Stoere Fries Marko @ work, voor het eerst op bokt!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mizzet

Stoere Fries Marko @ work, voor het eerst op bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 22:22

Hallo allemaal! :D

Ik heb mijn zusje Sophie er eindelijk toe kunnen zetten wat foto's van Marko en mij te maken. :) Marko is een 5-jarige Friese ruin (24-4-2004) die ik al zo ongeveer heel zijn leven ken. Vanaf dat hij een half jaartje oud was, is hij van ons. Vorig jaar zomer ben ik begonnen wat wedstrijdjes met hem te starten en in het najaar waren we B+5. Helaas ging het in het binnenseizoen echt heel slecht en na een paar wedstrijden zijn we daar maar mee gestopt, we zaten helemaal in een dip. :( Nu, na een paar maanden op een andere manier les en vol goede moed, gaat het alweer een stuk beter, en ik heb het gevoel alsof het iedere keer weer wat fijner gaat. Natuurlijk zijn we er nog lang niet en we trainen nog steeds op de basis. B-niveau dus.

Het grootste probleem is dat hij graag te diep loopt. Hij loopt nog heel erg op zijn voorhand, maar om eerlijk te zijn zijn we hier nog niet écht fanatiek mee bezig. Stelling was een groot probleem, maar dat gaat alweer stukken beter. Verder is mijn houding niet echt optimaal.

Mijn eigen verdere commentaar hou ik even voor me, zodat ik jullie niet al alles voorkauw! ;)

Hier dan eindelijk de foto's!

(eerst nog wat foto's van mijn superkoele tafelkleed-sjabrak! Had vanmiddag niets te doen.. :o )

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding
Beetje vaag, maar vond zijn houding zo leuk. :+

7.
Afbeelding
Charmant sta-moment.. :+

8.
Afbeelding
Nog een sta-moment.

9.
Afbeelding
Galopje

10.
Afbeelding
Fotograaf er nog eventjes op! ;)

11.
Afbeelding
en nog even de perfecte toeschouwer: zwijgzaam maar oplettend! :Y)

En dat was het voor deze keer!
Een berichtje zou leuk zijn! :D

lucky84

Re: Stoere Fries Marko @ work, voor het eerst op bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 22:38

Wat een super gaaf dekje zeg!
Ik vind het rijden er absoluut nog niet zo verkeerd uit zien hoor, hij moet idd wat actiever van achter, maar dat zei je zelf ook al en wat langer in de hals en dat neusje er wat meer uit, maar dat is makkelijker gezegt dan gedaan en helemaal bij een fries. Succes in de toekomst en nu het buitenseisoen weer begonnen is ga je ook weer wedstrijden rijden?

mizzet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 22:43

Haha bedankt, ik zag het 'tafelkleed' liggen bij de zeeman en vond t wel een grappig stofje ;) Ik heb nu 3 wedstrijden ingeschreven, een 'normale', eentje speciaal voor Friezen(Liempde) en eentje speciaal voor koudbloeden.. Als dit weer goed gaat, ga ik wel weer vaker starten denk ik. :)

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 23:31

Ik vind hem helemaal niet te diep, eerder wat te hoog.. Leuk dekje inderdaad!

dorientje83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 10:18

Hij zou voor het mooie (en voor het ruggebruik) zn hals iets meer mogen 'uitschuiven'. Op foto 4 ben jij met je gedachten ergens anders ;). Veel plezier samen!

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 10:23

friesje :D altijd goed!!! hahaha

Wel grappig dat ik bij jou foto's zie, wat je heeel vaak zie bij friezen: kort in de nek en over het tempo! Door middel van overgangen en figuren moet je hem leren om in een goede, rustige draf zijn balans te houden en je hand te gaan zoeken zodat die meer van achter naar voren loopt.. Op die manier pakt die automatish meer ruimte in zn kaak waardoor die zn bovenlijn ontspant en er niet alleen een mooie plaatje zal zijn maar je beent ook leniger zal worden in de buiging. Laat je absoluut niet verleiden om steeds harder te gaan draven, maar hou hem bewust wat vaker onder het tempo!

Succes :D

Joekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 19:51

ziet er leuk uit,

leuk dekje ook!

misschien je onderbenen wat meer naar achter doen? :)

Pebbs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 14:14

Leuke combinatie ! Gaat zeker lukken in de wedstrijden ;)
Ik vind alleen dat ie te opgekropt loopt, laat hem wat meer zakken dat ie lengte in z'n hals krijgt.
Op deze manier krijg je onderhals, en we willen natuurlijk een lekkere bovenhals ;)
Succes !

mizzet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 10:50

Bedankt voor alle positieve reacties! Ik ga werken aan de kritiek! ;)

LoveleyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 14:19

Eerst moet ik even een compliment maken op dat te leuke dekje en fries ! :j Probeer alleen zelf meer te ontspannen en lekker van achter naat voren rijden zodat het neusje iets meer eruit gaat. Ook idd iets meer lengte in de hals. Voor de rest ziet het er goed uit. Jullie komen er wel ! ;)

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 16:59

sprong je bij de galopfoto net aan of was je nog aan het draven ?
je staat namelijk in het zadel. ;)
wel een heel leuk paardje,
probeer wat meer te zitten onder galp. :D

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 19:31

Heey,

Ik vind dat je een prachtige fries hebt. Heel veel mensen zeggen dat hij te hoog en te opgekropt loopt, dat vind ik ook. Daarom wil ik je wat tips geven over hoe je dat op kan lossen.

