Maverick van 't woud @ dressuurwork

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Maverick_

Maverick van 't woud @ dressuurwork

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 21:54

Hallo allemaal :D

hierbij wil ik jullie voorstellen aan mijn topper Maverick. Dit is ons eerste topic bij HAW
Maverick is een 10-jarige haflingerruin (v. Nimmerdor) waar ik al zo'n 3 jaar de eer heb om erop te mogen rijden.
Het afgelopen jaar ben ik fanatiek met hem bezig. Vooral dressuurmatig.
Maverick vind het erg moeilijk zijn rug helemaal los te laten tijdens het rijden en is dan ook niet gemakkelijk nageeflijk te rijden.
We zijn nu vooral bezig met het vwnw. Het lekker actief maken van achter en echt naar de ontspanning toe te rijden.
Zodra hij verder in de training was los komt pak ik hem wat meer op en proberen we wat dingen als wijken en schouderbinnenwaarts.

Ik heb door de foto's een goed beeld gekregen van hoe ik op het moment rijd.
Ik merk dat er nog veel te verbeteren valt aan mijn houding. Want heb het idee dat ik hem hier en daar wat beperk in zijn bewegingen.
verder ben ik best tevreden met hoe het gaat als ik het vergelijk met een jaar/twee jaar terug.
Er is natuurlijk nog heel veel werk aan de winkel, maar we doen ons best en gaan vrolijk verder! ;)

Mijn eigen commentaar:
* zoals ik al zei mijn houding, ik heb de neiging m'n benen te ver naar achter te leggen;
* ik val voorover (en als ik wel rechtop zit heb ik een holle rug);
* Heb mijn handen veel te breed (weet ook niet waarom ik het doe, want het is helemaal niet nodig natuurlijk);
* Niet naar beneden kijken, maar mooi voor me uit!;
* Het mag allemaal nog wel wat actiever en wat scherper

Ben de eerste drie kwartier eigenlijk alleen maar bezig met veel overgangen, schakelen, actief maken en soepel maken.
Daarna ga ik pas bezig met de nagleeflijkheid ed. (Van het losrijden heb ik geen foto's.)

Dan nu hier de foto's:

1. Vind dit zelf een erg mooie foto :)
Afbeelding

2.
Afbeelding

3. Hij valt hier best wel stil, achterhand moet actiever.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5. Mijn houding is hier echt niet goed, ik val voorover, heb mijn handen veel te breed en mijn benen te ver naar achter.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7. Mijn houding is weer vreselijk, het moet veel actiever, maar wel aardig ontspannen in hals en rug.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-CALUORIJ-D.jpg

8. Galopje, hier valt ook nog veel aan te verbeteren.
Afbeelding

9. Teveel spanning vanuit mijzelf.
Afbeelding

10. Middendrafje. Kan nog veel meer en zit hier zelf ook weer te gespannen waardoor ik hem beperk in zijn beweging.
Afbeelding

11. Halthouden
Afbeelding

12. Ben hier best tevreden over, ook over mijn houding. (neusje komt er wel wat uit, maar het komt op mij niet heel gespannen over)
Afbeelding

13. Ik met die topper! :+:
Afbeelding

Bedankt voor het kijken! :D
commentaar en tips zijn zeker welkom, daar leren we alleen maar van.
Hou het alsjeblieft wel een beetje vriendelijk, we doen ons best ;)

Groetjes Karin

Mucchio

Re: Maverick van 't woud @ dressuurwork

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 22:00

Ooh, Karin ! Jullie gaan echt vooruit zeg ! De laarzen staan je goed haha. Ik heb niet echt wat op aan te merken, want de punten heb je ind al genoemd met je houding etc. :) Hij heeft op sommige foto's een lekker actief achterbeen , mag je trots op zijn haha !

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 22:03

Wat een knapperd zeg mooi kleurtje! Probeer niet te ver naar voren te zitten :)

manonxxlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 22:06

wat een leuke haf heb je onder je kont zeg :D, opzich vind ik het er netjes uitzien, alleen ik stoor me ontzettend aan je benen. En probeer je handen mooi rechtop te houden.

