Door het buitenbeen heen vallen/uitbreken op de volte. Help!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ilsje_007

Door het buitenbeen heen vallen/uitbreken op de volte. Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 21:08

Ik ben nu een paar weken de eigenaar van een fantastische haflingerruin.
Hij is een aantal maanden onder het zadel en liep tot voor kort als een zonnetje.
Maar nu... sinds 2 weken valt hij soms plotseling door mijn buitenbeen heen en hoepla binnen enkele seconden bevinden we ons aan de andere kant van de bak tegen het hek aan.
Hij doet dit alleen op de linkerhand (Linksom is trouwens ook zijn goede kant).
Ik heb het hierover met mijn instructeur over gehad en vandaag heb ik les gehad.
We zijn bewust bezig geweest met het rijden van voltes op de linkerhand, kleine en grote en dan goed buitenbeen en buitenteugel erbij houden. Eigenlijk was het een grote ramp! Hij breekt echt uit naar buiten op de linkerhand, gooit zijn hoofd de lucht in en op die manier heb ik nog weinig in te brengen.
Hij is me echt aan het uittesten...
Ik heb afgesproken om de komende tijd alleen nog onder begeleiding in de bak te rijden, zodat ik net wat extra steun heb.
Ik zit erover te denken om de tandarts even te laten langskomen, ik vraag me af of hier wat uit zou komen, maar ja baadt het niet dan schaadt het niet.
Hebben jullie tips, adviezen of een peptalk voor mij, ik weet dat ik even door de zure appel heen moet bijten en moet doorzetten, maar ik vind het erg moeilijk ;(

netam12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 08:17

Wat misschien voor jou het belangrijkst is om eerst de basis er in te krijgen. Ik heb een 3 jarige en deze doet het ook alleen op de linkerhand uit breken. Komt ook wel mede dat ik soms mijn buitehand vergeet om er bij te houden.
Nou heb ik les en zijn we tot nu toe alleen nog maar aan het lang en laag rijden.
Wanneer hij iets druk geeft moet ik hem op de volte van 10 meter zetten tot dat hij weer los laat en dan weer terug na de grote volte. Zo leer je ook om meer je buiten hand en buiten been er bij te houden..
Misschien heb je er wat aan.

En zal hem inderdaad eens na laten kijken door tandarts en misschien nog wel door de ostheopaat. Wie weet zit er iets vast in zijn rug waardoor hij deze fratsen uit haalt. Succes ermee !!

ch_ntii123

Re: Door het buitenbeen heen vallen/uitbreken op de volte. Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 10:44

Misschien is het handig om hem stelling naar binnen te vragen op de volte (zelf met mijn ponie ben ik hier ook mee bezig, en dit gaat aardig goed, hij wordt er soepel van en weet dat hij eerst zijn hoofd naar binnen moet steken om een rondje te kunnen maken)

mariska75

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 11:01

Als jij zegt dat de linkerhand zijn goede kant is, zou hij heel goed linksgebogen kunnen zijn. Dan zal hij je waarschijnlijk te veel naar buiten (rechts) zetten en daarom over de schouder lopen. Mijn advies meer op de binnenkant blijven zitten en je paard rechtrichten.

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 11:10

een sweepje erbij aan de kant die hij uitbreekt en dan goed de buitenteugel eraan.! been eraan is gewoon aan het uitproberen die van mij heeft het ook gedaan. desnoods iemand die hem aan de longeerlijn houd.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 11:21

Ik heb hier ook last van gehad met mijn fjord. Idd goed je buitenhand en buitenbeen erbij en zorgen dat je hem voor bent. Dus niet van "Oh, hij gaat uitbreken, snel buitenteugel buitenbeen erbij." Maar er op bedacht zijn dat hij het gaat doen en van tevoren al je buitenteugel en buitenbeen erbij houden. Die van mij deed het zodra hij een beetje moe werd/ geen zin meer had of het te moeilijk begon te vinden. Als hij zoiets deed moest ik hem van mijn instructrice een extra "zware" oefening voor hem laten doen zodat hij doorkreeg dat dat niet de manier was om onder het werk uit te komen maar dat hij beter gewoon gelijk kon luisteren. Na een tijdje is het vanzelf over gegaan.

