Hoofd omhoog

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AmberHeijman

Hoofd omhoog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 15:00

Vanmiddag heb ik lekker mijn verzorgponytje gereden! Het ging opzich wel lekker, maar ik liep steeds tegen het volgende probleem aan:
Als ik stap, en hij loopt lekker aan het been en nageeflijk, en ik wil aandraven, dan gaat het hoofd met een ruk omhoog. Veel stelling gereden, voltes, slangevoltes, overgangen, etc. Maar, niets helpt! Als ik daarna weer ga stappen, gaat het hoofd meteen weer omlaag. In galop wisselt het een beetje. Het belangrijkste vind ik dat hij eerst goed naar mijn hulpen luisterd. Het is een frisse, voorwaartse pony, die jammer genoeg niet voldoende beweging krijgt. Hij heeft daarom ook zo veel energie! De eerste 30 min. is dan ook hard werken, totdat hij "gekalmeerd" is. Ik heb het geprobeerd te corrigeren, door op de ene lange zijde te stappen, in de bocht te draven, andere lange zijde galoperen, bocht draven, etc. Op gegeven moment ging dit wel lekker. Maar nee, nog steeds niet nageeflijk. :n

Hoe los ik dit op?

Anoniem

Re: Hoofd omhoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 15:02

Heb je les ?

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 15:03

Jawel, maar niet met mijn verzorgpony.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 15:03

Tja, is toch afhankelijk van je eigen ervaring en de opleidingsgraad van de pony. Hoelang rij je deze pony al?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 15:04

Ambrasoft schreef:
Jawel, maar niet met mijn verzorgpony.

dan begin daar maar eens mee ;)

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 15:08

Hmm, ik rijd deze pony nu dik een half jaar. Dan één keer in de week, maar meestal vallen er nog meerdere dagen bij. :)
Nou kijk, ik ga denk ik geen les meer nemen op deze pony, want ten eerste is het te duur. En ten tweede, hij staat te koop..

Ik vroeg dit juist hier op Bokt, zodat jullie misschien wat tips kunnen geven. Ik ga het ook tijdens mijn les vragen. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 15:10

vanachter een beeldscherm kunnen we je niet helpen :n , maar rijd je privelessen , manege les etc ? want eigenlijk is het altijd de fout van de ruiter ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 15:13

En we zien je niet rijden, maar meestal is het toch een ruiterfout als je een paard niet nageeflijk krijgt. Zelfs een groentje die zo vanaf de opfok komt biedt het namelijk aan, mits jij de goeie hulpen maar geeft.

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 15:14

Manege les.. En eigenlijk eentje onder mijn niveau. We doen alleen maar van die domme dingen, zoals de hele tijd voltes rijden, en één voor één galopperen. Ik vind het alleen onzin om nu privéles te nemen op die pony. Ten eerste is het dus te duur, ten tweede, de pony gaat binnenkort waarschijnlijk al weg. En ten derde, ik rijd hem vaak maar 1 keer in de week, en dan heb ik die ene keer les. Dat vind ik niet echt geweldig.. Maarja, toch bedankt hoor! ;)

JuulMacmoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 18:46

Dit probleem heb ik ook,
mijn verzorgpony word ook niet genoeg gereden,
dit probleem heb ik nu verholpen en het gaat al stukken beter.
Ten eerste heb ik les, misschien dat dat helpt als je dat nog niet hebt?
en ten tweede stap ik eerst heel goedin,
en als hij dan goed loopt ga ik draven.
dan doet hij meestal gelijk zijn kop omhoog maar dan ga je weer stappen,
nagefelijk maken en als hij weer goed loopt weer gaan draven en dit vol houden.
Op een gegeven moment zal je zien dat het beter gaat en hij vake ziijn kop naar beneden zal doen.

en die figuren gewoon blijven rijden! ook wat overgangen, worden ze ook meestal wat soepeler van.

succes!! groetjes

riz95

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 18:54

Als mijn lease pony hengstig is doet ze dit ook.
Het wordt minder naar maten ik haar aan het werk houd, teugels losje in je hand en als ze haar hoofd op gooit even hakken aandrukken of een tikje op de hals!

nicoletjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 19:04

Hoi

Wat handig is is als je je verzorg pony eerst even longeert dan ze is ze al enige energy kwijt. Dan ga je erop rijden eerst rustig aan de lange teugel in stap draf en galop als die te fris is neem je hem gewoon kort aan maar er geen druk op nemen. Daarna na een tijdje kan je je pony op pakken. Meestal gebeurt het als een paard zich omhoog trekt in draf door te veel aan energie. Je verzorg pony heeft te veel energie en probeert een oplossing te vinden door bij jou zijn hoofd omhoog te doen. Dit is dan een uiting van energie te veel. Als je pony losjes is en niet te voorwaarts pak je hem rustig aan. geeft een kleine ophouding. Zoals je zegt in stap doet die het dus hier heb je waarschijnlijk weinig hulp voor nodig. In draf kan je dus elke keer kleine ophoudingen geven. en een beetje spelen met je vingers, let op niet gaan zagen. maar drukkingen geven en weer los laten en dan net zolang tot dat die iets naar beneden gaat lopen. Dan beloon je hem door te praten of wat voor manier jij hem beloond. gaat die weer naar boven probeer het dan weer opnieuw. Pas op dat je niet te veel verwacht in 1 keer maar bouw het langzamer hand op. Je kan ook een langereophouding geven en als het paard zicht ontspant dat jij je hand ook ontspand, voel je dat die weer omhoog wilt gaan span je hand dan weer aan.