_Maverick_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 22:20

manonxxlove schreef:
alleen ik stoor me ontzettend aan je benen. En probeer je handen mooi rechtop te houden.

Ik weet het, we gaan er hard mee aan de slag!
Bedankt voor jullie reacties :)

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 23:34

Je benen liggen inderdaad erg ver naar achteren. Misschien je beugels tijdje vastbinden aan je singel ? Werkte bij mij prima!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 07:44

Om je houding te verbeteren adviseer ik je eens een paar x in de week een stukje zonder zadel te gaan rijden.
Gewoon eerst stappen en dat uitbreiden naar een drafje en misschien later wel een galopje.

Je zou ook wat zitlessen kunnen nemen aan de longe. Ik denk dat je zelf teveel bezig bent met "hoe loopt mijn paard"
Omdat je nu zo voorover valt zit je je pony in de weg en zo kan hij nooit lekker voorwaarts en uiteindelijk nageeflijk en ontspannen worden.

Het voorover zitten kan ook komen doordat je zadel niet goed ligt, maar dat is op de foto lastig te zien omdat je van alles onder je zadel hebt liggen. Laat dat ook eens nakijken door een goede zadelpasser . Rugproblemen van je paard kunnen ook hierdoor komen.
Maar ik denk dat dat meer met je houding te maken heeft.

Verder wel een erg leuke haflinger :9
Succes ermee.

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 07:46

Sowieso vind ik dat je echt een heel mooi dier hebt :)

Je handen zou je meer mogen dragen ;)

Eerst dacht ik nog even aan een iets langere beugel, maar dat hoeft eigenlijk niet echt volgens mij, wel je benen inderdaad meer naast/bij de singel houden. Succes! :)

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 07:47

Ik vind het echt een heel leuk beestje.
Het enige waar ik me eigenlijk echt aan stoor zijn je handen.
Je draagt ze niet en hebt ze veel te laag. Hierdoor zet je ze vast, wat makkelijk de oorzaak kan zijn van het niet willen nageven.
Als je je handen vastzet kan je paard dat namelijk niet.
Dus hier zou ik aan gaan werken als ik jou was.

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 07:50

jij valt voorover waardoor jou paard op de voorhand valt,op letten dus!
ook mag het actiever van voor én van achter.
iets meer oprichting in de hals,hij loopt bijna met zn snufferd tussen de benen ;)

ze ziet er erg netjes uit zo met dat dekje,leuke combinatie!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 07:54

Ik denk dat zodra ie wat meer voor je been is dat je vanzelf ook rechter gaat zitten. Doordat je nu veel aan het drijven bent, gaan je benen vanzelf meer naar achter en jij meer naar voren.

M_nuela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 08:48

Wat een leuke haflinger :+:

Commentaar geef je grontendeels zelf al.
Ik vind het zadel een beetje apart liggen.
en ik denk dat idd zonder zadel rijden wel goed zal helpen :D

Jeaulijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 08:54

Nou wat een knappe haf en jullie zijn een leuke combinatie!

Commentaar wat je zelf geeft en hebt gehad sluit ik me bij aan, alleen ik denk dat je meer op je kont moet gaan zitten en je kruis aan moet trekken, dan zit je dieper in het zadel en val je ook niet naar voren. Ik heb hetzelfde probleem namelijk. :) Mij is aangeraden zonder beugels te rijden, komt wel beetje op hetzelfde neer als zonder zadel.

Succes!

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 09:04

Wat een leuk dier!
Jullie zien er ook netjes uit, mooi verzorgd en ingevlochten. :)
Je verbeter puntjes geef je zelf al aan dus daar ga ik niets meer over zeggen.
Wel vind ik je voor het mooie iets aan de grote kant voor Maverick. :o Wat is zijn stokmaat (gewoon nieuwsgierig) of ben jij vrij lang?
Ach als je maar plezier hebt met zn tweetjes, hij houd je nog makkelijk hoor. ;)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 09:52

