen. Dat je het verruimen geleidelijk aan doet is zeker prima maar het verkorten moet je toch sneller vragen zodat je paard snel op de hulpen wordt en niet traag wordt achteraan, ik zie nu eigenlijk tijdens jouw verkortingen het paard niet meer achteraan gaan dragen. Ook in draf mis ik dat duidelijke schakelen zodat je ziet dat hij achteraan echt meer gaat dragen. En overgangen draf-galop-draf of zelfs stap-galop-stap mis ik toch wel.
Heb net even het 2de filmpje bekeken, dat achterwaarts gaan, is hij dat nog aan het leren? Omdat hij eigenlijk net iets te snel (vanzelf) achteruit vertrekt en daarna is het vrij aarzelend.

Voor de rest wel een heel mooi paard en heel mooie bewegingen :j
Laatst bijgewerkt door Izzy19 op 01-05-09 09:15, in het totaal 1 keer bewerkt

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 09:15

Ga trotser zitten! Maar verder is het een leuke combi, en een leuk paard!

snater

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 09:16

indriss schreef:
Nog enige tips om de aanleuning te verbeteren?Ik heb nauwelijks verbinding en wil graag meer lengste in de hals hebben.

sanne_ schreef:
Ik zou ook pas aan je aanleuning gaan sleutelen als hij een heel stuk beter aan je hulpen wordt. Pas aan de voorkant knutselen als het gas en de rem echt goed geïnstalleerd zijn dus.

Ik ben het hier wel mee eens.

Een paard dat achter je hand komt, is bijna altijd achter je been. Vooruit rijden en scherp aan je been maken dus! Dat schakelen moet veel vlugger en korter dan je op het filmpje doet. Je moet ook meer reactie eisen, grotere verschillen kunnen laten zien.
Juist het afwisselen tussen rechtuit en bochtjes (hoefslag volgen) is belangrijk voor het ontwikkelen van balans bij je paard. Veel voltes rijden is bovendien een grote belasting van pezen en spieren (denk maar aan hoe zwaar longeerwerk is). En een keer moet hij toch op eigen benen leren lopen. Bovendien is voorwaarts gaan op de rechte lijn veel makkelijker dan op een volte. Je rijdt toch ook niet met 140 km/u over een rotonde? Op een rechte weg is het veel makkelijker lekker gas te geven. Zo werkt het voor je paard ook!
Dat het doorzitten niet fijn gaat vind ik goed te zien. Ik vind eerlijk gezegd ook dat je je paard dan wat in de weg zit. Je zit zo mee te duwen dat je weinig meer kunt voelen. Je dier is jong en moet zijn rug goed leren gebruiken, comfort is dan belangrijk! Gewoon lichtrijden en af en toe wat doorzitten lijtk me veel fijner, voor jullie allebei. Verder lijkt het me belangrijk dat je je zit niet als voorwaarts drijvende hulp gebruikt maar je been. Het belangrijkste aan de zit van de ruiter vidn ik zeker bij een jong paard dat hij het paard niet in de weg zit.
Kortom: volgens mij weet je goed dat je paard vlugger aan het beenmoet, maar onderschat je nog een beetje hoe belangrijk dat is. Maak het jezelf en je paard niet te moeilijk, maar richt je in de eerste plaats op het scherp maken aan je hulpen en je zult zien dat je andere problemen zich dan voor een groot deel vanzelf oplossen. Succes met dit mooie dier!

Mellanii

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 10:03

waarom rijd je met zweep?
Je hebt de zweep echt heel onrustig vast, hij bengelt alle kanten op, lijkt me niet zo fijn voor je paard.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 10:11

pffff ik word zelf echt moe als ik hier naar kijk! De reden dat jij iedere pas drijft is omdat er totaal geen activiteit zit in zn beenwerk en je dus het gevoel van de afdruk mist..

Wat ik zou doen is eerst eens beginnen met het paard snel en goed aan het been te krijgen! Laat hem los aan de voorkant, houd je niet bezig met de hoofd/hals houding maar zorg eerst eens dat die vliegt wanneer je aandrijft en terug komt wanneer je zit! Als dit werkt ga je figuren als slangevoltes ed. rijden in combinatie met die overgangen en je zal merken dat hij je hand gaat zoeken en je in een rustigere draf veel meer draaft dan nu in een uitgestrekte draf!

Je hebt trouwens wel een fantastisch beest onder je kont!! Je kan er heel veel van maken als je dit lukt ;)

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 11:06

Ik ga mee met alle genoemde kritiek, hier kan ik eigenlijk niks aan toevoegen ;)

Wel wil ik even terug komen op het wiebelen van je onderbenen, dit heeft in veel gevallen niks met het paard te maken maar meer met het feit dat een ruiter geen onafhankekelijke zit heeft.
Je zit hem eigenlijk niet steeds te drijven maar wiebelt meer in zijn ritme mee, dat hij niet aan het been is zal zeker niet helpen maar ik zou meer de verbetering in je eigen onafhankelijke zit zoeken.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 11:45

@ Loes, het is vaak een beetje een vraagstuk zoals 'wie was er eerder, de kip of het ei?' als die slecht aan je been is ga je drijven, doordat je teveel drijft stomp je hem een soort van dood waardoor je weer meer gaat drijven.. doordat je veel drijft, ga je zit achteruit waardoor je weer meer gaat drijven, zo stomp je hem af en het cirkeltje is weer rond..

