Nova @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xLauraax

Nova @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 22:59

Heee :)

Ik rijd op mijn eigen KWPN ruin.
Ik heb nogal veel moeilijkheden met het rijden aangezien ik zelf
niet zo groot ben, en hij wel :o
even wat informatie;

naam: Novateur
roepnaam: Nova
geslacht: Ruin
Leeftijd: 13
Ras: Kwpn
hoogte: 1.70 m

Ik ben ongeveer 2 jaar bezig met het ontspannen rijden van mijn paard.
Maar het gaat nog niet zo soepel.
We zijn wel erg vooruitgegaan sinds vorig jaar zomer.
Ik heb 2 keer per week les op een manege.
Ik krijg binnenkort privé les omdat ik toch wat verder wil komen en dat
in een manege les lang niet altijd lukt.
Ik zou graag wat tips willen :)
Ik heb namelijk geen idee hoe ik verder zou moeten, ik rijd veel overgangen,
veel voltes en probeer hem echt los te werken.
Ik heb niet echt veel foto's omdat ze nogal mislukt waren :+
ook zitten er een paar foto's bij van een onderlinge wedstrijd op de manege.

mijn eigen punten van aandacht:

-- naar voren kijken
-- tenen wat meer naar binnen

Ik hoop dat jullie wat tips voor me hebben!

Oh ja dan nog even wat extra's, ik heb binnenkort een onderling scholen concour, gewoon om te kijken of hij het kan en hoe het eruit ziet en zo leer je natuurlijk ook weer veel dingen :)

nou genoeg gepraat hier de foto's !

1. was bezig met stelling
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5. galopje
Afbeelding

6.
Afbeelding

7. en toen zag hij iets :P
Afbeelding

8. wedstrijd groeten xd
Afbeelding

9.
Afbeelding

10. hals laten strekken
Afbeelding

11. beetje apart genomen door mijn zusje
Afbeelding

12. en nog even buiten lekker uitstappen
Afbeelding

ik hoop echt graag op wat tips hoe ik dit het beste zou kunnen aanpakken
en of jullie nog wat handige oefeningen weten om je paard erg los en soepel te krijgen :)

Patriciavt

Re: Nova @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 23:04

Je hebt een vreselijk leuk paard onder je billen :D

Hij is erg groot, als tip wil ik je meegeven dat bij deze grote paarden het zadel beter iets naar achteren kan liggen dan tever naar voren. Op de eerste foto's vind ik persoonlijk dat je zadel tever naar voren ligt. Jouw paard heeft een behoorlijk lange rug en je hebt dus meer dan genoeg ruimte om het zadel vrij van de schouder op te leggen :)

Verder zou hij (zo van de foto's af te zien) wat actiever mogen. Wellicht als hij wat actiever wordt van achteren, dat hij aan de voorkant wat meer wil zakken. Fijn contact op 2 teugels met gelijke teugeldruk en dan lekker naar je hand toe rijden!

Nogmaals je hebt een fijn dier onder je billen, en de foto's geven ook wel een leuk beeld!!!
Rijd lekker veel (schijn)overgangen en figuren zodat hij los in zijn lijf en actief van achteren wordt. Dan komt je nagevelijkheid vanzelf ;)

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 23:07

Ik vind het een leuk paard hoor! Op de 1e foto lijk je een nogal strenge binnenhand te hebben ;)
En als je verder wilt komen, ga dan aub uit de manegeles en neem of priveles of les op de ponyclub, daar leer je veel meer van! (Herken de manegepony's namelijk ;))

Edit: sorry las net dat je priveles ging nemen, echt zonde dat je dat niet eerder gedaan hebt hoor! :o Maargoed, dat is achteraf praten natuurlijk ;)

