Conditie training paard!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xNicolx

Conditie training paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 22:16

Hee! :)

Ik wil graag dat mijn paard wat meer conditie krijgt. Het is al een stuk beter, maar nu zit er niet echt voortgang in.
Heeft iemand een handige manier om conditie op te bouwen?

Ze loopt ongeveer 3 tot 4 keer per week een klein uur dressuurmatig intensief.
1 keer longeren en 1 of 2 keer een buitenrit (met soms ook galop).

Moet ik gewoon steeds iets langer gaan rijden ofzo? Heeft iemand hier een schema voor?

En soms als ze al best moe is (best bezweet), moet is, kun je dan het beste stoppen of soms door gaan om lama zeggen grenzen te verleggen?

Het komt misschien stom over dit topic maar ik heb er echt geen verstand van (bij mensen ook niet, werkt dat het zelfde?)
En ik zou graag van de zomer 2 uur lang lekker in het bos kunnen rijden dat ze het gewoon volhoudt. Natuurlijk wel stappen tussendoor hoor.

Nou, thanks voor het beantwoorden van mijn vragen!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 07:50

De beste conditie bouw je juist op met stapwerk.
Een buitenrit van 2-3 uur stappen op afwisselende ondergrond is de beste conditietraining die je je paard kunt geven.
Uiteraard wel goed doorstappen, met sukkelen bouw je niks op ;)

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 07:58

als je geen tijd hebt om zo lang op buitenrit te gaan of de mogelijkheid niet hebt kun je natuurlijk altijd nog een keer extra aan de hand stappen met je paard, of misschien hebben jullie een stapmolen tot je beschikking?

tijdens het rijden conditie op bouwen kun je doen door veel overgangen te maken, en niet te weinig galloperen.

maaar... let wel heel goed op het opbouwen en afbouwen (warming up en cool down). je geeft zelf al aan dat je er geen verstand van hebt, dus vind ik het wel goed dat je tips vraagt.
mensen die er geen verstand van hebben gaan vaak een uur lang super intensief rijden, en donderen daarna het paard weer met een zweetdeken op stal.
je kan beter een half uur instappen en uitstappen, dan wordt je training veel beter omdat je paard veel soepeler is, en van al dat stappen krijgtie weer conditie ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 08:09

Klopt wat Silence zegt, na verloop van tijd (verdeeld over een paar weken) kun je dan steeds langere stukjes gaan draven, eerst een minuut of drie draven, stuk stappen, weer wat draven enz, niet te veel draf in één keer, uiteindelijk pak je de galop erbij en tegen die tijd ben je afhankelijk van de conditie toen je begon al een week of vier verder. Dit doe je buiten, op rechte stukken, te veel rondjes lopen is behoorlijk belastend en bovendien enorm saai voor je paard. Tuurlijk kun je best ook een of twee keer in de week in de bak werken, rijd dan niet langer dan een half uurtje en doe veel afwisselende dingen, veel wendingen en overgangen rijden enzo, in stap en draf voorlopig even nog, stukje achteruit, balkjes lopen, dat soort dingen. Gewoon dressuurmatig wat rommelen dus, en tot je lichte tour rijdt zal het dressuurwerk sowieso niet intensief zijn :P

Overigens: als je je paard wil trainen doe je dat door zijn spieren sterker te maken. Wanneer je rijdt beschadig je daarmee de vezels van de spieren een klein beetje, als de spier zich dan weer herstelt wordt hij dikker en sterker en is dus getrainder. Alleen moet je wel die spieren dus de gelegenheid geven om te herstellen van de "scheurtjes", dat doe je door zo'n beetje om de dag je paard rust te geven, dus dan ook niet vrijspringen of longeren oid maar gewoon even poetsen en wat grondwerk ofzo. Anders krijgt hij spierpijn en loop je het risico op blessures. Zorg wel dat hij in beweging blijft, dus hup de wei op met dat paard, lekker spelen met vriendjes.