Succes meid, het komt helemaal goed :D

Ilsje_007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 12:42

Bedankt voor al jullie tips!!! Ik heb er echt wat aan en het is fijn om te lezen dat ik in ieder geval op de goede weg zit. :)
Mariska75: Ik heb niet heel veel verstand van rechtrichten, maar ik heb wel moeite om hem op de rechte zijde ook echt recht te laten lopen. Hij heeft de neiging om links in te buigen, met mijn lekenverstand is dat dus linksgebogen. In de les ben ik er extra mee bezig om hem recht te laten lopen.
Waarschijnlijk doet ie het uitbreken alleen op de linkerhand, omdat het daar hem gewoon beter lukt.
Lisch: Zweepje aan de buitenkant doe ik al, ik denk dat aan de longeerlijn rijden een goed idee is. Het geeft voor mij denk ik een veiliger gevoel en de persoon op de grond kan dan ook helpen. Dat ga ik voorstellen voor de volgende les.
Niwla: Bedankt, ik hoop dat het gaat lukken! Je hebt gelijk, je moet het van te voren voelen aankomen, maar dat is nog best wel moeilijk. Mijn instructeur zegt dat hij het ziet aankomen, omdat mijn hafje dan net een paar pasjes anders maakt. Nu ik nog :Y) !

Isabelle877

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 22:00

Ik heb dat ook met mijn jonge tinker. Die is me gewoon aan het uitproberen, hoort bij de leeftijd denk ik. Het is een kwestie van handig worden om met dit soort trucjes om te gaan, uitzoeken wat bij jouw paard werkt en dan lukt het je wel. Niet opgeven in ieder geval!

Noor90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 22:20

Ik heb dat zelf ook gehad met mijn fjordxfries, je denkt echt dat het een hopeloze bedoeling is, maar het gaat over;) Bij mij was vooral het probleem dat ik mijn buitenhand er niet genoeg bij had, ook al had ik het idee van wel, blijkbaar toch niet genoeg. Boos worden had bij haar totaal geen zin, dat werkt echt averechts. Als je dit probleem ook hebt bij het afwenden, zou je voordat je gaat afwenden kunnen gaan stappen, afwenden, recht zetten en weer aandraven. Gaat ze ineens van de hoefslag af of de andere kant op, draai haar dan door tot een volte op die hand, zodat hij alsnog doet wat jij hem vraagt, zo is de lol voor hem er snel genoeg af. succes!

mariska75

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 09:27

Ilsje_007 schreef:
Mariska75: Ik heb niet heel veel verstand van rechtrichten, maar ik heb wel moeite om hem op de rechte zijde ook echt recht te laten lopen. Hij heeft de neiging om links in te buigen, met mijn lekenverstand is dat dus linksgebogen. In de les ben ik er extra mee bezig om hem recht te laten lopen.
Waarschijnlijk doet ie het uitbreken alleen op de linkerhand, omdat het daar hem gewoon beter lukt. !

Probeer eens aandacht te geven aan je gewichtsverdeling en let op dat je niet naar buiten zit. Je kan ook iemand naar je stijgbeugels laten kijken, welke hangt lager? (moet je natuurlijk wel checken of je ze even lang aan je zadel hebt hangen van tevoren). Succes!

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 10:01

Haha! Herkenbaar ;)
Waarschijnlijk valt ze links ook makkelijker over de schouder, dus door je buitenteugel.
Wat ik deed, was de hulp van mijn buitenteugel meer gaan bevestigen.. Want ze lopen er nu gewoon doorheen...
Hierin ging ik de voltes wat vierkant rijden.. Dus de heletijd op de buitenteugel linksaf.. en weer linksaf.. streng en meteen.. Niet gaan rukken of trekken of iets dergelijks.. hiermee ook vergroten en verkleinen.
Mocht ze er dan nogsteeds doorheen rennen, breng je buitenteugel dan is wat hoger wanneer je wend.. gewoon om even de hulp wat duidelijker te maken.. Je voelt vanzelf wanneer ze het weer snapt.. en dan kan je weer gewoon rijden.
Let hierbij op, niet aan de buitenteugel trekken, maar tegen de hals leggen..
Hoop dat je het een beetje snapt, anders stuur maar een pb :)

Eclare

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 10:31

dit had ik ook op mijn lease fjord.
alleen in galop dat wel, op zijn goede hand onder de x keihard de andere kant ineens op rennen,
privelesjes gehad en nu gaat het wel.

- goed je buitenteugel eraan
- hij MOET op de volte blijven, al wordt je volte een eitje
- ik weet niet of je met zweep rijd, zweep in je buitenhand?
( ik hoefde hem alleen al te laten zien )
- als hij de andere kant op rijd, gelijk door rijden, gelijk weer van hand veranderen
en nog een keer proberen