Graag alleen naar buiten, aanpak?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

simo0ne

Graag alleen naar buiten, aanpak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-09 16:50

Ik wil binnenkort heel graag met mijn verzorgpony alleen een keer naar buiten maar hij is nog nooit alleen naar buiten geweest.
Wel een in een grote groep en in tweetal
Hoe hebben jullie dit aangepakt?
Let me know! :D
x

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 16:55

Ik zou beginnen aan de hand. Zodat hij ook leert dat jij alleen te vertrouwen bent buiten. Zo leer je ook zijn zwakke punten kennen, en kan je later beter anticiperen.
Beginnen met een kleine ronde, een kwartiertje of zo. En dit zo uitbreiden.
Je kan eventueel ook een sportief iemand meenemen met de fiets :P
Maar wat je ook doet: zeg altijd tegen iemand welke weg je volgt, en neem een gsm mee. Je weet nooit wat er gebeurt.

ColourFocus

Re: Graag alleen naar buiten, aanpak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 18:01

ik volg dit even

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 18:08

Met mijn paard ben ik rustig langs de weg gaan lopen. Ik wist al wel dat ze luisterde als ik naast haar liep, dus netjes naast me blijven, stoppen als ik ook stop. En ik had in de bak al schriktraining gedaan, ik wist dus hoe ze reageerde op enge dingen. Dat lijkt me zeker geen overbodige voorbereiding.

Daarna ben ik dus korte stukjes gaan lopen. Steeds dezelfde route, zodat ze het leert kennen. En dan steeds een stukje verder. Heb wel altijd mijn clicker en wat snoepjes bij me, als afleiding, of om haar ergens langs te krijgen.

Toen dat goed ging, ben ik gewoon eens datzelfde korte stukje gaan uitstappen, na het rijden. Ik had toen -net als jij- wel al eens in een grotere groep over de weg gereden. En dan gewoon herhalen, en veel belonen.

En afstappen zodra het mis dreigt te gaan - daarom is het zo belangrijk dat je wéét dat je paard wel luistert als jij ernaast staat. Want je bent wel alleen, dus je moet zorgen dat je in principe controle hebt (echte panieksituaties daargelaten).

Bij mijn paard gaat dit goed, al is ze wel veel onzekerder dan met een ander paard erbij. En, ook belangrijk: zorg dat je zelf ontspannen bent. Als jij bloednerveus op je paard zit, reken maar dat het paard ook druk wordt.

dicenbalt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 09:48

Zorg iig dat je een goede band hebt met je paard en dan bedoel ik dat hij jou leiderschap accepteerd en dat ie je vertrouwd. Alleen dan zul je overwicht hebben buiten en zal je paardje zich veilig voelen bij jou. En idd begin eerst ernaast en als dat goed gaat kan je langzaam aan een ritje maken. Eerst dicht bij huis, dan telkens wat verder en wat spannender. Succes ermee!

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 22:22

naar mijn idee kun je beter iemand meevragen die een ervaren paard heeft met buitenritten. Jouw pony volgt dan waarschijnlijk makkelijk en vindt alles minder eng. Is voor het vertrouwen van jullie bieden goed.

hiboune

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 22:23

is hij bijv met zijn 2e rijden buiten bang en of schrikkerig of gedraagd zich normaal?

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 22:24

mijn paard is vrij onzeker als we alleen naar buiten gaan & wil zo snel mogelijk terug naar zn vriendjes.
Daarom ga ik wandelen, aan de hand heb ik toch wat meer controle & gaat het steeds beter!

Powerhorse94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 22:31

Als je niet durft of er geen goed gevoel erbij hebt DOE HET DAN NIET!
Als je paard er vandoor gaat dan heb je niet ff zo 1-2-3 hulp bij de hand.

ik zou het niet doen als ik jou was ;)

mypoonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 19:49

je moet ten eerste wel heel cker zijn van je zaak!!
als ik een paard voor het eerst mee naar buiten neem gaat er altijd iemand lopend of op de fiets mee..... dan is er toch iemand in de buurt maar geen ander paard en daar draait het uiteindelijk om....

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 19:57

Samen met iemand met een betrouwbaar paard buiten rijden , en dan in het bos ieder een korte route zelf rijden , je treft elkaar weer op een af te spreken punt, en rijdt samen terug. Geleidelijk aan kun je de grenzen verleggen.