Pony dribbeld de heletijd Help!!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

idapaulien

Pony dribbeld de heletijd Help!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 08:19

Mijn pony maakte altijd hele grote passen maar sinds een maand wil ze alleen maar dribbelen in draf. Als je been geeft dan gaat ze meteen in galop of ze gaat nog kleinere stapjes zetten maar wel veel sneller. Het is heel vermoeiend. Maar als je balkjes draaft dan tilt ze haar benen heel hoog op en strekt ze ook heel mooi. Wat moet ik doen heeft iemand tips?
Al vast bedankt.

_horselover

Re: Pony dribbeld de heletijd Help!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 08:45

Ik heb dat ook gehad met een manegepaard op wedstrijd maar danmet stap. Buiten is hij altijd opgewonden en ipv arbeidsstap trippelt hij de hele tijd.
Ik wist niet goed hoe ik moest reageren maar het was ook wel mijn eerste keer dat ik meedeed.
Nu hoop ik niet dat ze mij dat paard terug geven in mei,want dan zou ik ook wel wat tips willen :P

riz95

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 12:54

Het is idd een heel irritant probleem.
Een pony waar ik vaak op rijd heeft dit ook gehad.
Ik moest haar toen voorwaarts laten draven en dan handen uit elkaar en spelen.
Probeer haar aan het werk te houden.
Succes er mee!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 12:57

Loslaten van voren!
Niet blijven vasthouden, maar loslaten en telkens kleine ophoudingen maken.
Mijn arabiertje moet ik wel eens helemaal terug nemen tot in stap en steeds weer opnieuw proberen.
Ik weet dat dit raar klinkt maar het werkt wel.

Irma1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 18:23

Ik heb dit probleem ook met mijn paard, al heel lang. Nu moet ik zeggen dat het wel minder word, maar hij blijft dribbelen. Wat ik vaak doe is heel veel overgangen rijden, en alsnog proberen de draf verruimen en dan weer heel kort te laten draven, zodat hij dat verschil gaat inzien. Succes!

zazoeyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 09:11

In 1maand tijd KAN een paard/pony qua bouw behoorlijk verranderd zijn :j

Heb je al eens gedacht aan "het zadel" wellicht te smal geworden voor je paard/pony ??
Waardoor er teveel druk ontstaat OP de schouderbladen..
Daardoor kunnen paarden/pony's ook niet meer ruim bewegen en is dribbelen vaak het resultaat..

Bij onze handelspaarden zie ik het ook nog wel eens gebeuren |( en met een passend zadel is het probleem snel/direct opgelost.. *D

Je kan het natuurlijk (mits mogelijk) even uitproberen HOE je paard/pony onder je loopt ZONDER zadel ;)

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 10:36

Ik denk ook dat het iets medisch is. Dit doen ze echt niet ineens zomaar.

En zo niet, dan moet je inderdaad loslaten van voren, de ruimte geven om normaal te gaan draven..

Kelnardo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 17:20

Mijn paard wil wel eens gaan dribbelen in stap, meestal blijf ik gewoon rustig zitten en maak me zwaar, zeg rustig tegen hem dat ik het heel fijn zou vinden dat hij gaat stappen en laat hem zo maar aanhuppelen uiteindelijk krijgt hij er zelf genoeg van en gaat stappen... (deze aanpak zal vast niet voor alle paarden gelden)

figiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 17:44

Hallo

Als je zadel geen problemen vormt kan ik je tips geven,,
Los van het zadel dan maar even

Als jou paardje dribbelt en steeds voorwaarts wil moet je proberen om niet je paard tegen te houden. geef hem maar teuegl en maak veel figuren een paar weken en je bent er van af, het klinkt raar maar het werkt..

Een paard heeft een vreselijk hekel aan druk, doordat je de teugel strak neemt om dat ie aan het dribbelen is geef je hem dus veel druk op zijn mond, probeer de mond van je paard drukvrij te houden! daar zou die in het begin er vreselijk aan moeten wennen want dan moet ie op zijn eigen benen lopen, en wil die er wel eens vandoor gaan, pak hem dan weer rustig op en laat die teugel weer vieren,

Ik weet zeker dat je na enkele weken al het verschil merkt!

Succes verder.

idapaulien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 11:21

Het is zeker niks medisch.
En het zadel past ook.
zonder zadel doet ze precies hetzelfde.
Ik zal het proberen.
Jetty is wel heel erg gevoelig in haar mond.

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 23:10

voorwaartst rijden is idd vaak de enige optie.
laat dr gewoon lekker doordraven en hou dit een tijdje vol met veel figuren, zet dr lekker aan t werk, galopje erbij en weer terug naar de stap. zorg ervoor dat je de mogelijkheid geeft om lekker ontspannen met t neusje laag naar de grond kan stappen.
zo iedere keer beetje uitbouwen
niet veel overgangen gaan rijden want dat werkt juist averechts. lange delen constante tempos aanhouden.
ontspanning opzoeken

succes!!

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 23:20

Loslaten, loslaten en nog meer loslaten.

Een paard wat dribbelt zoals jij het zegt zet zichzelf vast.
Mijn VZ paard deed het ook.
Als hij geen zin meer had of stress van iets had ging hij of bek open en gaan, of piaf inplaats van stap doen.
Hij zette zichzelf helemaal vast.
(Had ook last van zijn rug)
Geef je pony de kans om los te laten, nog belangrijker jij moet loslaten.
Als je vast blijft houden krijg je nog meer stress, drukken ze zich nog verder in een houding en nog meer problemen. (omhoog komen enzo)

Ik rij nu een jaar op mijn VZ paard en ik heb nu nergens meer last van. Ik laat hem los. Hij moet op eigen benen lopen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 07:15

Je paard heeft dit nooit gedaan, pas de laatste maand. Hij doet het zowel onder het zadel als los.
Doet hij het ook aan de longe?
Ik denk eerder wel aan een medische reden en wel pijn in de rug. Heb je al een goede fysiotherapeut of osteopaat laten kijken naar zijn rug? Om grote passen te nemen moet hij zijn rug op lengte durven maken en blijkbaar durft hij dat nu niet: pijn. Ik zou hem even goed na laten kijken.

marenmar85

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 12:05

probeer in de draf ietsjes lang te blijven staan bij het licht rijden. houd continue been zodat je paard meer vanuit zijn kont moet gaan werken. aanleuning met je hand is natuurlijk net zoveel van belang dit gezamelijk moet het goed komen. Tenminsten bij mijn paard werkt het wel

succes