Mijn paard loopt door mijn hand!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

VoltarDebora

Mijn paard loopt door mijn hand!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-09 20:00

Hay,

mijn paard is erg sterk als kik aan het rijden ben, ook erg hard in zn mond :S
Somsmoet ik er zo'n beetje aan gaan hangen om hm bij me te houden, ook heeft ie heel veel engergie hij wil zo graag en het lieft zo hard mogelijk , want als we crossen heeft ie altijd zn oren naar voren en hij vind het dus geweldig. Alleen dan komt het weer..... we willen weer terug naar draf XD, geef me nog 10 meter voor ik eindelijk rustig aan het draven ben... nouwja rustig;) ik ben alleen maar bezig om hm rustig in draf te houden en niet in middendraf ect.

Dus zo rijd ik nooit ontspannen,
Met springen is het een andere verhaal, dan is ie supper lief.
en super makelijk tedraaien ect. ook na de sprong,
maar met dressuur is ie dat niet ( hij's ook niet zo gek op dresuur , maar ik wil wel de basis erin hebben enz)

Wat eraan te doen?

Info paard : Tuiger , 7 jaar ( 24-4-02 )
1,76 / 1.80 m schoft.

Larix X exponent X noran.

XX

chocobroodje

Re: Mijn paard loopt door mijn hand!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 08:39

Veel oefenen op overgangen en les nemen zou ik zeggen. Veel meer dan dat kun je toch niet vanachter een pc zien.

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 09:44

Ik zou les gaan nemen, zo krijg je de beste hulp en wij kunnen het niet vanachter bokt beoordelen.. :)

VoltarDebora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 12:20

oke. toch bedankt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 13:49

Veel overgangen en wendingen rijden, het klinkt alsof je paard moeite heeft om jou te dragen. Zijn zijn zadel en rug in orde? Is hij misschien (te) scheef? En verder inderdaad les nemen bij een goede instructeur. Snapt hij wel wat je bedoelt? Om de één of andere reden vindt hij het namelijk kennelijk moeilijk om te doen wat jij vraagt. Wat bij mijn paard trouwens een deel van de oplossing bleek te zijn, naast zadel laten nakijken en les: loslaten. Hij wordt er niet bepaald relaxter op als ik 'm steeds in z'n mond zit, daar gaat hij juist van hangen en rennen. Wel gewoon contact houden maar zeker niet gaan hangen/trekken, daar maak je het probleem alleen maar erger mee.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 13:55

teugels eens wat losser laten zodat je paard jou moet gaan dragen hij zal denkelijk erg verrast zijn de eerste 2 x of zo en wat loperiger zijn als normaal

negeer dat en ga niet lopen trekken of terug pakken
gewoon lekker ontspannen blijven rijden en net doen of je neus bloed

je zult na een week merken dat het voor hem allemaal makkelijker zal gaan en hij ook minder zal trekken of hangen
wel een contact teugel blijven houden maar zodra hij duikt of trekt
los laten van voren

VoltarDebora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 14:59

Hijs gekeurd, pas nog ( 3 weken terug ), zn zadel is ook in orde,
Oke zal idd les nemen, heel erg bedankt

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 15:33

[PP] > [RT-P]

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 15:40

Je hebt dit paard pas sinds afgelopen pasen, bent nu al aan het crossen met hem, en verwacht nu dat hij braaf is?
Ik zou maar even pas op de plaats maken, een goede instructeur (trice) gaan zoeken is ook een goed plan.
Het zou toch zonde zijn als je na zo lang zeuren bij je ouders, eindelijk een paard hebt, waar je zodirekt niets meer mee kan.
Om even terug te komen op je vraag...een paard kan alleen maar sterk worden als jij hem daartoe de kans geeft en dus terug gaat trekken.
En een paard is vele VELE malen sterker dan een meisje van 14 dus dat is bij voorbaat al een verloren gevecht!

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 19:32

ik heb het zlefde en als ik ontspan rent ze nog harder weg en di houdt ze meer dan 35 min vol ik moest ditp priberen en serieus da's nie normaal

schuimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 20:03

Is het een idee om te beginnen met een aantal sprongen, een paar minuutjes dressuur, vervolgens weer een sprong enz. Op het moment dat je voelt dat er weer spanning begint te ontstaan pak je dus weer een hindernis. Op deze manier krijg je misschien net wat meer ontspanning. Het lijkt mij namelijk aangeleerd gedrag van je paard! Succes!

