Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
en neemt vaak zelf het initiatief om maar te gaan draven en om snel te gaan. Les van vandaag was: iedere keer als hij niet doet wat ik zeg, of te snel gaat uit eigen beweging, dan zet ik hem op een hele kleine cirkel en laat hem net zolang (korte)rondjes lopen totdat hij ontspant en het zat is. Ik pak dan alleen de binnenteugel, de buitenteugel hangt gewoon los. Ook geen druk met je benen. Als hij rustiger wordt, dan je paard rustig laten staan
hij mag pas wegstappen als jij het zegt. Dit moet je opbouwen vanuit stap naar draf enz. Het is niet zomaar klaar maar de aanhouder wint. Rukken en trekken aan de teugels en kwaad
worden helpt echt niet. (uit eigen ervaring) Begin uit stap en bouw het hieruit op, dit kan wel een paar weken duren voordat het kwartje valt. Hier nog een leerzaam filmpje, succes !
Jeanine84 schreef:Jij hebt het zadel nagekeken..maar jij ziet niet wat een ervaren zadelpasser ziet..je paard groeit, wordt breder of verliest juist spieren..hierdoor kan het zadel gaan knellen en dit kan zeker wel het geval zijn bij jouw paard. Ik zou dus iemand laten komen die er verstand van heeft...
Tot die tijd zou ik hem lang en laag longeren over de rug.
maar dan merk je ook verschil.