Paard gooit z'n hoofd soms tussen z'n benen in het bos..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

W0PPY

Paard gooit z'n hoofd soms tussen z'n benen in het bos..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-09 20:04

Hoi!

Het rijden met mijn 4 jarige haflinger ruintje gaat de laatste tijd super! en in het bos gaat het nu ook goed :D
Alleen heb ik 1 klein "probleempje";
Hij word in de groep soms wat enthousiast.
Zet dan zo'n enorme "hengsten-nek" op, die hij vervolgens tussen z'n benen gooit, en daar het liefst ook nog wat jolige bokkensprongen bij maakt.
Doordat hij z'n nek zo in de strijd gooit, heb ik dan niet zo veel meer te vertellen, en vind ik het moeilijk hem hier in te corrigeren.

(Als ik hem in het bos rij zonder andere paarden er bij, doet hij dit trouwens nooit.)

Zijn er mensen die weten hoe ik dit het beste op kan lossen?
Iemand tips?

J_Jennifer

Re: Paard gooit z'n hoofd soms tussen z'n benen in het bos..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 21:12

mijn tip : proberen hoofd omhoog, verlichte zit, en vooral niet vallen.. hahaha, sorry..

Je paardje is nog jong, en denk ik gewoon heel erg enthaustiast buiten met een groep.
Wat kan helpen is in een grote groep vooraan/dicht vooraan te rijden. Soms zijn ze dan ineens een stuk rustiger.
Als het echt onmogelijk is dat je bijna valt, kun je misschien een tiedeman teugel proberen...?

schuimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 20:31

Dat vond mijn fries ook erg grappig toen hij pas ingereden was, vooral in de galop.
Tsja, het enige wat bij hem hielp was bergop galloperen, en verder gewoon doorrijden, niet trekken of tikken met een zweep: niet op reageren. Die van mij vond het op deze manier na een zomer met veel buitenritten niet leuk meer (of hij was gewoon verstandiger geworden :Y) )

schuimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 20:36

j_jennifer: een thiedeman heeft hierop geen enkel effect(jaja, die heb ik zelf ook geprobeerd): deze zorgt ervoor dat je paard het hoofd niet omhoog kan doen, maar het probleem is juist dat hij het hoofd tussen zijn benen steekt! Maar je hebt gelijk dat het waarschijnlijk gewoon jeugdig enthausiasme is!

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 20:39

Als die van mij het zou doen, zou ik haar keihard op de rem trekken en niet zachthandig.
Klinkt misschien hard, maar dat soort fratsen zijn niet aan mij besteed...
Ik zou gewoon op de rem en stappen. Nog een keer aanspringen en als ze normaal zou doen, belonen. Weer fratsen, weer keihard en op de rem en overnieuw.
Moet je de groep wel even inlichten en afspreken dat als jij bv. stop roept, zij ook gaan stappen, anders werkt t niet natuurlijk

Wegbenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 20:43

Ik heb echt exact hetzelfde probleem. Nou is mijn paard niet echt heel jong meer, maar ze vind naar het bos gaan gewoon echt heel erg leuk/spannend. Ze doet haar hoofd echt helemaal tussen haar benen en wordt onwijs sterk. Ik heb eigenlijk niets meer te vertellen. Zelf probeer ik altijd diep te gaan zitten in het zadel en haar hoofd omhoog te houden. Ik heb ook al zitten denken aan een thiedemanteugel. Het gaat er namelijk niet om dat je het hoofd omhoog kan houden, maar het is het belangrijkste om controle te hebben. En ik denk dat dat met een thiedeman op te lossen is.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 20:48

Jeugdig enthousiasme maar wel gevaarlijk enthousiasme,
Ik zou dan 1 teugel de lucht in trekken dat zijn nek uit evenwicht wordt gebracht en die in de lucht blijft.
Ik zeg nu niet dat je maar meteen de hele mondhoek kapot moet scheuren maar met een beetje druk kan al veel gerealiseerd worden.

BRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 20:53

Nee joh, afblijven van die teugel.
Been eraan, blijven zitten en blijven lachen!

J_Jennifer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 21:09

@ BRN, idd hahaha: wat er ook gebeurd : altijd blijven lachen!
@ ego : inderdaad, een tiedeman teugel helpt er niet bij dat het hoofd niet naar beneden kan. Maar zoals samantha bevestigd, kan dit wel erg helpen bij de controle over het paard. En dat lijkt me wel zo belangrijk. Dat het paard een beetje bokt, vooruit, dan kan je nog steeds zo gemeen in zijn bek trekken (eventjes grof uitgedrukt) dat ie zijn kop wel weer omhoog doet. Maar bij een paard dat het bit vast heeft en als een ideioot ervandoor gaat, kun je trekken en zagen wat je wilt, die stop je toch niet.

Sab123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 21:14

Mijn paard doet dit met buiten rijden ook weleens in een galop, puur enthousiasme!
Ik haal hem wel terug met de teugels en gebruik mijn stem, uiteraard trek ik niet hard, maar hij reageert hier wel goed op.

Sab123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 21:15

Ik rijd trouwens bitloos, dus het gaat hem echt om de druk.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 21:20

Mijn bijrijdpaard doet dit ook, vooral in de galop en dan lekker erbij bokken. Soms gaat hij zelfs stil staand bokken met zijn kop helemaal tussen zijn benen. Gewoonweg omdat hij wilt gaan maar ik hem niet laat gaan (tja dan zijn we ver van huis als ik hem keihard het bos door laat racen).

Daarom zorg ik tijdens de draf (hij wilt nog weleens stiekem in de draf al kop tussen de benen doen en in galop springen) dat ik korte teugels heb en zijn hoofd hoog hou. Constant hoog houden. Pas als hij relaxed is mag hij weer wat lager.

Galop idem. Je moet je paard voor zijn, dus voordat hij naar beneden kan moet jij hem al hoog hebben.