Wat ik hier heb opgeschreven is niet een wetenschappelijk verantwoord trainingsprogramma, het is hoe ik mijn vette, scheve, conditieloze paard aan het trainen ben en na een paar weken kan hij inmiddels stappen en draven zonder te struikelen, rustig galopperen aan een lang teugeltje (heeft daar dus inmiddels voldoende buikspieren voor) en wordt door korte dressuursessies steeds soepeler en sterker. Ook is hij al afgevallen, de singel die ik nu heb besteld is 15 centimeter korter dan die ik begin maart gebruikte :) Dus wie weet werkt het voor jou ook, het belangrijkste is dat je de tijd neemt en goed luistert/kijkt naar je paard.
Laatst bijgewerkt door Koper op 28-04-09 08:19, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 08:13

xNicolx schreef:
Moet ik gewoon steeds iets langer gaan rijden ofzo? Heeft iemand hier een schema voor?

En soms als ze al best moe is (best bezweet), moet is, kun je dan het beste stoppen of soms door gaan om lama zeggen grenzen te verleggen?
En ik zou graag van de zomer 2 uur lang lekker in het bos kunnen rijden dat ze het gewoon volhoudt. Natuurlijk wel stappen tussendoor hoor.

langer rijden is niet nodig, maar je zou eventueel je training ietsjes intensiever kunnen maken. Niet ineens constant galloperen en heel hard draven natuurlijk.

Er valt eigenlijk geen schema van te maken, jij kwnt je paard het beste, en je weet waar de grens ligt om door te gaan. Het ligt natuurlijk ook aan de leeftijd van je paard.

Als je paard moe en bezweet is (en hij heeft het goed gedaan) zou ik af gaan bouwen met je training. Een paard overvragen heeft niks nuttigs, ten eerste zal hij het werken niet meer zo leuk vinden, en ten tweede je kunt verschillende dingen van je paard overbelasten wat voor problemen kan zorgen.

2 uur in het bos moet voor geen enkel paard een probleem zijn, tenzij je constant in rengalop gaat natuurlijk. Goed losstappen, en alles in een rustig tempo. Dus je kunt redelijk veel draven, maar geen constante middendraf. Galop kan natuurlijk ook, maar geen kilometers.

want het is je doel van de conditietraining om buiten te gaan rijden? Dan zou ik zo nu en dan na je training een stuk buiten gaan stappen en nog een stukje draven erbij. Niks overhaasten, want je paard moet er ook plezier in blijven hebben, en jij ook.

Jij kunt nu waarschijnlijk ook niet ineens een half uur achter elkaar door rennen. Dat moet je ook rustig opbouwen.

En iets beschadigen is ontzettend makkelijk, maar het herstellen heeft tijd nodig. Dus mijn advies is om het rustig wat meer uit te breiden.

Vrouw2014

Re: Conditie training paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 08:56

Een bosritje van 2 uur moet makkelijk kunnen! Zelf rij ik ongeveer 3 kwartier in de rijbak en 1 keer in de week ga ik na het bos en dan maak ik een toch van ongeveer 5 uur! Het is natuurlijk veel stappen en je voelt zelf goed aan hoe je paard zich voelt op dat moment.

xNicolx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 09:42

Hee, bedankt voor jullie nuttige reacties allemaal! :D

Ik zal even wat meer vertellen over mijn paard en hoe we rijden. Iemand vroeg naar haar leeftijd, dus hierbij: ze is 6 jaar. Vanaf afgelopen zomer pas écht onder het zadel. (hiervoor wel ingereden maar daarna niets mee gedaan, tot dat ik haar kreeg dus)

Helaas heb ik geen stapmolen tot mijn beschikking. Ik had wel een keer gehoord dat gewoon stappen over de weg goed voor de spieren van het paard is, dus dat deed ik al wel eens. Als ik heb gereden in de bak, stap ik meestal 10 minuutjes uit en daarna ook nog over de weg. Ik probeer dat ze helemaal droog is als ik er af ga. Als ik dan het zadel er af haal is ze daar nog wel nat, dan spuit ik haar benen af en lopen we over de weg nog even een rondje.

In de bak rijden we niet anders dan gewoon de basis, overgangen en veel wendingen, daarbij stelling vragen. Ik spring dan meestal 2 keer aan in de galop op elke hand, dan galoperen we 1 volte en neem ik haar terug. Ik ben bezig met netjes leren halthouden en 1 keer per week draven we ook balkjes. Het rijden zelf is meestal 3 kwartier (dus zonder in en uit stappen).

Buiten stappen we heel veel. Afwisselend asfalt en in het gras. Na aanleiding van jullie tips ga ik nu proberen om het iets langer te doen. Tot nu toe bleef het meestal bij een uurtje.

