Blomke @ work!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gillian

Blomke @ work!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-09 18:35

Mijn eerste HAW topic met Blomke :D
Blomke is een 9 jarige Friese merrie van Feitse x Thomas.
Ze heeft L1 dressuur gelopen, een aantal jaren geleden. Samen zijn we denk ik B niveau.
Ik heb haar nu een maand of 7 en in het begin heb ik echt veel schrik gehad (zie profiel voor verdere info) en daardoor heb ik de eerste maanden maar wat meegelift. Blomke is superbraaf en zal geen pas verkeerd doen. Het is absoluut geen lui paard, ze is juist erg voorwaarts. Maar ook valt ze daardoor een beetje op de voorhand.
Na een periode van wennen van beide kanten ben ik meer aan het rijden gegaan ipv meeliften. Zodra ik druk op de teugels nam liep ze met de kop in de lucht of kroop ze erg achter de teugel en had ik helemaal geen contact meer. Dit is nu een heel stuk verbeterd, ik kan er meer aankomen en ze begint de hand steeds beter te volgen. Ook krijg ik het tempo beter onder controle.
Ik ben nu bezig om haar achter wat meer te activeren met afwisseling in tempo. Ook de verdeling over 2 teugels kan beter. Ben zelf rechts sterker en heb linksom m'n rechterschouder teveel terug. Probeer hier dus ook erg op te letten maar dat valt nog niet zo mee ;)
Nou ja, we blijven gewoon oefenen ;)

Ik heb vandaag iig lekker gereden, ze had een fijn schuimmondje.
Ze mag meer op het achterbeen en van daaruit dus ronder in de hals. Ik mag af en toe meer terugzitten, moet letten op m'n rechterhand dat die niet teveel terugwerkt en m'n rechterschouder (vooral linksom) moet meer mee naar voren in de richting van het paard.

Ik had al wat gereden ;)
Afbeelding

Afbeelding
Galopje

Afbeelding
Lang teugeltje tussendoor

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Hier loopt ze wel fijn!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Middendrafje

Afbeelding
Hier moet ik bv niet teveel terugwerken met m'n rechterhand :o

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 18:38

Probeer rechtop te zitten :)
Leuk shirt heb je aan, van Only?

Wildgirl

Re: Blomke @ work!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 18:39

Eindelijk weer een friezenruiter die heerlijk het neusje eruit weet te rijden, ziet er lekker uit!
Nog wat puntjes op de i maar dat komt vanzelf, jullie zijn een mooie combi

garuda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 18:40

leuke combi zijn jullie!
probeer alleen iets rechterop te gaan zitten ;)
Laatst bijgewerkt door garuda op 25-04-09 18:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 18:40

Mooi paard heb je, en ook een superleuk setje. :D

Maar ik zie toch wel een aantal verbeterpunten;
+ rechter op gaan zitten, vooral op foto 2 te zien.
+ vooruit kijken en niet steeds naar het hoofd van je paard kijken. (had ik eerder ook hoor!)
+ hakken uitdrukken.
+ tenen naar binnen draaien.
+ verder noem je de verbeterpunten zelf al.

Ik vind het wel heel knap dat je weer zo'n plezier hebt in het rijden, ondanks deze schrik!

xdniesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 18:42

Waauw, mooi paard! Leuk stel, ook :)!
Probeer inderdaad je schouders wat meer naar achteren te duwen. En wat meer op je kont te zitten, of terug te zitten:)

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 18:55

Je bent van ver gekomen lees ik wel, complimenten voor wat je allemaal al hebt bereikt. Als ik je nog wat tips mag geven:

Je gebruikt een sterke rechterhand, probeer eens vanuit je navel/buik, torso en schouders en hoofd mee te kijken in de richting waar je met je paard heen wilt. Dit zonder te spannen, maar los te blijven.

Probeer ook meer om '5 minuten over 6' te gaan zitten (je zit nu meer 10 voor 6). Dan zit je veel meer in balans. Verder zou ik gezien de spanning in je lichaam waardoor je wat verstard, niet je hakken uitdrukken en je tenen naar binnen draaien, dan zet je nog meer spanning in je lichaam vast. Maar maak de beugels beter op maat (iets korter), je trekt nu je voeten zelfs op in draf. Als je dan vanuit je heup, je knie en je enkel meer ontspant, dan zakt je hiel van nature al lager als de bol van je voet en is je hak dus laag, als je losheid houdt in de knie dan staat je voet ook meteen prima recht in de beugel.