ik hoop dat je hier wat aan hebt

groetjesss

owja veel figuren rijden, voltes, achten, s, gebrokenlijnen en stellingen vragen in de hoeken helpt ook goed. En veel tempo wisselingen maken, bij draf dan verzamelde, midden en uitgestrekte draf

SarahLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 09:57

Oh, die van mij doet het juist bij een overgang terug.
Ik denk dat het bij mij eraan ligt dat ik de overgang nog te veel met de hand rijd. Ik ben er aan aan het werken door veel overgangen zonder hand proberen te rijden + achterhand trainen.

nl_t

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 10:22

1x een prive les kost heus geen fortuin ,als ik jou was zou ik dat ff doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 10:46

Maar helaas ben je er niet met 1 privélesje....

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 11:07

Maar als je 1 prive les neemt weet je wel waar het probleem zit en kan je daar zelf verder op uit oefenen. Maar ik weet niet of dit zo goed helpt, je doet natuurlijk altijd wel wat dingejtes fout

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 13:05

maar er kunnen toch veel oorzaken zijn? rugpijn -of spanning, tandproblemen, verandering positie ruiter dat verkeerde belasting geeft, lichamelijk vastzitten, slecht zadel.... ik denk niet dat er een pasklaar antwoord hiervoor bestaat. je moet eerst uitzoeken of het niet lichamelijk is, en daarna eens verder kijken naar je techniek, karakter pony....Indien lichamelijke problemen 100% uitgesloten zijn, kan je idd beginnen met goed losstappen, met dan al oefeningen op soepelheid. Achterhand goed oefenen, zodat die de rest van het lichaam goed kan ondersteunen. Overgang in draf met lossere teugel, stille handen, en zo ook oefeningen rijden. Maar wel met lossere teugel, want ik vermoed dat het op een soort verzet kan tonen. Sommigen zijn heel gevoelig hierin. Mss jezelf eens filmen, om eens te zien of jouw techniek juist is, of dat je hem niet teveel uit balans brengt. Soms is het zo iets minuscuul, dat je het niet zelf beseft. Maar als je het dan ziet op film, kan je corrigeren.

Chernique

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 18:17

Ik heb precies hetzelfde probleem!
Ook ik kan geen privéles nemen, omdat dit gewoon te duur is..
Ik houd dit topic in de gaten!

Sorry, maar ik kan je verder dus geen advies geven .. omdat ik dit probleem zelf heb ;) xx

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 18:19

het geld voor de manegeles niet meer uitgeven aan manegeles. Neem goede privéles. Leer je veel meer van> Want jou probleem is eigenlijk een probleem van slechte les ....

GenteDiMare

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 11:24

Soms helpt het wanneer je net iets meer teugel geeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 11:26

En als je dan niks met je zit doet, gaat het hoofd nóg meer de lucht in ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 00:42

Ambrasoft schreef:
Manege les.. En eigenlijk eentje onder mijn niveau. We doen alleen maar van die domme dingen, zoals de hele tijd voltes rijden, en één voor één galopperen. Ik vind het alleen onzin om nu privéles te nemen op die pony. Ten eerste is het dus te duur, ten tweede, de pony gaat binnenkort waarschijnlijk al weg. En ten derde, ik rijd hem vaak maar 1 keer in de week, en dan heb ik die ene keer les. Dat vind ik niet echt geweldig.. Maarja, toch bedankt hoor! ;)

Neem dan om de week les. Bovendien neem je toch les om jezelf als ruiter te ontwikkelen? Daarbij maakt het m.i. geen donder uit dat de pony verkocht wordt, ook van deze pony kun je namelijk nog heel wat leren. Als je er goede begeleiding bij hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 00:44

Juist Hestejente, les krijgen zie ik zelf ook als een investering in de ruiter en niet alleen in het paard.

Siria

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 19:32

vaak is het een teken dat het paard last heeft van zijn rug/zijn rug vasthoudt/ met een gespannen rug loopt

wat je kan proberen is het paard lang laag te rijden in verlichte zit
let er ook op of de druk op beide teugels gelijk is voel je iets minder druk op één teugel zet dan meer druk op die teugel en minder op de andere, wacht tot het paard druk neemt op die teugels en ontspan dan je handen en herhaal dit.