paard op linkerhand geen stelling naar binnen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mariskalaan

paard op linkerhand geen stelling naar binnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 14:18

Hallo,

Mijn verzorgpaard maakte zich eerst heel sterk in haar mond en nek. Ik ben toen begonnen met lichte spanning op de teugels en spelen ermee en zoveel mogelijk laten ontspannen. als ik haar nu rijd, is ze nu lekker op het bit aan het kauwen en is mooi ontspannen dus ik ben nu bezig met stelling naar binnen toe. Ik maak dan veel volte's en met lichte druk op de binnenteugel en met mijn binnenbeen lukt dat erg goed op de rechterhand. Alleen op de linkerhand blijft ze naar buiten kijken en ze zet haar nek dan vast lijkt wel. om dan terug te gaan trekken is ook niet de bedoeling lijkt mij. Mijn vraag is hoe zou ik dat kunnen oplossen?
Ik ga binnenkort wel op les maar ik ben wel benieuwd wat jullie ervan denken.

Alvast bedankt!

J_Jennifer

Re: paard op linkerhand geen stelling naar binnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 15:19

je opent je binnenteugel (>van de hals zodat je zijn hoofd als het ware naar binnen stuurt), en je begrenst met die binnenteugel(vasthouden), Niet blijven 'melken' of zijn hoofd naar binnen trekken, simpelweg gewoon weerstand bieden. Laat je paard 'los' , dan ben jij vanzelfsprekend ook meer ontspannen in je hand...
In het begin kun je die openingsteugel best overdrijven (let op> ván de hals opzei. niet naar achter, want dat is weer een andere hulp). Naarmate het paardje doorheeft wat er van hem verlangt wordt, word de openingsteugel minder en minder.
Natuurlijk gaat dit samen met je buitenteugel. Die je netjes op contact houd, maar toch lichtjes meegeeft, zodat je paard ook werkelijk die stelling kán aannemen. Je beenhulpen werken hier ook mee. Je binnenbeen zorgt ervoor dat je paard niet naar binnen valt. met je buitenbeen zorg je dat je paard niet naar buiten wegvalt.
Je kunt ook oefenen met contrastelling. Dan kan ie niet naar binnen vallen, maar is ie gesteld naar de kant van de muur..

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 16:49

Zo te horen is je paard scheef, mijn paard heeft dit ook dus ik snap ook precies je frustratie ;)

Wat bij mij heel erg heeft geholpen is oefeningen voor rechtrichten, stukje wijken, schouderbinnenwaarts, 8jes rijden etc. Dus vooral veel inbuigen en van stelling veranderen. Probeer niet gelijk heel veel te vragen, een klein beetje stelling is al voldoende. En blijf niet te lang op zo'n volte door vragen. Voltewerk is belastend voor het binnenachterbeen en als je blijft door draaien wordt dat binnenachterbeen moe waardoor ze aan de voorkant nog stugger wordt.
Waarschijnlijk valt ze ook naar binnen op de volte? Gevolg; jij stuurt haar naar buiten omdat ze door je binnenbeen heen loopt en ze heeft daardoor nog meer contrastelling. Hou stug vol, zorg dat je je binnenbeen lang houd en iets meer gewicht hebt op je binnenste, dus linker, zitbeenknobbel. Daarmee je paard naar buiten proberen te duwen. Waarschijnlijk gooit je paard jou in de volte linksom naar buiten? Daardoor kan hij/zij nog meer buitenstelling aannemen en lekker naar binnen vallen. Goed op jezelf letten. Vooral níet terugwerken met je binnenhand, maar zoals J_Jennifer zegt je teugel van de hals, echt ver van de hals naar binnen maar wel losjes. Geen druk maar gewoon vragen. Let op dat je je buitenteugel blijft begrenzen maar deze niet over de hals heen brengen. Je buitenbeen iets naar achteren, niet tegen de buik maar gewoon iets naar achteren leggen om de achterhand te begrenzen en met je binnenbeen naar je buitenteugel toe rijden. Wanneer je paard linkerstelling heeft je binnenteugel lucht geven, niet losgooien, maar soepel zijn met je binnenhand..