Probeer ook goed op je ademhaling te letten tijdens het rijden, lijkt erg hoog of wat ingehouden te worden. Jouw ontspanning gaat je paard zoveel meer helpen! En dan zul je versteld staan, hoe mooi het geheel dan in harmonie komt! En kijk ook eens breder en niet met een focus op het hoofd van je paard. Wordt zelf zachter...dan wordt je paard dat ook.

En omdat je weet dat je sterk bent in je rechterhand, denk zelf meer aan: 'geven' 'geven' 'geven' dan werk je met meer ruimte van voren voor je paard via je teugelvoering en neemt de terugwerkende kracht enorm af. Het is nu voorwaarts willen en remmen tegelijk...niet lekker voor je paard :o . Sleutel hierbij is ook om meer op je (ontspannen) billen te gaan zitten, nu lijkt er regelmatig ruimte tussen je billen en het zadel te zijn, en zit je in weze niet in je paard. Maak je onderrug wat boller, die trek je nu hol en daardoor wordt een ontspannen zit bemoeilijkt.

Op naar losheid in jouw lijf zou ik zeggen! Misschien kun je er wat mee! Succes. Echt super hoe je met je prachtige fries het werken oppakt! :D

ponyta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 19:03

Wauw wat een mooi paard! PSST en een heel stoer dekje hoor!
Het ziet er hee erg onstpannen uit vind ik! Denk wel aan dat je wat meer naar voren kijkt! En als je naar voren kijkt ga je vanzelf ook nog eens recht opzitten! Probeer wel de teugels wat korter te houden, je ziet als je ze wat langer houd dat de ontspanning meteen weg is!
Verder zijn jullie een super leuke combi! Veel plezier verder

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-09 19:19

Kliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 10:19

Dat shirtje viel mij ook meteen op Gil, leuk!
En je weet hoe ik erover denk he?! Ze loopt echt een stuk fijner. Zelf nog wat meer ontspannen en dan komt het helemaal goed!

jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 14:22

Wat een mooie foto's toch :+ *D
Ze doet het steeds beter he.
Aangezien het haw is zal ik maar wat commentaar geven :P Wat naar achteren zitten en op je rechterhand en schouder letten (volgens mij zit dat in de familie }:0 )

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 14:25

mooi! ziet er lekker uit! er is al commentaar gegeven en daar ben ik het mee eens!
dat dekje! :+: +:)+
zoooooo gaaf! die is echt leuk! *\o/*

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-09 22:11

Thanx allemaal *D
Ga van de week weer lekker aan het oefenen ;)

Sunset22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 22:16

Wat een mooie fries!! en echt heerlijk dat ie met z'n koppie lekker laag loopt zeg!!! je mag alleen wel wat meer aan je houding werken ; rechterop zitten en op sommige fotos heb je je handen erg breed uitelkaar.. maar gaat vast wel goed komen!! keep up the good work!!

_lucy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 18:27

Hee Gillian, wat leuk dat ik je zo tegenkom!
Ik had je meisje nog niet eerder gezien, ziet er goed uit! Echt super dek trouwens, ikke ook hebbe, haha.
(Ik heb een vraagje maar daar zal ik wel een pbtje over sturen)

Toch wat rijtechnish commentaar; Laat zien dat je trots bent op d'r, dat mag best hoor! :D

nynke1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 20:40

ik ben het met de meeste verbeterpunten eens die hier boven staan maar wat ik even wou zeggen,...echt een super leuke pad!!

Ruth_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 20:46

Heeii!
wat heb jij een geweldige sjabrakken zeg echt heel leuk met die friese patronen en kleuren!
De verbeterpuntjes die ik heb staan al vaak genoeg hierboven vermeld :)
Ga zo door!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 20:53

Heee Gil, wat leuk om een topic van je tegen te komen!
& wat is Blom een leuk paard om te zien!

het rijden ziet er vanaf jouw kant nog erg onzeker uit, kwestie van tijd denk ik :)
Op de voorhand vallen vind ik ook nog meevallen, al is het inderdaad een verbeterpuntje.

Ik vind jullie leuk, samen :D :j

A_manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 21:13

Wat een mooie Fries en wat mooi om te zien dat je je paard lengte geeft in de nek! en heel gaaf dekje :j