Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
suleilitha schreef:Neeeeeeee, nooit een rubber bit in de mond van een paard stoppen, Geryon, weet je wel hoe dat brandt? Rubber is stroef, en met een beetje druk wordt het gloeiend heet.
Sieppus, pas het bit wel goed? Voor een pony heb je gauw een te dik bit te pakken en vooral een vierjarige heeft maar een klein bekkie. Ik denk dat er bij deze meer aan de hand is wat je met een slof niet even oplost, het is al een waarschuwing dat ze meteen de kop in de lucht gooit zodra je ook maar contact zoekt. Plus de leeftijd, vier jaar, lekker aan het wisselen. Ik zou toch eerst dat bekkie maar eens onderwerpen aan een grondige inspectie....
Verder, rij je met enkelgebroken of dubbelgebroken?
Sieppus schreef:Geryon schreef:Ik vind dat je het wel eens kan proberen met een slof, maar dan wel als je daar goed mee kan rijden. Ook mischien een ander bitje? Met rubber ofzo?
Ja, daar zat ik ook aan te denken, maar dit is ook geen scherp bitje.
ElCid schreef:Eigenlijk moet je dus terug naar de basis, want die klopt niet. De slof kan misschien een tijdelijke oplossing bieden, maar je zal het probleem er niet mee oplossen. Persoonlijk ben ik in principe tegen hulpteugels omdat het vrijwel altijd een "quick Fix" is en je na verloop van tijd weer hetzelfde probleem tegen zal komen.
Terug naar de basis kost ( veel) tijd, maar is meestal de enige manier om dit soort problemen echt op te lossen.
Pony weer leren op zit, been, balans te reageren. Voorwaarts neerwaarts vragen; niet in de krul ( proberen) te laten lopen, dat zal alleen maar verzet oproepen. Longeer en grondwerk doen, zorgen dat de pony weer vertrouwen krijgt want dat zal wel een fikse deuk hebben gekregen.
Overigens wel erg triest dat een pony op die leeftijd al zo verknalt is, maar gezien de jonge leeftijd kan je ook, als jullie daar de tijd voor willen nemen, helemaal van het begin af aan beginnen. Dus longeerwerk, zadeltje erop, voorzichtig weer wennen, enz. Slechte ervaringen zijn veel moeilijker er weer uit krijgen dan het in 1e instantie op de juiste manier aanleren.
Het is maar waar voor gekozen wordt!