Zonder zadel aan de bakhobbel.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ingmar_

Zonder zadel aan de bakhobbel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 19:37

Dinsdag 21 april zou ik eigenlijk carrouselles hebben op stal, maar omdat we maar met twee mensen waren wilden we gaan springen. Voor mij zou dat de eerste keer zijn met Moos, dus ik had er erg zin in. Moos is een Holsteingefokte KWPN met veel springersbloed en hij vindt het dan ook erg leuk om te doen. We gingen netjes inrijden, wat balkjes draven enzo, maar tijdens het inrijden hoorde ik opeens "knap" en meteen daarna hoorde ik de beugel op de grond vallen. Ik merkte er op zich niet zo heel veel van, ik zat alleen wat scheef. M'n beugelriem was dus geknapt [wat aan een aanzienlijk aantal vergeten lagen vet lag]. Ik heb toen van iemand anders een beugelriem kunnen lenen, dus het springen kon hervat worden. Ging erg goed trouwens! Helaas heb ik geen foto's van het springen, dus dat is dan weer een beetje jammer.

Die avond nog ben ik meteen langs z'n baas gefietst om te zeggen dat er nieuwe beugelriemen moesten komen, die ze de dag erna zouden halen. Ik kwam afgelopen vrijdag op stal en toen ik Moos netjes had opgezadeld enzo wilde ik opstijgen, maar de beugels waren [op het langste gaatje] wel erg kort. Z'n baas had dus te kleine beugels gekocht. Ik heb het zadel er maar weer afgehaald en toen ben ik zonder zadel gaan rijden. Een stalgenoot bood aan om foto's te maken en er zaten toch wel hele leuke bij, dus die wil ik dan wel met jullie delen :)

Ik had al even losgegereden, dus er werden pas foto's gemaakt tijdens het "echte" rijden. Ik had verwacht dat m'n houding echt bagger zou zijn zonder zadel, maar zelf vind ik het wel wat meevallen. M'n voeten natuurlijk, al is dat erg lastig zonder zadel. In draf zit ik ongeveer met m'n knieën in m'n nek [een ringrijdersfoutje?] en ik ben toch wel vaak wat te streng met m'n handen en m'n polsen zet ik best wel vast. Dit was dus een goede oefening en kijk op m’n houding, wat dus op zich nog best meeviel. Ik heb normaal gesproken een paar keer per maand privéles, maar ivm zwangerschap gaat dat op het moment niet door. Ik moet dus even zelf sleutelen, maar ook als stalgenoten onderling geven we elkaar wel tips enzo. Als de instructrice weer les gaat geven word ik natuurlijk meer gecontroleerd en sluipen er minder fouten in, of er terug in.

Ik rij eigenlijk geen wedstrijden, m'n niveau is dus gewoon B. Tijdens de lessen zijn we wel druk bezig met het wijken omdat Moos daar zo lekker los van wordt. Naast het wijken hebben we ook al een paar keer de schouderbinnenwaarts een beetje behandeld/geoefend. We vinden dit nog wel erg moeilijk.

1. Afbeelding
    Stap.

2. Afbeelding
    Draf.

3. Afbeelding
    Draf. Handen te ver uit elkaar en toch wel te streng.
    Verder wel een leuke foto!

4. Afbeelding
    Draf. Ook wel weer behoorlijk streng...

5. Afbeelding
    Weer draf. Ik vind het er zelf wel oké uitzien.

6. Afbeelding
    Dit moest dus een AC-lijn zijn.

7. Afbeelding
    M’n voeten dus.

8. Afbeelding
    En nog een galopje!
    Persoonlijk vind ik dit de leukste foto.

Dat was het :) Dankje voor het kijken!

Tips enzo zijn altijd welkom, gewoon leuke reacties enzo ook natuurlijk!

oosterhoff

Re: Zonder zadel aan de bakhobbel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 19:45

kan me voorstellen dat je als man zo gaat zitten als er geen zadel op ligt. ik kan wel heel dapper zeggen dat je je benen langer zou moeten maken en ze meer zou moeten laten hangen maar kan me voorstellen dat dat erg oncomfortabel is.
Verder ziet het er best prima uit.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 21:07

Het ziet er erg netjes uit hoor Ing!
Je zit mooi rechtop op Moos en je knikt ook niet met je heupen naar links of naar rechts!
Je zit een beetje in stoelzit (Wat op zich ook niet onlogisch is.. :Y) )

Alleen wel de volgende keer een cap op, hé?
Straks glijd je nog van je peerd af.. :Y)
Wel een hippe zonnebril. 8-)

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 22:38

Een man, echt een man, die foto's plaatst en al, wat hip :P

Ziet er super leuk en ontspannen uit, je trekt je benen wel wat op, maar ik kan het wel snappen :o

Ook laat je je schouders wat zakken, maar het totaal plaatje is zeker leuk.