Offtopic: kom je ook uit roden trouwens? Ik rij daar best vaak vrij, en ben ook lid van de ponyclub, maar heb je nog nooit gezien daar geloof ik!
Laatst bijgewerkt door xSiep op 29-04-09 23:08, in het totaal 1 keer bewerkt

xLauraax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 23:07

Patriciavt: Haha dankje ! :) Ik ben ook erg trots op mijn topper ! Ja inderdaad, dat zadel zat ik zelf ook al een beetje aan te twijfelen, er werd gezegt dat het wat meer naar voren moest, gedaan, maar toen ik het terug zag op de foto's zag het er inderdaad minder goed uit dan als het zadel wat meer naar achteren ligt. Mij is ook geleerd dat de hele schouder vrij moet kunnen bewegen. bedankt voor de tips en ik ga eraan werken !

xLauraax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 23:08

xSiep schreef:
Ik vind het een leuk paard hoor! Op de 1e foto lijk je een nogal strenge binnenhand te hebben ;)
En als je verder wilt komen, ga dan aub uit de manegeles en neem of priveles of les op de ponyclub, daar leer je veel meer van! (Herken de manegepony's namelijk ;))

inderdaad een iets te strenge binnenhand :o ja inderdaad, ik ga uit die manegeles, ik rijd nog in 1 manegeles met volwassenen maar daar leer ik heel veel meer. Ik krijg binnenkort privéles en er gaat hard aan gewerkt worden !

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 23:09

Ja sorry iets te snel gelezen, had men bericht net ge-edit :P

xLauraax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 23:12

haha maakt niet uit ! :p

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 23:16

Je hebt inderdaad een erg leuk paard!
Ik ben het om te beginnen eens met patriciavt dat je zadel ietsje naar achter zou mogen liggen. Op die eerste foto waar je bezig bent met de stelling, kun je beter je binnenhand van de hals afhalen in plaats van naar je toe halen, dus meer richting je knie zeg maar. Als je je hand plaatst zoals je het nu doet (op de foto in elk geval dan) draait ie zijn hoofd wel naar binnen maar loopt ie over zijn buitenschouder weg, waardoor hij dus nog niet loslaat en stelling geeft. Ook zie ik dat je je buitenhand naar voren brengt, dat is niet verkeerd om hem de ruimte te geven om te kunnen buigen, maar zorg wel dat je ook op die teugel wat druk houdt om er voor te zorgen dat hij laag blijft.
En als laatste, op sommige foto's lijkt het alsof je je benen optrekt om te kunnen drijven, probeer ze lang te houden ;)
Succes verder met je leuke knollie!

edit: stomme typefout :+

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 07:54

Laura en Nooov :+:
Je hebt gelijk dat je uit de les gaat, ga er ook uit (wss mét emilio ;d)

Maargoed. In het echt ziet het er veel beter uit, je hebt af en toe idd een strenge binnenhand. Verder ziet het er super uit hoor! haha op foto 1 zijn magic en ik op de achtergrond:')

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 08:10

Maggie_Eddy schreef:
JEn als laatste, op sommige foto's lijkt het alsof je je benen optrekt om te kunnen drijven, probeer ze lang te houden ;)

De beugels moeten een gat of twee langer, misschien nog wel meer ;) Dan is dat al een stuk sneller verholpen :)

De rest vind ik wat donker, zeker voor mijn beeldscherm die alles al redelijk donker weergeeft.

Met privé-les schiet je écht vooruit, dat heb ik ook gemerkt :)

Succes!

xLauraax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-09 11:55

Maggie_Eddy schreef:
Je hebt inderdaad een erg leuk paard!
Ik ben het om te beginnen eens met patriciavt dat je zadel ietsje naar achter zou mogen liggen. Op die eerste foto waar je bezig bent met de stelling, kun je beter je binnenhand van de hals afhalen in plaats van naar je toe halen, dus meer richting je knie zeg maar. Als je je hand plaatst zoals je het nu doet (op de foto in elk geval dan) draait ie zijn hoofd wel naar binnen maar loopt ie over zijn buitenschouder weg, waardoor hij dus nog niet loslaat en stelling geeft. Ook zie ik dat je je buitenhand naar voren brengt, dat is niet verkeerd om hem de ruimte te geven om te kunnen buigen, maar zorg wel dat je ook op die teugel wat druk houdt om er voor te zorgen dat hij laag blijft.
En als laatste, op sommige foto's lijkt het alsof je je benen optrekt om te kunnen drijven, probeer ze lang te houden ;)
Succes verder met je leuke knollie!

