Gefjun voor het eerst @ HAW (ijslander)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Skogsmulle
BFB 2024 winnaar

Gefjun voor het eerst @ HAW (ijslander)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-09 11:49

Eergisteren zijn er eindelijk weer eens foto's gemaakt van het rijden. Ik heb haar nu sinds de zomer en gaat al stukken beter (and deeply in love :+: ). Februari onze eerste wedstrijd gehad en dat ging super goed: 17 mei hebben we weer een wedstrijd en daar kijk ik heel erg naar uit. :D

Tja, het niveau. Dat is met de IJslander wedstrijden wat moeilijker uit te leggen, want die zijn niet hetzelfde als de dressuur. We doen nu het recreatieniveau (T7 en V5, ik denk dat ik deze proeven ook ga rijden 17 mei), maar we komen er zeker. :)
Ik ben er nu mee bezig om haar beter verzameld te krijgen. Dit is helaas niet goed op de foto's te zien als hoe het gisteren ging, want we hadden gisteren les (de foto's zijn van een dag daarvoor en nu hebben we al veel meer materiaal om aan te oefenen 8)7 )
Vooral in tölt meer verzameld rijden en ik mag haar ook ronder en nageeflijker rijden. Galop is al stukken beter: mag ook meer verzameld, maar er zit wel meer sprong in. Draf moet ik voorwaartser rijden en ronder.
Qua houding zijn mijn tenen een ramp. :+
Mijn rug trek ik soms te hol, daar probeer ik goed op te letten maar het schiet er nog wel eens bij in dat ik mijn buikspieren vergeet aan te trekken. :P

Ik ben heel benieuwd wat jullie vinden, tips zijn van harte welkom.

Zonder cap rijden is overigens eigen risico. ;)

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3. Jammer dat deze onscherp is
Afbeelding

4. Tölt
Afbeelding

5. Tölt: deze vind ik wel netjes. Ze mag nog een klein beetje ronder en meer verzameld worden gereden.
Afbeelding

6. Tölt
Afbeelding

7.
Afbeelding

8. Ik moet nog wat meer achterover zitten :)
Afbeelding

9.
Afbeelding

10.
Afbeelding

Tenslotte natuurlijk wel even de yoga oefening na het rijden :')
http://i115.photobucket.com/albums/n291 ... 234201.jpg

Haar nieuwe hoofdstel :#
http://i115.photobucket.com/albums/n291 ... 224081.jpg

_Irene11_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 12:41

Wat een leuke stoere Ijslander :j
Probeer in de galop op je kont te zitten en niet kapstokken te krijgen ;)

Jasia

Re: Gefjun voor het eerst @ HAW (ijslander)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 12:44

Wat een onwijs gaaf beestje :+:

Probeer wat meer op je kont te gaan zitten :j

RvS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 12:48

gaaf beestje zeg ! :+:
af en toe heb je wat neiging naar pianohandjes..

ILuvWinnetoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 13:48

Wat een lief hoofdje! Echt om verliefd op te worden :o Succes met je komende wedstrijd en let op je handen :j

mexxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 13:53

ach wat een mooie dame :)
Askurdochters he :P

Ziet er netjes uit, in tolt moet de achterhand er iets meer bij (maar dat is moeilijk hoor) :)
Mooi zadel heb je ook, wat voor een is het?

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 14:28

Zo dit is echt een mooi beestje, vind de tölt ook een prettig gezicht geven. Heb verder geen ervaring met de gangen etc. maar je ziet veel mensen die in de Tölt hun benen afsteken. Ik heb eigenlijk geen commentaar, dat is al gegeven. Vind je hoofdstel erg mooi! Waar heb je die gekocht?
Groetjes

Roos_Spike

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 19:14

jij bent niet zo groot op die ijslander:) jij hebt een leuk maatje:) ik vind het namelijk altijd zo vreselijk he.. mensen die tot de knieëm komen.. en dan zeiken ze over mensen op shetlanders :s als je te groot bent stop er dan ook mee :s tenzij het niet anders kan :) maarehh.. je zit netejs, je rijd netjes, gelijkmatig. je zit niet het ene moment links en het andere reacht.. nee jij zit altijd op dezelfde plek :) daar hoou ik wel van :)

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 22:59

Ziet er goed uit! Knap ding ook :)

Probeer wat meer ontspanning in je schouders en nek te krijgen, daar zie ik ook spanning bij je paard.