Maar ben het met je eens dat veelal een onafhankelijke zit eerder is dan een paard wat niet goed aan je been is!!!!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 11:54

Ik word ook moe als ik de filmpjes bekijk, paard loopt zo traag, zwaarmoedig en eentonig.

Bezig met verkorten/verzamelen?? Leer het dier eerst eens van achteren naar voren lopen, en scherper aan het been.
Doorzitten op een 4-jarige ben ik ook geen fan van om eerlijk te zijn, je zit zelf niet onafhankelijk genoeg , je been is te onrustig en ik vind je zit wat duwend.

Ik zou zeggen idd meer rechte lijnen rijden, van voltes word een jong paard niet sterk, misschien een idee om je eens te verdiepen in het rechtrichten, ik denk dat je daar wel wat aan zult hebben :)

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 12:18

Ik zie liever een jong paard wat voorwaarts gereden wordt dan al zoveel terug.
hierdoor kan je namelijk ook beter gaan schakelen.
Rechtrichten is ook erg belangrijk, mede voor de balans van het paard.

Je onderbenen zijn wat onrustig maar dat is makkelijk gezegd voor ieder die aan de zijlaan staat :P

Verder is er al genoeg kritiek geuit denk ik. Ik heb wel erger gezien hoor?
Gewoon oefenen ;) :D

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 14:27

Oei, mijn vierjarige was ook zo traag, heel snel eruit gehaald, nu is hij beter aan t been, dat rijdt 10 keer makkelijker... Tevens zou ik ook mijn teugels iets korter pakken en mijn hand wat verder naar voor plaatsen, lijkt mee een stuk makkelijker :D

het is wel een leuk beest zeg, hou je hem hengst? En mag ik vragen waarvoor?

Bolzak23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 15:33

Ziet er super uit! Je hoort je instructeur ook telkens over terug en weg en volgens mij ook in de hals zakken en oppakken (kan hem niet altijd verstaan door accent ;)). Op de volte is zeker niet saai als je schakelt das voor een jonkie heel erg moeilijk. Wel zou ik gaan lichtrijden en kleine stukjes doorzitten, niet zo lang. Je mag wat losser worden in je lijf en minder grote hulpen geven met je been en zit. Bij aandraven van halthouden kan je dat heel goed zien. Je geeft de hulp met je hele lijf. Ik ga ook mee met PSM beter teugels wat korter en hand mee naar voren.

Verbeteren aanleuning ga je pas doen als die goed (beter) aan het been is. Dan zal je merken dat dit (meestal) niet meer moeilijk is. Daar ben je al mee bezig dus komt wel goed dacht ik zo.

Maar verder heel knap paard en je rijdt hem super is echt opbouwende kritiek om jullie nog beter te krijgen.

indriss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 21:20

Oke dat het paard beter aan het been moet komen is duidelijk.Mijn zit moet ook beter.Onafhankelijker worden klopt ook.Ik probeer veel te compenseren met mijn lijf.Daar ben ik me ook van bewust.Hier gaan we aan werken.Maar leren doorzitten doe je door het oefenen,oefenen,oefenen,ben ik van mening.

Verder heb ik alle vertrouwen in mijn instructeur,aangezien hij een vele succesvolle leerlingen heeft.
Maar ja,typisch bokt om alles zo negatief mogelijk te maken.Ik weet wel dat er niet veel 4-jarige zo netjes lopen en krijg hier ook de nodige complimentjes van uit mijn omgeving.

En PSM hij is hengst omdat we dekken met hem.

snater

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 21:47

indriss schreef:
Graag kritiek.....

TS: hoe gemeend waren die woorden in de openingspost? Je krijgt complimenten én commentaren die onderbouwd worden en bovendien nog tips hoe je je mindere punten kunt verbeteren met daar uitgebreide uitleg bij. Ik vind het jammer dat je daar niet voor open lijkt te staan. Je hebt een mooi paard en ik hoop voor je dat je heel veel plezier en succes met hem zult hebben. Dat was ook precies mijn motivatie om in je topic te reageren, ga er niet van uit dat mensen alleen willen afkraken. Probeer het eens van een andere kant te bekijken en vooral je voordeel mee te doen!

indriss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-09 06:52

Die woorden meen ik wel zeker.Door het openen van de post word ik me bewust dat het slecht voor het been zijn erger is dan ik dacht.Door de kijk van andere gaan mijn ogen ook open.
Dus hier gaan we hard aan werken.En dat mijn zit beter moet is ook waar.Maar daar zijn we hard aan het werken.Als hij iets braver wordt gaan we ook vaak zonder beugels rijden.

Maar vragen zoals waarom rijdt je met zweep hij wiebelt zo,en ik moet leren het paard van achter naar voren te rijden is ook onzin.Dit paard loopt van achter naar voren en je zite mijn handen doodstil.het paard geeft na op mijn been.Ik loop niet te plukken en te rukken van voor.Wij rijden op een hele eerlijke manier.En dat het niet goed is om door te zitten vind ik ook onzin.het paard wordt 4x per week een half uur gereden waarvan we de helft doorzitten.Moet hij makkelijk aankunnen!

Zoals bij veel dingen,moet ik gewoon de dingen waar ik wat aan heb meenemen in mijn training en al het andere naast mij neerleggen.En complimenten zijn ook leuk,dat motiveert je weer op door te gaan.
Maar harstikke bedankt voor alle reacties!
We gaan er vandaag weer keihard tegenaan.