Missy (tuiger) @ les

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

miss_lizje

Missy (tuiger) @ les

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-09 17:44

Hallo bokkers.

Ik had gisteren weer les en omdat zandor nogal moe was van de week besloot ik om op missy te gaan lessen. Missy word het meest gereden door mijn moeder en ik rijd meestal zandor(voor zandor reed ik intensiever op missy). Ik vond dit wel makkelijk uitkomen dat ik nu op haar kon lessen, want met de laatste wedstrijd ging het niet bepaald leuk.
Missy is eeb tuiger van fabricius van 1.60 hoog en 13 jaar jong.
We rijden nu op niveau B.

Ik ben weer vanplan om onderlinge (thuis)wedstrijdjes te gaan rijden.

Waar we vooral mee bezig zijn is rust en de nageefelijkheid. Mijn houding moet ook nog verbeterd worden.
Ook de galop gaat moeilijk. Ze spring mooi aan maar ze is niet meer terug te rijden en gaat steeds harder.
Af en toe als ze op mijn handen gaat leunen wil ik nog wel eens vastzetten foei foei.

Mijn eigen puntjes:
* handen.
* benen, hakken.
* rug - rechtop.
* Niet geld zoeken.

Voorbeeld van een wedstrijd van ongeveer 2 jaar geleden. :o
Afbeelding

En Nu!
1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3. ondanks dat hij niet scherp is vind ik hem wel mooi.
Afbeelding

4. moeilijke kant en mijn handen foei foei.
Afbeelding

5. missy ziet camera en ik zeg dat ze op mij moet letten :+ .
Afbeelding

6. Hals strekken.
Afbeelding

7. op deze ben ik trots.
Afbeelding

8.
Afbeelding

9.
Afbeelding

10. en daar gaan we. :+
Afbeelding

Dit waren de foto's.

We gaan nog veel oefenen en nog eens vaker les nemen(met moeders ruilen).
We zouden graag tips/commetaar willen hebben waar we iets mee kunnen.
Anky ben ik niet en ik leer nog steeds. graag opbouwend commetraar.

Groetjes,

Lizet & Missy

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 17:47

Mooi dier!
Inderdaad je handen, probeer ze hoog te houden, ik heb dr ook moeite mee.
En je benen lang te maken, hakken ''uitschoppen'' zoals mijn instructrice zegt.

Succes er nog meer :)

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-09 17:54

oke zal er vervolgens op letten. Het is ook zo moeilijk alles goed te doen :P. Als mijn handen goed zijn, zijn mijn benen weer raar en andersom.

upperlady

Re: Missy (tuiger) @ les

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 18:22

Het plaatje dat ik het mooiste vind is 9. Ondanks dat het een tuiger is raad ik je aan laag en rond te rijden, zodat ze haar rug gaat gebruiken. Verder zie ik op de meeste fotos tog wel een hele srenge (binnen) hand. Let daar op! Verder leuk diertje hoor!

ponyta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 19:10

Wat een leuke tuiger zeg!
Vind foto 9 er erig fijn uit zien! daar loopt die lekker ontspannen!
Probeer haar meer in ontspanning te rijden, soms ben je haar meer met de teugels naar beneden te werken dan dat je het met je zit en been en ontspanning doet! probeer daar aan te werken! wand je bent nog al grof in je hand, probeer die te ontspannen. Natuurlijk rij je niet zo vaak op haar waardoor Jullie samen nog wel wat moeten wennen! En probeer gewoon lekker ontspannen recht op te zitten en netjes voor je te kijken. Ondanks dat het een tuiger is probeer haar laag te houden!

Nog veel sucses verder!

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 19:47

Ook ik moet zeggen dat ik foto 9 erg prettig vind om te zien. Paard loopt daar netjes in de aanleuning, lijkt mooi ontspannen en iets over de rug te kopen.
Op de andere foto's zie ik een gespannen paard dat echt gigantisch de rug wegdrukt.
Het halsstrekken is ook echt geen halsstrekken, maar simpel de neus naar voren gooien. Bij het halsstrekken is het de bedoeling dat het paard met zijn neus richting de grond gaat en de hals lichtjes buigt. Dit krijg je pas voor elkaar als je paard helemaal ontspannen, soepel en netjes op vier benen loopt. Misschien kun je dit tussendoor vaak oefenen, zakt je paard niet, maar gaat hij lopen zoals op de foto, dan had je hem ook niet lekker nagevelijk lopen. Het halsstrekken is een hele goede controle op je rijden.
Op alle andere foto's loopt je paard er namelijk net niet aan. Er zit een knik in de hals, maar de rug is ongebruikt, de achterhand doet weinig (behalve op foto 8 ) en er zit erg veel spanning in de kaak. Probeer wat meer richting foto 9 te rijden, lekker laag en rond. Dan zul je merken dat je paard ook veel lekkerder en makkelijker uit te zitten is.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-09 20:03