Hestejente, bedankt voor je informatie over wat er met de spieren van een paard gebeurd. Als ik de dag ervoor in de bak gereden heb ga ik daarna meestal buiten rijden. Dat is dan meestal stappen over de weg en wat draven in de berm. Ik geef haar dus niet om de dag vrij maar de dag daarna doen we wat rustiger aan. Ongeveer 1 dag heeft ze helemaal vrij, en 1 dag longeer ik haar 20 minuutjes.

Ze gaat verder elke dag de weide op met andere paarden :)

Verder ben ik blij dat jullie zeggen dat ik gewoon 2 uur het bos kan gaan. Op de planning staat dat we volgende week voor het eerst gaan, en ook omdat het voor het eerst is stappen we gewoon heel veel.

Nogmaals bedankt, vooral de tips over het lang stappen over de weg ga ik zeker meer doen!

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 09:53

stappen over de weg is ook goed voor de gewrichten!

maar je had het over dat je zorgt dat hij niet meer bezweet is als je af stapt, maar het belangrijkste is is dat hij weer normaal op adem is.

Als je paard een goede conditie heeft, moet hij 5 á 10 minuten na de training weer een normale ademhaling hebben. Dus dat is misschien ook een testje wat je kunt uitproberen na je training.

Heel veel succes, en lekker genieten met je buitenrit!

xNicolx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 09:59

@Ladylynn: Ja, als ik haar in de stal zet is ze sowieso op adem. Ze is sneller op adem dan dat ze helemaal droog is. :P
Dat testje is inderdaad wel handig om eens te doen! Bedankt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 10:01

Poeh, voor zo'n jong paard vind ik drie kwartie in de bak plus ook nog eens in- en uitstappen wel lang hoor. Ik weet niet hoe lang je in- en uitstapt maar ze hoeft met dit weer echt niet volledig droog te zijn als ze terug in de wei/op stal gaat, als ze maar op adem is en tochtvrij staat. Desnoods doe je er even een zweetdekentje om. Instappen doe ik zelf nooit, als ik in de bak rijd begin ik meteen, in stap, beetje sturen enzo, en dan is hij opgewarmd voor het drafwerk.

Als je de dag na de training andere spiergroepen in het bos traint... doe ik ook ;) Dus bijvoorbeeld op donderdag buigen en overgangen in de bak en dan vrijdag draven en galoperen in het bos waarbij hij zichzelf moet dragen, lekker doorrijden maar wel in een gecontroleerd tempo, lang teugeltje, is goed voor z'n buikspieren. De dag ervoor heb ik dan zijn kont enzo al gehad, dus dat zijn (grotendeels) andere spiergroepen. Alleen drie dagen achter elkaar doe ik nooit, en twee is een uitzondering :)

LeOnIe_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 16:35

veel stappen.. ik ga altijd minimaal 1 keer in de week een buitenrit maken en alleen maar stappen...

LoesNero

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 17:26

galop is goed voor de conditie, maar bouw dit wel rustig op..

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 23:14

Conditie is gebaseerd op herstel capaciteit.
De sleutel tot de opbouw is intervaltraining.
Ik gebruik dit ook heel vaak, zo niet elke training :)

tien minuten loswerken

3 minuten stap

6 minuten licht werk, voltes, overgangen, pasje wijken (afhankelijk van je niveau)

3 minuten stap

6 minuten zware arbeid (zeg maar de moeilijkste oefeningen die jouw niveau aankan)

3 minuten lichte arbeid (probeer variates op het eerdere werk)

10 minuten cooling down, inclusief uitstappen.

De drie minuten stappauzes kun je langer maken, als je aan de ademhaling van je paard merkt dat het nog te kort is (hangt van de beginconditie af)
Je kunt intervallen vermeerderen, en verminderen, daarmee bedoel ik de 6 minuten werk. Ook kun je ze iets langer of korter maken. Ik heb zelf altijd eerst 1 licht interval, dan 2 zware.

Het idee is dus vooral: werk - rust - werk - rust enz, zodanig dat er een logische opbouw in zit. Neem een stopwatch (horloge) mee, kijk op de klok en kijk goed naar hoe je paard het oppakt.

Deze manier van trainen is een algemen verbeter methode van de conditie, en zal je paard als het goed is ook in staat stellen om twee uur lichte arbeid te verrichten.