Probeer hem te rijden met heel licht teugelcontact, ik heb niet het idee dat je hem nu veel in zijn mond zit hoor, maar ik vermeld het toch even. Laat hem in een tempo lopen dat jij fijn vindt, maar zeker niet te hard, want dan kun je geen gas meer geven als dat nodig zou zijn.
Nu drijf je hem zachtjes aan met je benen en een heel klein beetje daarna sluit je je handen om de teugels. Daardoor ontstaat er een beetje druk op je teugel. Als je op tijd je hand sluit dan gaat hij niet harder lopen, maar als dat in het begin wel gebeurt is dat niet erg. Beter gaat hij een keer harder dan dat je helemaal geen reactie krijgt.
Op deze manier nodig je hem uit om zijn hoofd omlaag te doen. Als hij niet komt dan blijf je hem tegen je hand drijven en opvangen. Als hij wel een klein beetje zakt dan ontspan je meteen je hand. Dat zakken bereid je dan steeds verder uit. Voor het normale rijden zou ik hem zo diep laten zakken dat zijn hals ongeveer horizontaal is. Als je dat onder de knie hebt kun je van daar uit meer gaan variëren en weer omhoog op gaan bouwen.

Als hij zakt en hij komt daarbij achter de loodlijn dan mag je je teugel iets korter maken in het begin, omdat je anders het contact echt verliest en dan kun je niets meer. Maar maak je teugel nooit zo kort als hij wil. Houdt je teugel net iets langer dan nodig is voor normaal contact en probeer hem door te drijven naar je hand toe te rijden dat laatste stukje.
Als je goed drijft zul je merken dat je hem een klein beetje langer kunt maken. Dat kleine beetje ga je dan steeds verder uit bereiden totdat hij zijn hals mooi lang heeft en zijn neusje eruit is.

Als afwisseling op deze oefening, of als het even allemaal niet lukt kun je hem uitnodigen om dieper te zakken met zijn hoofd. Hierbij moet je wel steeds contact houden met de mond. Jij nodigt hem uit om te zakken, maar wel op jouw tempo en niet dieper dan jij wil. Uiteindelijk kun je hem dan tot de grond laten zakken met zijn hoofd terwijl hij netjes jouw hand volgt.
Dit is ook een leuke oefening om in stap te doen tijdens het losstappen of uitstappen.

Het allerbelangrijkste tijdens al deze oefeningen zijn je benen. Drijven drijven drijven. Steeds als je het contact dreigt te verliezen moet je meteen bijdrijven. Zorg er ook voor dat je dat op tijd aan voelt komen. Als het contact eenmaal weg is is het veel moeilijker op te lossen, maar als je het aan voelt komen en je drijft op tijd dan zul je merken dat je kunt voorkomen dat hij erachter duikt.

Heel veel suc6 met hem

en owja ik ben ook wel errug benieuwd naar hoe je dat mooie dekje gemaakt hebt.

mizzet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 22:15

Bedankt voor alle reacties! Ik ga hard aan het werk, en mijn moeder heeft beloofd foto's van de les te maken a.s. zaterdag! Aangezien ik wel erg veel pb's kan gaan versturen over het dekje kan ik beter hier even de beschrijving neerzetten! ;)

Om te beginnen heb ik het volgende gebruikt:
Een bestaand zadeldekje (puur voor de vorm, het model) (ik heb er een gebruikt die helemaal uit een stuk was, dus niet 2 zijkanten zegmaar, dit scheelt best veel werk!)
Overtrekpapier/patroontekenpapier(kan ook oude krant;))
Zwarte, stevige, niet elastische stof
1 dekbed (goedkoopste van ikea: 3euro, je houdt nog over;))
Stof voor bovenkant (heb bijvoorbeeld een vorige keer een fleeceplaid gebruikt, in dit geval dus een tafelkleed van de zeeman :+ )