Ik zou op de linkerhand zeker geen contrastelling gaan oefenen zoals hierboven wordt gezegt, je paard buigt al moeilijk in linksom dus moet je de spieren rechtsom juist oprekken, níet nog korter maken! Rechtsom kun je wel met buitenstelling oefenen :) De rechterkant sterker maken zodat de linkerhand ook sterker wordt, en dus ook soepeler :)

En een goede instructrice, dat is ook belangrijk! :)

J_Jennifer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 21:16

Deniece..
Natuurlijk niet op de linkerhand contrastelling vragen. Maar op de rechterhand.. Het is tenslotte de bedoeling dat idd, de spieren rechts 'oprekken' zoals je zegt..
Ik heb mij denk ik niet juist uitgedrukt. Ik dacht dat het zo wel te begrijpen was. Mijn excuses

mariskalaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 10:10

oke, dank jullie wel voor de tips! ik zal het proberen

mariskalaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 10:12

en ze valt op de linkerhand inderdaad ook naar binnen op volte's

Roos_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 14:55

Hoe oud is je paard?
Pakt hij links ook vast en wil hij rechts dus niet volledig aannemen?

mariskalaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 15:04

ze is nu 13. op de rechterhand buigt ze wel naar binnen alleen op links wil ze dat niet doen.

Roos_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 15:06

Ik denk, zeg niet dat het zo is, dat je paard links vast pakt en recht niet wil aannemen. Let er dus goed op dat je zelf links ook niet ongemerkt vastpakt. Rij met een soort van ouwe wijvenhandje;)
probeer goed op twee teugels te rijden

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 15:07

op de rechterhand linker stelling vragen en zorgen dat je goed in t midden op de rug blijft zitten

mariskalaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 08:05

als je op de rechterhand linkerstelling blijft vragen, is het dan niet zo dat dat probleem dan daarna op de rechterhand is omdat ze zich dan op rechts sterk heb gemaakt?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 08:07

Is je verzorgpaard gechipt? Het is eerder voorgekomen dat paarden last hebben van een (verkeerd ingebrachtte) chip.

mariskalaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 08:15

ja ze is ook gechipt

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 08:15

Als je paard naar rechts kijkt op de linkerhand (zo omschrijf jij het) dan zit het probleem niet links maar rechts: hij wil de rechterteugel niet aannemen.

Voor je begint aan de hierboven omschreven oefeningen moet je EERST contact zien te krijgen op de rechterteugel. En dat heb je niet in 1 of 2 rondjes. Om contact te krijgen laat je de linkerkant helemaal los (de bolle kant) en de neem je rechts contact (de holle kant). Je paard gaat daardoor nog meer stelling rechts nemen dan het al deed en dat voelt heel vervelend. Het probleem wordt nl. alleen maar erger lijkt het. Maar op deze manier los je wel eerst de oorzaak op (het paard wil immers rechts niet aannemen) Het beste ga je op de linkerhand rijden, zodat je wat steun aan de bakrand hebt. Pas als je contact kunt krijgen op rechts, ga je verder, en nogmaals dat kan wel even duren.

Belangrijk is dat je zelf begrijpt dat het probleem niet links, maar rechts zit. Focus daar op, op de losse kant dus.

mariskalaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 08:23

dus als ik het goed begrijp, als ze links geen stelling wil dan zit het probleem rechts? Ik zal al jullie tips eens een keer proberen :) bedankt allemaal

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 09:32

deniece schreef:
Zo te horen is je paard scheef, mijn paard heeft dit ook dus ik snap ook precies je frustratie ;)