VoltarDebora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 20:29

Oke heel erg bedankt :D ego105 , en ietjelover

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 23:06

Het lijkt me ook handig om gewoon duidelijk te zijn tegen je paard en bijvoorbeeld dmv grondwerk met elkaar te leren communiceren. Ik heb de mijne nu bijna twee maanden en reken maar dat hij inmiddels snapt wat HO betekent. Onder andere. Die eerst zo drammerige en hangende knol hobbelt nou lekker met een los teugeltje en dito rugje door het bos, niks aan 't handje, is gewoon een kwestie van even duidelijk maken wie de eindregie heeft en paard dan durven loslaten. Mensen zijn prooidieren, die willen wat grijpen en vasthouden. Paarden vinden dat beangstigend.
Laatst bijgewerkt door Koper op 27-04-09 23:21, in het totaal 2 keer bewerkt

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 23:06

onley schreef:
teugels eens wat losser laten zodat je paard jou moet gaan dragen hij zal denkelijk erg verrast zijn de eerste 2 x of zo en wat loperiger zijn als normaal

negeer dat en ga niet lopen trekken of terug pakken
gewoon lekker ontspannen blijven rijden en net doen of je neus bloed

je zult na een week merken dat het voor hem allemaal makkelijker zal gaan en hij ook minder zal trekken of hangen
wel een contact teugel blijven houden maar zodra hij duikt of trekt
los laten van voren

Mee eens. Als je terug blijft trekken zul je altijd de wisselwerking blijven houden tussen zijn trekken en jouw vasthouden ;)
Lekker op eigen benen, het tempo komt dan wel als hij je op gaat zoeken!

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 09:48

Vooral niet gaan terugtrekken. Dat verlies je sowieso.
Wees slimmer; als ie te hard gaat; op een volte zetten tot het tempo normaal is. Pas dan weer rechtuit.
Wordt ie te sterk; ook nu weer; op volte zetten tot ie stopt met trekken.

Belangrijk is om goed te weten hoe je het tempo kunt bepalen en leert om niet terug te trekken.
Doe dit met -zoals eerder is beschreven- met een wat lossere teugel. Mocht ie hierop gaan hangen; korte ophouding maken en de hand vliegensvlug weer openen.
Op de volte zetten op deze wijze; ga op je binnenzitbeenknobbel zitten, kijk goed waar je naartoe wilt gaan (dit helpt je om via gewichtshulpen duidelijk te maken waar je heen wilt gaan, zonder te trekken), stuur in met je buitenbeen en buitenteugel (begrenzen; dus goed tegen -nooit over- de hals aan, en kuit drukt je paard als het ware de volte op). Houdt je binnenbeen eraan, zodat deze als steun werkt voor het paard. Zit zo min mogelijk aan je binnenteugel. Als je goed met gewicht en buitenzijde stuurt, zul je zien dat de juiste stelling vanzelf volgt, zonder gebruik van je binnenteugel (of met slechts heel weinig).
Succes, en doe het rustig aan met dit nieuwe dier. De basis, waarvoor er hierboven al enkele voorbeelden zijn gegeven, blijft het allerbelangrijkst. Daarop kun je altijd terugvallen, mits deze goed is!

VoltarDebora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 09:50

Volter en losse teugel helpt niet,
Volter : hard door de wending * bijna op het hek * ,
losse teugel : race en ook niet meer te stoppen en overal door heen,:S

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 10:14

Tja, het klinkt zo langzamerhand alsof hij het moeilijk vindt om jou te dragen en het liever op een rennen zet omdat hij dan niet hoeft te werken. Daar moet je vanaf. Zorg dat je de ruimte hebt, en verwacht niet dat het binnen een paar honderd meter goed gaat. Hij komt vanzelf wel terug, laat 'm maar even rennen, het is allemaal nieuw wat je doet en hij snapt er wellicht geen ene hol van. Geeft niet, hij komt er vanzelf wel achter dat hij helemaal niet hoeft te rennen. Hij heeft nu denk ik nog niet zo'n denderende balans, de eerste keer dat ik op mijn paard stapte gingen we in flinke galop langs het kanaal, tjeez wat kon hij hard. Hard kunnen ze allemaal, het is de kunst om ze te leren zich te dragen, dat zal hij moeilijk vinden als hij het niet gewend is en dus zal hij gaan rennen. Gewoon rustig blijven en ontspannen.

Als het zo'n type is dat het op een lopen zet (en dan dus flink dat je de controle kwijt raakt/begint te raken, en niet net een beetje harder lopen dan binnen in de bak) is het een ander verhaal, voor mijn part geef je een flinke brul en trek je 'm om want zulk gedrag kan niet. Leer 'm dat dan eerst af, en daarna ga je verder met stap 1.

VoltarDebora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 10:15

Oke, dankje wel

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 10:19

Kijk, ik schrijf ook alleen maar wat ik zou doen he. Je hebt 'm net, wil niet te veel in een keer ;) Eerst zorg je ervoor dat hij snapt dat hij naar jou moet luisteren, daarna ga je hem vertellen wat hij moet doen. En kun je gaan kijken wat nou echt het probleem is, ik denk dat hij het geoon niet snapt of nog niet kan, dat geeft niks, jij bent er om 'm te helpen :)