Hallo,
Dankjullie voor de tips.
Ik weet dat ik op haar een wat strenge hand heb. Probeer minder maar is moeilijk.
Ik durf haar ook alleen maar los te laten als ze rustig is. Ze gaat vaak met mij rennen wat ik niet zo grappig vind. Dat is ook 1 van de redenen dat ik minder op haar rijd, soms als ze het weer in haar hoofd krijg word ik er bang van.
Ze kan nogal heet worden van dingen. Zo was het paard in de losgooi bak ernaast aan het rennen en zij word daar ook zenuwachtig van, die spanning zijn we nou bezig om het op te lossen.
Met lessen proberen we die problemen nu op te lossen.

sabrinaboer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 22:00

ben trots op je hoor ziet er in ieder geval gecontroleerd uit en soms ontspaning bij deze heethoofd waar je aan moet werken weet je ga zo door meis liefs sab

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-09 13:51

hey sabrina,
Idd eindelijk na al die tijd eens zonder mikmak ontspanning bij missy. Op naar 24 mei wedstrijd onderling.

ILuvWinnetoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 20:49

Ziet er wel een stuk beter uit dan eerst. Zie wel nog spanning maar dat komt vast wel goed! Blijf wel je hakken uitdrukken en je houd je handen wat naar voren. :j

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 19:08

dankje voor je tip. Idd moet ik mijn hakken meer uitdrukken het blijft moeilijk maar oefening baart kunst.

bikkellove

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 19:21

Ik zou eens proberen met een pessoa te longeren, daar leert ze van haar rug te gebruiken, want oei die drukt ze behoorlijk weg. Durf je handen ook eens te openen en haar daar de ontspanning op te laten zoeken. Verder is het een leuk paardje, je zult zien dat met meer ontspanning ze ook minder gaat rennen, veel succes verder !!.

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 19:31

Mooie foto's, en wat een koele kleur rijbroek en handschoenen!

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 19:38

Dankje, die handschoenen komen helemaal uit Canada. De geheel leren handschoenen die je hier kan kopen zijn daar echt niks bij. Weet alleen niet meer hoe ik ze hun oorspronkelijke kleur kan terug geven(geelig) :+

sabrinaboer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 07:46

en om even terug te komen over missy en haar rug wegdrukken
ik longeer haar zelf vaak zat en dan zet ik haar bij met een slofje lekker voorwaarts neerwaards en dit gaat altijd wel lekker ook goed over de rug alleen al je er op zit is ze zo tegen de hand en loop echt heel moeilijk dus nogmaal ik vond het uiters goed gaan met wat we gewend zijn van haar
en we rijden nooit met hulpteugels alleen ik longeer ermee verder niets

_Jorien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 07:56

Nr. 9 :~ !
Die ziet er echt super netjes uit!

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 08:30

wel een goede vooruitgang gemaakt hoor.!!
probeer nog wel goed op je houding te letten neus omhoog.! hakken naar beneden tenen naar binnen en je idd je hand. je rijd te veel met je binnenhand naar je toe ipv richting paardenhoofd. buitenteugel goed eraan.
ze is nog wel een beetje gespannen probeer haar eerst laag en dan langzaam omhoog te rijden. tuigers lopen vaak graag met hoofd omhoog en strakke rug dus vaak is het exstra moeilijk te rijden

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 08:42

Dankjullie wel,
Idd mag ze nog wel wat zakken, maar normaal gesproken is ze altijd een sterren kijken er loopt ze echt haar tuigerloopje. Ik was al behoorlijk blij dat ze nou eindelijkt teminste iets kwam.
Exstra moeilijk rijden was idd zo. Toen ik er voor het eerst op zat wist ik niet wat me overkwam, gevolg pijnlijke kont van het hupsen.

Bedankt nogmaals iedereen, Ik zal over een tijdje weer foto's plaatsen.

tiffclaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 09:35

Ik zou rijden en longeren afwisselen en daarbij een Gogue gebruiken om de lengte in de hals te krijgen en het ruggebruik te stimuleren. Ik weet uit ervaring dat bij dit soort paarden (qua bouw) het ontzettend moeilijk is om dit voor elkaar te krijgen en tegelijk niet te veel in de mond te gaan hangen. Je kunt evt ook rijden met een gogue... suc6

bikkellove

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 12:18

Het was ook maar een tip hoor sabrinaboer. Je hoeft het ook zo niet te doen, maar met een pessoa zet je alles niet zo vast, waardoor ze wat makkelijker hun rug gaan gebruiken. Ik snap dat het heel moeilijk is, en dat er al veel vooruitgang is geboekt, maar met ruggebruik lopen is het behoud van je paard, vandaar de tip.......