En verder: naaispullen, klinkt lekker :D

Eerst trek je het patroon over op het overtrekpapier van het dekje dat je wilt namaken. Dan knip je dat patroon uit van alle stoffen (als je een dik dekje wil, doe je het dekbed gedeelte dubbel, heb ik ook gedaan). (vergeet niet een beetje ruimte over te laten voor de naden, dus iets ruimer uitknippen.) Die stukken maak je dan allemaal in een keer aan elkaar! Hierna stik je de lijnen erin. je kan hier ook bijvoorbeeld ruitjes van maken, of de naden dichter bij elkaar doen ofzo. Of golfjes of een leuk patroontje; leef je uit! :D Als laatste moet je er een rand opzetten, dit vind ik zelf het moeilijkste gedeelte! Je knipt een hele lange strook van de stof die je er als rand omheen wil zetten, die stik je vast op de naad aan de bovenkant, of net iets verder naar binnen, die je eerder hebt gemaakt om de drie lagen aan elkaar te maken. Die rand vouw je daarna weer om naar de onderkant, waarna je die ook nog een keertje vastzet. Je moet maar even goed kijken naar de foto's van mij.. :o En dat strikje was gewoon de rand van het tafelkleed die ik netjes afknipte en er een strikje van vouwde! Knoopje erop, klaar!

De volgende keer als ik een dekje maak zal ik tijdens het maken wat foto's maken!

Ik hoop dat jullie het een beetje begrijpen, veel succes! Als je nog vragen hebt, hoor ik t wel!:)

mizzet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 22:21

En ohja, als jullie met deze beschrijving aan de slag gaan, wil ik natuurlijk graag de resultaten zien! :D

PriDepo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 11:22

Leuk shabrak. Het lijkt op de fotos dat hij heel sterk is, en jij er aan hangt hem rustig te houden. Waardoor het dus vaak lijkt dat jij hem in de krul trekt.. Probeer m iets verlenging te geven, en zelf ook relaxed te blijven zitten. Leuk dat je erbij heb gezet hoe je het shabrak heb gemaakt.. Ga het ook zeker proberen!

mizzet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 13:04

@ PriDepo

Hij was juist die dag helemaal niet zo sterk! Ik ben het wel met je eens dat hij te opgekropt loopt hoor! ;) En met de rest van het commentaar dus ook. Haha

Ik ga ermee aan het werk!

mizzet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 16:55

@ Wig_Love:
Stuur maar een stuk stof op! ;) Haha, ik zal de volgende keer goed opletten op mijn lichtrijden, ik moet eerlijk zeggen dat ik er nooit bewust op gelet heb, misschien moet ik echt onafhankelijker lichtrijden. Dat verre uit het zadel komen ligt ook aan Marko's manier van draven denk ik, als hij echt 'op zijn fries' draaft, word je echt uit het zadel gegooid!

Luv_Them

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 21:21

Ik lufft jou dekje, echt super! Staat hem ook goed.

Okee, commentaar... ben ik niet zo goed in... foto 4 ziet er iig heel erg grappig uit, hij in volledige concentratie, en jij kijkt mooi naar uuh... ja waar keek je eigenlijk naar? :+ Op sommige foto's vind ik ook wel dat je nog wel wat trotser mag zitten.

EN ik vind het tenslotte een supermooi paardje! Veel plezier nog met hem (en met je dekje :+)!

mizzet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 21:55

Hahaaa, ik keek naar de schaduw.. :o Ik voel nooit zo goed wanneer hij nou te diep loopt en wanneer niet. :+ Bedankt voor het commentaar! Ik zit al veel rechterop dan een tijdje terug, maar we moeten er nog steeds aan werken, en mn schouders trouwens. En hakken. Naja, genoeg om aan te werken! :D

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 13:22

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de nieuwe regels van RT-HAW voldoen verwijderd.

Let er svp op dat het enkel herhalen van eerder commentaar door de TS of andere bokkers niet toegestaan is. Dit mag alleen bij een extra aanvulling, verduidelijking, uitleg of tips.
En hoewel de topicstarter heel knap een mooi dekje in elkaar gefröbeld heeft, is het niet de bedoeling om alleen daarop te reageren :)

lovepieff

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 14:59

ik wil ten 1e even zeggen, dat ik je dekje echt HELEMAAL GEWELDIG vind! dat strikje ook echt!(A) haha!
en je paard is echt gorgeous!
heel veel succes nog!

just_bassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 16:10

Nou je aan je foto's te zien zou je best weer kunnen beginnen met B wedstrijden rijden!
Zijn houding is helemaal niet slecht, ik rijd zelf ook een fries
Het punt van net achter de loodlijn lopen is vaker een probleem
Je zou dan misschien een ophouding kunnen maken en daarna meteen weer voorwaarts naar de teugel toe rijden en dan weer terug
en hierbij je hand zo luchtig mogelijk houden.
Je zou ook kunnen proberen hem zo langzaam mogelijk te laten draven en dan korte stukjes(10m) lekker voorwaarts te rijden wederom met een luchtige hand en steeds herhalen
Zodat hij echt naar je hand gaat zoeken
Jullie komen er wel, veel succe sin ieder geval!