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 08:20

Dat benen optrekken gaat automatisch :P
Natuurlijk reflex? :Y)

Topic is inmiddels al 520 keer bekeken :+

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 10:35

Afbeelding

Afbeelding

;)

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 11:20

Omg Igmar, je tenen :oo
Nu blij? :Y)

ikowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 11:54

ziet er netjes uit hoor.
zo te zien heb je een goede afzonderlijke rit. rijd zelf ook regelmatig zonder zadel.
in principe is het beter je voeten te ontspannen, maar het stoort me niet heel erg.
ziet er lekker relaxed uit, vooral dat galopje!

nl_t

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 17:12

ik vind het er zelf best relaxd uit zien ,zie namelijk ook mensen die rijden niet zonder zadel,maar die krampen zich vast aan de hals,en dat is dit niet

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 18:38

Ik rij ook wel eens buitenritten zonder zadel, maar het is echt een hele goede oefening inderdaad. En natuurlijk het ringrijden, dat helpt echt bij het evenwicht zoeken; je hangt namelijk een klein beetje aan de zeikant van je paard, zodat je beter bij de ring kan. Ik kan zonder zadel ook echt wel aanbevelen :)

Lindee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 20:04

wat een leuke combie! en je zit ook heel goed vind ik .
je voeten storen me niet echt, ik vind het ook begrijpelijk dat je je benen wat optrekt, dat doen meer mensen ;) het ziet er echt leuk uit . :D

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 19:14

Moderatoropmerking:
Ik heb heel wat berichten die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd. Gelieve bij de volgende reacties de regels te respecteren.

nl_t

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 19:56

Ingmar_ schreef:
Ik rij ook wel eens buitenritten zonder zadel, maar het is echt een hele goede oefening inderdaad. En natuurlijk het ringrijden, dat helpt echt bij het evenwicht zoeken; je hangt namelijk een klein beetje aan de zeikant van je paard, zodat je beter bij de ring kan. Ik kan zonder zadel ook echt wel aanbevelen :)

ja ,heb zelf een shire,die zitten heerlijk zonderzadel ,ze heeft nu last van haar hoef ,maar eind deze week komt de hoefsmid het even weghelpen :D en dan ga ik weer lkkr rijden ook zonder zadel
p.s komt niet vaak voor dat je andere jongens tegenkomt in de paardenwereld/fora heXD
Gr Tjeerd

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 22:52

mijn bericht was verwijderd...wist niet dat je juist hier alleen met t juiste commentaar mocht plaatsen.
Ik zie dat er nu ook extra fotos toegevoegd zijn, die zijn helemaal leuk!!
Ik zie het enige : je voeten. Maar je houd ze juist gespannen heb ik het idee,terwijl je ze ook zou mogen laten hangen toch?
Maar je ziet er toppie uit zo hoor op Moos!!

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 11:50

Wat gespannen kan misschien wel kloppen ja.
Vooral in de draf heb ik dat, komt misschien omdat 'ie niet zo breed is en dat ik dan meer m'n evenwicht zoek :)

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 20:00

Wat leuk om eens een jongen op bokt te zien rijden.

Ziet er erg netjes uit hoor, zo zonder zadel als jongen zeide(mijn broertje(12) wou er na nog geen 2 drafpassen weer van af, heeft de rest van de dag niet rechtop kennen lopen van de pijn :+ ).
Alleen heb ik het idee dat je misschien je schouders nog ietsje naar achter mag houden.
De rest van de punten zijn al gegeven of geef je zelf al aan.

Su6 veder. ;)

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 09:18

Als ik jou was zou ik de beenrol eens doen als je zowel met als zonder zadel rijd. Daardoor krijg je een betere beenligging en zijn de hulpen makkelijker door te geven. Verder vind ik dat je neusriem wat laag hangt. Het ziet er heel leuk uit maar probeer hem nog meer met zit te rijden dus:
- Kijken met je hoofd
- Kijken met je ogen en schouders
- Sturen met indirecte teugel (duwen tegen de hals)
- Sturen met directe teugel (Teugels en bit)
Geef hem de tijd om te kunnen reageren of fase 1 zodat dat uiteindelijk de hulp kan zijn. Rij vooral veel overgangen en wendingen op zit want zonder zadel kun je dat allemaal prima voelen onder je. Ook zou ik je aanraden iemand in het midden te zetten die jou aan de longe knoopt en zo wat oefeningen te doen (voornamelijk voor jou zit) zo ook: voelen wanneer het linker- rechter voorbeen naar voren gaat (en even later zo ook met het achterbeen) zeg elke keer 'ja' en de persoon in het midden corrigeert jou. Dan even je hakken goed in het zand zetten en daar buiten draaien (ja je krijgt dat een ander effect als je tenen naar binnen draaien, in het begin onnatuurlijk maar daarna gaat het vanzelf als er maar iemand op let).

Jou stoelzit of hoe mensen het ook noemen komt echt doordat je teveel tegel gebruikt. Jij steunt op de teugels en vangt de klappen/schokken van de gangen op in je hele lichaam en krampt zo samen. Ga ontspannen zitten en creëer soepele bekken, vang met je bekken de schokken op die de gangen doorgeven en dan zul je merken dat je niet stuitert of samen krampt probeer ook je knieën te ontspannen. Als je het moeilijk vind om je bekken goed te gebruiken zonder zadel oefen dan met maar laat de teugels met rust, het beste voor jou is denk ik aan de longe zonder teugels en zadel en alleen maar ontspanning oefeningen doen en naast het zadel al bezig geweest zijn met soepele bekken te creëren. Dan lekker in stap op het paard, handen op je benen en ontspannen, de beweging voelen en alles wat je paard doet. Dan een tempo hoger (in stap) en dat al uit kunnen zitten en zo langzaam aan naar de draf en de rest komt vanzelf, als je benen niet meer goed liggen nog even de beenrol, wat ontspanningsoefeningen en gaan met die banaan. Een goede of betere zit creëren heeft wel wat tijd nodig, neem die ook zo belemmer je, je paard in ieder geval niet wat je nu onbewust wel doet.

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-09 10:07

Dankje wel voor de tips :) Ik kan daar denk ik wel wat mee :)