Zeldzaam (Come On X Celano) @ work in de les

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wildflower

Zeldzaam (Come On X Celano) @ work in de les

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 19:11

Afgelopen zondag heeft mijn zusje weer een keer wat foto's gemaakt van Zeldzaam en mij. Ik heb Zeldzaam sinds november en door omstandigheden hebben we niet de hele tijd echt lekker door kunnen trainen. De laatste 2 maand beginnen we wel een lekker ritme te krijgen.
Zeldzaam wordt dit jaar 5 en we hebben wekelijks les.

Waar we op dit moment vooral mee bezig zijn is een stukje nageeflijkheid en tempocontrole (hij heeft snel de neiging om zich sterk te maken en onder mij vandaan te lopen) en hij is soms nogal scheef dus dat proberen we hier en daar erbij te pakken.

Punten waar ik zelf erg op moet letten zijn mijn handen. Doordat hij sterk word heb ik soms de neiging om ook erg sterk te worden dus ik moet echt bewust ontspannen maar wel op het juiste moment, het is voor soms echt nog ff zoeken.
En toen ik de foto's zag viel het mij op dat ik af en toe de neiging heb om flink scheef (edit: en voorover) te gaan zitten. Dit hebben we nog niet echt in de les besproken maar is wel iets waar ik op moet letten.

Zeldzaam is trouwens 1.78.

En dan nu de foto's

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mooi paard
Afbeelding

Hier zie je dat ik best sterk word in mijn binnenhand
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

galopje
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

mooi paard
Afbeelding

stap weer
Afbeelding

en we zijn klaar
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Wildflower op 28-04-09 19:21, in het totaal 2 keer bewerkt

jUst_eVa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 19:15

haha foutje gemaakt?
maar je zit wel heel erg voorover, en hele korte beugels, verder kan ik nog niet veel zeggen

A_manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 19:18

jaaa daar zat ik ook al naar te kijken haha ;)

maar voor het scheef lopen van je paard: iedereen paard heeft een bolle en holle kant (makkelijk en moeilijke kant) probeer op de bolle kant juist mee te geven met je buitenteugel en op de holle kant je buitenteugel tegen de nek aan te houden.

Wat misschien ook helpt is tijdelijk met touwtjes rijden, zodat je paard wat moeilijker scheef kan gaan en dan kun je zelf ook aan je eigen houding werken :)

verder heb je wel een mooi paard :D

Wildflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 19:24

@ A_manda dat een paard hol en bol is weet ik ip maar ik merk dat ik vaak nog geen gelegenheid heb om het zelf te corrigeren tijdens het rijden. Ik probeer hem eens in de week te longeren met bijzet en mijn instructrice gaat hem nu ook 1x in de week bijrijden. Dat heeft ze een poosje geleden ook gedaan en dat helpt enorm. Hij leert weer veel van haar en zo kan ik weer verder met hem en in de lessen etc..

A_manda

Re: Zeldzaam (Come On X Celano) @ work in de les

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 19:27

ooh, dat hindert ook niet :) het is iig fijn dat je er wel mee bezig bent dmv longeren! Komt vast wel goed! :D

ikkiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 20:19

Wat een mooi gebouwd paard! En wat een reus! :wow:

Je zit heel scheef, je trekt je paard helemaal uit balans met je houding. Probeer echt recht op je paard te blijven zitten en een rechte lijn van je oor, schouder naar je heup tot aan je hak te kunnen trekken. Rijd ook als het ware met je binnenbeen naar de buitenteugel, je binnenhand is erg sterk, en zo te zien trekt jouw paard ook terug met flinke kracht. Waarschijnlijk ga jij daarom ook zo scheef zitten.
Als je een wending inzet, stuur dan met je navel mee, dit helpt mooi rechtop te blijven en als jij alleen al met je navel aan probeert te wijzen waar hij aan moet, stuurt de rest van jouw lichaam vanzelf mee. Laat je binnenhand soepel in deze wending, en je zult zien dat er na een paar keer oefenen zeker vebetering zal komen.

Succes met dit mooie dier!

Wildflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 20:42

@ Ikkin bedankt voor de tips. Ik had het nog niet eens zo sterk door dat ik zo scheef ging zitten maar deze foto's zijn voor mij ook erg verhelderend en het klopt wel dat Zeldzaam en ik elkaar dan wel lekker zitten te versterken op onze zwakke punten.

en bedankt voor de complimenten! Ik ben ook erg trots op mijn ventje :) daarom wil ik het ook graag goed doen. Best confronterend om dit soort foto's te zien maar goed met tips verwacht ik ook wel weer verder te komen.

michellll

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 12:41

zo te zien is het een groot paard.
Grotere paarden zijn altijd iets lastiger bijelkaar te rijden en zijn ook vaak wat sterker, moeilijker nagevelijk te reiden als de wat compactere paarden.
Grotere paarden hebben ook meer tijd nodig om te volgroeien.
Ik reid een paard van ongeveer 1.75 m en merk nu eigenlijk pas dat hij nu pas echt volgroeit is, hij geeft hierdoor ook makkelijker na, onstpant sneller en is ook minder sterk.
Dat je er lessen bij neemt is altijd goed.....denk door gewoon door te blijven oefennen en op het juiste manier nageven en te vragen dat het je steeds makkelijker zal afgaan. Wat ook een goede afwisseling is om je paard zo af en toe aan de longe bij te zetten of eventueel met pasoatuigje te longere. Dit is een goede manier je paard lekker los te werken en tevens een leuke afwisseling voor hem. Kijk ook eens bij Vereniging Eigen Paard daar staan ook allerlei leuke tips over het trainen van je paard

Succes!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 18:25

Moderatoropmerking:
Reacties tegen de regels van RT-HAW verwijderd.

Joekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 19:00

leuk beestje, lief koppie ;)

je zit wel heel erg naar voren, probeer wat meer naar achter te zitten en je schouders naar achter te doen, recht proberen te zitten.