xNicolx schreef:Moet ik gewoon steeds iets langer gaan rijden ofzo? Heeft iemand hier een schema voor?
En soms als ze al best moe is (best bezweet), moet is, kun je dan het beste stoppen of soms door gaan om lama zeggen grenzen te verleggen?
En ik zou graag van de zomer 2 uur lang lekker in het bos kunnen rijden dat ze het gewoon volhoudt. Natuurlijk wel stappen tussendoor hoor.
langer rijden is niet nodig, maar je zou eventueel je training ietsjes intensiever kunnen maken. Niet ineens constant galloperen en heel hard draven natuurlijk.
Er valt eigenlijk geen schema van te maken, jij kwnt je paard het beste, en je weet waar de grens ligt om door te gaan. Het ligt natuurlijk ook aan de leeftijd van je paard.
Als je paard moe en bezweet is (en hij heeft het goed gedaan) zou ik af gaan bouwen met je training. Een paard overvragen heeft niks nuttigs, ten eerste zal hij het werken niet meer zo leuk vinden, en ten tweede je kunt verschillende dingen van je paard overbelasten wat voor problemen kan zorgen.
2 uur in het bos moet voor geen enkel paard een probleem zijn, tenzij je constant in rengalop gaat natuurlijk. Goed losstappen, en alles in een rustig tempo. Dus je kunt redelijk veel draven, maar geen constante middendraf. Galop kan natuurlijk ook, maar geen kilometers.
want het is je doel van de conditietraining om buiten te gaan rijden? Dan zou ik zo nu en dan na je training een stuk buiten gaan stappen en nog een stukje draven erbij. Niks overhaasten, want je paard moet er ook plezier in blijven hebben, en jij ook.
Jij kunt nu waarschijnlijk ook niet ineens een half uur achter elkaar door rennen. Dat moet je ook rustig opbouwen.
En iets beschadigen is ontzettend makkelijk, maar het herstellen heeft tijd nodig. Dus mijn advies is om het rustig wat meer uit te breiden.