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 12:20

wat mij opvalt aan jou pony(paard) is dat die wel lang is, zal dan wel zalige gangen hebben, niet? ik zie heel veel verschillen tegenover die eerste foto! je bent vooruit gegaan... ;) :+

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 08:29

Erg knap dat je je paard zoals op foto 9 kunt rijden!! Zeker als je de eerste foto's ziet en dan foto 9, dat is totaal verschillend. Probeer die stukjes verder uit te bereiden. Je bent zeker op de goede weg doordat je daar al een stukje had!

Als je een beetje angstig bent dat ze gaat rennen, probeer dan een rijmoment uit te zoeken dat het rustig is. Ik weet niet of dit mogelijk is? Of probeer sowieso een deel van de bak op te zoeken waar ze rustiger is. Als er bijv bij de A een paard loopt, blijf dan lekker bij de C rijden. Maak het jezelf gerust gemakkelijker :) Als je haar straks beter naar je hand kunt rijden, dan kan je die drukkere momenten ook beter aan.

Heel veel succes! Zo te zien geen makkelijk paard, maar je bent op de goede weg!!

abukir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 11:55

Hoi Lizette mooi dat ze nu al kleine stukjes lekker gaat nageven (echt een stuk beter dan op de eerste foto). Probeer alleen wel je handen te openen als ze daar gaat lopen.Als ze dat eenmaal doorheeft dan zal ze nog lekkerder gaan lopen.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 09:18

pebbels75 schreef:
Ik zou rijden en longeren afwisselen en daarbij een Gogue gebruiken om de lengte in de hals te krijgen en het ruggebruik te stimuleren. Ik weet uit ervaring dat bij dit soort paarden (qua bouw) het ontzettend moeilijk is om dit voor elkaar te krijgen en tegelijk niet te veel in de mond te gaan hangen. Je kunt evt ook rijden met een gogue... suc6

Nog nooit van gehoord, zal eens kijken wat dat is. Missy word wel gelongeerd met pessoa of bijzet, of dat hetzelfde is weet ik niet.

hafjesliefde schreef:
wat mij opvalt aan jou pony(paard) is dat die wel lang is, zal dan wel zalige gangen hebben, niet? ik zie heel veel verschillen tegenover die eerste foto! je bent vooruit gegaan... ;) :+

Zalige gangen? Alleen als ze nageeft hoor. :+ Ze huppelt vaak haar tuiger hupsje en gooit hoog op. Zo lekker zit dat niet voor je kont. ;)

Sjonniej schreef:
Erg knap dat je je paard zoals op foto 9 kunt rijden!! Zeker als je de eerste foto's ziet en dan foto 9, dat is totaal verschillend. Probeer die stukjes verder uit te bereiden. Je bent zeker op de goede weg doordat je daar al een stukje had!

Als je een beetje angstig bent dat ze gaat rennen, probeer dan een rijmoment uit te zoeken dat het rustig is. Ik weet niet of dit mogelijk is? Of probeer sowieso een deel van de bak op te zoeken waar ze rustiger is. Als er bijv bij de A een paard loopt, blijf dan lekker bij de C rijden. Maak het jezelf gerust gemakkelijker :) Als je haar straks beter naar je hand kunt rijden, dan kan je die drukkere momenten ook beter aan.

Heel veel succes! Zo te zien geen makkelijk paard, maar je bent op de goede weg!!

Dankje voor de tip, zal een gaan kijken of het werkt. Missy heeft soms gewoon iets in haar hoofd en gaat dan zomaar uit het niets heel hard rennen. Niet zo heel leuk.

abukir schreef:
Hoi Lizette mooi dat ze nu al kleine stukjes lekker gaat nageven (echt een stuk beter dan op de eerste foto). Probeer alleen wel je handen te openen als ze daar gaat lopen.Als ze dat eenmaal doorheeft dan zal ze nog lekkerder gaan lopen.

Jep gaan we zeker aan werken :D en met wat meer les komt het waarschijnlijk helemaal goed.

Bedankt iedereen voor tips/commetaar.

scarlet015

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 19:20

heej meid, ik kom ook maar eens een kijkje bij je nemen ;)