Wat bij mij heel erg heeft geholpen is oefeningen voor rechtrichten, stukje wijken, schouderbinnenwaarts, 8jes rijden etc. Dus vooral veel inbuigen en van stelling veranderen. Probeer niet gelijk heel veel te vragen, een klein beetje stelling is al voldoende. En blijf niet te lang op zo'n volte door vragen. Voltewerk is belastend voor het binnenachterbeen en als je blijft door draaien wordt dat binnenachterbeen moe waardoor ze aan de voorkant nog stugger wordt.
Waarschijnlijk valt ze ook naar binnen op de volte? Gevolg; jij stuurt haar naar buiten omdat ze door je binnenbeen heen loopt en ze heeft daardoor nog meer contrastelling. Hou stug vol, zorg dat je je binnenbeen lang houd en iets meer gewicht hebt op je binnenste, dus linker, zitbeenknobbel. Daarmee je paard naar buiten proberen te duwen. Waarschijnlijk gooit je paard jou in de volte linksom naar buiten? Daardoor kan hij/zij nog meer buitenstelling aannemen en lekker naar binnen vallen. Goed op jezelf letten. Vooral níet terugwerken met je binnenhand, maar zoals J_Jennifer zegt je teugel van de hals, echt ver van de hals naar binnen maar wel losjes. Geen druk maar gewoon vragen. Let op dat je je buitenteugel blijft begrenzen maar deze niet over de hals heen brengen. Je buitenbeen iets naar achteren, niet tegen de buik maar gewoon iets naar achteren leggen om de achterhand te begrenzen en met je binnenbeen naar je buitenteugel toe rijden. Wanneer je paard linkerstelling heeft je binnenteugel lucht geven, niet losgooien, maar soepel zijn met je binnenhand..

Ik zou op de linkerhand zeker geen contrastelling gaan oefenen zoals hierboven wordt gezegt, je paard buigt al moeilijk in linksom dus moet je de spieren rechtsom juist oprekken, níet nog korter maken! Rechtsom kun je wel met buitenstelling oefenen :) De rechterkant sterker maken zodat de linkerhand ook sterker wordt, en dus ook soepeler :)

En een goede instructrice, dat is ook belangrijk! :)

Er zou een centraal topic over scheve paarden moeten komen, met deze post erin als antwoord. Als paardje dan nog steeds scheef is: post nogmaals lezen! Vooral ook de laatste zin :Y)

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 09:38

mariskalaan schreef:
dus als ik het goed begrijp, als ze links geen stelling wil dan zit het probleem rechts? Ik zal al jullie tips eens een keer proberen :) bedankt allemaal

Dat begrijp je goed. De oefeningen door anderen hier beschreven hebben pas zin als je contact op rechts hebt.

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 09:44

Is de tandarts al eens geweest? Naar mijn ervaring is het geen overbodige luxe om regelmatig even te laten controleren, door haken en oneven tanden kunnen ze een bepaalde kant echt vasthouden.

En anders, er staan hierboven al mooie oefeningen beschreven...
Zoveel mogelijk buigen, omstellen, veel figuren, ikzelf werk wel af en toe met contrastelling, maar ook veel wijken op de volte, soms es extreem doorvragen en snel weer lossen, nou ja, probeer voor jezelf waar jullie het meeste aan hebben en werk er dan op door.

Succes!

mariskalaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 10:17

de tandarts is weleens geweest ja maar ik zou eigenlijk niet weten hoe lang dat terug is want ik was er toen zelf niet bij.
wat houd contrastelling eigenlijk in? is dat stelling naar de verkeerde kant? las het in het eerste berichtje ook maar weet niet precies wat dat is. volgens mij best een domme vraag :\

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 10:23

Aangezien we zelf ook ongeveer jaarlijks op controle moeten bij de tandarts, vind ik dat geen overbodige luxe bij een paard ook.

Contrastelling is inderdaad je paard omgekeerd stellen, dus vb op een linkervolte je paard rechts stellen.

mariskalaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 09:20

ligt het misschien ook aan het bit? ik heb een enkel gebroken bit en ik las in een ander topic dat dat geen goed bit is omdat die duwt tegen het gehemelte als je met de teugels bezig ben. omdat ze het bit maar op een kant vasthoud, komt het bit misschien wel tegen haar gehemelte. of denk ik dan verkeerd? :)