Welk zadel heb je erop liggen? :)

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 23:04

ik dek dat je zadel misschien een beetje te groot is voor jouw. misschien zit je in een maatje kleiner net ff lekkerder.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 23:07

Ziet er netjes uit!

comment: blijf op je houding letten.:)

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 23:08

Je tölt mag idd nog wel wat nagefelijker en meer van achter naar voren gereden worden.
Even je been een stukje naar achteren af en toe doet wonderen :D
Je galop is opzich al heel netjes, 5 ganger?
Succes, jullie zijn een leuke combi

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 10:15

Wildgirl, been stukje naar achteren? (Nog) verder naar achteren leggen zal al snel een gespannen zit opleveren met stijve heupen en holle rug. Ik vind het nu er helemaal niet verkeerd uitzien. Paar kleine aandachtspunten misschien: onderrug lang maken, en benen wat langer maken vanuit je heupen (vooral in galop).
Om verder aan de nageeflijkheid en verzameling te werken, zou ik veel (kleine) tempowisselingen, overgangen en zijgangen rijden met de teugels in een licht, elastisch contact ('zachte' armen en schouders) en vooral rijden met zit en benen, zodat je paard zichzelf beter gaat dragen. Niet te zwaar zitten, de beweging mooi door laten vloeien met een flexibel bekken en soepele onderrug.
Leuk, sympathiek paardje heb je, zo te zien met fijne, stabiele gangen. Veel plezier samen!

Skogsmulle
BFB 2024 winnaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 10:27

Askja schreef:
Wildgirl, been stukje naar achteren? (Nog) verder naar achteren leggen zal al snel een gespannen zit opleveren met stijve heupen en holle rug. Ik vind het nu er helemaal niet verkeerd uitzien. Paar kleine aandachtspunten misschien: onderrug lang maken, en benen wat langer maken vanuit je heupen (vooral in galop).
Om verder aan de nageeflijkheid en verzameling te werken, zou ik veel (kleine) tempowisselingen, overgangen en zijgangen rijden met de teugels in een licht, elastisch contact ('zachte' armen en schouders) en vooral rijden met zit en benen, zodat je paard zichzelf beter gaat dragen. Niet te zwaar zitten, de beweging mooi door laten vloeien met een flexibel bekken en soepele onderrug.
Leuk, sympathiek paardje heb je, zo te zien met fijne, stabiele gangen. Veel plezier samen!

Bedankt voor je commentaar!
Ik heb er een beetje moeite mee om vooral mijn nek en bovenrug te ontspannen wegens een kaak probleempje.
Door mijn onderrug langer te maken moet ik mijn bekken iets meer kantelen en mijn buikspieren meer aan spannen?
Met de les van zaterdag ben ik nu meer aan het verzamelen en de nageeflijkheid aan het werken door stelling te pakken en af te wisselen met het rond en nageeflijk / wat hoger rijden. Dat gaat nu gelukkig al wat beter en op goeie nageeflijke stukken voel ik haar ook iets verruimen.
Inderdaad een geweldig paardje, had het niet beter kunnen treffen met haar!

@ RvS: ik moet inderdaad wat meer op die (piano)handjes letten :o

@ ZusJacobs: dat zie je inderdaad veel, dat 'IJslands' rijden (benen afsteken, hoofd de lucht in met tölt) maar nergens goed voor..

@ Wildgirl: ze is inderdaad een 5 ganger. Ben benieuwd wanneer we de telgang gaan oefenen, maar eerst dit maar eens allemaal goed krijgen. ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 11:53

Zo hee, wat een mooie galopfotos! Het ziet er allemaal heel prettig uit, lekker ontspannen en jullie lijken er allebei lol in te hebben. In tölt mag je inderdaad de achterhand er nog wat meer bij, is misschien wel handig om haar eerst wat sterker te maken voor je wil gaan telgangen, ze is ook nog jong, bij de stal waar mijn paard staat wordt er pas aan telgang geknutseld als ze een jaar of acht, negen zijn, en de andere vier versnellingen er goed op zitten. Draf ziet er netjes uit. Let er op dat je je onderrug niet te hol maakt ;) Ben je in je eerste proef meteen in de T7 gestart?

Skogsmulle
BFB 2024 winnaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 11:59

hestejente schreef:
Zo hee, wat een mooie galopfotos! Het ziet er allemaal heel prettig uit, lekker ontspannen en jullie lijken er allebei lol in te hebben. In tölt mag je inderdaad de achterhand er nog wat meer bij, is misschien wel handig om haar eerst wat sterker te maken voor je wil gaan telgangen, ze is ook nog jong, bij de stal waar mijn paard staat wordt er pas aan telgang geknutseld als ze een jaar of acht, negen zijn, en de andere vier versnellingen er goed op zitten. Draf ziet er netjes uit. Let er op dat je je onderrug niet te hol maakt ;) Ben je in je eerste proef meteen in de T7 gestart?