Hoi!
Mooie combi zijn jullie!
Jouw problemen zijn in principe allemaal door één ding, je moet goed op je kont gaan zitten!
Zelfs op de stlstaande foto waar je verder mooi zit, heb je nog teveel een te holle rug en moet je je bekken wat kantelen naar bolle rug, zodat je echt op je zitbeenknobbels gaat zitten!
Als je nl zo gaat zitten, krijg je je benen met geen mogelijkheid zo ver naar achter, val je niet voorover en kun je je handen niet meer zo ver naar beneden doen, dus is in één keer alles opgelost!
Idd zonder beugels rijden en niet teveel met je paard en de voorkant bezig zijn, goed voor je kijken en zitten op die billen!
Je moet leren wat meer op je gevoel en wat minder op je ogen te rijden, je kunt ook af en toe je ogen dichtdoen.
Veel succes!

haasje20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 12:29

Leuke combinatie zeg, ziet er zo leuk en vrolijk uit. Je weet al goed waar je aan wilt werken. Vaak is het ook zo dat zodra een paard
actiever wordt, jij vanzelf beter rechtop gaat zitten. Twee problemen in 1 keer opgelost..

Succes met rijden verder!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 12:35

Leuke combinatie :)
Je houding is wel echt een punt om aan te werken. Je zit met je bekken voorover gekantelt, daardoor kan je niet op je kont zitten en gaat je bovenlichaam naar voren en je onderbenen naar achteren. Probeer dus je bekken wat meer achterover te kantelen, zodat je echt je zitbeenknobbels voelt.

Een trucje dat mij ooit geleerd is om rechtop te zitten is het aantal lampen in de binnenbak tellen, omdat je dat omhoog kijkt ga je vanzelf meer achterover zitten op je zitbeenknobbels waardoor de andere problemen ook minder worden. Nou rijd jij buiten, maar je zou bijvoorbeeld naar de wolken kunnen kijken.

Je kijkt even een stukje, probeer dan goed te voelen hoe je zit, dan weer gewoon naar voren kijken en proberen dat vast te houden. Als je het moeilijk blijft vinden kan je ook een vast punt zoeken waar je steeds een paar passen naar boven kijkt.
Op die manier kan je goed voelen hoe je hoort te zitten en het is makkelijker dat vast te houden als je weet waar je naar zoekt dan wanneer je gewoon wat probeert.
Hopelijk heb je hier wat aan :)
Succes :)

_Maverick_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 17:21

Bedankt allemaal voor jullie commentaar, had niet verwacht dat er zo snel zoveel mensen zouden reageren! :D
Het meeste commentaar heb ik echt wat aan! Daar ga ik zeker werk van maken.

Zoals ik in mijn beginpost al zei en zoals de meesten ook nog benadrukken in hun post,
is mijn houding een groot struikelpunt! Ik ben dan ook zeker bereidt dingen die jullie zeggen uit te proberen enz.
Ik hoop ook binnenkort les te gaan krijgen en daarbij hoop ik dat we ook goed aan mijn houding en zit kunnen werken!

Zelf wil ik hierbij nog even reageren op wat commentaar van jullie, gewoon om even wat dingetjes te verduidelijken etc. ;)
Cowgirl schreef:
Het voorover zitten kan ook komen doordat je zadel niet goed ligt

Dunckylover schreef:
Ik vind het zadel een beetje apart liggen.
en ik denk dat idd zonder zadel rijden wel goed zal helpen

Het zadel past prima hoor ;) daar ligt het allemaal niet aan. Het ligt helemaal bij mij!
Zonder zadel rijden doe ik eigenlijk maar heel weinig, dat zou ik indd wel eens wat vaker kunnen doen en me dan ook echt gaan richten op mijn houding en zit. (of zonder stijgbeugels)

Cowgirl schreef:
Ik denk dat je zelf teveel bezig bent met "hoe loopt mijn paard"

MirandaFuego schreef:
Idd zonder beugels rijden en niet teveel met je paard en de voorkant bezig zijn, goed voor je kijken en zitten op die billen!
Je moet leren wat meer op je gevoel en wat minder op je ogen te rijden, je kunt ook af en toe je ogen dichtdoen

