Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Lisa91 schreef:Vindt je paard de druk onder z'n buik eng, of vindt hij het eng dat er iets onder zijn buik doorgaat?
Je kunt ook eerst oefenen met een (elastieken) dekensingel

Jeanine84 schreef:Maar hij wordt zenuwachtig, wat doet ie dan? Weglopen? Wegdraaien? Laat iemand hem vasthouden en toch doorpakken..nu bevestig je toch iedere keer zijn angst..hij wordt zenuwachtig en jij stopt..
Door het andersom te doen, doorpakken, vast maken, is ie rustig? braaf, singel eraf en belonen..
Myca schreef:Heb je nog ergens een longeersingel? Als je paard zo angstig is met aansingelen zou ik nog helemaal geen zadel proberen. Het is niet ondenkbaar dat die beschadigd raakt als je paard echt in paniek raakt.
Als hij tegen de druk van een longeersingel kan valt een zadel later ook wel mee.
MissQuina schreef:Gewoon met een longeersingel beginnen. Leg de singel eens op als je gewoon een stukje gaat wandelen/grazen ofzo. Na een weekje kun je er eens een chabrak tussen leggen.
Ik moet wel zeggen dat het bij mij ook goed geholpen heeft om er niet en te groot iets van te maken tegenover je paard. Gewoon als je een tijd geoefend hebt met de longeersingel leg je het zadel eens op als je weer gaat wandelen of grazen ofzo. Op deze manier leert je paard er rustig aan te wennen en associeer je ook niet altijd een zadel of singel met druk om te werken.
Succes ermee!

Cassidy schreef:Breng het paard alsjeblieft naar iemand toe die weet waar hij mee bezig is. Als jij niet weet hoe je een dergelijk probleem op moet lossen en bokt daarvoor nodig hebt, vrees ik of het met die pony wel goed komt op de momenten dat je ECHTE problemen tegenkomt!