Paard sloot in, hoe afleren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

orange1

Paard sloot in, hoe afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-09 13:26

Ik kan nooit alleen op buitenrit.
mn paard gaat altijd achteruit de sloot in.
ik heb geen idee hoe ik het moet afleren bij hem.
hij luisterd niet naar de zweep, tuigels los, aandrijven.
het enige wat helpt is dat iemand mee gaat op de fiets en aan halstertouw vast houdt.
maar dat wil ik ook niet elke keer.
ik kan dus gewoon nooit zelf een buitenrit maken.
iemand tips?

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 15:35

Op het moment dat hij achteruit begint te gaan is het al te laat denk ik. Je moet hem goed voorwaarts houden. Op het moment dat je voelt dat hij ook maar probeert om 1 km/u trager te gaan pak je m stevig aan.

En ga zeker niet alleen weg als je zo'n probleem hebt. Het laatste wat je wil is ergens in je eentje in een sloot belanden zonder hulp in de buurt!

Tat_jana

Re: Paard sloot in, hoe afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 15:37

oefenen op een rustige polder weg :)
als hij naar achter gaat ben je idd al te laat..
zorg dat zn aandacht bij jou is.. drijf wat extra en doe desnoods een klein spoortje om als hij daar op reageerd als hij voorbij zen eerste staak punt is drij je hem ietsjes verder.. beloon je hem uitbundig en gaat terug.. wil niet meteen hele ritten gaan maken :)

Unoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 15:38

Weet je ook waarom hij het doet? Mijn vorige verzorgpony deed het ook, maar dat was omdat hij verlatingsangst heeft. Als je met een fiets en een halstertouwtje meegaat, loopt hij wel mee. Alleen gaat hij op 1 punt wel weer moeilijk doen, als hij daar overheen is is er niks aan de hand.

_Question

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 15:39

Inderdaad, rustig aan beginnen, stapje voor stapje. Eerst alleen de poort uit. Gaat ie niet in zijn achteruit, flink belonen.
Eigenlijk zou ik zelf, als hij de sloot ingaat om geen rede, hem vrij hard aanpakken, dat is echt ontzettend gevaarlijk..
Mocht er een andere reden zijn, zoals bijvoorbeeld verlatingsangst, dan moet je het rustig aan aanpakken en hem leren vertrouwen alleen weg te gaan.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 15:40

Oefenen op een weg zonder sloot??

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 21:43

Een paard wat ik eens gereden heb deed dat ook.
Hij wilde altijd terug naar stal, en dan probeerde hij om te draaien. Wanneer dat niet lukte ging hij ook altijd in zijn achteruit. Daarbij kon ik 'm niet voor zijn want hij sloot zich totaal buiten voor iedere hulp op zo'n moment.
Dus ook wij... de sloot in (trouwens wel een ondiepe zonder water). Paard had echt zoiets van; huh wat overkomt me nou? Ik dreef 'm vooruit en toen stapte hij wel weer voorwaarts, tot hij weer zoiets van 'toch maar weer naar stal'. En hup daar ging 'ie weer in zijn achteruit. Ik ben zo vier keer de sloot in geweest totdat het paard doorhad dat achteruit de sloot in ook niet alles was en toen was dat kunstje over. Maar je hebt ook van die sloten waaraan een wei grenst met prikkeldraad, brrrr daar moet ik echt niet aan denken dat ie daar per ongeluk in komt.
Maar ook dit was een soort van verlatingsangst, en achteraf had het ook veel meer stapje voor stapje aangepakt moeten worden.

orange1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-09 21:56

ik denk dat het verlatingsangst is.
wat kun je daar tegen doen?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 22:59

Gewoon er lekker een tijdje naast gaan lopen, als je merkt dat het paard ontspant stap je op en merk je dat hij weer spant stap je af.
Geef het dier vertrouwen en maak er geen drama van, het is echt geen schande om eraf te gaan en er voor te gaan lopen, 10 x beter en fijner voor het paard dan in de sloot belanden lijkt me.
Sommige paarden hebben gewoon erg veel moeite om alleen op stap te gaan met de ruiter , waarom een drama maken als je even de moeite neemt om af te stappen zeggen dat het goed is, het moet tenslotte een fijne buitenrit zijn voor beide toch?