edit: stomme typefout :+

Jep zadel ben ik achtergekomen bedankt hiervoor :)
Ja idd dat is mijn probleem :o ik trek mijn benen op om te drijven dat
zie ik op heel veel foto's terug erg vervelend vind ik dat. En als ik mijn beugels langer doe kan ik er niet meer goed mee rijden :o Hebben jullie misschien tips om dat te verhelpen?

xLauraax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-09 11:56

Ingmar_ schreef:
Maggie_Eddy schreef:
JEn als laatste, op sommige foto's lijkt het alsof je je benen optrekt om te kunnen drijven, probeer ze lang te houden ;)

De beugels moeten een gat of twee langer, misschien nog wel meer ;) Dan is dat al een stuk sneller verholpen :)

De rest vind ik wat donker, zeker voor mijn beeldscherm die alles al redelijk donker weergeeft.

Met privé-les schiet je écht vooruit, dat heb ik ook gemerkt :)

Succes!

Oke bedankt ! :)

As_LoveYou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 12:02

probeel hem eerst echt van achter er goed onder te krijgen voordat je het probeert nagefelijk te rijden. het is misschien niet zo hoor, maar het lijkt wel alsof je hem wat in de mond trekt. probeer ook met een volte als hij eenmaal goed zijn hals buigt niet door te blijven hangen aan die teugel maar direct los te laten. zul je zien dat je op een gegevenmoment een kneedje in de teugel hoefd te doen en dat ie de rest van de volte goed rond blijft lopen. ik hoop dat je er wat aan hebt..

succes verder!
het is wel een mooi paard!

xLauraax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-09 12:06

As_LoveYou schreef:
probeel hem eerst echt van achter er goed onder te krijgen voordat je het probeert nagefelijk te rijden. het is misschien niet zo hoor, maar het lijkt wel alsof je hem wat in de mond trekt. probeer ook met een volte als hij eenmaal goed zijn hals buigt niet door te blijven hangen aan die teugel maar direct los te laten. zul je zien dat je op een gegevenmoment een kneedje in de teugel hoefd te doen en dat ie de rest van de volte goed rond blijft lopen. ik hoop dat je er wat aan hebt..

succes verder!
het is wel een mooi paard!

Dat zal wel op de foto zo lijken denk ik, maar ik heb geleerd om in de volte
aan en los te doen, dus dan zal dat wel een moment opname zijn ;)
Maar bedankt voor de tips !

kaytjeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 14:21

Ik zie dat je op de eerste foto bij stelling je hand naar je toe haalt, probeer je hand de volgende keer opzij te zetten en niet naar je toe dit is voor hem alleen een teken om omhoog te komen.
Verder leuk beesie heb je!!

xLauraax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-09 14:53

kaytjeeee schreef:
Ik zie dat je op de eerste foto bij stelling je hand naar je toe haalt, probeer je hand de volgende keer opzij te zetten en niet naar je toe dit is voor hem alleen een teken om omhoog te komen.
Verder leuk beesie heb je!!

inderdaad ik zie het. Mijn hand moet opzij inplaats van naar me toe.

bedankt ! :)

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 18:57

Moderatoropmerking:
De openingspost voldoet hier niet aan de nieuwe regels van RT-HAW, daarom gaat er een slotje op. Lees eerst even [RT-HAW] Welkom op RT- HAW- gewijzigd 29 mei 2008 aandachtig door, inclusief de links die erin staan, dan kun je een nieuw topic openen wat wel aan de regels voldoet.
RT-HAW is bedoeld voor opbouwend rijtechnisch commentaar, en dit kan alleen gegeven worden als je foto's van een acceptabele kwaliteit zijn. Zodra je andere foto's beschikbaar hebt die hier wel aan voldoen, dan mag je uiteraard een nieuw topic openen.