Mag ik vragen waarom jullie dat denken?
Want over het algemeen probeer ik hier namelijk zo weinig mogelijk mee bezig te zijn ;)

Ingmar_ schreef:
Je handen zou je meer mogen dragen

Eerst dacht ik nog even aan een iets langere beugel, maar dat hoeft eigenlijk niet echt volgens mij, wel je benen inderdaad meer naast/bij de singel houden. Succes!

ik moet indd mijn handen meer dragen, maar ten eerste ook bij elkaar houden natuurlijk.
Ik denk dat de beugels opzich wel lang genoeg zijn, het 'effect' valt misschien een beetje weg omdat ik mijn benen optrek en naar achter leg ;)

Iessie schreef:
Wel vind ik je voor het mooie iets aan de grote kant voor Maverick. Wat is zijn stokmaat (gewoon nieuwsgierig) of
ben jij vrij lang?

Klopt ik ben er in de loop van de jaren een beetje uitgegroeid. Maverick is 1.45, dus opzich ook niet heel klein voor een haflinger,
maar ik zelf ben heel lang, over de 1.80 en heb hele lange benen, dus vandaar ;)

vilouma schreef:
iets meer oprichting in de hals,hij loopt bijna met zn snufferd tussen de benen

Oprichting zijn we nog niet mee bezig en ben ook niet van plan dat voorlopig te gaan doen, snap eerlijk gezegd niet helemaal dat je zegt dat hij bijna met zijn snufferd tussen zijn benen loopt. Dat is niet zo toch?!

Iessie schreef:
Ach als je maar plezier hebt met zn tweetjes

Plezier hebben we zeker!! :D

Groetjes Karin

Sharon_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 20:48

je benen liggen naar mijn idee een beetje ver naar achteren
ook je handen moeten wat meer bij elkaar en wat hoger
en ietsjes minder naar voren gaan zitten :)
Leuk stelletje zij jullie !;)

_Maverick_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 10:52

Bedankt voor jullie reacties :D
Ben de afgelopen dagen flink bezig geweest met mijn houding.
Ik moet indd veel meer op mijn kont gaan zitten, dan maak ik mijn rug ook minder hol en zit ik al een stuk losser
ook ben ik uiteraard met de ligging van mijn benen bezig geweest
en laat me zelf er steeds aan denken dat ik mijn handen bij elkaar moet houden en meer moet dragen,
maarja dat is natuurlijk niet allemaal in één dag op te lossen
Dus ga er zeker veel mee bezig, (oefening baart kunst! ;) )

Hoop over een tijdje weer wat foto's te kunnen plaatsen en hopelijk kan ik jullie daarbij vooruitgang laten zien! :D

Grtjes Karin..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 10:43

http://www.mijnalbum.nl/Foto-WT88YJ3K-D.jpg

Dit is een foto waarop de fouten in je houding echt heel duidelijk te zien zijn, daarom pak ik die er even bij :)
Wat je doet is: je zit op je doos, en niet op je kont. Dat is eigenlijk je voornaamste fout, als je je bekken kantelt, en op je billen gaat zitten, zal er wss een heel grote verbetering te zien zijn :)

Je compenseert je naar voren staande bekken, door je rug hol te trekken, anders zou je zo naar voren vallen. Helaas kun je daardoor niet meer mee met de bewegingen van het paard, omdat in je rug geen enkele bewegingsruimte meer zit, je kunt hem niet nóg holler trekken, anders krijg je wss spierpijn, en je kunt hem ook niet recht maken, want dan val je er voorover af.

Je benen gaan naar achteren, wss omdat de pony nog niet heel goed aan het been staat, zweepje erbij, bijtikken bij geen reactie, en de beenhulpen op de singel geven, niet zover erachter. Kom je op een later stadium bij de zijgangen, dan heb je een probleem namelijk, omdat je je paard de voorwaartse hulp niet goed aangeleerd hebt.

Bekken dus terug kantelen, rug recht, benen ontspannen laten afhangen, zweepje erbij, beenhulpen op de singel geven, en paard fel aan het been maken.
Schouders naar achteren, rug recht en ontspannen, handen rechtop, naar de mond gericht.