Ik ben ook nog zeker niet van plan om te telgangen, weet niet precies waar je dat las haha. ;)
Inderdaad mijn onderrug, vind dat zo moeilijk om die helemaal recht te maken maar dat móet gewoon lukken dus nog even wat dooroefenen. Zal er ook mee rop letten als ik gewoon achter de computer zit, want dan doe ik het ook als ik 'denk' rechtop te zitten. :P

Onze eerste proef zijn we inderdaad begonnen met T7 en V5. In de T7 een: 4.0 - 5.0 - 5.2
Die vier was volgens mij voor het stukje waar ze moest poepen en ik liet haar daarbij overgaan in stap (nu weet ik dus dat dat absoluut nooit mag :)) ). V5 zijn we als vierde geëindigd, maar die vond ik niet heel goed gaan eigenlijk. Was al blij zat dat ze toch zo rustig was, had in het begin eigenlijk wel iets anders verwacht maar ze gedroeg zich super!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 12:15

Dat las ik hier:
Myra schreef:
@ Wildgirl: ze is inderdaad een 5 ganger. Ben benieuwd wanneer we de telgang gaan oefenen, maar eerst dit maar eens allemaal goed krijgen. ;)

Maar nu zie ik inderdaad dat je eerst de rest goed voor elkaar wil hebben.
Wat je rug betreft: heb ik ook moeite mee gehad. Ik merk dat het helpt als je je buikspieren aanspant en vooral goed ontspant in je bovenbenen. Dan kun je ook makkelijker blijven zitten in galop :)

Skogsmulle
BFB 2024 winnaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 12:20

Heb je helemaal gelijk in. Bovenbenen ontspannen in tölt gaat wel al beter: als ik ze teveel aanspan wordt ze ook een beetje onzuiver daarin. In galop vind ik dat nog wel heel moeilijk haha. Merk wel dat zodra ze mooi gesprongen is en haar achterhand er goed onder zit het wel veel makkelijker gaat, maar dan moet ik daar eerst komen. De galop op de foto's ging niet heel erg goed: pas de laatste keer galop ging echt beter en dan gaat dat ontspannen echt beter, maar toen was de kaart vol 8)7 (kunnen maar ruim 200 foto's, dat is niet altijd genoeg :P ).
Zal vandaag eens goed oefenen. :)

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 12:21

Askja schreef:

Niet continu naar achteren, haar beenhouding is prima, het was bedoeld ivm de impuls vanuit de achterhand te activeren.
Ik zou haar benen niet zo heel veel 'langer' willen zien, eindelijk een ijslanderruiter die wat meer de dressuurzit heeft ipv de 'ik rij een ijslander dus alles moet lang en uitgestoken niet in de buurt van mijn paard komen' zit.
Ja, de combinatie is erg leuk TS! :j
Succes!

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 12:24

even offtopic: askja, volgens mij kwam ik laats jullie paarden tegen in yde, ruiters liepen er een stukje naast, kan dat kloppen?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 12:27

Myra schreef:
Heb je helemaal gelijk in. Bovenbenen ontspannen in tölt gaat wel al beter: als ik ze teveel aanspan wordt ze ook een beetje onzuiver daarin.

Logisch, ik denk dat je met onzuiver wat lateraal bedoelt, je hebt dan ook een vijfganger ;)

@ Wildgirl: ik ken maar heel weinig mensen die met de benen afgestoken rijden. Hoe kun je anders op tijd beenhulpen geven? :+ Denk dat jouw idee van IJslanderruiters een beetje achterhaald is.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 12:28

hestejente schreef:
Myra schreef:
Heb je helemaal gelijk in. Bovenbenen ontspannen in tölt gaat wel al beter: als ik ze teveel aanspan wordt ze ook een beetje onzuiver daarin.

Logisch, ik denk dat je met onzuiver wat lateraal bedoelt, je hebt dan ook een vijfganger ;)

@ Wildgirl: ik ken maar heel weinig mensen die met de benen afgestoken rijden. Hoe kun je anders op tijd beenhulpen geven? :+ Denk dat jouw idee van IJslanderruiters een beetje achterhaald is.

Kom eens hier kijken zou ik zeggen ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 12:35

En ik zou tegen jou hetzelfde willen zeggen ;) Reken maar dat ik op m'n donder krijg wanneer ik m'n benen ook maar een klein beetje naar voren steek :o

Skogsmulle
BFB 2024 winnaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 12:38

hestejente schreef:
En ik zou tegen jou hetzelfde willen zeggen ;) Reken maar dat ik op m'n donder krijg wanneer ik m'n benen ook maar een klein beetje naar voren steek :o

Zelfde geldt hier. ;)
Maar goed, er zijn zeker nog mensen die zo rijden (als ik ook zo even vergelijk met de wedstrijd van 14 februari).

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 18:57

Je hebt prachtige paardje! :D Hoe groot is hij? Hij oogt best groot op de foto's.

Ik wens je veel succes met de wedstrijden!